Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

keystones of lsa en hoeveel utp door leiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 21:30
Ook onze nieuwbouwwoning wordt binnenkort opgeleverd.
Eigenlijk heb ik totaal geen netwerkervaring. Ik heb een groot deel van de topics hier doorgespit en daar ook behoorlijk wat inspiratie uit opgedaan.
Het netwerk tot aan het patchpaneel heb ik nu voor mezelf uitgedacht, hier heb ik echter nog wel een aantal vragen over.

Ik heb op verschillende kamers loze leidingen aan laten leggen.
Deze zijn 19 mm doorsnede.
Nu wil ik door deze leidingen meerdere utp kabels trekken.
(ik zit te denken aan deze kabel)
We willen een KPN glasvezel verbinding. De tv (voorlopig 1 in huis) wordt dus ook via utp aangesloten.

Ik vraag me echter af, op de overloop wil ik een AP ophangen. Hiervoor heb ik 1 utp kabel nodig. Trek ik nu, met het idee je weet maar nooit alvast twee kabels door deze buis of is dat totale onzin?
Ik zou ook in de woonkamer, daar waar de tv mogelijk komt te staan, 3 utp door de buis willen trekken.
Daar moet dan een wandplaatje met 3 utp poortjes op komen.
Ook in de kinderkamer, op zolder en in de garage zou ik drie kabels door een buis willen trekken.
Is dit haalbaar of is dit totale overkill en moet ik later, als ik echt bekabeld netwerk te kort heb, met een kleine switch per kamer gaan werken.

In totaal kom ik op 20 utp kabels uit.
Deze wil ik in de meterkast afwerken op een patchpaneel.
Ik vraag me af of het, omwille van het gemak, handig zou zijn met (toolless) keystones te gaan werken.
Wat is gangbaar? Ik hoef geen coax of hdmi aansluiting in m'n outlet, het wordt echt puur utp.

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Persoonlijk vind ik keystones veel irritanter werken en storingsgevoeliger dan simpele LSA componenten. Als je 20 kabels hebt is de aanschaf van een LSA-tang te verwaarlozen.

Drie Cat6 UTP door een 19mm leiding moet makkelijk kunnen.

Verder zou ik met 19mm leidingen niet al teveel zorgen maken over kabels vooraf trekken, dat kan achteraf zo simpel dat je het pas hoeft te doen als het nodig is.

Oslik blyat! Oslik!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn ervaring is om zo veel als mogelijk te trekken naar alle ruimtes.

Ik heb in mijn woonkamer 2x4 aansluitingen vooraan. 4 aan beide kanten zodat ik ook de kamer kan spiegelen. Achterin de woonkamer heb ik er nog eens twee.

Verder in alle kamers op de 1e en 2e verdieping 2 kabels. Achteraf had ik naar mijn kantoor en de kamer van mijn zoon 4 of zelfs 8 moeten trekken.

Ik heb ook een patch panel hangen en een 24 poort gb switch. Bevalt uitstekend

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je er 8 zou moeten trekken zou ik toch echt een switch plaatsen, dit in het kader dat 8 netwerkaansluitingen ook geen gezicht is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:18
3 kabels zou moeten passen door 19mm buizen, met een beetje geluk zelfs wel 4 (kabelglijmiddel gebruiken, en er mogen/moeten niet teveel bochten in zitten, en het liefst de bochten die erin zitten heel flauw).

Je zou voor meerpunts dozen ook kunnen kijken naar bv. deze: https://www.elektroschake...ng-4x-cat6a-lsa-zwg-86177
Heb er zelf 0 ervaringen mee, maar lijkt wel mooi/netjes als ik deze zo zie.
Moet natuurlijk wel bij de rest van je schakelmateriaal passen ;)

W.b.t. je overloop om daar je AP op te hangen zou ik gewoon 1 kabel trekken, geloof zo niet dat je daar meer gaat ophangen/plaatsen (aan het plafond) en anders kan je zonder al te veel problemen altijd nog 1 bij trekken, dat gaat geen probleem zijn bij 19mm.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:49
ik zou zeggen 2x cat6a per buis .. dat monteerd ook mooier af (trio plaatjes zijn ook lastig te vinden)

• miles
@dion_b Verder zou ik met 19mm leidingen niet al teveel zorgen maken over kabels vooraf trekken, dat kan achteraf zo simpel dat je het pas hoeft te doen als het nodig is.
Ik heb nu alle tijd, denk niet dat ik hier ooit later nog aan ga beginnen.

@mkleinman heb je 4 kabels door 1 leiding? Hoe heb je dit afgemonteerd, met een afdekplaatje, of misschien twee afdekplaatjes of zelf iets geknutseld?
Patchpaneel en 24 poort switch wordt het volgende deel. Ik heb het voor mezelf opgedeeld want was het overzicht kwijt en heb voor m'n gevoel zoveel vragen...

@Annuk Die 4x rj45 Gira inbouw ziet er echt goed uit. Ik heb nog nooit zoiets gezien.
Ons schakelmateriaal wordt Jung, maar voor achter de TV zou er best een Gira tussen kunnen zitten.
Vanmiddag ook besloten voor lsa te gaan, dus dat komt goed uit ;-)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

miles schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 19:08:

@mkleinman heb je 4 kabels door 1 leiding? Hoe heb je dit afgemonteerd, met een afdekplaatje, of misschien twee afdekplaatjes of zelf iets geknutseld?
Patchpaneel en 24 poort switch wordt het volgende deel. Ik heb het voor mezelf opgedeeld want was het overzicht kwijt en heb voor m'n gevoel zoveel vragen...
Nee ik heb maximaal 2 kabels per 5/8" leiding. Ik had het geluk dat ik in de woonkamer aan 1 kant een voorzetwand plaatste waardoor ik daar geen dozen hoefde in te frezen.

Achter diezelfde wand heb ik ook de kabels naar de 1e verdieping getrokken. Totaal uiteindelijk via de kruipruimte bijna 400 meter aan CAT6 kabel :)

Ik heb nette UTP CAT6 inbouwdozen gevonden waarbij in dezelfde serie ook stopcontacten en schakelaars voor waren te krijgen. Met een LSA punchtool alles netjes aangesloten en met een twee delige UTP tester allemaal getest.

LSA punchtool heb ik ook gebruikt voor de patchpanel.

Wat foto's:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/02/kabelboom_kleuren.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/02/overzicht.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/verbouwing0104/2014-04-01-17-57-43.jpg

Hier zie je alvast de 4 stopcontacten in de woonkamer en een stuk er naast de 2x2 netwerkkabels.
Update:

En de afwerking

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/6ecbaaefdd797551d09aa8788a20485f23bc40ea/?url=http%3A%2F%2Fwww.familie-kleinman.nl%2Fmartin%2Fnetwerk%2F6.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 17-11-2017 19:22 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Annuk
miles schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 19:08:
@dion_b Verder zou ik met 19mm leidingen niet al teveel zorgen maken over kabels vooraf trekken, dat kan achteraf zo simpel dat je het pas hoeft te doen als het nodig is.
Ik heb nu alle tijd, denk niet dat ik hier ooit later nog aan ga beginnen.
Maar waar wil je die extra kabel laten als je deze niet gebruikt en je plaatst (neem ik aan) je AP over het buisje heen waar de kabel uitkomt.
Als je de kabel iets terug drukt kan je er met een beetje pech de volgende x alsnog niet bij en moet je nog martelen.

Of laat je de loze buis in het plafond uitkomen in een "lampdoosje"? (Dit is een kleiner inbouwdoosje dan een gangbare inbouwdoos voor bv. stopcontacten etc.)

@Annuk Die 4x rj45 Gira inbouw ziet er echt goed uit. Ik heb nog nooit zoiets gezien.
Ons schakelmateriaal wordt Jung, maar voor achter de TV zou er best een Gira tussen kunnen zitten.
Vanmiddag ook besloten voor lsa te gaan, dus dat komt goed uit ;-)
Die Gira ziet er indd best wel goed uit, al ken ik ze totaal niet behalve vanaf het wereld wijde web ;)
Persoonlijk zou ik m'n schakelmateriaal overal hetzelfde houden dus als de rest Jung wordt dit ook, als je je meubels ooit wel eens verplaatst o.i.d. zie je een "lelijk" afwijkend doosje zitten, zou ik persoonlijk niet willen.
Als je de mogelijkheid hebt doe het dan zoals @mkleinman dus 2 doosjes met ieder z'n eigen buisje waardoor dus per buisje 2 kabels gaan, of gewoon 1 doosje met 2 kabels waarachter je evt. een klein switchje plaatst.

• miles
Annuk schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 20:42:
[...]

Maar waar wil je die extra kabel laten als je deze niet gebruikt en je plaatst (neem ik aan) je AP over het buisje heen waar de kabel uitkomt.
Als je de kabel iets terug drukt kan je er met een beetje pech de volgende x alsnog niet bij en moet je nog martelen.

Of laat je de loze buis in het plafond uitkomen in een "lampdoosje"? (Dit is een kleiner inbouwdoosje dan een gangbare inbouwdoos voor bv. stopcontacten etc.)

[...]

Die Gira ziet er indd best wel goed uit, al ken ik ze totaal niet behalve vanaf het wereld wijde web ;)
Persoonlijk zou ik m'n schakelmateriaal overal hetzelfde houden dus als de rest Jung wordt dit ook, als je je meubels ooit wel eens verplaatst o.i.d. zie je een "lelijk" afwijkend doosje zitten, zou ik persoonlijk niet willen.
Als je de mogelijkheid hebt doe het dan zoals @mkleinman dus 2 doosjes met ieder z'n eigen buisje waardoor dus per buisje 2 kabels gaan, of gewoon 1 doosje met 2 kabels waarachter je evt. een klein switchje plaatst.
Naar de plek van het AP trek ik idd 1 kabel. Een tweede op 2,5 meter hoogte weet ik geen toepassing voor.
Het huis wordt bijna opgeleverd, de leidingen zijn al gelegd.
Over het afwijkende schakelmateriaal denk ik nog even na. De plekken waar ik dat in gedachte heb liggen niet in het zicht, ook niet als ik de kamer omgooi.

• Annuk
@miles kleine toevoeging nog ff m.b.t. afwijkend schakelmateriaal ;)

De kans bestaat natuurlijk dat de ramen niet (goed) in/op elkaar passen, weet niet hoe je verdeling v/d doosjes is maar als jij bv. 4 doosjes naast elkaar hebt waarvan 1x utp doos en 3 wcd, gaat een 3-voudig raam + enkelvoudig natuurlijk niet passen.
Als je een 4-voudig Jung raam pakt en daar het bovenstaande gira doosje in frot heb je kans dat je 1 van beide moet gaan "verzagen" om het te laten passen.

Dus niet puur en alleen uiterlijk, maar ook de pasbaarheid ;)
De plekken waar ik dat in gedachte heb liggen niet in het zicht, ook niet als ik de kamer omgooi.
Weet niet of je een partner/vrouw hebt, maar vergis je je daar nooit in ;) die kan het namelijk net anders willen omgooien dan dat je ooit zelf voor mogelijk houd :+ 8)7

• iisHitman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 14:41
Mijn enige tip is om alle kabels te laten trekken als je geestelijke gezondheid je iets waard is. Een tijd na de oplevering bleek dat leidingen geknakt waren, verkeerde moffen waren gebruikt en uiteindelijk stond ik met een moker gaten in muren te slaan om erbij te kunnen (en alles weer opnieuw moeten laten stucen).

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou hoe dan ook gaan voor 6A of liever nog, 7. Nu ga je 7 nog niet nodig hebben maar in de toekomst mogelijk wel en het is erg irritant om over 10 jaar je kabels te willen vervangen.

Qua keystones, da's vooral duur en ik zie er het nut niet echt van in. Koop een goed patchpaneel, hang dat in je meterkast (of waar je dan ook je apparatuur zoals router, switch, NAS, etc, wil ophangen) en monteer overal waar je wil in huis inbouw of opbouw CAT6A doosjes.

Met @iisHitman eens, niet zelf doen. Lekker uitbesteden. Trekken van kabels is een shitklus en typisch iets waar je beter iemand voor kunt betalen (die het ook mag fixen als het niet werkt) dan dat je zelf gaat lopen klooien. (Moet zeggen, ik ga mogelijk een deel zelf doen, maar de lastigste tracées besteed ik uit.)

Persoonlijk heb ik deze combinatie gekocht (en die word a.s. woensdag aangesloten, niet door die winkel maar door een electricien/databekabelaar):

Kabel:
https://www.kabelshop.nl/...7101-100-i4841-t5034.html

Patchpaneel:
https://www.kabelshop.nl/...37652-1-i7330-t16979.html

Dit is ook een prima paneel, iets platter:
https://www.kabelshop.nl/...652SW-5-i7328-t16979.html

En deze doosjes:
https://www.kabelshop.nl/...5130-1V1-i5904-t4553.html
https://www.kabelshop.nl/...133AV5-R-i4932-t4553.html

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1