Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Heb de GPU verwijderd en nu start Ryzen build niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een PC met een Ryzen 1700. Onlangs zelf in elkaar gezet en alles werkte prima. Ik had er een GTX 1060 inzitten.

Nou heb ik die net verwijderd en een GTX 1070 Ti terug geplaatst. Omdat ik er niet bij kon moest ik even 2 stekkertjes los halen op het moederbord en die ook weer terug geplaatst. Sindsdien start de PC niet meer op. Elke keer als ik hem aan de stroom hang en op de power button druk, dan gaat de CPU fan heeel even aan. Hij draait een kwart slag en dan stopt het. Voor de rest gaat er ook niks draaien, geen lampjes aan. Gewoon dood op dat hele kleine eerste beweginkje van de cpu fan na.

Ik heb uiteraard geprobeerde gpu te verwijderen, maar hetzelfde blijft gebeuren. Ook heb ik de oude 1060 terug geplaatst. Wederom hetzelfde. Alle kabeltjes nagelopen. Geheugen sticks er 1 voor 1 uitgehaald en proberen te booten. Hetzelfde.
Heb zelfs de CMOS met de jumper euit gehaald en weer opnieuw erin.

Ik heb geen ideeën meer. Wat voor idioots zie ik over het hoofd?
Of zou mijn moederbord of powersupply gefrituurd kunnen zijn? Of geeft dat kleine draaitje van de cpu fan bij het proberen te booten aan dat dit niet het geval is?

Specs:
- Ryzen 1700
- Asrock B350-m Pro4
- GTX 1060 / 1070 ti
- 32 GB mem sticks (maar die zijn het probleem niet)
- Power supply is jaar of 7 oud maar draaide tot vanmiddag nog prima.

Ideeën?

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11 17:19
Begin eens met aantegeven waar die 2 stekkertjes die je moest losmaken op waren aangesloten
(zie handleiding moederbord)

Misschien vergeten om een losse voeding op de videokaart te koppelen

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:34

Clush

Do as I say...

Weet je zeker dat je de stekkertjes goed hebt teruggeplaatst? Waarschijnlijk zijn het de contactjes van de knoppen op de case, power en reset en de LEDjes. Ik zou daar beginnen met zoeken... pinnetjes verbogen? stekkertjes verkeerd om of op de verkeerde pinnetjes?

... not as I do.

• Stab
D-dark schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:07:
Begin eens met aantegeven waar die 2 stekkertjes die je moest losmaken op waren aangesloten
(zie handleiding moederbord)

Misschien vergeten om een losse voeding op de videokaart te koppelen
Ik had de videokaart wel aangesloten. De 1070ti heeft 2 stekkertjes nodig. De 1060 maar 1. Heb ze allebei weer geprobeerd, maar geen succes.

Inmiddels heb ik alles los gehad en weer vast gemaakt. Maar initieel ging het om de CPU-fan en de grote 8 pins links naast de CPU.

Overigens nog 1 bonusvraag. De Ryzen heeft geen onboard-gpu. Zou het kunnen dat, als de gpu dus niet goed is aangesloten door bv een verneukte PCI-poort, dat dit dan gebeurt? Of zou het booten wel iets verder moeten komen dan 0.1 sec stroom door de fan en klaar?

• Stab
Clush schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:07:
Weet je zeker dat je de stekkertjes goed hebt teruggeplaatst? Waarschijnlijk zijn het de contactjes van de knoppen op de case, power en reset en de LEDjes. Ik zou daar beginnen met zoeken... pinnetjes verbogen? stekkertjes verkeerd om of op de verkeerde pinnetjes?
Thanks. Ga zo nog maar eens een keer alles nalopen dan.
Het is niet het contactje van de powerknop, want als ik daar op druk na het opnieuw aan de stroom hangen, dan zie ik de cpu fan 1 kwart slag draaien. Dus er is even contact gemaakt met de electriciteit.

Dat was overigens ook de enige van die groep die ik had aangesloten. Die power ledjes en hdd ledjes interesseren me niet zo en waren voorheen ook niet aangesloten.

Wat zou nou de reden kunnen zijn dat de stroom er 0.1 sec op komt en meteen weer stopt? Overigens gebeurt dit ook alleen als ik de stroom er helemaal van af haal en hem weer aansluit en dan op de power knop druk. Als ik 5 keer achter elkaar op de power knop druk, dan gebeurt er dus 4 keer helemaal niks. Ook geen kwartslag van de cpu fan.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11 17:19
Dan ga ik toch de voeding verdenken.
Doet mij ergens denken aan kortsluiting die je verhelpt door de voeding te resetten

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat jij ziet zou het gevolg kunnen zijn van kortsluiting ergens in je systeem. Voeding probeert spanning op het geheel te zetten maar schakelt meteen weer af.
Gaan de fans wel draaien als je zonder GPU probeert te starten?

🖥️ | 🚗

• Stab
MadMarky schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:20:
Wat jij ziet zou het gevolg kunnen zijn van kortsluiting ergens in je systeem. Voeding probeert spanning op het geheel te zetten maar schakelt meteen weer af.
Gaan de fans wel draaien als je zonder GPU probeert te starten?
Ook zonder de GPU gebeurt er precies hetzelfde. De 1e keer na het aansluiten gaat alleen de cpu fan een kwartslag draaien en stopt dan. Geen enkele andere fan of harde schijf begint te draaien. Ook geen LED van de CPU.

Zou de voeding dan kapot kunnen zijn gegaan door het aansluiten van de nieuwe gpu die meer stroom vraagt? Of zit er wellicht ergens een kapot pinnetje? Waar lijkt dit op?

En nogmaals voor de zekerheid, ook zonder GPU zou de PC verder moeten komen dan dit toch? De Ryzen heeft geen onboard GPU maar de bios moet je wel kunnen halen toch?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:28

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je kan proberen het systeem een keer te starten zonder de stekker in de voeding en daarna stekker er weer in doen en dan je computer aan zetten.

Als dat ook niet werkt moet je soms het systeem opnieuw bouwen om dit te verhelpen. Het beste is om ook je moederbord uit de kast te halen en dan weer op te bouwen. Je kan ook proberen om je moederbord buiten de kast aan te sluiten en zo testen of die nog goed is. Zo kun je ook makkelijk een andere voeding proberen, mocht die het dan ook niet doen.

Tweakers Discord

• Clush

Clush

Do as I say...

Mijns inziens ligt het niet direct voor de hand dat er iets daadwerkelijk gefrituurd of anderszins fysiek kapot is... dan ben je of erg lomp geweest of heb je buitengewoon veel pech gehad, dat gebeurt niet zomaar.

Wat voor PSU heb je eigenlijk?

Ik zou waarschijnlijk de hele boel uit elkaar halen en opnieuw inbouwen... als dat niks oplevert is de PSU de eerste verdachte.

... not as I do.

• Stab
Breaking news.

Bedankt allemaal ten eerste.

Ik heb net het kabeltje in 'CPU Fan' los gehaald en voor de grap nog eens geprobeerd. Boot! Alles ging meteen draaien.
Nu de nieuwe GPU er in gepropt en geen problemen meer.

Ik weet 99% zeker dat ik die kabel daar wel had aangesloten voordat ik hem uit elkaar haalde. En waarom dat dan 'kortsluiting' veroorzaakt als die er wel in zit? Gewoon zo'n dun 4 pins kabeltje voor in de CPU fan. En de fan draait nog ook...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

uhhhhh maak eens wat foto's. Een draadloze ventilator heb ik nog niet gezien als computer onderdeel...

-_-

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als je heel goed je best doet zou je zo'n fan verkeerd op de header kunnen prikken, waardoor je spanning op het RPM pinnetje zet. Nofi enzo, maar als dat ook echt zo was ben je wel een enorm lompe hork :X
Pic van het kabeltje?

[ Voor 3% gewijzigd door MadMarky op 17-11-2017 22:18 ]

🖥️ | 🚗

• Clush

Clush

Do as I say...

Stab schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 22:02:
Ik heb net het kabeltje in 'CPU Fan' los gehaald
...
En de fan draait nog ook...
Dat is toch wel een sterk verhaal.

... not as I do.

• Stab
Clush schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 22:32:
[...]

Dat is toch wel een sterk verhaal.
Klopt. Sjongejonge ik ben een josti.
Het was de CHA-fan. (chassis fan dus en geen CPU fan).

Buiten het feit dat ik nu officieel een idioot ben, blijft het wel raar dat de pc zichzelf direct weer uitschakelde als deze werd aangesloten. Deze draaide eerst namelijk wel altijd. En zoveel stroom slurpt dat nou ook weer niet :)

Naja, er zijn ergere dingen. Het werkt nu wel allemaal, behalve een fannetje dan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zou het kunnen dat je bij in- en uitbouwen van videokaarten de kabels van de chassis fan beschadigd hebt, waardoor ze nu bij aansluiting kortsluiting maken?

Ik heb een keer iets vergelijkbaars gehad doordat ik per ongeluk een van die kabels onder m'n kaart in de slot duwde |:(

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1