Isoleren plafond badkamer?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Wij gaan binnenkort het plafond van onze badkamer vervangen (momenteel schrootjes) door gipsplaat.

Natuurlijk dan groene gipsplaten, maar nu zitten wij ook te denken ivm isolatie.

De badkamer heeft een plat dak, is isolatie aangeraden of heeft dat niet zo heel veel zin? De badkamer is opzicht best klein.

Zo ja, is een laag glaswol met alu folie tussen de balken dan genoeg ivm vocht?

Ik ben zelf al op onderzoek geweest maar dan kom je allerlei "horror" verhalen tegen over kans op schimmel als ook maar een kiertje zit, of als je een gat in het plafond maakt etc, of weer andere situaties waarbij mensen er een zolder boven hebben etc.

De schrootjes zitten er momenteel nog in dus ik heb geen idee hoe de ruimte er boven uit ziet, en hoeveel ruimte er eigenlijk is. :/

ja, daag.

Beste antwoord (via [Remmes] op 17-11-2017 21:02)

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Ja de meningen zijn verdeeld over isolatie onder een plat dak en ook de badkamer .

Wordt het gips gesaust of gestuct?

Als je persee wil isoleren laat dan wat lucht tussen het isolatie en het dak .
Dan dampdichte folie ,dan hydropanel of inderdaad groene gipsplaten en dan laten stucen
Met ardex .

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
Ja de meningen zijn verdeeld over isolatie onder een plat dak en ook de badkamer .

Dan dampdichte folie ,dan hydropanel of inderdaad groene gipsplaten en dan laten stucen
Met ardex .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Fantasma7988 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 19:53:

Met ardex .
Plan was gewoon te sausen en dus niet te stucen. Is dampdichte folie nodig ook al word er glaswol met hieraan folie gebruikt?

Denk beste maar isolatie achterwege te laten..

ja, daag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:52
Ligt er ook isolatie op het platte dak? Zo ja: niet aan de binnenzijde isoleren! Zorgt voor heel veel vocht problemen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
Ja als je isoleerde dan is dat nodig op het moment dat de isolatie vochtig wordt heb je een probleem.

Er is saus die water afstoot .
Wel iets duurder
Maar zo blijft je plafond wel lang mooi .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
caspervc schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 20:05:
Ligt er ook isolatie op het platte dak? Zo ja: niet aan de binnenzijde isoleren! Zorgt voor heel veel vocht problemen.
Dit had ik inderdaad ook al gevonden, maar naar mijn weten ligt er niets op het dak.
Fantasma7988 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 20:08:
Ja als je isoleerde dan is dat nodig op het moment dat de isolatie vochtig wordt heb je een probleem.

Er is saus die water afstoot .
Wel iets duurder
Maar zo blijft je plafond wel lang mooi .
Plan was om latex verf te gebruiken.

Denk dat we isolatie gewoon achterwege laten, zo lang/vaak word de badkamer niet gebruikt.

Bedankt.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Misschien is het handig om te weten hoe de dakconstructie van je badkamer precies is om goed advies te kunnen geven? Is het een plat of schuin dak? Beton of balken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
mcDavid schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 20:22:
Misschien is het handig om te weten hoe de dakconstructie van je badkamer precies is om goed advies te kunnen geven? Is het een plat of schuin dak? Beton of balken?
Plat, naar weten balken.

Het is een badkamer van 5-6m² dus om nou een rol a 25m €80 dampdichte folie te halen voor zoiets om het goed te isoleren is mij een beetje te, als glaswol met alu folielaag nou voldoende was dan ging het nog wel.

ja, daag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Ja dit kan prima, volg deze stappen: https://www.eigenhuisisol...dak-isoleren/stappenplan/

Hierna inderdaad afwerken met goede verf en erna genieten :)

[ Voor 16% gewijzigd door Fietsbel op 17-11-2017 20:46 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Ik weet denk ik genoeg, aangezien de nodige folie best duur en de ruimte klein is dan toch maar geen isolatie. Wel gewoon een lekker nieuw plafond met latex verf er over.

Dank!

ja, daag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57
Jammer, met een goede isolatielaag wordt het comfort in de badkamer enorm verhoogt.

Als je ruimte hebt, glaswol met een speciale dampremmende laag, deze blijft open in de zomer en is gesloten in de winter.

Als je geen ruimte hebt dan isoleren met pit/ pur platen of resolplaten

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
technopeuter schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:05:
Jammer, met een goede isolatielaag wordt het comfort in de badkamer enorm verhoogt.

Als je ruimte hebt, glaswol met een speciale dampremmende laag, deze blijft open in de zomer en is gesloten in de winter.

Als je geen ruimte hebt dan isoleren met pit/ pur platen of resolplaten
Ik dacht dat alu laag aan glaswol dus dampremmend was, maar blijkbaar ook daar een apart (extra?) folie voor nodig wat er in de vorige comments uitkwam. Dus is waar jij het over hebt dan weer wat anders?

Als er folie nodig is word het een beetje duur, aangezien het originele plan eigenlijk alleen plafond vernieuwen was.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

[Remmes] schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 20:42:
[...]

Het is een badkamer van 5-6m² dus om nou een rol a 25m €80 dampdichte folie te halen voor zoiets om het goed te isoleren is mij een beetje te,
Bouwmarkten hebben vaak de bekende 25% kortingsbonnen en misschien zijn er restjes te koop op marktplaats. Of je koopt een rol met 25% korting en verkoopt de rest op marktplaats :D

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Fietsbel schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:24:
[...]

Bouwmarkten hebben vaak de bekende 25% kortingsbonnen en misschien zijn er restjes te koop op marktplaats. Of je koopt een rol met 25% korting en verkoopt de rest op marktplaats :D
Is een idee, zal er over na denken inderdaad.

Hoe zit het trouwens met randen/eventuele kieren, deze met pu schuim opvullen?

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
dampopen folie is vaak duur en Zoals hierboven kijk even op marktplaats veel mensen hebben nog wel stukjes over of bedrijven in de buurt .

De woningbouw had in mijn vorige huurwoning ook gips platen met latex afgewerkt .
2 jaar later zag het er niet meer uit .

Nu verf via de schilder in de buurt en blijft als nieuw .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damp-open folie is om het geheel luchtdicht af te werken en te zorgen dat condens toch weg kan, zodat je gehele controle kunt krijgen over je inkomende lucht, uitgaande lucht en tocht te vernietigen, anders ga je rotten. Je kunt prima isoleren zonder folie, al is dat wel ouderwets. Mijn advies zou zijn : PIR platen (duur) of tempex (goedkoop), groene gipsplaten, afwerking. PIR isoleert beter per cm als glaswol en tempex (piepschuim).

Deze folie dien je ook af te werken met aluminium tape en aan de zijkanten met speciale kit die niet na 10 jaar uitgehard is = rekensom voor kaching :9

Belangrijk bij goed isoleren is dat je zorgt voor afvoer van smerige lucht (condens etc.) En aanvoer van frisse lucht middels ventilatie.
Ventilatie c.q. ventilatoren in je plafond en muur, een open raam ventileert niet en zorgt juist voor schimmel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Nooit dit soort linken posten waarbij het van een fabrikant komt, wij van WC eend adviseren WC eend...
Het is al bewezen dat die Vario doeken voor geen meter werken, dus zelf dampopen en dampdicht gebruiken

En géén PE folie gebruiken als dampdichte folie, maar folie van Miofol (125AV)

Nou ben ik geen fan van een plat dak aan de binnenzijde isoleren, al helemaal niet in een badkamer, maargoed, het is jou huis dus jou keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:51

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

FabianGTI schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:24:
[...]

Het is al bewezen dat die Vario doeken voor geen meter werken, dus zelf dampopen en dampdicht gebruiken
Heb je daar een bron van? Wilde dit zelf gaan gebruiken voor het isoleren van mijn dak.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:54

Videopac

Rommelt wat aan.

Verwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:52:
Damp-open folie is om het geheel luchtdicht af te werken en te zorgen dat condens toch weg kan, zodat je gehele controle kunt krijgen over je inkomende lucht, uitgaande lucht en tocht te vernietigen, anders ga je rotten. Je kunt prima isoleren zonder folie, al is dat wel ouderwets. Mijn advies zou zijn : PIR platen (duur) of tempex (goedkoop), groene gipsplaten, afwerking. PIR isoleert beter per cm als glaswol en tempex (piepschuim).

Deze folie dien je ook af te werken met aluminium tape en aan de zijkanten met speciale kit die niet na 10 jaar uitgehard is = rekensom voor kaching :9

Belangrijk bij goed isoleren is dat je zorgt voor afvoer van smerige lucht (condens etc.) En aanvoer van frisse lucht middels ventilatie.
Ventilatie c.q. ventilatoren in je plafond en muur, een open raam ventileert niet en zorgt juist voor schimmel
Dus PIR platen met aluminium afwerking i.c.m. aluminiumtape is een goede oplossing? Ik heb zelf een stukje schuin dak in mijn badkamer waar ik hier de ruimte voor heb. Het dak zelf is met een paar cm PUR o.i.d. geïsoleerd (bouwjaar huis: 1984).

Toevoeging: wat voor kit voor de zijkanten?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Pagina: 1