Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 00:02
Gisteren heb ik bij SpareIT.nl de HP SAS Expander card besteld met bijbehorende kabel en deze probeer ik nu werkend te krijgen onder Windows 7 64bit met in ieder geval 1 WD Red 6TB aangesloten op de kaart zodat ik weet dat ie het doet. Zowel de kaart zelf als de schijf worden niet gezien en door windows. Dat de kaart onzichtbaar is voor het OS lijkt te kloppen met een uitgebreid topic hier. De kaart is in een PCIe x16 slot van mijn Asrock Fatal1ty Z77 Professional moederbord geplaatst omdat het me een goedkope manier lijkt om flink veel extra schijven te kunnen aansluiten.

Het lijkt erop dat er meerdere edities zijn en dat het belangrijk is dat de firmware van een voldoende nieuwe versie is. Op internet vind ik diverse pagina's die uitleggen hoe de firmware te updaten, maar ik ben wat huiverig omdat ik niet weet of het uitmaakt welke editie kaart je hebt en hoe snel je de kaart om zeep kan helpen als het fout gaat.

Drie vragen:
-Wie kan me op weg helpen om dit werkend te krijgen of gaat deze kaart gewoon niet werken?
-De miniSAS naar 4xSATA-kabel heeft nog een vijfde kabel met iets wat op een usb2 connector lijkt, maar deze is 8-polig. Waar is deze voor?
-Is firmware upgraden nodig en/of slim en hoe doe ik dat het beste? ubuntu vanaf usb stick?

High-res foto's van de kaart staan hier en hier.

Dank!
Niels

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Het is een transparante SAS expander, die ga je dus sowieso nooit zien in Windows dus dat klopt.
Waar heb je de kaart op aangesloten? Dit is namelijk geen HBA maar echt puur een expander die dus een SAS HBA nodig heeft om te 'expanden'.
Overigens krijg ik de expander zelf niet werkend op iig een H310 van Dell maar tot nu toe alleen op HP's (P410, P410i, P800 en P810) dus mogelijk daar ook nog 'plezier' met compatabiliteit...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
De kaart is nergens anders op aangesloten en zit gewoon in het moederbord gedrukt. Wat is een SAS HBA? Als het jou niet lukt op andere systemen dan HP, kan ik dan niet beter de kaart gewoon terugsturen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Je sluit hardeschrijven aan op een HBA (hostbus adapter) dat is het stuk hardware wat de hardeschrijven zichtbaar maakt aan het OS, de expander zou daar tussenin gaan zitten om meer poorten te maken, om de bestaande poorten van die HBA te expanden dus.
Je hebt nu een expander die niks te expanden heeft ;)
Wat probeer je exact te doen, dat maakt het makkelijker een antwoord te geven.
Deze HP expander heeft wel een PCIe aansluiting en ziet er daardoor uit als een controller/HBA maar die PCIe aansluiting is er bij deze kaart alleen voor de stroom zodat je geen losse stekkers nodig hebt, er gaat geen data over, de hardeschrijven hebben dus geen manier om naar het moederbord te 'praten'.

[ Voor 28% gewijzigd door RGAT op 17-11-2017 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quanza
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-09 21:58
Ik heb mijn HP SAS Expander op de Dell H310 aangesloten. Wel heb ik eerst de H310 crossflashed naar IT Mode. Werkt prima.

Zorg er wel voor dat de SAS Expander firmware op 1.52 of hoger zit.
Hoe je moet updaten zonder een HP Smart Array vind je hier.

en de Dell crossflashen doe je zo.

[ Voor 64% gewijzigd door Quanza op 17-11-2017 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Mijn moederbord heeft 'sechts' 10 sata poorten en ik heb behoorlijk wat data. Het begint krap te worden en ik vind het zonde om bijvoorbeeld een 4 TB schijf te vervangen voor een 8 of 10 TB schijf. Liever houd ik die 4 TB ernaast omdat ie het nog prima doet Met deze expander had ik gehoopt nooit meer sata-poorten-gebrek te hebben en mijn volgende moederbordje (als ik ga upgraden) wat simpeler te maken: ik doe alleen fotobewerking en game nooit, dus al die game-features waar je veel voor betaald zijn voor mij niet interessant. Ik heb dit moederbord destijds alleen gekocht omdat ie 10 sata poorten heeft.

Lang geleden had ik een pentium 4 met chinees PCI kaartje voor 2 extra sata-poorten, maar ik had daar vaak gedoe mee (schijven die wegvallen enzo) en dat lees je ook veel op internet. Ik ben daarom wat huiverig voor de goedkope PCIe kaartjes voor een paar extra sata-poorten.

Voor zo'n hostbusadapter heb ik nog een PCIe slot nodig toch? Is het voor mij wel zinnig om die tour op te gaan gezien wat ik wil? Ik zal echt nooit meer dan 15 schijven in totaal willen aansluiten (inclusief die 8 tot 10 die op het moederbord passen). Van de 10 poorten kan ik er nu 7 gebruiken voor intern: 1 is nodig voor blu-ray brander, 1 voor eSATA poort op de kast (ik heb losse backupschijven in behuizing met eSATA) en 1 is nodig voor zo'n swap-bay waar je losse hardeschijven in kan drukken omdat ik niet voor iedere backupschijf een behuizing heb: een groot deel heb ik gewoon in van die zakjes en druk ik erin als ik weer wil backuppen).

[ Voor 26% gewijzigd door nielsgeode op 17-11-2017 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Als ik deze expander terugstuur en een Dell H310 kaartje koop kan ik er gewoon acht hardeschijven op aansluiten toch? Is dit een goed plan om te kopen?

Werkt deze Dell H310 gewoon met Windows 7 x64, Windows 10 x64 en Linux x64?

[ Voor 16% gewijzigd door nielsgeode op 17-11-2017 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Vziw gaat een SAS expander niet werken op een Sata aansluiting ;)
Je kan Sata hardeschrijven op een SAS controller/HBA gebruiken maar niet SAS apparaten op een Sata controller/HBA, ander protocol.
Je zal dus sowieso even flink moeten bijlezen over SAS voordat je nog meer aankopen doet.
De H310 is een prima kaartje, wel zal je de juiste kabels erbij moeten kopen en de kaart in IT mode moeten flashen (daar zijn gelukkig zat handleidingen voor) maar daarna is het een prima kaartje :)
Blijkbaar kan de expander ook op de H310 werken en dan zou je dus van 8 naar 24 aansluitingen gaan, maar zonder expander alleen de H310 heb je inderdaad 8 aansluitingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quanza
Aanvullend op wat RGAT zegt; op de H310 sluit je dan die kabel met de usb2 achtige aansluiting (SFF 8087 - 4x SATA) aan.

Maar je kan ook als je geen vrij PCIe poort meer hebt, de SAS Expander op een "PCI Express Riser Adapter" aansluiten, want de expander heeft alleen voeding nodig. Alle data gaat via de HBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Deze kabel heb ik nu gekocht en kan dus ook prima direct gebruikt worden op alleen een Dell H310 toch?

Overigens zie ik die SFF 8087 connector niet zitten op de foto's van de Dell H310?

Werkt die Dell H310 ook alleen als normale "8 extra SATA poorten?" Ik zie dat het een RAID kaart is, maar ik heb geen RAID nodig en wil gewoon 8 losse schijven eraan kunnen hangen zonder RAID-modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:13
Je kan ook een HP P410 controller kopen, dat is daadwerkelijk een controller die schijven aanstuurt, deze is ook werkend te krijgen in windows 7 en ik dacht ook 10.

Een sas expander is niks meer als een doorlusser naar de daadwerkelijke controller toe, wat vaak weer bijv. een p410 is. P410i is geen optie, is een onboard chip, p800 vaak stuk duurder.

Je kan de controller instellen als hba modus, oftewel dan heb je gewoon losse schijven en geen raid volumes, of je stelt allemaal volumes van 1 schijf in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quanza
nielsgeode schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:30:
Deze kabel heb ik nu gekocht en kan dus ook prima direct gebruikt worden op alleen een Dell H310 toch?

Overigens zie ik die SFF 8087 connector niet zitten op de foto's van de Dell H310?

Werkt die Dell H310 ook alleen als normale "8 extra SATA poorten?" Ik zie dat het een RAID kaart is, maar ik heb geen RAID nodig en wil gewoon 8 losse schijven eraan kunnen hangen zonder RAID-modus.
-Klopt
-Op de H310 zitten 2 SFF 8087 poorten, dat zijn de enige poorten.
-Als je geen raid wil, moet je hem in IT Mode zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Quanza schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:36:
[...]

-Klopt
-Op de H310 zitten 2 SFF 8087 poorten, dat zijn de enige poorten.
-Als je geen raid wil, moet je hem in IT Mode zetten.
Dan is de vijfde stekker (naast 4x sata) geen SFF 8087. Je zei "usb achtig" en ik dacht dat je de interne usb-stekker bedoelt (die je op je moederbord prikt voor de usb front header). Aan de kabel die ik gekocht heb zit ook zo'n ding van 2x4 pins. Stekker is zo'n zwart blokje.
Expendable schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:32:
Je kan ook een HP P410 controller kopen, dat is daadwerkelijk een controller die schijven aanstuurt, deze is ook werkend te krijgen in windows 7 en ik dacht ook 10.
Waarom zou je kiezen voor een HP P410 of juist voor een Dell H310? Gezien de toekomst vind ik windows 10 ondersteuning (en ondersteuning voor 10, 12, 14... TB schijven) wel erg belangrijk.

[ Voor 30% gewijzigd door nielsgeode op 17-11-2017 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Expendable schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:32:

Een sas expander is niks meer als een doorlusser naar de daadwerkelijke controller toe, wat vaak weer bijv. een p410 is. P410i is geen optie, is een onboard chip, p800 vaak stuk duurder.

Je kan de controller instellen als hba modus, oftewel dan heb je gewoon losse schijven en geen raid volumes, of je stelt allemaal volumes van 1 schijf in.
Een P410 is dus geen controller/HBA maar een RAID controller die geen optie heeft om individueel HDD's aan te sluiten, hooguit in wat HP RAID0 noemt maar dan heb je alsnog een virtuele RAID disk.
De H310 heeft die optie wel, maar alleen nadat je hem naar IT mode flashed, ik zou zeggen google hoe dat gaat TS en beoordeel of je dat wil doen, het ziet er even ingewikkelt uit maar is prima te doen verder :)

P800 is dan overigens de allerlaatste die ik zou aanraden, zal in vrij weinig PC kasten passen, heeft normaal 2 accu's welke zeer lastig kunnen doen, zeker aangezien die kaarten ook al heel wat jaartjes oud zijn. Dan zou ik er in ieder geval een nemen met Flash Backed Cache, de HP kaarten doen het bizar slecht zonder cache module. Overigens kan de P800 waarschijnlijk niet >2TB HDD's aan :/
De P812 trekt meer dan 75w uit het PCIe slot waardoor hij vaak niet buiten HP servers werkt.
Iets als een M1015 of H310 zou zat zijn voor TS, zolang hij die naar IT Mode flashed (of een Tweaker vindt die dat voor hem wil doen) en anders op V&A een simpele Sata controller.

[ Voor 23% gewijzigd door RGAT op 17-11-2017 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
RGAT schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:45:
[...]

Een P410 is dus geen controller/HBA maar een RAID controller die geen optie heeft om individueel HDD's aan te sluiten, hooguit in wat HP RAID0 noemt maar dan heb je alsnog een virtuele RAID disk.
De H310 heeft die optie wel, maar alleen nadat je hem naar IT mode flashed, ik zou zeggen google hoe dat gaat TS en beoordeel of je dat wil doen, het ziet er even ingewikkelt uit maar is prima te doen verder :)

P800 is dan overigens de allerlaatste die ik zou aanraden, zal in vrij weinig PC kasten passen, heeft normaal 2 accu's welke zeer lastig kunnen doen, zeker aangezien die kaarten ook al heel wat jaartjes oud zijn. Dan zou ik er in ieder geval een nemen met Flash Backed Cache, de HP kaarten doen het bizar slecht zonder cache module.
Thanks! H310 lijkt me dan prima geschikt voor mijn doel. De SAS expander gaat dan retour. Heb even de pagina over crossflashen bekeken en ziet er uit alsof het appeltje eitje is als je het goed leest.

Hoe zit het met Windows 10 support voor de H310? En hoe zit het met support voor 14 TB (en groter) schijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
nielsgeode schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 22:00:
[...]

Thanks! H310 lijkt me dan prima geschikt voor mijn doel. De SAS expander gaat dan retour. Heb even de pagina over crossflashen bekeken en ziet er uit alsof het appeltje eitje is als je het goed leest.

Hoe zit het met Windows 10 support voor de H310? En hoe zit het met support voor 14 TB (en groter) schijven?
Even door Google gooien ;) 'H310 max disk size'.
Zodra een controller meer dan 2TB kan zal de volgende barriere ergens in de Zetabytes oid liggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quanza
nielsgeode schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:39:
[...]

Dan is de vijfde stekker (naast 4x sata) geen SFF 8087. Je zei "usb achtig" en ik dacht dat je de interne usb-stekker bedoelt (die je op je moederbord prikt voor de usb front header). Aan de kabel die ik gekocht heb zit ook zo'n ding van 2x4 pins. Stekker is zo'n zwart blokje.
Ik noemde het usb achtig, omdat jij dat deed ;)
Als de kabel er zo uitziet, is het goed, anders niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quanza
RGAT schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 22:13:
[...]

Even door Google gooien ;) 'H310 max disk size'.
Zodra een controller meer dan 2TB kan zal de volgende barriere ergens in de Zetabytes oid liggen :)
Ik kan je iig vertellen 6TB schijven via de sas expander geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Quanza schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 22:19:
[...]

Ik noemde het usb achtig, omdat jij dat deed ;)
Als de kabel er zo uitziet, is het goed, anders niet.
Het ene uiteinde heeft netjes miniSAS. Het andere uiteinde heeft vijf stekkers. zie plaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quanza
Dat gaat dus niet werken

My bad niet goed gelezen

[ Voor 42% gewijzigd door Quanza op 17-11-2017 22:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Die vijfde stekker is voor lampjes op een backplane, als je die niet hebt gewoon niet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
Ik ga de SAS expander card maar terugsturen, zoveel porten heb ik voorlopig niet nodig. Ik heb zo'n Dell Perc H310 besteld op Ebay: acht schijven erbij is voor mij voorlopig voldoende :)

Dank allen!

BTW, zou je ook gewoon meer dan een enkele Dell H310 in een systeem kunnen drukken als je voldoende PCIe sloten hebt?

[ Voor 23% gewijzigd door nielsgeode op 18-11-2017 00:38 ]

Pagina: 1