Stress bepalen via HaarMineralenAnalyse HMA: feit of fictie?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.236 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Topicstarter
Via de radio :https://www.gezondheidsnieuwsradio.nl/19-10-2017-uur-1/ ben ik op Haar Mineralen Analyse sites:
https://www.vitamunda.nl/haar-mineralen-analyse/
en
https://www.biocoherence.eu/haar_mineraalanalyse/
Gekomen.
Beide sites hebben een kvk welke ik niet kan verifiëren? Wellicht kunt u me helpen of het hier om een vorm vanb oplichting gaat of dat het deugdzame professionele bedrijven zijn?
DE kosten voor een HMA zijn respectievelijk:
149 eur
en
112 eur
met een uitgebreide rapportage van je gezondheid. (zelfs voor dieren)
Hoe serieus kan ik deze bedrijven nemen??
Als ik ook lees dat beide bedrijven 'professionals' zoeken die deze HMA kunnen aanbieden in hun praktijk via een 1 daagse cursus:
https://www.sohf.nl/opleidingen/haarmineralen-test-hmt
van 225 eur!
Ik vond ook een site met zelfde contactgegevens en link naar een supplementenwinkel:
https://www.haartest.nl/waarom-haartest/
https://www.vitakruid.nl/
Bestaat er een correlatie tussen de HMA en de supplementensites:https://www.vitakruid.nl/???
Is dit hun verdienmodel "Allerlei gezondheidsproblemen in HMA 'ontdekken' en dat een adviesrapport waar ze de supplementen kunnen kopen:https://www.vitakruid.nl/ of ben ik te 'paranoia'?

Ik wil dit weten omdat ik eens online burn-out test heb gedaan en score van 75-100% heb op de burn-out signalen! En dat via deze weg HMA wil bevestigen/verifiëren?!

Mijn 'paranoia' is ontstaan de Radar uitzending met soortgelijke praktijken op een andere analysegebied LBA:
https://radar.avrotros.nl...013/levend-bloed-analyse/
Kunnen jullie mijn 'paranoia' eventueel weg te nemen of alternatieven waarmee ik mijn burn-out symptomen kan verifiëren lichamelijk?

Graag antwoord plus feedback, ervaringen over de betrouwbaarheid van de HMAś op internet?
MvG Paranoia68 _/-\o_

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Geen geld geven aan dergelijke kwakzalvers. Ga naar de huisarts.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Met F_J_K, is allemaal onzin, ga naar de huisarts.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
paranoia68 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 01:57:
'professionals' [...] 1 daagse cursus
[...]
225 eur!
:') Wat denk je zelf? Voor zo'n beetje elk zichzelf respecterend beroep heb je weken, maanden of jaren opleiding nodig maar deze "professionals" kunnen "het vak" in maar één enkele dag leren. Dat zal me een bootcamp van jewelste zijn dan! :X

Maar mijn eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik in je topicstart vooral lees dat je op zoek bent naar een bevestiging van een diagnose die je zélf gesteld hebt op basis van andere kwakzalverij op internet en daaruit trek ik dan weer de vervolgconclusie dat 't waarschijnlijk niets gaat veranderen wat wij je gaan vertellen (be it positive or negative) en dat je het enige juiste advies (zoek een échte dokter op!) waarschijnlijk ook in de wind gaat slaan. Whatever de uitkomst gaat zijn: Ik wens je veel succes en sterkte, een burnout (mocht je die hebben) is zéker geen kattepis! ...en laat 't dan ook aan échte professionals over!

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 18:07
Om speciale redenen is onze Haarmineralen analyse de beste die er te verkrijgen is. We gebruiken één van de laboratoria die de haarmonsters niet wassen voor de analyse. De praktijk leert namelijk dat hiermee wateroplosbare elementen in en van het haar worden weggespoeld. Hierdoor worden onnauwkeurige resultaten verkregen. In 2001 is hierover een publicatie verschenen in the Journal of the AMA (Seidel, S. et al., Assessment of Commercial Laboratories Performing Hair Mineral Analysis, JAMA, 285(1) Jan 3:67-72.). De twee laboratoria die de haarmonsters niet wasten lieten de beste resultaten in de vergelijkende test zien.
Na het lezen van het volgende stuk 8)7 :? O-) had ik al zoiets van juist....

"Wij wassen het haar niet, want dat gaat te koste van de elementen die oplossen." Dus als ik onder de douche sta is het onderzoek dus al niet meer nauwkeurig in hun beredenatie. Sommige elementen zouden dan namelijk oplossen in water. Met als resultaat onnauwkeurige resultaten!

Aangezien ze zo mooi een onderzoek quoten dacht ik hé laat ik eens kijken en ja hoor. Het onderzoek dat ze benoemen in de text is deze: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11150111

Waar dan ook nog eens het onderzoek waar ze het over hebben (wassen en analyse niet in voorkomt) in de abstract niet voorkomt, maar wel het volgende.

CONCLUSIONS:
Hair mineral analysis from these laboratories was unreliable, and we recommend that health care practitioners refrain from using such analyses to assess individual nutritional status or suspected environmental exposures. Problems with the regulation and certification of these laboratories also should be addressed.

Waarin ze juist aangeven hoe onbetrouwbaar het onderzoek is dat verschillende labs aanbieden .... 8)7

Dit wil uiteraard niet zeggen dat haar helemaal niet gebruikt kan worden:
https://www.webmd.com/ski...hair-loss/hair-analysis#1 / https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2465716/

Kortom
F_J_K schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 02:07:
Geen geld geven aan dergelijke kwakzalvers. Ga naar de huisarts.

[ Voor 87% gewijzigd door Macsylver op 17-11-2017 03:18 ]

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Topicstarter
RobIII schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 02:37:
[...]

:') Wat denk je zelf? Voor zo'n beetje elk zichzelf respecterend beroep heb je weken, maanden of jaren opleiding nodig maar deze "professionals" kunnen "het vak" in maar één enkele dag leren. Dat zal me een bootcamp van jewelste zijn dan! :X

Maar mijn eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik in je topicstart vooral lees dat je op zoek bent naar een bevestiging van een diagnose die je zélf gesteld hebt op basis van andere kwakzalverij op internet en daaruit trek ik dan weer de vervolgconclusie dat 't waarschijnlijk niets gaat veranderen wat wij je gaan vertellen (be it positive or negative) en dat je het enige juiste advies (zoek een échte dokter op!) waarschijnlijk ook in de wind gaat slaan.
Nee, ik sla adviezen in deze discussie niet in de wind, maar ik wilde alleen weten of HMA wetenschappelijk is bewezen/mogelijk is? Dat is mijn onzekerheid en onduidelijkheid, ik ben een noob op dat gebied.
Whatever de uitkomst gaat zijn: Ik wens je veel succes en sterkte, een burnout (mocht je die hebben) is zéker geen kattepis! [sub]...en laat 't dan ook aan échte professionals over!
Ja dat ga ik zeker doen via mijn huisarts informeren, maar ik wilde me verdiepen in de mogelijkheden van hedendaagse wetenschap op gebied van bloed- en haaranalyses. Jullie en de wiki die ik vond bevestigen mijn vermoedens:
Geen van deze beweringen is onderbouwd door degelijk wetenschappelijk onderzoek. Sterker nog, als er al iets is, hebben studies aangetoond dat haaranalyse uitermate onbetrouwbaar is voor het bepalen van voedingsstofgebreken en de aanwezigheid van toxische stoffen.
Bron NYT 1983 https://en.wikipedia.org/wiki/Hair_analysis_(alternative_medicine)
Ik ben weer wat wijzer. Bedankt. De onzekerheid is nog aanwezig, omdat dit artikel uit NYT is gedateerd? Want ze kunnen wel drugs(coke, doping etc) analyseren, maar waarom geen voedingstekorten / stresssymptomen? Of is het laatste een verzinsel uit de alternatieve hoek??

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
paranoia68 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 04:13:
Ik ben weer wat wijzer. Bedankt. De onzekerheid is nog aanwezig, omdat dit artikel uit NYT is gedateerd?
Dan ben je dus niet wijzer. Jij wil het geloven. Als het allemaal zo goed en betrouwbaar en een aanwinst voor de geneeskunde was was viel 't niet onder "alternatieve geneeswijzen" maar gewoon onder de "mainstream geneeswijzen". Natuurlijk, als je lang genoeg graaft kom je echt wel wat bronnen tegen die het de hemel in prijzen maar doe eens een stap terug en kijk eens naar het grotere plaatje...
paranoia68 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 04:13:
maar ik wilde alleen weten of HMA wetenschappelijk is bewezen/mogelijk is?
Er is / wordt niet gezegd dat "HMA" niet kan / bestaat of dat 't kwakzalverij is of wat dan ook, maar wél dat het (met de huidige kennis / techniek) onbetrouwbaar genoeg is om er enige zinnige conclusies aan te verbinden en het, at best als "indicatie" in te zetten in het grotere geheel bij het stellen van een diagnose. Laat staan door iemand die na een dag koffiedrinken en wat overheadprojector slides staren een "certificaat" overhandigd krijgt als "HMA professional" :X Je zou eens kunnen uitzoeken of die certificaten überhaupt ergens erkend worden buiten hun eigen bubble.

[ Voor 36% gewijzigd door RobIII op 17-11-2017 11:15 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

burn-out symptomen
Welke? Topictitel gaat over stress.

Analyse/reparatie van iets kan alleen als het geconstateerd is. Vooralsnog, maar ik ken jou verder niet, lees ik nergens dat je ergens mee zit anders dan hypochondrie.

Wie weet heb je een vorm van stress die alleen te "meten" is door middel van wangslijm-analyse. Laat je zometeen jezelf helemaal doormeten door kilo's haar in te leveren. Haar-analyse zegt "nope, u heeft nergens last van". En dan ben je terug bij af.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:52

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

@paranoia68 Als je bang bent dat je een burn-out hebt, zou ik naar de huisarts gaan en niet een dergelijke test te doen met twijfelachtige betrouwbaarheid.

Verder weet ik dat het mogelijk is om aan de hand van haren terug te zien of iemand hoge stresslevels heeft gehad. Volgens mij gebeurt kan je in je haren het stress-hormoon cortisol terugvinden. De vrouw van een vriend van mij heeft hier onderzoek naar gedaan. Echter is zij volwaardig arts, daar zou ik meer vertrouwen in hebben dan de bedrijfjes die je noemt.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:16
Help me even hier, waar in welke van die links die je opgeeft geeft HMA een indicatie voor burn-out en/of stress?

Al die links, gaan over Stofwisseling and mineraal tekorten zodat voedings-supplementen kunnen worden aangeraden. Nergens wordt het woord stress of burn-out geopperd .

Hierboven is al duidelijk gemaakt dat HMA op zijn best onbetrouwbaar is.

Ik zou al helemaal niet een onbetrouwbare techniek gebruiken voor een toepassingsgebied waar het niet voor geschikt is.

gewoon naar de huisarts gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Via haar kan je ontzettend veel aantonen over je eigen geschiedenis. Alleen heb je dus wel een soort nulmeting nodig. Hoe ziet je eigen haar eruit zonder stress? Pas als je dat weet, zou je mogelijk kunnen vergelijken met je haarzooi.
Als je blind een meting doet en een waarde eruit haalt kan je hooguit vergelijken met anderen, maar wie weet hebben die van zichzelf net iets andere waarden.

Maar goed, als je van dit soort zaken gebruik gaat maken heb je sowieso een probleem en doe je dit meer vanuit een soort conformation bias ("zie je wel, ik ben echt ziek"). Bespaar je de kosten van dit soort oplichterij en doe direct wat deze mensende huisarts je vervolgens zouden aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:31

defiant

Moderator General Chat
AWM is bedoeld voor algemene discussies en niet voor persoonlijke kwesties, aangezien de discussie zich steeds meer richt op de persoonlijk medische problematiek doe ik hier een slot op.

Ik sluit af met advies wat hierboven al een paar keer is gegeven: ga gewoon naar de huisarts.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.