Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VPN router via vlan 2 switchen naar ubiquiti AP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Twistednl
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 22:23
Hallo mede Tweakers,

Na een hoop gerommel en proberen toch maar mijn vraag hier neer leggen.
Ik heb in mijn netwerk een VPN router voor thuiswerken. Werkt prima alleen staat deze op zolder (waar ik meestal zit) en wil ik de lan zijde via vlan terug naar beneden lijden zodat ik deze via een ubiquiti access point wireless kan maken.
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb een lanpoort van de VPN router op een Netgear smartswitch aangesloten. De PVID van de poort op de switch heb ik op vlan 30 gezet welke ook untagged is op vlan 30. Vervolgens heb ik dit vlan ook aan de trunkpoort toegevoegd als untagged. De kabel loopt naar beneden en komt op een mikrotik uit (is router maar werkt als switch). Deze poort is ook untagged op vlan 30. Als laatste zit het AP op een andere eerder om untagged vlan 30 poort.
Op de AP heb ik een extra wlan aangemaakt in vlan 30.
Ik kan verbinden met het draadloze netwerk maar krijg geen IP. Als ik een apparaat met een kabeltje op de zelfde lanpoort van de VPN router aansluit (dus het hele vlan gebeuren en de 2 switchen) aansluit, krijg ik netjes een IP toegekend en kan ik op zakelijk netwerk.
Wat gaat er mis? Ik kom er niet uit helaas.
Kortom, ik wil een netwerk zonder vlan via een 2 switchen verbinden met een wireless in vlan 30.

Ik hoor graag jullie inzicht.

Groet Ralph

Alle reacties

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 13:43
Volgens mij moet vlan30 op je trunk tagged zijn, tenzij er geen andere vlans over je trunk heen gaan.
Als je access point ook op andere vlans zit moet je vlan30 ook tagged aanbieden aan je access point, dan moet dus de enige poort die vlan30 untagged heeft staan de lanpoort van je Netgear zijn.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-11 18:50
Misschien is het handig om een even tekening te schetsen van de situatie. Daarna kunnen misschien meer mensen je verder helpen.

• Twistednl
Dank voor de reacties! Misschien maakt een tekening het één en ander beter duidelijk.
Ik heb geen skills maar ik hoop dat dit krabbeltje iets meer helderheid geeft.
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/knstYR/draw2.png
U1 is default VLAN
U6 is voor XS4ALL die naar pfsense loopt (zit ook op de netgear)
U30 is VLAN wat ik wil gebruiken om VPN router op wireless te krijgen.
U40 is gastnetwerk welke DHCP krijgt van Pfsense
Tekst onder de pijltjes in blauw vlak is naam van het device wat ik "getekend" heb 8)

[ Voor 1% gewijzigd door Twistednl op 18-11-2017 22:01 . Reden: Afbeelding geupdate ]

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
Taggen op port 2 op de Mikrotik en port 8 op de netgear

• Twistednl
Thanks voor je snelle reactie!
Zal het zo eens proberen wat je voorstelt. Krijg ik met taggen van de mikrotik geen issues met mijn reeds bestaande WLAN (vlan 1 en vlan 40(die ik niet eens getekend heb))?

Edit: Heb missende WLAN aan afbeelding toegevoegd en geupdate

[ Voor 15% gewijzigd door Twistednl op 18-11-2017 22:02 . Reden: afbeelding geupdate ]

• Twistednl
Ik heb het getest zoal @razorhead aan heeft gegeven maar dan werkt het nog niet helaas.
Zijn er nog andere opties?

• Twistednl
BUMP!
Niemand enig idee of mist er nog info om een oplossing te geven?
Pagina: 1