Gisteren heb ik bij SpareIT.nl de HP SAS Expander card besteld met bijbehorende kabel en deze probeer ik nu werkend te krijgen onder Windows 7 64bit met in ieder geval 1 WD Red 6TB aangesloten op de kaart zodat ik weet dat ie het doet. Zowel de kaart zelf als de schijf worden niet gezien en door windows. Dat de kaart onzichtbaar is voor het OS lijkt te kloppen met een uitgebreid topic hier. De kaart is in een PCIe x16 slot van mijn Asrock Fatal1ty Z77 Professional moederbord geplaatst omdat het me een goedkope manier lijkt om flink veel extra schijven te kunnen aansluiten.
Het lijkt erop dat er meerdere edities zijn en dat het belangrijk is dat de firmware van een voldoende nieuwe versie is. Op internet vind ik diverse pagina's die uitleggen hoe de firmware te updaten, maar ik ben wat huiverig omdat ik niet weet of het uitmaakt welke editie kaart je hebt en hoe snel je de kaart om zeep kan helpen als het fout gaat.
Drie vragen:
-Wie kan me op weg helpen om dit werkend te krijgen of gaat deze kaart gewoon niet werken?
-De miniSAS naar 4xSATA-kabel heeft nog een vijfde kabel met iets wat op een usb2 connector lijkt, maar deze is 8-polig. Waar is deze voor?
-Is firmware upgraden nodig en/of slim en hoe doe ik dat het beste? ubuntu vanaf usb stick?
High-res foto's van de kaart staan hier en hier.
Dank!
Niels
Het lijkt erop dat er meerdere edities zijn en dat het belangrijk is dat de firmware van een voldoende nieuwe versie is. Op internet vind ik diverse pagina's die uitleggen hoe de firmware te updaten, maar ik ben wat huiverig omdat ik niet weet of het uitmaakt welke editie kaart je hebt en hoe snel je de kaart om zeep kan helpen als het fout gaat.
Drie vragen:
-Wie kan me op weg helpen om dit werkend te krijgen of gaat deze kaart gewoon niet werken?
-De miniSAS naar 4xSATA-kabel heeft nog een vijfde kabel met iets wat op een usb2 connector lijkt, maar deze is 8-polig. Waar is deze voor?
-Is firmware upgraden nodig en/of slim en hoe doe ik dat het beste? ubuntu vanaf usb stick?
High-res foto's van de kaart staan hier en hier.
Dank!
Niels