Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

advies over aanschaf netwerk apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag advies over aan te schaffen apparatuur.

huidig situatie:
- wifi signaal, ondanks gebruik van repeaters, is niet over al voldoende.
- Experia V10 modemrouter van KPN heeft wifi snelheid van 300/1300 Mbit/s.
- 3 SSID in gebruik om handmatig keuze te kunnen maken naar sterkste signaal.
- 1 Gb ethernet kabel op 1e verdieping (met switch) en op zolder aanwezig (nog niet in gebruik).

gewenste situatie:
- sterk wifi signaal (2,4 + 5 GHz) in het hele huis. Bij voorkeur snelheid min. gelijk aan router.
- op zolder minimaal 1 bij voorkeur 2 LAN aansluitingen (1 Gb) op bestaande ethernet kabel.
- op 1e verdieping minimaal 1 bij voorkeur 2 LAN aansluitingen (1 Gb) op bestaande ethernet kabel of via bestaande switch.
- 1 SSID in hele huis met naadloze overgang tussen de verschillende AP's.

Volstaat aanschaf van 2 Access Points (AP) met 1 ethernet ingang en minimaal 2 LAN aansluitingen? Bestaan die überhaupt? Of is dit een router?
Of moet ik een zgn multiroom wifi setje kopen? Maar hebben die AP's LAN aansluitingen?

Ik kom er niet meer uit en hoop via dit forum advies te krijgen.
BVD _/-\o_

Harold

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2017 22:57 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 26-11-2017 20:44)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 22:15:

[...]

Volstaat aanschaf van 2 Access Points (AP) met 1 ethernet ingang en minimaal 2 LAN aansluitingen? Bestaan die überhaupt? Of is dit een router?
Een router koppelt twee verschillende netwerken. Dat wil je niet, je wilt van alles één netwerk maken. Dan wil je een AP met ingebouwde switch. Voor de hand liggende optie, gelijk ook goedkoopste degelijke AP (EUR 50 per stuk):
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

Of alsnog een losse switch en AP. Voordeel daarvan is dat de beste locatie voor een AP (hoog en in zicht) zelden beste locatie is voor een switch.
Of moet ik een zgn multiroom wifi setje kopen? Maar hebben die AP's LAN aansluitingen?
Die dingen zijn te duur en werken in Nederlandse huizen met dikke vloeren en overal metaalhoudende isolatie uitermate slecht. Sowieso, ze zijn een kludge om gebrek aan bedrade aansluitingen te verhelpen. Jij hebt bedrade aansluitingen dus dergelijke zooi heb je helemaal niet nodig :z

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:49
sommige simpelere accespoints zoals bv een sitecom wlx7000 hebben al een ingebouwde switch

ga je naar ietwat betere apparatuur zit je altijd switch + extra ap te spreken (ik ben bv erg te spreken over de netgear prosafe switches en accespoint a la cisco 371 )

waar zit het verschil dan in ? bouwkwaliteit (alles is netjes tegen een muur te monteren), maar ook functionaliteit..in de betere accespoints kan je bv bandsturen, waardoor je apparaten "verplicht" het snellere & storingsvrijere 5ghz te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door ijske op 16-11-2017 22:43 ]

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-11 18:24
Jr hebt van ubiquiti in walls die 2 aansluitingen hebben waar je apparatuur kan aansluiten en die wifi geven

Alleen ik weet niet of die jr hele verdieping reden zijn meer voor 1 per ruimte
Dus hangt heel erg af van plaatsing

De ac pro heeft 1 in en 1 uit waar je dan weer een switch achter kan zetten

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 22:15:

[...]

Een router koppelt twee verschillende netwerken. Dat wil je niet, je wilt van alles één netwerk maken. Dan wil je een AP met ingebouwde switch. Voor de hand liggende optie, gelijk ook goedkoopste degelijke AP (EUR 50 per stuk):
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

Of alsnog een losse switch en AP. Voordeel daarvan is dat de beste locatie voor een AP (hoog en in zicht) zelden beste locatie is voor een switch.
Die dingen zijn te duur en werken in Nederlandse huizen met dikke vloeren en overal metaalhoudende isolatie uitermate slecht. Sowieso, ze zijn een kludge om gebrek aan bedrade aansluitingen te verhelpen. Jij hebt bedrade aansluitingen dus dergelijke zooi heb je helemaal niet nodig :z

Oslik blyat! Oslik!

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-11 18:50
Ik zou zelf eens kijken naar de managed TP-Link serie, kun je ontzettend veel mee instellen en chipset in de APs is erg goed. Tevens zou ik dan voor de zolder gewoon een TP-Link switch met POE aanschaffen.

http://nl.tp-link.com/products/biz-list-4908.html

Zie review van Foritain:
productreview: TP-Link EAP225 Access Point AC1200 review door Foritain

[ Voor 27% gewijzigd door tomdabom op 17-11-2017 15:00 ]