Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Signaal kabel of CAT 5E/6 na ISRA punt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-11 12:29
Ik wil de kabel na ons ISRA punt verlengen.

Op dit moment heeft de KPN monteur een CAT 5E gebruikt welke van het ISRA punt naar de modem/router loopt.

Weet iemand wat de kwaliteit van deze kabel moet zijn?

Ik kan een CAT 5E nemen, maar na de modem heb ik alles uitgevoerd in CAT 6A (hier is ooit over nagedacht)

In signaal kabels zijn ook verschillende kabels te verkrijgen tussen de 4x 0,5mm tot 1,5mm.

Signaal verlies is wel een dingetje aangezien wij hier max 12MB/s halen op een 25Mb/s lijn (welkom in de polder en nee hier is geen kabel/ziggo)

Logisch denken zou ik een CAT 6a of een 1,5mm signaal kabel moeten nemen. Maar heeft dit echt nut?

(aangezien de kabel een smerige 90 bocht moet nemen word het sowieso een stranded UTP kabel als het UTP word)

My life is in 2D, How about yours?

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iedere kabel na het ISRA-punt kan negatieve invloed hebben op je DSL-prestaties. Het lijkt mij een veel beter idee om je modem direct bij het ISRA-punt te plaatsen met een zo kort en goed mogelijke kabel. Daarna kun je alles via Ethernet over die Cat5E leiden. Dat geeft je - mits de stekkers goed geknepen zijn en de kabel niet beschadigd is - gewoon 1Gbps binnenhuis ongeacht lengte tot 100m, maar zo groot is je huis ws ook niet.

Oslik blyat! Oslik!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Inderdaad -- als je ruim binnen de marges zit is het DSL-signaal vanaf je IS/RA verlengen met cat5e geen probleem maar als je al onder de maximumsnelheid zit is 't veel beter om je modem zo dicht mogelijk bij je IS/RA te plaatsen (en het stukje kabel wat daar tussen moet zitten ook een cat5e of beter te laten zijn.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• BroederM
dion_b schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 14:26:
Iedere kabel na het ISRA-punt kan negatieve ....
.
[/quote]
CyBeR schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 14:29:
Inderdaad -- als je ruim binnen de marges zit is het DSL-signaal ....
Thanks voor de reacties,

Modem op het ISRA-punt zou verreweg het beste zijn, helaas wil (haar) oog ook wat.
De huidige kabel na het ISRA punt is onnodig lang maar kom +- 2-3 meter te kort voor waar de modem beter staat.

Blijf het vreemd vinden dat je nergens duidelijk kan vinden welke kabel je eigenlijk na je IRSA-punt moet gebruiken.

Op Alle kabels.nl staan wel "telefoonkabels" maar een snelle zoektocht levert slechts bij 1 op welke dikte de koperen kern is (zelfs slechts 0,2mm)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je iets wilt doen dat door zowel techneuten als providers wordt afgeraden zou je je niet moeten verbazen dat er geen kant-en-klare handleidingen of materialen zijn voor hoe het alsnog te doen :o

Maar goed, wat me in deze situatie vooral handig lijkt is te achterhalen hoeveel het uitmaakt. Meet de snelheid die je nu achter langere Cat5e haalt bij de testserver van je provider (of die van KPN). Sluit dan eens de modem aan met korte (liefst bijgeleverde) kabel op het ISRA-punt en geef het de tijd om goed in te trainen. Meet dan nogmaals je snelheid.

Als je twee keer hetzelfde meet, maakt het geen bal uit en kun je huidige situatie prima aanhouden. Scheelt het significant, dan moet je voor jezelf nagaan wat jouw "oog" waard is aan verlies. Ik betwijfel of betere kabels veel uit gaan maken in deze situatie, Cat5e is al een forse vooruitgang op untwisted platte telefoonkabel.

Om je een idee te geven wat het kan schelen, ik heb ooit een DSL-lijn in het pre-3G/4G-tijdperk als backup gehad naast m'n kabelinternet. AOP was in de woonkamer, en daar had ik kabelmodem en router ook staan (in een kast, dus wat het oog van de apparaten vond was vrij irrelevant). ISRA was in meterkast, hemelsbreed misschien 5m verderop, maar telefoonkabel naar woonkamer was zeker 10m lang (iirc Cat3 UTP). Met de modem in de meterkast haalde ik 16Mbps, in de woonkamer 11Mbps. Aangezien het puur een backuplijntje was (m'n primaire verbinding was in die tijd 120Mbps) boeide dat me weinig en heb ik ook niet de moeite gedaan beter UTP van meterkast naar woonkamer te trekken zodat ik de modem in de meterkast bij ISRA kon laten hangen, maar als ik langere tijd afhankelijk geweest was van die verbinding had ik dat zeker gedaan.

Oslik blyat! Oslik!

• BroederM
dion_b schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:57:
Als je iets wilt doen dat door zowel techneuten als providers wordt afgeraden zou je je niet moeten verbazen dat er geen kant-en-klare handleidingen of materialen zijn voor hoe het alsnog te doen :o
De huidige kabel tussen het ISRA punt is door een KPN monteur gemaakt omdat ik klachten had over verbinding en snelheid.
Deze kabel is +- 3 meter lang terwijl het ISRA-punt 20cm naast de modem zit.
Maar goed, wat me in deze situatie vooral handig lijkt is te achterhalen hoeveel het uitmaakt. Meet de snelheid die je nu achter langere Cat5e haalt bij de testserver van je provider (of die van KPN). Sluit dan eens de modem aan met korte (liefst bijgeleverde) kabel op het ISRA-punt en geef het de tijd om goed in te trainen. Meet dan nogmaals je snelheid.

Als je twee keer hetzelfde meet, maakt het geen bal uit en kun je huidige situatie prima aanhouden. Scheelt het significant, dan moet je voor jezelf nagaan wat jouw "oog" waard is aan verlies. Ik betwijfel of betere kabels veel uit gaan maken in deze situatie, Cat5e is al een forse vooruitgang op untwisted platte telefoonkabel.
Dit word mijn huidige plan.
Bedankt voor de tip dat ik het modem tijd moet geven om te "trainen".

De mee geleverde signaal/telefoonkabel van KPN heb ik moeten strippen omdat wij een ISRA-punt model 1990-2000 hebben.

Maar deze kabel is dus vervangen door de KPN monteur voor de 3 meter UTP 5e zonder effect op de snelheid (verbindingsprobleem bleek een wijkprobleem te zijn)

Ik kan alleen aan de meegeleverde kabel van KPN niet zien welke "kwaliteit" dit is.
Of dit nu 0,2mm2 is of 1,5mm2 koper. Maar gezien de dikte (of beter gezegd dunheid) van de kabel verwacht ik dat het eerder 0,2mm is.
......ISRA was in meterkast, hemelsbreed misschien 5m verderop, maar telefoonkabel naar woonkamer was zeker 10m lang (iirc Cat3 UTP). Met de modem in de meterkast haalde ik 16Mbps, in de woonkamer 11Mbps.....
Wow dat is wel een enorm verschil, ik ga sowieso een zelf een 20cm lijntje maken om te zien of er verschil is met de huidige 3 meter UTP/signaal kabel.

Update volgt.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ik heb zelf destijds een kabel gebruikt die ook van cv naar bv een theromstaat gaat. Dus redelijke dikte puur koper (maar niet shielded) een extra 5 meter had toen geen invloed op mijn snelheid (die max was)

heb de kabel toen rechtstreeks op het kpn koper (wat dunner was) gesoldeerd en er een direct een connector op geknepen

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BroederM schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 14:28:
[...]

Ik kan alleen aan de meegeleverde kabel van KPN niet zien welke "kwaliteit" dit is.
Of dit nu 0,2mm2 is of 1,5mm2 koper. Maar gezien de dikte (of beter gezegd dunheid) van de kabel verwacht ik dat het eerder 0,2mm is.
Die focus op dikte is voor netwerken niet zo relevant. Veel belangrijker is of de kabel goed aansluit op de grondkabel qua impedantie en hoe gevoelig de kabel is voor storingen van buitenaf. Je hebt beter een correct gedraaide UTP dan twee zware dikke ongedraaide koperleidingen.

Oslik blyat! Oslik!

• BroederM
Zojuist 3 meter CAT 5e vervangen door 7,5meter CAT6.

Totaal geen verschil in snelheid!

Dus nu kabel op juiste lengte inkorten en klaar.

Wel opvallende is dat de CAT 5e AWG24 een solide kopere draad per draad heeft en zichtbaar dikker dan mijn nieuwe CAT6 AWG 28, SSTP/PIMF kabel.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

BroederM schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:39:
Wel opvallende is dat de CAT 5e AWG24 een solide kopere draad per draad heeft en zichtbaar dikker dan mijn nieuwe CAT6 AWG 28, SSTP/PIMF kabel.
Dat kan. Is je CAT6 geen zgn. stranded kabel? (Dus met gevlochten aders in plaats van solide, "solid" aders.)

Let er hoe dan ook wel op dat als je stranded kabel hebt, je ook connectoren gebruikt voor stranded en heb je solid kabel, je daarvoor solid connectoren gebruikt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BroederM schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:39:
[...]

Zoek eens op wat "AWG" betekent, dan zou het niet opvallend/verbazingwekkend moeten zijn :z

Oslik blyat! Oslik!

• BroederM
dion_b schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:18:
[...]

Zoek eens op wat "AWG" betekent, dan zou het niet opvallend/verbazingwekkend moeten zijn :z
24 AWG = 0,5106
28 AWG = 0,3211

Exacte verschil wist ik niet maar maar voor mijn gevoel is het verschil meer dan 0,2mm.
En schuimaatje gaat hem niet worden.
unezra schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:48:
[...]
Dat kan. Is je CAT6 geen zgn. stranded kabel? (Dus met gevlochten aders in plaats van solide, "solid" aders.)
Check dat is het hem dus. Maar nog steeds verbaast het dikte verschil mij.
unezra schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:48:
[...]
Let er hoe dan ook wel op dat als je stranded kabel hebt, je ook connectoren gebruikt voor stranded en heb je solid kabel, je daarvoor solid connectoren gebruikt.
Dit wist ik wel maar heb met een gelukje de juiste RJ11 connector. welke dit waren was niet zichtbaar maar het werkt (voorlopig)

Pagina: 1