Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Welke formule in excel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag:

Ik ben een document in Excel aan het maken waarbij ik data van documenten kan registreren en kan bijhouden. Mijn opdrachtgever wil daar elke week een overzicht van zien.
Van een opdrachtbevestiging worden in het proces soms meerdere versies gemaakt. De cel die de opdrachtgever mag zien geeft alleen de datum van de laatste opdrachtbevestiging weer. Dit lukt mij, ik gebruik hiervoor formule: =MAX(AA9:AE9) bijvoorbeeld.

Maar...

Nu moet ik soms ook het woord "casco" kunnen noteren in cel AA9. Kortom, soms moet in de cel die zichtbaar is voor de opdrachtgever de laatste datum genoteerd staan, maar soms moet ook het woord "casco" zichtbaar zijn. Hoe maak ik de formule die dit kan weergeven?

Beste antwoord (via Verwijderd op 17-11-2017 16:57)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die tekst "casco" staat dus in plaats van de datum en in dat geval hoef je ook niet meer te zoeken naar de laatste datum?

Dan kan je dus je oorspronkelijke formule gewoon uitbreiden met een ALS waarin je eerst kijkt of er "casco" staat. Zo ja: vul je casco in, zo nee, dan pak je de max datum.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

CONCATENATE :)

Je definieert niet/slecht wat de conditie is of/wanneer "casco" moet worden weergegeven maar daar kan je vast zelf mee verder.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:06

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Huh?

Concatenate = samenvoegen in de NL versie (ik denk dat de meeste bedrijven in Nederland ook gewoon een Nederlandse versie van Excel beschikbaar hebben, dus waarom er hier altijd met de Engelse formules gereageerd wordt is mij een raadsel...)
Hoe zie je het dan voor je dat samenvoegen hier gaat helpen? Die kan alleen waardes samenvoegen en niet filteren/zoeken/selecteren etc. wat je hier juist wilt?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Excel is altijd Engels; er gaat een MUI overheen. Dat terzijde.
Hoe zie je het dan voor je dat samenvoegen hier gaat helpen?
Omdat "casco" waarschijnlijk een extra veld is in een bepaalde order. Omdat de orders toch al worden verzameld, kan je met CONCATENATE gewoon een extra veld achter- of voor-voegen in de genoemde formule uit te startpost.

Als je vindt van niet; dat kan. Welke oplossing stel je dan voor?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:07
Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:29:
Mijn vraag:

Ik ben een document in Excel aan het maken waarbij ik data van documenten kan registreren en kan bijhouden. Mijn opdrachtgever wil daar elke week een overzicht van zien.
Van een opdrachtbevestiging worden in het proces soms meerdere versies gemaakt. De cel die de opdrachtgever mag zien geeft alleen de datum van de laatste opdrachtbevestiging weer. Dit lukt mij, ik gebruik hiervoor formule: =MAX(AA9:AE9) bijvoorbeeld.

Maar...

Nu moet ik soms ook het woord "casco" kunnen noteren in cel AA9. Kortom, soms moet in de cel die zichtbaar is voor de opdrachtgever de laatste datum genoteerd staan, maar soms moet ook het woord "casco" zichtbaar zijn. Hoe maak ik de formule die dit kan weergeven?
Op basis van wat wordt "Casco" gegenereerd? Stel dit zit in Cel Z9, dan kan je de formule =MAX(AA9:AE9) & " " & Z9 gebruiken

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik lees het zo dat TS of het woord "casco" wil laten zien, of de laatste opdrachtbevestiging. Samenvoegen wordt niet gevraagd volgens mij. TS moet dus eerst maar eens uitleggen wat hij precies bedoeld voordat we verder gaan raden.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:06

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

MAX3400 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:39:
[...]

Excel is altijd Engels; er gaat een MUI overheen. Dat terzijde.
Maar Engelse functies werken niet in de NL versie. Dus het is iets meer dan alleen een MUI lijkt me, maar dat inderdaad terzijde.
Omdat "casco" waarschijnlijk een extra veld is in een bepaalde order. Omdat de orders toch al worden verzameld, kan je met CONCATENATE gewoon een extra veld achter- of voor-voegen in de genoemde formule uit te startpost.

Als je vindt van niet; dat kan. Welke oplossing stel je dan voor?
Een goede oplossing heb ik niet, daar loop ik zelf ook nog wel eens tegenaan. Ik zit eerder te denken in de richting van een ALS functie (eventueel met een paar geneste ALS-functies erin) óf misschien een draaitabel.

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-11 13:52
=ALS(A1="X";B1;"CASCO")

Als waarde cel A1 = X, toon waarde van B1, anders toon CASCO

Zoiets?

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:33:
CONCATENATE :)

Je definieert niet/slecht wat de conditie is of/wanneer "casco" moet worden weergegeven maar daar kan je vast zelf mee verder.
In 80% van de gevallen zal er een datum in het veld geschreven worden, maar in de andere gevallen kiest met "casco" en waar niks ingevuld zal worden moeten blanco cellen blijven.

Verwijderd

Topicstarter
chengbondkwok schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:40:
[...]

Op basis van wat wordt "Casco" gegenereerd? Stel dit zit in Cel Z9, dan kan je de formule =MAX(AA9:AE9) & " " & Z9 gebruiken
hmm, ik heb deze functie letterlijk gebruikt in cel Z9 zoals jij m schrijft: =MAX(AA9:AE9) & " " & Z9
maar dan komt er 0 0 te staan in Z9, ook als ik het woord "casco" type in cel AA9

of heb ik je dan niet goed begrepen?

Verwijderd

Topicstarter
loeberce schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:47:
Ik lees het zo dat TS of het woord "casco" wil laten zien, of de laatste opdrachtbevestiging. Samenvoegen wordt niet gevraagd volgens mij. TS moet dus eerst maar eens uitleggen wat hij precies bedoeld voordat we verder gaan raden.
Dit klopt! OF het woord CASCO moet zichtbaar zijn, OF de nieuwste datum moet worden weergegeven! d:)b

Acties:
  • Beste antwoord

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die tekst "casco" staat dus in plaats van de datum en in dat geval hoef je ook niet meer te zoeken naar de laatste datum?

Dan kan je dus je oorspronkelijke formule gewoon uitbreiden met een ALS waarin je eerst kijkt of er "casco" staat. Zo ja: vul je casco in, zo nee, dan pak je de max datum.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-11 15:57
Dan lijkt me een =als() functie me meer dan zat.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Verwijderd

Topicstarter
stefanass schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:58:
=ALS(A1="X";B1;"CASCO")

Als waarde cel A1 = X, toon waarde van B1, anders toon CASCO

Zoiets?
Ik dacht zelf ook in die richting, alleen meer zo:
=ALS(MAX(AA15:AE15) OF "casco" ) maar goed dit is natuurlijk geen officielel formule.. hier ben ik het kwijt..

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:16:
[...]

Ik dacht zelf ook in die richting, alleen meer zo:
=ALS(MAX(AA15:AE15) OF "casco" ) maar goed dit is natuurlijk geen officielel formule.. hier ben ik het kwijt..
Komt in de buurt, lees mijn reactie hierboven eens en probeer het dan nog eens (en lees ook even in de Help hoe de ALS functie precies werkt).

En probeer a.u.b. op meerdere mensen te reageren in 1 reactie, in plaats van 3x onder elkaar te posten :)

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 17-11-2017 16:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:12:

Klopt ja, maar hoe noteer je die ALS() functie?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:18:
[...]

Klopt ja, maar hoe noteer je die ALS() functie?
Kijk eens in de Help functie naar hoe de ALS functie werkt, dan zou je dat best uit moeten kunnen vogelen :)

Daar leer je een stuk meer van dan wanneer wij het hier kant en klaar voorkauwen.

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:18:
[...]

Kijk eens in de Help functie naar hoe de ALS functie werkt, dan zou je dat best uit moeten kunnen vogelen :)

Daar leer je een stuk meer van dan wanneer wij het hier kant en klaar voorkauwen.
Strenge meester, maar ga ik doen, kom er op terug

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

offtopic:
Nope, hij heeft je topic van een slotje gered.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:18:
[...]

Het is gelukt: =ALS(MAX(AA14:AE14);MAX(AA14:AE14);"casco")

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:36:
[...]
"MAX(AA14:AE14)" is geen test, maar levert blijkbaar min of meer toevallig wel de juiste keuze op.
Dat dat werkt is dan per ongeluk, want dit is niet echt de juiste manier om dit te doen.

Een ALS functie heeft 3 argumenten:
- een 'boolean' ofwel een test die in WAAR of ONWAAR resulteert
- een expressie die gebruikt wordt als de test WAAR oplevert
- een expressie die gebruikt wordt als de test ONWAAR oplevert

"MAX(AA14:AE14)" is geen test, maar levert blijkbaar min of meer toevallig wel de juiste keuze op.

Je wilt in die test juist kijken of er casco staat en op basis van de uitkomst van die test dan of het MAX nemen, of gewoon "casco".

[ Voor 105% gewijzigd door Lustucru op 19-11-2017 17:35 . Reden: cru is een prutser :( ]

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Orion84 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 17:00:
[...]
Is shorthand voor 'Max(AA14:AE14)>0' maar of dat helemaal bewust zo is bedacht in dit geval betwijfel ik ook wel. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Lustucru op 19-11-2017 17:36 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Lustucru schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:35:
[...]

Is shorthand voor 'Max(AA14:AE14)>0' maar of dat helemaal bewust zo is bedacht in dit geval betwijfel ik ook wel. :P
Zelfs a was het bewust, dan nog maakt het de intentie van de formule onnodig onduidelijk en ben je afhankelijk van dan MAX over een reeks die een string bevat blijkbaar nul of een error oplevert waardoor het als False geteld wordt.

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Het wordt wel erg detaillistisch maar vooruit:
De implementatie van MAX() negeert niet-numerieke cellen en lege cellen. (max({a//b/c})=0, max({a/b//8})=8), Of te wel, op deze manier controleer je of er ergens een getal ongelijk aan nul is ingevuld. Als het gaat om te bepalen of er werk geoffreerd wordt bovenop de casco bouw dan is dat nog niet eens een slechte keuze. :)

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Had vrijdag snel het antwoord ge-pmed, maar het leek mij ook wel handig om hier met uitleg te plaatsen:

Dit is je formule:
=ALS(ISFOUT(VERGELIJKEN("Casco";AA14:AE14;0));MAX(AA14:AE14);"Casco")

VERGELIJKEN("Casco";AA14:AE14;0)
In deze formule gaat hij zoeken naar het woord Casco in de reek AA14:AE14. De 0 geeft aan dat de waarde precies moet overeenkomen. Als hij het woord Casco kan vinden, dan geeft hij aan waar hij die heeft gevonden. Kan hij hem niet vinden, dan geeft hij een fout.

ISFOUT(VERGELIJKEN("Casco";AA14:AE14;0))
Deze controleert of de vorige formule een fout oplevert. Als de vorige formule een fout geeft (en het woord Casco is niet gevonden), dan maakt deze formule er WAAR van. Is de vorige formule niet fout (en heeft hij dus het woord Casco gevonden), dan maakt deze formule er NIETWAAR van.

=ALS( [iets] ; [Als iets waar is] ; [Als iets niet waar is])
Als [iets] (en dat is de formule met ISFOUT) waar is, dan voert hij de formule uit die staat bij [Als iets waar is] uit. In dit geval betekend dat als hij het woord Casco niet kan vinden, hij een foutmelding geeft. Deze foutmelding wordt omgezet naar WAAR. Dit betekend dat hij moet kijken wat je maximale datum is.

Als [iets] niet waar is, dan voert hij de formule uit die staat bij [Als iets niet waar is]. Dat betekend dat het woord Casco wel is gevonden. Hierdoor geeft de locatie terug waar Casco staat. Dit is geen foutmelding en dus wordt het omgezet naar NIETWAAR. En dan zet hij het woord "Casco" neer (daar zit geen formule achter en dat is ook niet echt nodig).
Pagina: 1