Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...hallo,

ben sinds kort een eigen bedrijf gestart en nog in opbouw ervan,
ben aangemeld voor omzetbelasting.
momenteel heb ik alleen inkomsten uit you tube (advertenties) en google adsense,die ik op moet geven als inkomen,wat normaal lijkt.
nu mijn vraag, heb een live stream,waarin misstanden aan de kaar worden gesteld,en daar doneren mensen geld naar mij,wat te doen met deze inkomsten?
heb hierover gebeld met de belasting en die kunner er niet echt een antwoord op geven,en gezegd dat ik een vooroverleg/ruling moet sturen naar de inspecteur?
wat is verstandig en wijs?
iemand die mij kan helpen?
met vriendelijke groetjes,

Will

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 15:06
Lijkt mij dat die donaties ook gewoon onder je inkomsten vallen. Ik zie in ieder geval niet in wat die donaties bijzonder maakt.

Maar mocht je wat vinden, dan ga ik mijn werkgever ook vragen om voortaan geld te doneren elke maand ipv salaris betalen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aangezien jij waarschijnlijk niet staat geregistreerd als officieel goed doel, vallen donaties onder inkomsten en deze zal je moeten vermelden op je belastingformulier. Ook de inkomsten gegenereerd door YT (clickviews / etc) vallen hieronder.

Wel vreemd dat de fiscus jou niet kan helpen; de situatie is niet anders dan dat jij op straat gaat staan en daar 8 uur per dag verhalen voordragen en met de pet rondgaat. Zijn ook gewoon inkomsten (in dit voorbeeld mogelijk vallende onder beeldende kunsten) maar pet met centen geef je ook netjes op bij de fiscus.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:01
celshof schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:48:
Lijkt mij dat die donaties ook gewoon onder je inkomsten vallen. Ik zie in ieder geval niet in wat die donaties bijzonder maakt.
Het bijzondere aan een donatie is het ontbreken van een tegenprestatie.

Hoeveel je mag innen aan donaties en hoe je ermee om moet gaan (en welke inkomsten daar uberhaupt onder vallen) staat gewoon op de site van de Belastingdienst.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Je moet over je donaties schenkbelasting betalen. Tenzij het je familie is, is dat 30% (donaties van familie is minder, 10% ofzo).

Wat @emnich hieronder zegt...

[ Voor 13% gewijzigd door JackBol op 16-11-2017 15:16 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@eric.1 en @JackBol Dit is helemaal geen schenking maar gewoon omzet.

Vergelijk het met een straatmuzikant of een restaurant waar je zelf mag bepalen wat je betaalt (en niets mag ook).

Daarbij doen ze de betaling niet omdat ze @Verwijderd zo aardig vinden maar omdat ze willen dat hij doorgaat met dingen aan de kaak stellen.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:01
emnich schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:07:
@eric.1 en @JackBol Dit is helemaal geen schenking maar gewoon omzet.

Vergelijk het met een straatmuzikant of een restaurant waar je zelf mag bepalen wat je betaald (en niets mag ook).

Daarbij doen ze de betaling niet omdat ze @Verwijderd zo aardig vinden maar omdat ze willen dat hij doorgaat met dingen aan de kaak stellen.
Dat zei ik toch ook niet :X?

Strekking van mijn post was; kijk op de site van de belastingdienst, die is vrij duidelijk. zo niet dan kun je het altijd nog vragen aan een belastingsadviseur

Verwijderd

Topicstarter
tot zover bedankt voor het mee denken,zal nog eens ff op de site van de belasting neuzen,mocht ik wat vinden meld ik het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

aangezien je omzet in het begin niet heel groot zal zijn is het de vraag of de belastingdienst je wel gaat aanmerken als ondernemer? Vermoedelijk kan je vrijstelling voor de btw krijgen bij een zeer lage omzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04:23

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Donaties is gewoon inkomen als het onder bedrijfsmatig uitvoering doet, persoonlijk kan je het onder vrijwilligers vergoeding zetten geloof ik https://www.belastingdien...vrijwilligersvergoedingen

Mocht het om veel geld gaan zou je dit even bij een accountant moet voorleggen kost je paar tientjes maar dan weet je dit zeker

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kom je met je inkomsten boven de grens uit van "bijverdiensten"? Pas dan loont het voor jou en de belastingdienst om hier iets mee te gaan doen. Als het op jaarbasis €1000 euro is dan ligt niemand daar wakker van. Zoek even naar de drempel voor bijverdiensten.

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

sypie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:51:
Kom je met je inkomsten boven de grens uit van "bijverdiensten"? Pas dan loont het voor jou en de belastingdienst om hier iets mee te gaan doen. Als het op jaarbasis €1000 euro is dan ligt niemand daar wakker van. Zoek even naar de drempel voor bijverdiensten.
Ik gok dat combinatie niet werkt als je ad geld krijgt over de video en daarnaast donaties is het gewoon het zelfde, iedereen heeft recht op heffingskorting maar dat moet geloof ik wel in andere vorm zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Het maakt toch niet uit of je geld gedoneerd krijgt zonder er iets voor te doen of dat je er wél een tegenprestatie voor levert? Zo lang je niet boven de drempel uit komt hoeft de belastingdienst niet op de hoogte te worden gebracht.

Als @Verwijderd deze doorleest weet die al meer dan nu denk ik: https://www.belastingdien...inkomsten_uit_overig_werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak86
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-05 07:39
Over donaties hoef je geen btw te rekenen omdat de donaties geen directe tegenprestatie zijn. Het zijn wel inkomsten voor de inkomstenbelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

--- browser double enter :/

[ Voor 92% gewijzigd door 42dpi op 18-11-2017 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

sjaak86 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:17:
Over donaties hoef je geen btw te rekenen omdat de donaties geen directe tegenprestatie zijn. Het zijn wel inkomsten voor de inkomstenbelasting
Over donaties betaal je geen BTW als gever, in geval van TS als ontvanger is het inkomen, donaties kan je pas belastingvoordelig afschrijven als je een ANBI of soort gelijke status hebt en dat komt na dat je het hebt opgeven.

Anders liet ik mij alleen uitbetalen in donaties lekker verdiend.

Nagevraagd bij de accountant van een stichting met ANBI status.

[ Voor 15% gewijzigd door 42dpi op 18-11-2017 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:42
sypie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:51:
Je bent echt een meester in dwaalsporen en misinformatie.

Er is geen drempel. En bijverdiensten is ook geen fiscale / juridische term.

Dit zijn gewoon inkomsten / omzet die relateren aan de zakelijke activiteiten / werkzaamheden en zullen dus meegenomen moeten worden in de winst danwel resultaat uit overige werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:23:
[...]
Je bent echt een meester in dwaalsporen en misinformatie.
Klopt. Als mensen al te beroerd zijn om instanties te bellen die ze daar een eenduidig antwoord op kunnen geven, te beroerd zijn om te laten zien wat ze al gezocht en gevonden hebben dan vragen ze er toch ook om? Je zou dit topic moeten sluiten wegens te weinig inzet van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak86
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-05 07:39
42dpi schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:12:
[...]

Over donaties betaal je geen BTW als gever, in geval van TS als ontvanger is het inkomen, donaties kan je pas belastingvoordelig afschrijven als je een ANBI of soort gelijke status hebt en dat komt na dat je het hebt opgeven.

Anders liet ik mij alleen uitbetalen in donaties lekker verdiend.

Nagevraagd bij de accountant van een stichting met ANBI status.
Je haalt hier verschillende zaken door elkaar. De belastbaarheid voor de schenk- en erfbelasting van schenkingen of nalatenschappen van ANBI's is hier niet aan de orde. Hier gaat het om twee dingen: zijn de donaties belast met omzetbelasting (antwoord: nee, zie de zaak HvJ EU: http://btwjurisprudentie.nl/hvj-03-03-1994-tolsma-c-1693/) en zijn de donaties belast voor de inkomstenbelasting (ja, als resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

sjaak86 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:28:
[...]

Je haalt hier verschillende zaken door elkaar. De belastbaarheid voor de schenk- en erfbelasting van schenkingen of nalatenschappen van ANBI's is hier niet aan de orde. Hier gaat het om twee dingen: zijn de donaties belast met omzetbelasting (antwoord: nee, zie de zaak HvJ EU: http://btwjurisprudentie.nl/hvj-03-03-1994-tolsma-c-1693/) en zijn de donaties belast voor de inkomstenbelasting (ja, als resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming).
Klopt is in TS zijn geval totaal niet van toepassing, was meer bedoeld aan te geven wat wel voordelig is beide gevallen van donatie (gever belasting voordeel aftrek, en ontvanger voordeel geen tegenprestatie en na eigen inzicht besteden na het doel van een ANBI status)

Pagina: 1