Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 14:41
Tweakers,

i.v.m. een handicap ben ik op zoek naar mogelijkheden om het GTE Ferrari stuur van Thrustmaster aan te passen zodat ik hier beter mee overweg kan. Het stuur op zich is prima, alleen de flippers zijn een probleem. Met manual transmissie, is opschakelen geen issue, maar terugschakelen is problematisch omdat de linker flipper niet te bedienen is voor mij.

Hebben jullie ideeën over hoe ik het schakelmechanisme zo kan maken zoals het is op het F1 stuur? Bij dit stuur kan ik aan 1 kant op en terug schakelen, want de flippers zijn aan elkaar gelinked. Zijn er nog andere mogelijkheden? Op dit moment doe ik het, bij dit stuur, met een knopje bij de duim maar dat is qua gevoeligheid alles behalve prettig.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hefboomprincipe toepassen?

Even heel simpel uitgelegd; draadje van de linkerflipper spannen naar de duim van je rechterhand? Duim naar rechts bewegen, draadje spant, klik zegt de flipper?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Bedankt voor de tip, maar aangezien ik in VR race is dat eigenlijk geen optie. Het hefboom concept heb ik naar zitten kijken om een 2e flipper te maken rechts, die de linker beweegt, alleen zit ik een beetje vast met de practische uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:02
Heb je helemaal geen mogelijkheden met je linkerhand? Dus je zou alles met de rechterhand moeten bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Ik heb geen linkerhand, en mis een stuk van mijn onderarm sinds mijn geboorte. Normaliter heb ik weinig beperkingen, alleen met specifieke zaken zoals dit is een oplossing zoeken even een dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:02
Dat maakt het duidelijker. Wat hierboven al met draden en hefboom inderdaad aangekaart werd is denk ik wel een van je betere opties. Als je nou van de rechter flipper een deel er af zaagt, en een stuk langwerpig metaal vastmaakt aan de linker (schroef/las) die dan bijv. net onder het afgezaagde deel van de rechterflipper komt, heb je als het ware twee flippers rechts. Is dat een idee?

Of, ik weet niet in hoeverre dit een mogelijkheid is, maar is het haalbaar om met je linkerarm een shifter te bedienen? Gewoon sequentieel, dus omhoog omlaag of dan zelfs een kwartslag gedraaid (links/rechts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TluCUvh07fALtPU1MbY35BLq/full.jpg
Weet niet eens hoe ik het ga uitleggen maar here goes:

De paarse streep is een ijzertje wat je vanuit de "force feedback behuizing" naar voren loopt. Als je de paarse streep doortrekt, komt 'ie tegen de rode streep aan. De rode streep is dan dus de Y-as van het stuurwiel.

De groene streep staat even "vervelend" maar als je paars & groen met elkaar verbindt, kan je groene aan de achterkant je linker-trigger bevestigen. Groen eindigt rechts tussen de behuizing en je rechter-trigger in.

Dan kan je met je rechterhand opschakelen (vaste trigger dus naar je toe halen) en om terug te schakelen duw je je rechterhand/vinger naar voren, je tik dan groen aan en door de paarse hefboom in het midden, komt de linker-trigger dus naar je toe.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik gok wat jij bedoelt:
Afbeeldingslocatie: https://rr-m.org/blog/wp-content/uploads/2015/04/txrw_1_03.jpg

Zo is de TM TX stuurtjes, onafhankelijke paddles.

Mogelijkheid is de F1 steering wheel, ding is wel duur, maar die heeft afaik een push/pull systeem, alleen geen idee of elke paddle dan een aparte functie heeft (push&pull), of dat push&pull dezelfde shift-knop zijn.
http://shop.thrustmaster....rari-f1-wheel-add-on.html
Deze dus, maar is prijzig.

Wat jij wil is denk ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.robcollingridge.com/kitcar/drive/2013/05/2013_05_31_paddle.jpg

Doorlopende paddles, waarmee je dus vanaf 1 paddle kan up en downshiften.

De oplossing die bestaat, maar bizar duur is:
https://www.simability.com/page/prod_gt_paddles_tm

Echter, je zou mogelijk kunnen kijken naar deze techniek en zoiets zelf bouwen. Het probleem wat je goed kan zien in eerste foto, de manier hoe de knoppen (en paddles) in de stuurtjes van TM zijn gemaakt (hele TX series) is niet makkelijk om te bouwen zonder je hele stuur flink te verbouwen.

Edit, ik zit de originele 458 Italia stuur te bekijken, die heeft een flink grotere achterkant en zachtere paddle knoppen, die zou aanzienlijk makkelijker aan te passen zijn dan de GTE (ik heb zelf ook de GTE, maar op een originele 458 Italia TM).

Edit2:
Het kan misschien makkelijker, ik zit de button layout van de 458 Italia te bekijken:
Afbeeldingslocatie: https://ts.thrustmaster.com/download/pictures/PCMAC/TXRW/Tx_458_PC.png
Deze heeft namelijk achter knop 9 en 10 ook aan de achterkant 2 knoppen (11 en 12), die met je pink zeer goed te bereiken is. Die zou je kunnen mappen naar downshift, kan je met je pink terugschakelen.

[ Voor 30% gewijzigd door SinergyX op 18-11-2017 23:47 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Bedankt voor alle reacties! Heel erg fijn dat jullie met mij meedenken. Ik zit even te kijken naar het hefboom concept vam MAX3400 en Sigmundfreud en dat ziet er uit als een prima tijdelijk concept wat ik deze week eens ga proberen.

Ik ben echter op zoek naar een permanente en degelijke constructie wat ik nu ook heb op mijn F1 stuur (daar race ik nu continue mee, alleen is een volledig stuur toch prettiger racen). Ik wist helemaal niet dat er een Simability shop was speciaal voor mensen zoals ik. De prijzen zijn inderdaad echt enorm en dat moet beter kunnen.

Het Italia stuur met de knoppen aan de achter kan zou wel iets kunnen zijn inderdaad. Ik zou daar een flipper aan kunnen maken die die switch kan indrukken zodat ik een groter oppervlak heb voor tijdens een race.

Ik hou jullie op de hoogte. Nogmaals bedankt voor alle info en meer ideeen zijn altijd welkom. Ook mensen die custom sturen maken zou ik graag willen spreken. Dit ivm met mijn eigen custom stuur wat ik graag zou willen (laten) maken en hierbij alle switches e.d. aan de rechterkant te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:54
Heb je iRacing? Daar is er een forumsectie voor "hardware for disabled people" oid. maar je moet wel betalend lid zijn om toegang te krijgen.

Anders stuur je maar bericht, kijk ik wel of ik daar topic kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ZFLaSH schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:25:
Het Italia stuur met de knoppen aan de achter kan zou wel iets kunnen zijn inderdaad. Ik zou daar een flipper aan kunnen maken die die switch kan indrukken zodat ik een groter oppervlak heb voor tijdens een race.

Ik hou jullie op de hoogte. Nogmaals bedankt voor alle info en meer ideeen zijn altijd welkom. Ook mensen die custom sturen maken zou ik graag willen spreken. Dit ivm met mijn eigen custom stuur wat ik graag zou willen (laten) maken en hierbij alle switches e.d. aan de rechterkant te plaatsen.
Als je het idee hebt dat het op die italia zou kunnen werken, mag je best die van mij hebben. Ik rij al jaren niet meer met dat stuur omdat ik ook een GTE heb, maar als jij er een werkend stuur van kan maken waarmee jij kan racen, issie van jou :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Stancke schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:38:
Heb je iRacing? Daar is er een forumsectie voor "hardware for disabled people" oid. maar je moet wel betalend lid zijn om toegang te krijgen.

Anders stuur je maar bericht, kijk ik wel of ik daar topic kan starten.
Ik heb iRacing inderdaad en zit in de Tweakers league. Ik zal daar eens een topic starten.
SinergyX schreef op zondag 19 november 2017 @ 15:42:
[...]

Als je het idee hebt dat het op die italia zou kunnen werken, mag je best die van mij hebben. Ik rij al jaren niet meer met dat stuur omdat ik ook een GTE heb, maar als jij er een werkend stuur van kan maken waarmee jij kan racen, issie van jou :)
Dankje! Ik ga het eerst even proberen op het GTE wiel deze week. Ik laat je zsm wat weten!
Pagina: 1