Cool idee =]

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik zit met de gedachte te spelen om met waterkoeling te gaan experimenteren.. als ik er es tijd voor kan vinden. Ik ben er nog niet uit wat voor pomp, reservoir en radiator ik zal nemen maar ik zit wel al te denken aan die DangerDen Maze2, die komt goed uit de tests en .. heeft geen hold down klem nodig.

Anyway ik wil dus overgaan op waterkoeling daar water beter beinvloedbaar is dan lucht en zou dus makkelijker te koelen moeten zijn.

Nu schoot mij ineens het volgende te binnen .. je hebt van die koelboxen die op de auto-aansteker werken. Die hebben dus iets van 12V nodig (ik weet niet zeker wat er exact uit die aansteker aansluiting komt)... en verder niets.

Zou het een eventueel 'werkbaar concept' zijn om te kijken of ik niet uit zo'n mobiele koelbox dat koelelement eruit kan halen en dat mijn reservoir extra laat koelen? Heeft iemand dat al geprobeerd?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Zou het gewoon proberen, heb je ook weer een cool verhaal :+

• Horus
  • Laatst online: 02-07 22:25
Als je dan toch compressor koeling wilt gaan gebruiken kan je het misschien beter direct op je CPU gaan zetten. ( die 12V koelers werken toch gezelfde als een normale koelkast ofniet ?)

Verwijderd

hmm concept is wel leuk,
maar ik denk dat je zit met die koel vloeistof die niet al-te gezond is om aanteraken?inhaleren :P
maar ik zou zeggen "give it a try"
over leef je het post It! ;)

Verwijderd

ja, probeer is wat.
Iemand ervaring met echte koeling ?
op freon dus, met verdamper en condensor ?
schijnt te bestaan, zal het artikel is terug zoeken.

Verwijderd

Opzich een leuk idee! Ben benieuwd of iemand het al geprobeert heeft.

[lollige mode]
Als het lukt is iig ideaal voor per auto reizende mensen met een overgeclockte laptop: koelen terwijl u rijdt! ;)
[/lollige mode]

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:50

CasGas

.

op zicht is het idee niet verkeerd, maar als je zo'n koelbox hebt weet je dat het niet echt koud word in dat ding, ze houden het net een beetje koud maar extreem lage temperaturen hoef je er niet van te verwachten.

Ik persoonlijk denk dat je er niet al teveel van moet verwachten wil je je water koud houden.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• Anarril
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-04-2024
Ik heb even een beetje rond gezocht (vond het zelf een tijdje geleden al een verleidelijk idee) en kon het volgende vinden (even gauw):
[topic=135702]
http://www.wizard.com/~scfoster/basics2.html
www.oilcool.com

een paar dagen geleden had ik er nog meer, dus dat moet jouw ook wel lukken met behulp van de search ;)
succes verder

Verwijderd

JA :) die bedoel ik
kon het niet zo gauw vinden.

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:28

Tubby

or not to be

Die koelkastjes werken toch gewoon met peltiers? Dan kun je beter een peltier bovenop je proc stoppen, dan heb je alleen daar last van condensatie, anders heb je overal last (slangen e.d.) van condensatie.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 09:31
er is een bedrijf die zo'n koeling maat voor pc's :)
die koeling met compressoren noemt Kryotech:
zoek maar es op :)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Als de verhuizing klaar is dan zal ik er es zeker naar gaan kijken. Het idee is om een soort van mini koelbox te maken welke als waterreservoir zal dienen. In combinatie met een radiator wordt het water dan lekker koud... en zal dus mijn CPU temp ook naar beneden moeten. Ander effect is natuurlijk dat ik mijn radiator misschien minder hard hoeft te koelen (fans) dus nog minder geluid?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op woensdag 11 juli 2001 10:32 schreef Evil_Homer het volgende:
er is een bedrijf die zo'n koeling maat voor pc's :)
die koeling met compressoren noemt Kryotech:
zoek maar es op :)
safe sex icoon :P >:)

iStockphoto

Verwijderd

zoals Tubby al zei, die dingen worden gekoeld door een peltier, die kan je beter gewoon direct op je proc zetten en die dan koelen met water ipv je water koelen met peltier, tenzij je natuurlijk allebij gaat doen, als je niet weet wat een peltier is, gebruik dan ff de search, kijk op www.waterkoeling.nl of gebruik google.com

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 14:08

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Die koelboxen voor in de auto maken ook gebruik van een peltier 1 warme kant en 1 koude kant hoe dat verder in zijn werk gaat weet ik ook niet precies maar je zou er mee kunnen experimenteren.

Laat het weten als je wat klaar heb.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Hmmm en hoe koelt die koelbox die Peltier dan weer? (en ja ik weet wat een Peltier of TEC is).

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op woensdag 11 juli 2001 02:42 schreef tazzman het volgende:
Ik zit met de gedachte te spelen om met waterkoeling te gaan experimenteren.. als ik er es tijd voor kan vinden. Ik ben er nog niet uit wat voor pomp, reservoir en radiator ik zal nemen maar ik zit wel al te denken aan die DangerDen Maze2, die komt goed uit de tests en .. heeft geen hold down klem nodig.

Anyway ik wil dus overgaan op waterkoeling daar water beter beinvloedbaar is dan lucht en zou dus makkelijker te koelen moeten zijn.

Nu schoot mij ineens het volgende te binnen .. je hebt van die koelboxen die op de auto-aansteker werken. Die hebben dus iets van 12V nodig (ik weet niet zeker wat er exact uit die aansteker aansluiting komt)... en verder niets.

Zou het een eventueel 'werkbaar concept' zijn om te kijken of ik niet uit zo'n mobiele koelbox dat koelelement eruit kan halen en dat mijn reservoir extra laat koelen? Heeft iemand dat al geprobeerd?
Kewl, dan heb je een peltier element!
Of je koopt er eentje los.. ;) scheelt je weert het slopen van zo'n ding!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op woensdag 11 juli 2001 14:20 schreef tazzman het volgende:
Hmmm en hoe koelt die koelbox die Peltier dan weer? (en ja ik weet wat een Peltier of TEC is).
Alu koelblok + fannetje..

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik dacht al zoiets.. blijft alleen nog de vraag over... hoe verspreid die koelbox de koude lucht in de binnenwand?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19
die koelbox werkt gewoon met een:..... PELTIER !!!!!!

dus het is makkelijker om gewoon bij conrad oid een pelt te halen, en die tussen je waterblok en proc te zetten.. :)

[edit]

kan in het vervolg beter eers ff lezen, en pas daarna posten...
nu ben ik VEEEEEEL te laat :(

Verwijderd

Als ik jouw was zou ik je water in die koelbok doen. Dan hoef je box niet te slopen en heb je toch nuttig gebruik gemaakt van dat ding.

Suc6

Verwijderd

leuk idee :)
Pagina: 1