Muziek streamen naar 2 locaties (en ook niet meer dan dat)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 630196

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik had graag advies gehad m.b.t. het stream van muziek naar boxen mét audiokabels. Ik ben al bij meerdere Electro winkels advies gaan vragen, maar de verkopers vertellen me tegenstrijdige dingen en ik heb vaak het gevoel dat het ze het zelf niet zo goed weten. De voorgestelde oplossingen zijn ook (denk ik) overdreven duur. En ikzelf ben een quasi leek. Op dit forum vind ik soortgelijke vragen maar niet exact mijn situatie (ofwel gaat het over draadloze boxen, of over ook het afspelen van CD's, of over ook het integreren van de TV) terwijl mijn vraag - zo denk ik - net simpeler is.

Situatie:
In de badkamer en in de slaapkamer zijn er telkens een paar luidsprekers in het plafond ingebouwd. Vanuit deze luidsprekers vertrekken audiokabels en deze komen samen uit op een plaats in de berging. Ter info: nabij die locatie is er ook een UTP-uitgang en enkele stopcontacten.

Wens:
Wat willen we nu? We willen muziek kunnen streamen naar deze luidsprekers (via onze smartphone: Spotify) en ook kunnen aangeven via de smartphone of deze muziek moet spelen in de badkamer, in de slaapkamer, of beide.
Wat moet dus niet: CD’s of MP3’s of dergelijke afspelen. Enkel onze Spotify playlists moeten kunnen afgespeeld worden. Enkel dus met een tik op de smartphone muziek opzetten, locatie kiezen en volume regelen.

De ‘beste’ oplossing die ik tot nog toe kreeg was de suggestie om een sa 5 bose versterker te kopen. Die kost wel 499 €. Ook zou ik er twee (!) moeten kopen want je kunt blijkbaar met één exemplaar alleen niet de twee locaties apart aansturen.

Ik dacht bij het bouwen van ons huis ‘slim’ te zijn met inbouwboxen én audiokabels (geloof ik nog altijd meer in dan WIFI) te voorzien. Maar nu zou ik nog 998 € moeten spenderen aan apparatuur terwijl ik ‘enkel’ maar wil streamen.
Is er echt geen betere/goedkopere oplossing?

Alvast bedankt voor jullie advies!
Beste groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-07 23:51
Aangezien je het over audiokabels en een versterker hebt, neem ik dat het passieve speakers zijn?

Er zijn namelijk genoeg mediastreamers zoals de Gramofon, chromecast of Lenco playconnect die wifi of UTP hebben, als spotify of andere mediaserver werken, en dan een lijnsignaal uitsturen. Vanaf 36 euro per zone kan je dan al klaar zijn. Als het passieve speakers zijn: regel het versterker gedeelte apart :) Dus hang per zone een chromecast aan een versterker die naar de speakers gaat. Geen idee wat voor versterker je nodig gaat hebben voor je speakers maar "domme" versterkers kunnen behoorlijk goedkoop zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 302359

Goedkope of oude versterker + een chromecastaudio zou prima moeten werken. Als je meerdere locaties hebt waar je wel een radio/versterker/speaker met line-in hebt staan dan kan je hier ook een chromecastaudio plaatsen en beide chromecasts in een groep zetten. In spotify kies je bij audio output die chromecast groep en voila op beide (of meer) plekken heb je de zelfde muziek.

Voor onder de 100 euro kan je klaar zijn afhankelijk van je huidige apparatuur.

Ik gebruik dit zelf al een jaar+ voor muziek beneden, in de keuken, boven en op zolder. Werkt uitstekend mits je wifi dekking redelijk is. Helemaal zonder wifi ga je het niet redden op deze manier, dan wordt het een duurder geintje.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 302359 op 17-11-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie.
Ikzelf ben wel echt een leek en ben niet vollédig mee met wat Typecast-L zegt. Zeggen jullie niet hoofdzakelijk hetzelfde?

Het gaat inderdaad om passieve speakers (heb ik ook al moeten opzoeken :)).
Dus twee goedkope basic versterkers en twee chromecasts zou voldoende zijn? Ik hoop wel dat dit dan ook allemaal gebruiksvriendelijk te bedienen is. Doe je dit dan vanuit Spotify of vanuit een andere app?

thx!

ps. zo zie je maar dat electrowinkels toch vooral denken aan hun eigen kassa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302359

Anoniem: 630196 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:52:
Bedankt voor jullie reactie.
Ikzelf ben wel echt een leek en ben niet vollédig mee met wat Typecast-L zegt. Zeggen jullie niet hoofdzakelijk hetzelfde?
Ja volgens mij zeggen we inderdaad vrijwel het zelfde. Het klinkt misschien ingewikkeld maar het valt echt reuze mee.

Een chromecastaudio is een chromecast gemaakt specifiek voor dit doel. Het legt een brug tussen traditionele radio's, versterkers, speakers met een sound input(bluetooth of smartspeakers hebben dit ook) en moderne streaming mogelijkheden zoals spotify. Vrijwel alle versterkers, radio's, bluethooth speakers, smartspeakers etc hebben de mogelijkheid om het geluid door te lussen naar een ander apparaat. Dit kan dus ook de chromecast zijn.

Zo heb ik bijvoorbeeld een versterker uit 1970 aangesloten door een tulp naar Jack kabel te gebruiken om de chromecast aan te sluiten. Eenmaal aangesloten hoef je alleen de instructies van de chromecast maar te volgen om deze aan te melden op je wifi netwerk en thats it.

Wil je op meerdere plekken simultaan de zelfde muziek dan doe je bovenstaand nogmaals en zet je beide chromecasts in een groep. (staat ook keurig beschreven in de instructies)
Het gaat inderdaad om passieve speakers (heb ik ook al moeten opzoeken :)).
Dus twee goedkope basic versterkers en twee chromecasts zou voldoende zijn?
Yep elke versterker, radio, speaker zal werken zolang er maar een mogelijkheid op zit audio aan te voeren. (wat vrijwel elke heeft) Als je een oude tweedehandse versterker koopt zonder extra line-in en er zat bijvoorbeeld een los tape, Radio of CD deck bij welke je nu niet aangesloten hebt kan je die ingangen ook "misbruiken" mocht er geen specifieke aansluiting voor beschikbaar zijn. (werkt niet met phono/platenspeler poorten)
Ik hoop wel dat dit dan ook allemaal gebruiksvriendelijk te bedienen is. Doe je dit dan vanuit Spotify of vanuit een andere app?
De chromecast wordt zichtbaar in spotify als bruikbaar audio apparaat. Zodra je deze kiest zal Spotify al het geluid naar de chromecastaudio streamen welke het geluid 1 op 1 doorgeeft aan de versterker. Het volume van de chromecast wordt automatisch bediend via spotify zodra dit apparaat gekozen is.

Ik vond het persoonlijk eenvoudig aan te sluiten en het was voor mij ook de eerste keer ooit met audio op deze manier)
ps. zo zie je maar dat electrowinkels toch vooral denken aan hun eigen kassa...
Dat is een ding wat zeker is :9 Dat bose setje die ze je aanbieden, staat waarschijnlijk ook toevallig bij hun op de plank :+

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 302359 op 17-11-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de uitleg. Ik krijg er vertrouwen in dat ik het inderdaad allemaal zelf wel zal kunnen :)

Hebben jullie misschien een suggestie voor een goede maar betaalbare versterker die ideaal is voor deze situatie? Als ik los op zoek ga naar versterkers zie ik toch ook overal prijzen van boven de 200 euro. Maar ik zoek allicht verkeerd. Een concrete suggestie anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

Tijntje

Hello?!

Ik zit zelf ook naar zoiets te zoeken en twijfel om het met een goedkoop versterker bordje van Banggood op te lossen.
https://www.banggood.com/...ifier-Board-p-975592.html

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ter info: mijn (passieve) speakers zijn de FL501 van Artsound. Misschien handig om een ideale versterker te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dag allen,

even heropfrissen.
bedankt voor jullie hulp, ik ben er ondertussen uit én heb een 2de hands versterker op de kop kunnen tikken.
Maar nu komt allicht de meest belachelijke vraag aller tijden :)

--> ik wil in eerste instantie 2 luidsprekers aansluiten op de versterker, terwijl de versterker er 4 aan kan. Er zijn 2 rode en 2 zwarte uitgangen voorzien.

De audiokabels, gelegd door mijn elektricien, zijn rood/zwart

1. ik moet allicht eerst een stukje afsnijden zodat enkel de koperdraad in de uitgang zit, en niet het zwart/rode plastiek er rond?
2. moet ik die rood/zwarte audiokabel uit elkaar trekken zodat ik rode deel in de rode uitgang kan steken en het zwarte deel in de zwarte uitgang? Z
Zoja: steek ik de 2 rode draden van de 2 boxen in één uitgang, of in de twee rode uitgangen?
Zonee: steek ik gewoon 1 volledige draad in 1 uitgang?

aiai... :/

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:03
• systeem: 2-weg coaxiaal
• woofer: 5,25” polypropyleen
carbon
• tweeter: 0,5” polycarbonaat
• max. vermogen: 70 W
• nominaal vermogen (RMS): 35 W
• dB: 92 dB
• impedantie: 8 ohm
• frequentiebereik: 85 Hz - 20 kHz

1) Ja
2) Ja

-rood op rood en zwart op zwart, als je stereo wilt zou ik ze inderdaad wel op de aparte aansluitingen zetten (die voor links en rechts dus).
-Je krijgt nu dus in 1 van de ruimtes geluid, je kunt ook beide sets op de versterker aansluiten (of totdat je een tweede versterker het) maar dan wel hetzelfde geluid én hetzelfde volume in beide kamers.Dus ook hier per kamer 1 luidspreker op rechts en 1 luidspreker op links. Dit kan omdat de speakers 8 ohm zijn.
-wellicht ten overvloede: je sluit dan een chromcast (of iets soortgelijks) aan op de versterker met verloopkabels naar links en rechts.
Pagina: 1