Verkoop Domein Naam en de Belastingdienst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvld
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-03 12:07
Hallo allemaal.

Ik heb mijn domein naam verkocht, als particulier, aan een amerikaans bedrijfje.
Het gaat om een bedrag van rond de €35.000,-

Nu heb ik via de belastingtelefoon gevraagd aan welke verplichtingen ik moet voldoen en wat mij te verwachten staat aan eventuele belastingen.

Mij is verteld dat ik dit onder "inkomsten uit overige werkzaamheden" moet boeken en kan rekenen op een Inkomsten Belasting heffing van 40% t/m 50% over dit bedrag.

Op het internet staan vooral verouderde discussies. Nu heb ik wel ergens gelezen dat als je kan aantonen dat je niet met oog op winst uit handel je geen belasting hierover hoeft te betalen?
Mijn domein naam is geregistreerd in 2011.

Kan iemand dit bevestigen of heeft iemand misschien andere suggesties?

Alvast bedankt.
Rob.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-08 18:13

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gokje; het domein was ooit $5, nu verkocht voor 35K.

Was het een leeg domein als investering (heb je ooit 1000 domeinen gekocht met dezelfde TLD)? Of was het een bedrijfsmatig domein waar je omzet uit haalde of was het prive?

Dan zou ik zeggen, in die volgorde: belegging (box3?), omzetbelasting, inkomsten (box1).

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 17-11-2017 06:57 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvld
@MAX3400
Het domein is ooit aangeschaft voor prive/hobby doeleinden waar nooit omzet mee behaald is.

Maakt het mij nu minder patriottisch om te zeggen dat 40% belasting over zoiets als dit ronduit crimineel is?

Of simpel weg heel naief van mij om te denken dat er een kans was dat ik minder/geen belasting zou hoeven te betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door robvld op 17-11-2017 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Het is gewoon inkomsten. Dus gewoon opgeven voor de belastingen. Misschien handiger als je een eigen bedrijf heb ben je iets minder kwijt aan lasten stukken meer werk.

Je moet toch een factuur uitschrijven en die inkomsten zijn belastbaar. Je kan nog de kosten van het aanhouden van je domain dit jaar in mindering brengen.

De belasting telefoon heeft gelijk.

Wat je nog kan doen een eenmanszaak starten en daar het geld in storten en dan gaan freelancen dan kan je de 40%-50% naar 33% krijgen ongeveer. Maar tja dan moet ook echt ondernemer worden. En dat is misschien wat veel werk voor dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maakt het mij nu minder patriottisch om te zeggen dat 40% belasting over zoiets als dit ronduit crimineel is?
Waarom zou dat wel crimineel zijn en het vragen van een tarief van tussen de 36,55% en 52% over normaal inkomen niet?

En zo kunnen we nog even doorgaan eigenlijk. Successierechten?
Dividend dan weer niet, daar krijg je straks vrijstelling van :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

robvld schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:39:
@MAX3400
Het domein is ooit aangeschaft voor prive/hobby doeleinden waar nooit omzet mee behaald is.

Of simpel weg heel naief van mij om te denken dat er een kans was dat ik minder/geen belasting zou hoeven te betalen.
40% crimineel? Dat betalen de meeste mensen over het hoogste gedeelte van hun inkomen hoor.

Het is trouwens afhankelijk van wat je inkomen dit jaar is. Als je dit jaar 0,- hebt verdient is het lager dan 40% en is je inkomen boven de ~61.000 dan betaal je zelfs 52% belasting.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvld
@Standeman @Glashelder

Ik zeg niet dat ik het eens ben met de loonheffingen maar met een doorlopende bron van inkomsten, dus loon of handel, valt in mijn ogen toch anders dan een enkele prive verkoop?

[ Voor 52% gewijzigd door robvld op 17-11-2017 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:49
offtopic:
Even offtopic, maar hoe tof is dat. Een hobby domein verkopen voor 35K! Proficiat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvld
Ryan_ schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:56:
offtopic:
Even offtopic, maar hoe tof is dat. Een hobby domein verkopen voor 35K! Proficiat :)
ik ben zeker genaaid door die amerikanen(lang verhaal), maar... bedankt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

robvld schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:52:
@Standeman @Glashelder

Ik zeg niet dat ik het eens ben met de loonheffingen maar met een doorlopende bron van inkomsten, dus loon of handel, valt in mijn ogen toch anders dan een enkele prive verkoop?
Het is maar net met welk perspectief je kijkt. Jij kijkt nu natuurlijk met een andere blik dan wij omdat jij degene bent die daadwerkelijk "inlevert". Iedereen redeneert zoals het hem of haar het beste uitkomt, zo ook hier ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-08 21:42
offtopic:
Nu ben ik stiekem wel benieuwd om welke domeinnaam het ging en eigenlijk ook hoe je genaaid bent door die amerikanen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robvld
g00gle schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:10:
offtopic:
Nu ben ik stiekem wel benieuwd om welke domeinnaam het ging en eigenlijk ook hoe je genaaid bent door die amerikanen O-)
De transactie verloopt/loopt nog via zo'n verhandel site.. blijkbaar, ook al heeft de nieuwe eigenaar de transfer key dan duurt het nog zeker 10 dagen voordat alles is afgerond? maargoed, ik hou de domein naam dus nog even voor me :)

In a nutshell...

Het verhaal begon met een handelaar(broker) die mij benaderde en mijn domein naam wilde kopen voor 75k maar na contact bleef hij maar uitstellen...
Na bijna 2 maanden wachten en beloftes ben ik er achter gekomen wie de echte koper was en leerde ik dat hij niet bereid was om er meer dan 15k neer te leggen...
Een nieuwe ronde emails 35k uit weten te halen...
Nooit meer wat gehoord van die handelaar...

Uit de email correspondentie heb ik sterk het gevoel dat ze elkaar geholpen hebben om de prijs naar beneden af te dwingen... Dit zeg ik omdat de huidige koper feiten gebruikt die ik alleen met de handelaar heb besproken...

Hoop dat dat wat inzicht geeft :)

Overigens is genaaid misschien een te groot woord... de domeinnaam is vrij specifiek, ik heb hier echt wel geluk mee gehad...

[ Voor 5% gewijzigd door robvld op 17-11-2017 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Mocht het onder inkomsten vallen: misschien is middeling over je definitieve aanslag nog een optie.

Op basis van reacties verderop: het valt ws. niet onder inkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Arie- op 17-11-2017 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-08 21:42
robvld schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:19:
[...]

De transactie verloopt/loopt nog via zo'n verhandel site.. blijkbaar, ook al heeft de nieuwe eigenaar de transfer key dan duurt het nog zeker 10 dagen voordat alles is afgerond? maargoed, ik hou de domein naam dus nog even voor me :)

In a nutshell...

Het verhaal begon met een handelaar(broker) die mij benaderde en mijn domein naam wilde kopen voor 75k maar na contact bleef hij maar uitstellen...
Na bijna 2 maanden wachten en beloftes ben ik er achter gekomen wie de echte koper was en leerde ik dat hij niet bereid was om er meer dan 15k neer te leggen...
Een nieuwe ronde emails 35k uit weten te halen...
Nooit meer wat gehoord van die handelaar...

Uit de email correspondentie heb ik sterk het gevoel dat ze elkaar geholpen hebben om de prijs naar beneden af te dwingen... Dit zeg ik omdat de huidige koper feiten gebruikt die ik alleen met de handelaar heb besproken...

Hoop dat dat wat inzicht geeft :)
toon volledige bericht
Hele bijzondere situatie zeg, maar wel een beetje hoe het werkt (smerig zaken doen..). Genaaid of niet.. |:(
Alsnog is 35k een smak geld voor een domeintje.

Ik hoop dat je je antwoord vind kwa belastingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvld
Arie- schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:21:
Mocht het onder inkomsten vallen: misschien is middeling over je definitieve aanslag nog een optie.
Bedankt! Ik zal mij hier in verdiepen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Anders is het zo'n linkdrop, dus even een korte toelichting. Over een periode van drie aaneengesloten jaren mag je je belastingdruk middelen. Dit moet je zelf uitrekenen en aanvragen, dit doet de belastingdienst niet voor jou. Voorwaarde is dat je een minimaal bedrag uitgekeerd moet krijgen. Situaties waarin dit handig kan zijn
* Gouden handdruk
* Je heb je studie afgerond: na twee jaar fulltime werken middel je je belasting door je laatste jaar als student mee te tellen.
* Misschien geldt de situatie van het verkopen van een domeinnaam ook wel!

Op basis van reacties verderop: het valt ws.niet onder inkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Arie- op 17-11-2017 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvld
Ik weet niet of deze vergelijking opgaat maar:

Stel ik verkoop mijn oude fiets voor 100 euro... niemand geeft dat op, toch?
maar waarom zou ik het wel opgeven als het om 35.000 gaat?

waar ligt die grens dan vraag ik mij af...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 21:47
http://www.edgie.nl/Artik...ik-verdien-via-markplaats

https://www.belastingdien...ngskorting/tabel-ahk-2017

Als ik het zo lees moet je belasting erover betalen.

Voor 100 euro hoef je ook niet op te geven. Maar als je het over hoge bedragen hebt dan valt het op.

Beste is dat je dit netjes aangeeft, want ze komen er anders toch wel achter. Ze weten wat je inkomen is, en wat je op je rekening heb staan. ( behalve als je bewust gaat frauderen )

[ Voor 29% gewijzigd door corporalnl op 17-11-2017 14:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:58

3DDude

I void warranty's

Tsjah Nederland is alleen een belastingparadijs voor grote bedrijven, de burgers moeten gewoon betalen ;)

*zo schaffen we binnenkort dividendbelasting af en gaat het lage BTW tarief van 6 naar 9% :P

[ Voor 31% gewijzigd door 3DDude op 17-11-2017 14:59 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-08 21:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Arie- schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:28:
[...]
* Misschien geldt de situatie van het verkopen van een domeinnaam ook wel!
Min of meer onverwachte, eenmalige inkomsten zijn inderdaad een goede reden (bekendste voorbeeld is de eerder genoemde gouden handdruk).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden. Het zijn namelijk inkomsten. , Je moet maar zo denken eerst had je niets. en nu heb je tenminste nog wat. Als je ondernemer was dan had je nog wat kosten kunnen aftrekken en kwam je in aanmerking voor mkb aftrek.

Heb zelf naast fulltime baan een webshopje waar de netto winst voor 42% op gaat inkomstenbelasting. plus daarnaast nog 8% aan afdracht voor sociale premies.
Gelukkig hoef je geen btw te rekenen anders ging er ook nog 21% vanaf.

iig die 18k die je overhoud is wel een erg lekkere bonus voor het eind van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

robvld schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:43:
Ik weet niet of deze vergelijking opgaat maar:

Stel ik verkoop mijn oude fiets voor 100 euro... niemand geeft dat op, toch?
maar waarom zou ik het wel opgeven als het om 35.000 gaat?

waar ligt die grens dan vraag ik mij af...
Wanneer je er de intentie hebt om er geld aan te verdienen. Die 100 euro kan best de handelswaarde van de fiets zijn en heb je hem voor hetzelfde geld ingekocht (of laten afwaarderen door eigen gebruik). Dan is het geen inkomen, maar het omzetten van materiële zaken in geld. Zonder winstoogmerk.

Wanneer je een fiets gratis krijgt, opknapt en verkoopt met het oogmerk om winst te maken, moet je het verdiende geld opgeven onder het kopje "inkomsten uit overige werkzaamheden". Ook al zal je hem verkopen voor een tientje. (Geen haan die er naar kraait als je het niet zou doen en de BD wordt ook niet warm of koud van 10 euro uiteraard.)

De TS maakt zeer waarschijnlijk winst op de verkoop van de domeinnaam. Het sleutelwoord is winstoogmerk. Dus moet het op je aangifte staan.
En ja, de BD wordt wel warm van 10k+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aronbx_
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-08 23:16
*snip* Yeah.... no

[ Voor 91% gewijzigd door RobIII op 18-11-2017 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Met andere woorden belastingfraude plegen en kans op een hoge boete of zelfs celstraf.

Lekker advies. :/

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 18-11-2017 00:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartenvanUrk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-04 08:11
Bitcoin moet je ook opgeven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:44
Er worden hier heel veel antwoorden uit de losse pols gegeven. M.i. vooral foutieve.

Topicstarter heeft 2 opties:
• het voorleggen aan de belastinginspecteur
• een gedegen opinie vormen op basis van de wet
En waarschijnlijk zijn beide aan te raden ;)

Mijn perspectief op basis van de wet:
• het valt niet onder box 1. Zie bv Wikipedia: Resultaat uit overige werkzaamheden en Wikipedia: Resultaat uit overige werkzaamheden (zie ook het wetsartikel wat aangehaald wordt). Heel kort gesteld: er is is met de winst geen arbeid gemoeid en ook geen eigen woning.
• het valt strikt genomen onder box 3. Het is een bezitting voor eigen gebruik wat op zich een van de uitzonderingsgronden is, maar volgens een strikte lezing van de wet kunnen digitale goederen geen roerende goederen zijn (voor zover een recht op een domeinnaam uberhaupt al als zodanig te kwalificeren zou zijn). Zie Artikel 5.3 Wet inkomstenbelasting 2001 (lid 2e is m.i. van toepassing hier: "rechten die niet op zaken betrekking hebben"). Er is dus jaarlijks 1.2% verschuldigd over de waarde (voor zover die boven de vrijstelling uitkomt), maar die is tot het moment van interesse van de koper nihil.
Ik zou de waarde per 1 januari van het belastingjaar schatten (waarschijnlijk 0 tenzij op dat moment interesse al was getoond) en opgeven in box 3.

[ Voor 38% gewijzigd door Rukapul op 17-11-2017 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Rukapul heeft een punt wat box 1 betreft, echter valt het dan automatisch in box 3 ná verkoop.

Het is pas box 1 inkomen, als je bij registratie van het domeinnaam redelijkerwijs kon verwachten dat er sprake was van winst te behalen, als dat niet het geval was (wat ik overigens niet weet) valt dit allemaal gewoon onder rendement box 3 en betaal je er gewoon rendementsheffing over tenzij het uitgegeven is voor 1 januari van volgend jaar.

https://beeldrijk.org/cat...aal%20ondernemerschap/685
Hier staat het beschreven.

/edit: Wikipedia: Bron van inkomen (nog een bron)
/edit2: Rukapul, moet je niet even snel je verhaal aanpassen :P

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy55 op 17-11-2017 16:44 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom zou je het opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden als het geen inkomsten uit werkzaamheden zijn? Je hebt iets in bezit omdat je het hobbymatig wilde gebruiken. De enige reden dat je het nu wilt verkopen is omdat iemand er grof geld voor betaald. Je bent echter zelf hiervoor benaderd, je hebt nooit actief naar een koper gezocht. Ik zie niet in waar er sprake is van werk...

De belastingtelefoon moet je overigens niet vertrouwen, daar is te weinig kennis om over dergelijke materie een goed antwoord te geven. Ik zou echt contact opnemen met de inspecteur als je alsnog twijfelt.

En uiteraard is het bedrag dat je verdient hebt vermogen en wordt dat ook zo behandeld in de aangifte, daar kan geen twijfel over zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Speedy55 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:39:

/edit2: Rukapul, moet je niet even snel je verhaal aanpassen :P
10 versies om de juiste argumenten en bronnen ook op te nemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Ik snap serieus niet waarom dit soort inkomsten zou moeten vallen onder inkomstenbelasting. Dit is toch niks anders dan bijvoorbeeld een kunstwerk kopen voor € 5,00 ophangen en vijf jaar later voor 35k verkopen? Dan geef je dat bedrag toch ook niet op? Of wanneer je je oldtimer verkoopt?

Als de TS enkel en alleen dat domein heeft gekocht en ook nog eens met de intentie er hobbymatig gebruik van te gaan maken, dan kan er toch nooit sprake zijn handel of inkomsten uit arbeid o.i.d.? Het is een eenmalige transactie van een goed en over het geld moet je straks gewoon vermogensbelasting betalen.

Ik zou serieus niks opgeven los van eventueel het bedrag dat straks als eigen vermogen op de spaarrekening staat.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Shumway
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-08 16:53
Ik zou het niet opgeven. En dat zeg ik als ex-ambtenaar (gewone IT-er met de ballen verstand van belastingen) van de Belastingdienst.

Het lijkt me ook geen inkomen volgens deze definitie: Wikipedia: Inkomen

Wat ik me vaag herinner van een of andere interne cursus, is dat de inkomsten uit een "beroepsachtige" bron moeten komen, wil je aangifte moeten doen. Een persoon die als hobby tweemaal per jaar op de lokale dorpsmarkt zelfgemaakte kralenkettingen verkoopt, hoeft dacht ik ook geen aangifte te doen.

Vertrouw de Belastingtelefoon ook niet blindelings (en mij ook niet). Ga eens langs een onafhankelijke adviseur; kijken wat die zegt.

Suc6 met je beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Han schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:54:
Dit is toch niks anders dan bijvoorbeeld een kunstwerk kopen voor € 5,00 ophangen en vijf jaar later voor 35k verkopen? Dan geef je dat bedrag toch ook niet op? Of wanneer je je oldtimer verkoopt?
Het is fundamenteel anders.
• het kunstwerk en oldtimer vallen onder art 5.3 IB lid 2c "roerende zaken die door de belastingplichtige en personen die behoren tot zijn huishouden niet voor persoonlijke doeleinden worden gebruikt of verbruikt alsmede roerende zaken die voor persoonlijke doeleinden worden gebruikt of verbruikt doch hoofdzakelijk als belegging dienen; "
• rechten op een domeinnaam kunnen onmogelijk onder bovenstaande vallen, want is geen roerende zaak. Die vallen onder " e. rechten die niet op zaken betrekking hebben, waaronder geld en" of "f. overige vermogensrechten, met waarde in het economische verkeer."
Dat verschil maakt uit wanneer het kunstwerk / oldtimer / domeinnaam waarde vertegenwoordigt. De eerste 2 hoeven niet opgegeven te worden (als aan de voorwaarden wordt voldaan van eigen gebruik) ongeacht de waarde en de laatste wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 17-11-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou denken dat het gewoon belast is, maar deze uitleg komt van iemand die er best wat vanaf weet, en lijkt me daarnaast wel erg logisch. Lees ook de berichten daarna even.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2017 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Rukapul en ik zeggen dat toch ook dat het niet belast is en die persoon van higher level is mijn concullega. Hij weet het altijd heel netjes op papier te zetten.

/edit: Even wat tekstuele wijzigingen.

[ Voor 20% gewijzigd door Speedy55 op 17-11-2017 20:00 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-08 20:44
Ik zou het niet opgeven als inkomsten, maar natuurlijk wel als vermogen en dus box 3. (Minstens) de helft van het geld niet uitgeven totdat inkomsten belasting is goed gekeurd. Ik denk dat je op basis van bovenstaande info, dit ter goeder trouw kunt doen. Als de belastingdienst dit anders ziet, moeten ze zelf maar aan de bel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:03

Theo

moederbord

Het verkopen van bezit valt niet onder het kopje 'inkomsten' , echter valt het ontvangen geld wel onder het kopje 'vermogen'. Behalve als je van het verkopen (en inkopen) van bezit je beroep hebt gemaakt, of als het om vastgoed gaat, dan valt de winst wel onder 'inkomsten', of gelden er additionele regels.

Jij verkoopt iets wat je bezit. Wat je initieel hebt betaald voor dit bezit, of aan wie je dit verkoopt is niet van belang. Het is ondubbelzinnig duidelijk dat je dit zeker niet uit beroepsmatig handelen doet, en dat je de koopwaar niet als handelswaar hebt ingekocht. Ofwel, de verkoop valt onder 'vermogen', en is gee inkomsten.

Het wordt echter lastig als jij je beroepsmatig bezighoudt met zaken die lijken op deze transactie. Als je zelf een bedrijf hebt (of ervoor werkt) dat handelt in domeinnamen dan is het een grijs gebied. Repareer je auto's als beroep dan is het duidelijk geen grijs gebied.

Als laatste punt, als de belastingdienst vindt dat je elke particuliere transactie moet opgeven als inkomen dan zal iedere transactie op Marktplaats gebonden zijn aan inkomstenbelasting....

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Compleet offtopic, maar waarom gaat iedereen met uitzonderlijke belastingvragen naar de belastingdienst/belastingtelefoon toe?
Dat zijn geen adviserende diensten, dat zijn enkel uitvoerende diensten.
Zeker van de belastingtelefoon mag onderhand toch wel bekend zijn dat hun antwoorden niet bindend zijn (en dus in de praktijk simpelweg fout kunnen zijn) alleen al die telefoontjes worden wel genoteerd en geregistreerd. Oftewel nu weet de belastingdienst al zeker dat jij 35k ergens moet gaan opgeven in je volgende belastingaangifte en kunnen ze daarop simpelweg een flag zetten om automatisch te checken.

Ikzelf zou dit soort vragen altijd simpelweg neerleggen bij een belastingadviseur die ik simpelweg betaal zodat hij in mijn belang aan het werk is en niet in het belang van de belastingdienst.
Die belastingadviseur die weet dat hij een tevreden klant heeft als hij het omlaag weet te krijgen van die 40 tot 50%, terwijl de belastingdienst er geen voordeel van heeft om het bedrag omlaag te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens deze pagina van de belastingdienst hoef je het niet op te geven, tenzij je een bedrijf bent. https://www.belastingdien...inkomsten_uit_overig_werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-07 00:30
Misschien nog een optie mogelijk zodat het niet op je rekening komt mits je bv hypotheek hebt lopen.
Gewoon op de rekening van je bank laten storten met jouw hypotheek nr als referentie.
dan geniet je nog jaren van een lagere hyptoheek door de extra aflossing en je hebt je kan aan de belasting opgeven dat je een schenking hebt gekregen van bedrijf X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwinjm
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-07 17:18

edwinjm

Webdeveloper

@sypie Nergens staat dat je die inkomsten niet hoeft op te geven. Ook inkomsten uit overig werk dien je op te geven.

Ik ben er vrij zeker van dat dit moet worden opgegeven. Het bedrag is dermate hoog dat het niet meer in de hobbysfeer past, maar echt als inkomsten uit overig werk zal worden aangemerkt.

Ik zou een financieel adviseur inschakelen. Die kan helpen om (op een legale manier) de belastingaanslag zo laag mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
@edwinjm: lees de berichten van @Rukapul en @Speedy55 even terug. Je 'ik ben er vrij zeker van' zou wel eens niet kunnen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Gomez12 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:07:
Compleet offtopic, maar waarom gaat iedereen met uitzonderlijke belastingvragen naar de belastingdienst/belastingtelefoon toe?
De belastingtelefoon kun je inderdaad vergeten, maar het is niet uitzonderlijk om iets voor te leggen aan de inspecteur. Dat doe je dan wel nadat je jezelf zo goed mogelijk hebt voorbereid en eventueel laten adviseren (zoals je terecht opmerkt). Het haalt onzekerheid weg, voorkomt mogelijke boetes en voorkomt mogelijk dat je belastinggeschiedenis nog eens even minitieus nagelopen wordt en datzelfde zal gelden voor de komende jaren.

Je wilt over het algemeen niet in een loopgravenoorlog met de belastingdienst terecht komen.
Ikzelf zou dit soort vragen altijd simpelweg neerleggen bij een belastingadviseur die ik simpelweg betaal zodat hij in mijn belang aan het werk is en niet in het belang van de belastingdienst.
Om diezelfde reden heb ik bij het terugvragen van BTW over zonnepanelen uit 2012 er een advieskantoortje tussen geschoven. Had het vast zelf gekund, maar de professional weet hoe het ingestoken moet worden zodat de kans maximaal is (first time right).
sypie schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:09:
Volgens deze pagina van de belastingdienst hoef je het niet op te geven, tenzij je een bedrijf bent. https://www.belastingdien...inkomsten_uit_overig_werk
Dat is heel kort door de bocht. Of iets werkzaamheden zijn conform wet op de inkomstenbelasting ligt heel genuanceerd.

Het is bijvoorbeeld al discutabel als je regelmatig in domeinnamen handelt of als je zo'n domeinnaam voor een website gebruikt waarop advertenties staan. Dat schurkt in onze belevenis tegen persoonlijk- of hobbygebruik aan, maar grote kans dat de interpretatie van belastinginspecteur en -rechter anders is.

De wet is in deze leidend waarbij jurispudentie handvatten biedt voor de juiste interpretatie.
rc5proxy schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:33:
Misschien nog een optie mogelijk zodat het niet op je rekening komt mits je bv hypotheek hebt lopen.
Gewoon op de rekening van je bank laten storten met jouw hypotheek nr als referentie.
dan geniet je nog jaren van een lagere hyptoheek door de extra aflossing en je hebt je kan aan de belasting opgeven dat je een schenking hebt gekregen van bedrijf X.
Dit is zo'n dom en frauduleus voorstel dat het advies gepast is om ver weg te blijven van alle geld- en belastingzaken.
edwinjm schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 00:16:
@sypie Nergens staat dat je die inkomsten niet hoeft op te geven. Ook inkomsten uit overig werk dien je op te geven.

Ik ben er vrij zeker van
Vol verwachting kijken we uit naar de argumenten, onderbouwing en bronnen.
dat dit moet worden opgegeven.
Natuurlijk moet het worden opgegeven, maar dan wel in box 3 en niet box 1.
Het bedrag is dermate hoog dat het niet meer in de hobbysfeer past, maar echt als inkomsten uit overig werk zal worden aangemerkt.
En waar in de wet lees je dat het bedrag een relevant criterium is?

Als iemand morgen een miljoen biedt voor mijn gare auto, zeefdruk die aan de muur hangt of domeinnaam die we voor de persoonlijke email gebruiken dan valt dat alsnog niet in box 1. Er wordt eenvoudigweg niet aan de definitie voor de belastinggrondslag voldaan zoals gedefinieerd in de wet.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 18-11-2017 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:05

Kid Buu

Huh, Pietje?

Die voorbeelden zijn wat extreem, dan zou je het altijd als een vorm van belastingontwijking kunnen gebruiken wanneer je een grote som geld staat te ontvangen. Ik ben zelf overigens ook van mening dat het in box 3 valt, het is alsof je een paar bitcoin hebt gekocht voor een paar euro en nu de hoofdprijs kan pakken.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Eens met hierboven. Gewoon als belegging opvoeren, tel je het bij je vermogen op in box 3 en betaal je er volgend jaar een paar procent VRH over.
Een domein registreren voor eigen gebruik en uiteindelijk benaderd worden voor verkoop ervan is geen werk.

Als ik voor 500 euro een auto koop en volgende week zegt iemand "die is mooi, voor 1200 wil ik hem van je kopen" hoef ik ook geen belasting te betalen over die 700 euro. Andersom mag ik ook niet 700 euro aftrekken van mijn inkomen als ik een auto van 1200 euro voor 500 van de hand doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze kwestie zelf aan de hand gehad. Ik heb de belastingdienst schriftelijk om een standpunt bepaling gevraagd.

1. Je verkoopt niet structureel en handelsmatig /ondernemend domeinnamen
2. U bent niet wekelijks meer dan 8 uur bezig met deze activiteiten ( urennorm ondernemer)
3. U heeft het domeinnaam niet gekocht met het doel dit te verhandelen. U bezit niet meer domeinnamen.

Conclusie: U geeft de verkoopwaarde ( waarde economisch verkeer) op in BOX 3,immers het zijn geen inkomsten uit arbeid of onderneming. Aangezien u buiten de EU verkoopt bent u ook niet BTW plichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Loze kick

[ Voor 82% gewijzigd door Remy op 18-01-2018 14:54 ]

Pagina: 1