Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem met 2x 8GB G.skill TridentZ & MSi PC Mate B350

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rowan14
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-11-2019
Mijn vraag:
Ik heb recent mijn eigen pc gekocht en in elkaar gezet. Nu had ik het probleem dat mijn systeem niet wou opstarten wanneer ik de 2 geheugen modules in het moederbord had gedaan volgens de handleiding van het moederbord. Na wat zoeken had ik gevonden dat iemand met het zelfde probleem het wel was gelukt om 1 module in het 3e slot te plaatsen (in plaats van 1 in het tweede en 1 in het vierde). Dit heeft bij mij ook gewerkt en heb ik windows kunnen installeeren. Echter lukt het nu niet om de twee geheugen modules aan de praat te krijgen, zelfs met een nieuwe versie van de BIOS. Zouden jullie mij hiermee kunnen helpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
MSi PC Mate B350
AMD Ryzen 5 1600
G.skill TridentZ (2x 8GB 3000mhz)
Gainward Phoenix GTX 1060

Wat ik al geprobeerd heb:
- Beide modules testen in het 3e slot -> ze werken allebei
- 1e en 3e slot geprobeerd -> ezDebug leds geven rood licht bij ram & cpu
- 2e en 4e slot geprobeerd (zoals in de handleiding staat) -> ezDebug leds geven rood licht bij ram & cpu
- Updaten van Bios

Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen, alvast bedankt.

Alle reacties

Verwijderd

Beide modules in slot 3 ook met memtest getest?

Verwijderd

Bios Reset al gedaan?
zal dan stock 2133MHz draaien vrees ik.
jou geheugen reepjes heb ik ook en de 3000 versie is Hynx, gaf bij mij redelijk veel problemen

• Rowan14
Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 19:21:
Bios Reset al gedaan?
zal dan stock 2133MHz draaien vrees ik.
jou geheugen reepjes heb ik ook en de 3000 versie is Hynx, gaf bij mij redelijk veel problemen
Ik heb nog niks aan de snelheid veranderd, deze staat nog steeds op 2133Mhz. zelfs met deze snelheid heb ik de problemen.
Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 17:49:
Beide modules in slot 3 ook met memtest getest?
Nee dat niet, maar ik heb nu alle sloten met allebei de geheugenmodules geprobeerd en dit geeft voor beiden het zelfde resultaat.

Toen ik dit probeerde merkte ik dat enkel in slot 3 het systeem kon opstarten. in slot 1 startte het systeem wel op maar dan stopte het tijdens de boot, of hij liep vast. in slot 2 en 4 start het systeem niet eens op. Na wat zoeken zijn de mogelijke opties dat de cpu er scheef in zit, of dat het moederbord niet goed werkt. in het weekend ben ik helaas niet thuis dus kan ik dit nog niet proberen.

Indien mensen nog suggesties hebben voor wat ik kan proberen dan zou ik dit graag horen

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Bios update naar de meest recente versie?

• Rowan14
McFastFood schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 22:54:
Bios update naar de meest recente versie?
Ja, dit was het eerste wat ik heb geprobeerd

• Rowan14
Ondanks dat er geen nieuwe replies zijn heb ik besloten om updates te blijven geven zodat mensen met het zelfde probleem in te toekomst wellicht kunnen worden geholpen

Update:
Ik heb ook de cpu er eens uitgehaald om te kijken of ik daar een fout had gemaakt, maar nee.
Alle pinnen waren nog recht en hij zat op de juiste manier in de socket.
Nu heb ik terug naar de leverancier gemailt of ik het moederbord en/of de processor terug moet sturen, aangezien het lijkt dat er iets mis is met het moederbord en dit met garantie opgelost kan worden.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ryzen 1600 kan geen 3GHz aan, toch?

Pak/test een set QVL modules op 2666 en de PC draait waarschijnlijk als een zonnetje.

/edit: https://www.msi.com/Motherboard/B350-PC-MATE/Specification laat 2400 zien als "default"; de rest alleen overclocked. Wil dus niet zeggen dat de CPU het snapt.

[ Voor 40% gewijzigd door MAX3400 op 22-11-2017 10:39 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Rowan14
MAX3400 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:35:
Ryzen 1600 kan geen 3GHz aan, toch?

Pak/test een set QVL modules op 2666 en de PC draait waarschijnlijk als een zonnetje.
ik heb hier voor gekeken en dit zou het wel aan moeten kunnen. Het moederbord is gemaakt voor ryzen processors en zou tot 3.2ghz aan moeten kunnen. (https://www.msi.com/Motherboard/B350-PC-MATE/Specification)

Een vriend van mij heeft ook een ryzen 5 1600 processor met 2 sticks van 3.2ghz en dit heeft bij hem ook geen problemen opgeleverd. Dus ik vrees dat het probleem toch bij het moederbord ligt.

Edit: ik zie nu wel dat dit een overclock vereist om het op deze snelheid te draaien. Ik had al vaker op internet gelezen dat het probleem wat ik ervaar opgelost kan worden door het voltage in de bios aan te passen, maar ik ben bang dat dit mijn garantie kost. Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 18% gewijzigd door Rowan14 op 22-11-2017 10:47 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Rowan14 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:44:
[...]

ik heb hier voor gekeken en dit zou het wel aan moeten kunnen. Het moederbord is gemaakt voor ryzen processors en zou tot 3.2ghz aan moeten kunnen. (https://www.msi.com/Motherboard/B350-PC-MATE/Specification)
Het moederbord dicteert niet als enige welke snelheden en modules werken. De geheugencontroller zit namelijk in de processor. AMD geeft aan tot 2400MHz te ondersteunen, daarboven is het OC ofwel geen garantie op werking.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

nelizmastr schreef op woensdag 22 november 2017 @ 12:23:
[...]

Het moederbord dicteert niet als enige welke snelheden en modules werken. De geheugencontroller zit namelijk in de processor. AMD geeft aan tot 2400MHz te ondersteunen, daarboven is het OC ofwel geen garantie op werking.
dan zou de moederbord/pc alsnog moeten booten.
stel je niks in bij first boot draait je geheugen gewoon op stock 2133

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-11 22:49

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

En wat gebeurd er als je de bankjes in 3 en 4 steekt?
Gezien hij met 1 bankje in 3 wel start lijkt het mij geen mhz issue :X

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Rowan14
evilweed schreef op woensdag 22 november 2017 @ 18:58:
En wat gebeurd er als je de bankjes in 3 en 4 steekt?
Gezien hij met 1 bankje in 3 wel start lijkt het mij geen mhz issue :X
Dan wil de pc ook niet booten. Ik heb momenteel zowel de CPU als het moederbord en het geheugen teruggestuurd naar de leverancier. Zij zouden deze gaan testen een een mogelijk defect onderdeel vervangen, dus hopelijk komt daar iets uit.

Edit: ze hebben vastgesteld dat ik andere RAM moet kiezen. in de compatability lijst staan deze wel, maar dan in viervoud dus net een ander type. Gelukkig kan ik deze nog omruilen.

[ Voor 19% gewijzigd door Rowan14 op 28-11-2017 10:45 ]

Pagina: 1