• bamibal15
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-02-2022
dag lezer,

Ik heb een tooltje of een scriptje nodig dat mij een alert (email) stuurt wanneer er een windows service stopt
kunnen jullie mij hiermee helpen? (graag geen grote monitoring tools zoals PRTG of netwrix of betaald)

M.v.g. Rick

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:02
Wat heb je zelf al gevonden? Hier op tweakers verwachten we toch wat meer eigen input dan dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:07
Heb je het al met windows task scheduler geprobeerd + event ID ? Heb je wel monitorings software draaien ?

[ Voor 24% gewijzigd door HKLM_ op 16-11-2017 14:28 ]

Cloud ☁️

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@bamibal15
Kom kom, we verwachten op GoT wel dat je enigszins zelf probeert je probleem op te lossen. Wat heb je zelf al gedaan en waarom voldeed dat niet?

Verder is dit Professional Networking & Servers, dus kan je verwachten dat men gaat gooien met professionele oplossingen.

Ik verplaats dit topic naar Serversoftware en Windows Servers, maar zorg er wel voor dat je even verteld wat je zelf al gedaan/ gezoct en gevonden hebt.

• bamibal15
Oke ik was compleet vergeten uit te leggen wat ik zelf had gevonden. maar dan is voor mij 1 keer daar aan herinnerd worden genoeg....... lijkt me ook een beetje tijdverspilling van jullie tijd....

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Beetje jammer dat dezelfde vraag in iemand ervaring met prtg? stond maar nooit meer beantwoord is door @bamibal15

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• bamibal15
ik heb zelf PRTG en netwrix al gevonden maar ik zoek een tooltje wat alleen maar een alert stuurt als er een windows service stopt en niks anders. Ik vind het namelijk een beetje overdreven om voor zo iets kleins gelijk een hele network monitor te installeren :)

• bamibal15
klopt omdat ik dus al PRTG geprobeerd heb en voor mij te overdreven was voor wat ik nodig had :)
MAX3400 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:43:
Beetje jammer dat dezelfde vraag in iemand ervaring met prtg? stond maar nooit meer beantwoord is door @bamibal15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

bamibal15 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:44:
klopt omdat ik dus al PRTG geprobeerd heb en voor mij te overdreven was voor wat ik nodig had :)

[...]
Nog afgezien van dubbelposten; het antwoord van dit topic heb ik in je vorige topic al gegeven.

Maar als je selectief leest en/of oude topics niet opvolgt met hoe je iets hebt opgelost, blijven er bij verschillende mensen (inclusief jezelf) vraagtekens over de werking van de mogelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:17
Klein powershell scriptje wat elke 5 min controleert of je service gestopt is een optie ?

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• bamibal15
waarom worden mensen op tweakers gelijk chagrijnig als je een fout maakr??
Ik zit nou al een tijd op tweakers en wanneer ik iemand een fout zie maken geef ik vriendelijk aan wat ze verkeerd gedaan hebben. Waarom doe ik dat? Ik doe dat omdat iedereen fouten maakt.. fouten mag je maken mits je ze ook oplost.... dit topic mag wat mij betreft gesloten worden,

• HKLM_
@bamibal15 Waarom zo gepikeerd? Een oplossing voor je probleem is nu al vier keer gegeven en in je vorige topic ook al. Heb je daar wel naar gekeken ?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bamibal15
Ik ben niet gepikeerd ik zou het alleen wat fijner vinden als we allemaal gewoon vriendelijk met elkander omgaan :) Dit is niet alleen onprettig voor de topicstarter maar ook laat je niet echt een goed voorbeeld zien..
HKLM_ schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:53:
@bamibal15 Waarom zo gepikeerd? Een oplossing voor je probleem is nu al vier keer gegeven en in je vorige topic ook al. Heb je daar wel naar gekeken ?

• MAX3400

MAX3400

bamibal15 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:56:
...gewoon vriendelijk met elkander omgaan :)
Lees dan eens vriendelijk Equator in "alert wanneer een windows service stopt" en kijk eens wat je daarvan vindt. Gewoon, tussen de regels door lezen. Even niet aan ons denken in dit topic. :)

Niet dat we niet willen helpen maar zoals door verschillende mensen toch vriendelijk wordt aangereikt: jouw eigen moeite lijkt nihil te zijn, geboden oplossingen worden niet gelezen / getest / teruggekoppeld en als we daar iets over vragen/zeggen, zijn wij niet vriendelijk.

/edit: verkeerde linkje gepost

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 16-11-2017 15:00 ]

• bamibal15
Ik had m gelezen, Het zit namelijk zo de enige dingen die ik zelf heb gevonden zijn PRTG Netwrix en een aantal .vbs scriptjes die niet werken :|

Edit: typo
MAX3400 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:59:
[...]

Lees dan eens vriendelijk Equator in "alert wanneer een windows service stopt" en kijk eens wat je daarvan vindt. Gewoon, tussen de regels door lezen. Even niet aan ons denken in dit topic. :)

Niet dat we niet willen helpen maar zoals door verschillende mensen toch vriendelijk wordt aangereikt: jouw eigen moeite lijkt nihil te zijn, geboden oplossingen worden niet gelezen / getest / teruggekoppeld en als we daar iets over vragen/zeggen, zijn wij niet vriendelijk.

/edit: verkeerde linkje gepost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
@bamibal15 Oke je PRTG en .vbs scriptjes werken dus niet. Maar heb je onze suggesties over Powershell of task scheduler geprobeerd + event ID al geprobeerd ondertussen ?

Cloud ☁️

• MAX3400

MAX3400

bamibal15 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:03:
Ik had m gelezen, Het zit namelijk zo de enige dingen die ik zelf heb gevonden zijn PRTG Netwrix en een aantal .vbs scriptjes die niet werken :(
Dat kunnen wij niet ruiken dat je iets gevonden hebt en je post nog steeds geen foutmelding "wat" er niet werkt aan die scripts. Alternatieve oplossingen (zoals aangereikt) lijk je ook niet te (willen) testen / terugkoppelen maar je maakt je meer druk over onze manier van aanreiken / sturen op zelfwerkzaamheid.

Best lastig om dan in te schatten hoe we je wel kunnen helpen.

• bdevogt
Zal je op weg helpen

$smtpServer = ""
$smtpFrom = ""
$smtpTo = ""
$MailSubject = "Service $ServiceName Is Herstart"
$smtp = new-object Net.Mail.SmtpClient($smtpServer)

function FuncCheckService{
param($ServiceName)
$arrService = Get-Service -Name $ServiceName
if ($arrService.Status -ne "Running"){
Start-Service $ServiceName

#Send Email
Send-MailMessage -to $smtpTo -from $smtpFrom -subject $MailSubject -Body $MailSubject -Priority High -SmtpServer $smtpServer

}
}

FuncCheckService -ServiceName "Naam van service"

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

• bamibal15
het .vbs scriptje wat ik heb gevonden:

Set objEmail = CreateObject("CDO.Message")
objEmail.From = "service1@mydomain.com"
objEmail.To = "HIER MIJN EMAIL"
objEmail.Subject = "Service Is Down"
objEmail.Textbody = "The Service ### has stopped."
objEmail.Configuration.Fields.Item _
("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/sendusing") = 2
("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/smtpserver") = _
"HIER SMTP"
("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/smtpserverport") = 25
objEmail.Configuration.Fields.Update
objEmail.Send

• MAX3400

MAX3400

3...2...1... relay forbidden ;)
bamibal15 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:19:
het .vbs scriptje wat ik heb gevonden:
Ja, mooi. En de fout? Niet elk script wat je vindt op internet, werkt ook correct.

/edit: in je VBS wordt helemaal geen service gequeried... Reden?

[ Voor 48% gewijzigd door MAX3400 op 16-11-2017 15:21 ]

• bdevogt
MAX3400 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:19:
[...]

3...2...1... relay forbidden ;)
Niet zolang je de juiste gegevens invult intern

• MAX3400

MAX3400

bdevogt schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:21:
[...]

Want? Je vind het acceptabel dat elke machine (waarschijnlijk op hetzelfde subnet) zomaar mag SMTP-relayen over jouw mailserver? Normaliter (maar dat ben ik) werk je met whitelist-IPs voor relay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

bdevogt schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:21:
[...]

Waar lees jij dat TS een mailserver tot zijn beschikkiing heeft die relaying vanaf die betreffende host toestaat? ;)

Zolang TS niet duidelijk aangeeft wat er nu misgaat (en wat hij er zelf al aan gedaan heeft om dit op te lossen), blijft het gokken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdevogt
MAX3400 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:23:
[...]

Want? Je vind het acceptabel dat elke machine (waarschijnlijk op hetzelfde subnet) zomaar mag SMTP-relayen over jouw mailserver? Normaliter (maar dat ben ik) werk je met whitelist-IPs voor relay.
En wat houd je tegen deze op de whitelist te zetten.

En dit was een aanzet tot,
uitbreiden met inlog gegevens ik hou je niet tegen

• bamibal15
deze foutmelding

regel:14
teken:1
fout: de transportfunctie kan geen verbinding maken met de server

Edit: verkeerde foto

[ Voor 118% gewijzigd door bamibal15 op 16-11-2017 15:28 ]

• Vaan Banaan
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Vaan Banaan

Heeft ook Apache ontdekt

Dat mail ding zou moeten werken, die heb ik ook gevonden via
https://social.technet.mi...-stops?forum=winservergen
Het script van bovenstaande voorbeeld: http://www.itgeared.com/a...l-message-using-vbscript/ werkt bij mij prima. Eventueel de _-regels aan elkaar knopen
VBScript: mail-example.vbs
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Set objEmail = CreateObject("CDO.Message")
 objEmail.From = "service1@mydomain.com"
 objEmail.To = "serveradmin@mydomain.com"
 objEmail.Subject = "Service Is Down"
 objEmail.Textbody = "The Service ### has stopped."
 objEmail.Configuration.Fields.Item("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/sendusing") = 2
 objEmail.Configuration.Fields.Item("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/smtpserver") = "smtp.mydomain.com"
 objEmail.Configuration.Fields.Item("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/smtpserverport") = 25
 objEmail.Configuration.Fields.Update
 objEmail.Send

Probeer eerst of je hiermee een mail kan sturen.

Daarna kun je dan, zoals ook in dat onderwerp en in dit topic Question Mark meldt, dat script in je Recovery Actions van je service laten starten.

500 "The server made a boo boo"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou daar geen VBS-script voor gebruiken eerlijk gezegd.. Pak gewoon het send-mailmessage Powershell cmdlet wat standaard in een modern OS zit.
bamibal15 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:26:
deze foutmelding

regel:14
teken:1
fout: de transportfunctie kan geen verbinding maken met de server

Edit: verkeerde foto
Je mag de smtp-server dus niet benaderen om mail te mogen sturen. Controleer dus of je dat mag...

[ Voor 54% gewijzigd door Question Mark op 16-11-2017 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat figuur wil je eerst ergens uploaden, het zou niet goed zijn als wij op jouw C-schijf konden meekijken. Sowieso is een screenshot plaatsen IMHO wat asociaal als overtypen ook kan. (En voor jou nog minder moeite ook. Immers: je zult de melding toch al door Google hebben gegooid).

Sowieso kunnen we niet zo veel met een screenshot zonder context en tekst en uitleg er bij;
bamibal15 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:03:
Ik had m gelezen, Het zit namelijk zo de enige dingen die ik zelf heb gevonden zijn PRTG Netwrix en een aantal .vbs scriptjes die niet werken
De code werkt prima als je het aanpast naar de eigen situatie. Maar ga in GoT'snaam ( :+ ) nooit random gevonden scripts draaien op je server en al helemaal niet als je niet precies weet wat het doet :X Levensgevaarlijk, kans dat je de boel sloopt. VBS wil je inderdaad ueberhaupt niet meer gebruiken, liever powershell leren van VBS leren.

Het gequote VBS-script doet overigens alleen mail (in bepaalde situaties). bdevogt in "alert wanneer een windows service stopt" is een stuk meer volledig - maar natuurlijk ook niet helemaal af voor alle situaties. En ook daar geldt: eerst weten wat het doet, dan aanpassen naar eigen situatie, testen, troubleshooten, en eventueel vervolgvragen. 'Blind' proberen en dan meteen doorvragen is zowel niet de bedoeling als gevaarlijk. Zeg ik met de beste bedoelingen voor ook jou (en ook zeker voor de mensen die met je meedenken).

Ik stel voor dat je dus eerst iedere regel van de voorbeeld PS-code (en PS-gebruik in het algemeen) gaat begrijpen en naar de eigen situatie aanpassen. Voordat je het probeert te draaien en voordat je vervolgvragen hebt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• bamibal15
Ik zit nog in mn 2e leerjaar van mn opleiding ;) dus het is nog even oefenen met powershell voor mij maar bedankt voor de tip :)
Question Mark schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:29:
Ik zou daar geen VBS-script voor gebruiken eerlijk gezegd.. Pak gewoon het send-mailmessage Powershell cmdlet wat standaard in een modern OS zit.

[...]

Je mag de smtp-server dus niet benaderen om mail te mogen sturen. Controleer dus of je dat mag...

• bamibal15
F_J_K schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:35:
Dat figuur wil je eerst ergens uploaden, het zou niet goed zijn als wij op jouw C-schijf konden meekijken.
kwam er inderdaad achter stom van me 8)7 daarom had hem m eruit ge-edit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mufana
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06-2023
bamibal15 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:37:
Ik zit nog in mn 2e leerjaar van mn opleiding ;) dus het is nog even oefenen met powershell voor mij maar bedankt voor de tip :)

[...]
PowerShell is the way to go. Dus vergeet VBscript. Daar moet je ook geen tijd meer aan besteden om te leren.

Als je niet kunt mailen vanwege SMTP kun je ook bv. Slack gebruiken. https://slack.com/.
Slack heeft een API waar je met PowerShell tegenaan kunt scripten. Mooie is, je hebt slack ook voor de mobiel. Dus perfect.

Als je niet weet hoe; er zijn op internet diverse howto's te vinden. Hier bijvoorbeeld: https://github.com/RamblingCookieMonster/PSSlack.
Is ook nog eens leuk om te volgen. Is welicht wat te 'advanced' maar als je hulp nodig hebt kun je natuurlijk altijd hier op Tweakers vragen. En als je dit laat zien op je opleiding maak je wel gewoon effe vet de blits. 8)
Pagina: 1