2e hands tandemasser kopen, waar op letten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Ik heb een aanhanger nodig voor een aantal ritjes (verhuizing) in totaal zal er zo'n 3000km mee gereden worden.

Nu is mijn oog gevallen op een geremde tandemasser (1500kg) voor niet al te veel geld, hij komt uit 86 ofzo.

Als ik hem ga ophalen zou ik graag even een paar basis dingen checken, maar eigenlijk weet ik niet wat.

De verlichting is duidelijk, evt. fouten kan ik hierin zelf oplossen. Natuurlijk kan ik ook ff tegen de banden schoppen (dat hoort toch ;) ) Maar wat ik moeilijker vind is om de remwerking te testen en of andere grote constructive fouten.

Ik begrijp dat alle waar naar z'n geld is, en het hok ziet er ook niet uit (erg lelijke huif) Maar misschien heeft iemand een paar simpele tips. (behalve naar technische keuring sturen, want ik koop hem zonder keuring enz. Nadat hij overgeschreven is, mag ik hem natuurlijk zelf laten keuren, maar eigenlijk is ie dat niet waard. En het is zogezegd voor zo'n 3000km. Verder heb ik het idee (vanaf de foto's dat hij best in orde is, maar gewoon oud en lelijke huif)

Any bruikbare tips.? _/-\o_

www.casarodriguillo.com

Beste antwoord (via Pinin op 16-11-2017 14:23)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bouwjaar banden controleren (ivm uitdroging) alsmede profieldiepte
Geen verroeste eindpunten / bevestigingen van de noodbreek-installatie
Rem moet je handmatig zonder al te veel kracht maximaal kunnen aantrekken
Niet geroeste & niet vette koppeling naar de trekhaak
Oh, en je neuswiel moet stabiel blijven staan (niet inzakken) als je er grofweg met 80kg op de dissel gaat staan

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24

Yucon

*broem*

Kijk vanaf de zijkant of de dissel doorgebogen is.Wielen zijdelings heen en weer rammelen is ook een goed idee, want dan zie je of de wiellagers in orde zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door Yucon op 16-11-2017 13:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400

MAX3400

Bouwjaar banden controleren (ivm uitdroging) alsmede profieldiepte
Rem moet je handmatig zonder al te veel kracht maximaal kunnen aantrekken
Niet geroeste & niet vette koppeling naar de trekhaak
Oh, en je neuswiel moet stabiel blijven staan (niet inzakken) als je er grofweg met 80kg op de dissel gaat staan

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:38
Ik had vroeger een geremde actiewagen op werk, de remmen kan je testen door dat ding achter je auto te hangen en in de ankers te gaan. Je voelt vanzelf wel of ie mee remt of niet.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Widow schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:24:
Ik had vroeger een geremde actiewagen op werk, de remmen kan je testen door dat ding achter je auto te hangen en in de ankers te gaan. Je voelt vanzelf wel of ie mee remt of niet.
Ja, klinkt goed en logisch, maar ik heb geen idee hoe een ongeremde voelt, laat staan een geremde. (maar ik ga het wel proberen en kijken of hij slingert.

www.casarodriguillo.com

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-11 14:45
Kijk niet op als een lege kar een beetje stuitert, dan doen de meeste karren wel (enkel assers dan toch iniedergeval). Dat komt door de stugge bladvering. Dit verdwijnt doorgaans als ze beladen zijn.

• Question Mark
  • Laatst online: 16:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En kijk ff naar de regelgeving... Afhankelijk van je trekauto en rijbewijs zijn er misschien beperkingen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Pinin

Pinin

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:23:

kan je dit svp toelichten

www.casarodriguillo.com

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-10 12:51
Over die remmentest (standaard onderdeel van BE-examen?) Zoals ik het 3 jaar geleden kreeg tijdens de rijles, optrekken en dan hard op de rem, dan moet de aanhanger ook op de rem schieten. Als vervolgens optrekt moet je de aanhanger van de rem voelen schieten.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Yucon schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:23:
Kijk vanaf de zijkant of de dissel doorgebogen is.Wielen zijdelings heen en weer rammelen is ook een goed idee, want dan zie je of de wiellagers in orde zijn.
Stel dat de dissel een cm ofzo doorgebogen is, wat zegt dat?
En ik kan me ook voorstellen dat de wiellagers niet 100% meer zijn na al die jaren, dus wat is nog acceptabel (ik begrijp dat dat lastig uit te leggen is op "papier"

www.casarodriguillo.com

• MAX3400

MAX3400

Vast wel ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.caravanendewet.nl/.cm4all/iproc.php/Losbreekrem/1224.jpg/downsize_1280_0/1224.jpg

De rem van de aanhanger zit met een staalkabel vast een jouw auto. Die staalkabel heeft 2 bevestigingspunten (eentje aan de aanhanger zelf, eentje die naar jouw trekhaak moet).

1. Kabel is geplastificeerd; dat moet niet gescheurd zijn.
2. Het aanhechtpunt onder de aanhanger mag niet verroest zijn (plaatje helemaaaal rechts)
3. Het aanhechtpunt naar de auto (lusje links) moet 1 geheel zijn; liefst voorzien van een musketonsluiting

Vooral het lusje links wil nog wel eens gebroken zijn geweest; in een aantal gevallen maakt men er dan zelf een nieuw lusje van met een clipje om de lus te voltooien. Grote kans dat je die met een beetje schroevendraaier al uit elkaar trekt; laat staan als er 3 ton aan gewicht losschiet.

• Erwin
  • Laatst online: 21:26
Mocht dit ding een eigen kenteken hebben check dan of het chassisnummer op het kentekenbewijs overeenkomt met die in het chassis van de aanhanger. Er werd/wordt gerommeld met gecrashte aanhangers...

Qua technische staat zou ik overwegen zelf nieuwe banden eronder te zetten, dan weet je dat dit goed zit (check gewicht wat ze mogen dragen).

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:38
Pinin schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:22:
[...]

Ja, klinkt goed en logisch, maar ik heb geen idee hoe een ongeremde voelt, laat staan een geremde. (maar ik ga het wel proberen en kijken of hij slingert.
Ik ben geen aanhanger expert, wat ik weet is van ruim 10 jaar geleden. Er zit een oploopdemper tussen de dissel en aanhanger. Je kan dat soort dissels herkennen aan een rubberen hoes, vaak net achter die hendel om te ontkoppelen. Als je in de ankers gaat, veert die oploopdemper in, de aanhanger komt dan iets dichter bij de auto. Als je echt hard remt, zit er achter die demper een mechanische constructie die de remkabel van de aanhanger aantrekt.

Als je vol in de ankers gaat, voel je dus eerst een duwtje van de aanhanger, dat is de oploopdemper die maximaal in veert. Daarna zou je moeten voelen dat de boel weer wat harder remt, dat is de aanhanger die de auto "extra" afremt. Maar het is echt een kwestie van gevoel, het is lastig uitleggen op een internetforum.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Supertips allemaal _/-\o_

www.casarodriguillo.com

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24

Yucon

*broem*

Pinin schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:29:
[...]

Stel dat de dissel een cm ofzo doorgebogen is, wat zegt dat?
En ik kan me ook voorstellen dat de wiellagers niet 100% meer zijn na al die jaren, dus wat is nog acceptabel (ik begrijp dat dat lastig uit te leggen is op "papier"
Doorgebogen = staan laten. Dat wil zeggen dat het ding te zwaar beladen is geweest en dan kan op nog mee plaatsen voor schade gezorgd hebben. Omdat je gezien je vraag zelf de omvang van de schade niet in kunt schatten kun je hem dan beter niet kopen.

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-11 19:33
De technische zaken zijn volgens mij al vrij goed aangestipt hierboven.
Maar aangezien je het over een geremde aanhangwagen hebt, is een andere belangrijke vraag:
Mag je wel met dat ding rijden?

Mag de auto die je ervoor hangt dat ding wel trekken, en heb jij het benodigde rijbewijs? Indien het maximaal toegestane gewicht van auto en aanhanger samen niet boven de 3500 KG komt, en de auto de aanhanger qua gewicht mag trekken, mag je hier met standaard rijbewijs B mee rijden. Is die eerste niet van toepassing, dan heb je BE nodig.

Daarnaast bestaat er geen verplichte keuring voor aanhangers. Uiteraard is het wel verstandig om het ding na te laten kijken, zowel vanwege verkeersveiligheid als kans op boetes wegens gebreken.

Wat de remmentest betreft bij BE rijbewijs: Ik heb dat rijbewijs ook gehaald, maar kan me niks herinneren van een specifieke remmentest tijdens de lessen. Het is wel een paar keer gebeurd dat ik vol in de ankers moest ivm kamikaze fietsers, dus die remmen heb ik zeker wel getest. Maar nooit als aparte opdracht.

Ik besef dat dit bericht nogal neerbuigend over kan komen, maar het is erg lullig als oom agent je aanspreekt en besluit dat je niet verder mag rijden. Heb je je zaken op dat gebied gewoon voor elkaar, dan bij deze mijn verontschuldigingen en heb ik niks gezegd :)

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Fijne aan aanhangers is dat het echt hele simpele dingen zijn met bijna alleen maar ingekochte delen er op.
Dat betekent dat bijna alles gewoon te koop is danwel via internet danwel via automaterialen zaken.
Denk aan zaken als: neuswielen, oploopremmen, kogelkoppelingen, verlichting etc.

In de praktijk betekent dat dat er maar één ding echt belangrijk is: de staat van het chassis en het onderstel (de wielen en assen dus). de rest kan relatief simpel en goedkoop worden opgelost. Een neuswiel wat niet lekker draait of een kapot lampglaasje zijn leuke punten om op af te dingen maar absoluut geen reden om een aanhanger op te laten staan.

Iets waar je ook op moet letten is de aansluiting voor de verlichting. De standaard jaren geleden was de 7 polige stekker, die je er zo recht in steekt. Nu is de 13 polig Jaeger stekker over standaard. Die is beter want die moet je een kwartslag draaien om te bevestigen dus je hebt geen last van slecht contact of stekkers die loskomen. Ook heb je opeens de mogelijkheid tot achteruit rij verlichting.

En nog even over de remmen: als je heel hard opeens remt dan merk je echt wel of die aanhanger wel of niet meedoet. Rem ook met je ramen open, als je iets hoort kraken of schuren kunnen dat goed de remschoenen zijn die op zijn.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
AcidBurn schreef op donderdag 16 november 2017 @ 18:28:

Maar aangezien je het over een geremde aanhangwagen hebt, is een andere belangrijke vraag:

Mag de auto die je ervoor hangt dat ding wel trekken, en heb jij het benodigde rijbewijs? Indien het maximaal toegestane gewicht van auto en aanhanger samen niet boven de 3500 KG komt, en de auto de aanhanger qua gewicht mag trekken, mag je hier met standaard rijbewijs B mee rijden. Is die eerste niet van toepassing, dan heb je BE nodig.
Jep, dat is goed gechecked. (ik kom in totaal niet boven de 3500 kg uit), auto mag het ook trekken

www.casarodriguillo.com

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

AcidBurn schreef op donderdag 16 november 2017 @ 18:28:
De technische zaken zijn volgens mij al vrij goed aangestipt hierboven.

Daarnaast bestaat er geen verplichte keuring voor aanhangers. Uiteraard is het wel verstandig om het ding na te laten kijken, zowel vanwege verkeersveiligheid als kans op boetes wegens gebreken.

Wat de remmentest betreft bij BE rijbewijs: Ik heb dat rijbewijs ook gehaald, maar kan me niks herinneren van een specifieke remmentest tijdens de lessen. Het is wel een paar keer gebeurd dat ik vol in de ankers moest ivm kamikaze fietsers, dus die remmen heb ik zeker wel getest. Maar nooit als aparte opdracht.

Ik besef dat dit bericht nogal neerbuigend over kan komen, maar het is erg lullig als oom agent je aanspreekt en besluit dat je niet verder mag rijden. Heb je je zaken op dat gebied gewoon voor elkaar, dan bij deze mijn verontschuldigingen en heb ik niks gezegd :)
Ik moest altijd na het wegrijden even in de remmen om de oplooprem te voelen. En na stoppen de aanhanger wat naar achteren duwen.

Regels zijn onlangs wel weer veranderd, dus noodzaak voor BE is wat minder inmiddels.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:13
Als je 'm alleen nodig hebt voor een verhuizing dan huur je toch een aanhanger?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

FastFred schreef op donderdag 16 november 2017 @ 21:06:
Als je 'm alleen nodig hebt voor een verhuizing dan huur je toch een aanhanger?
Ik weet niet wat een tweedehands tandemassertje tweedehands doet, maar eentje huren kan aardig in de papieren lopen, ligt er een beetje aan waar je woont. En dan is eentje kopen en een maandje later weer verkopen waarschijnlijk heel wat goedkoper.

People as things, that’s where it starts.

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-11 19:33
Afhankelijk van formaat en staat van het ding, kost een tweedehands aanhanger je tussen de 200 en 2000 Euro. Zijn beschrijving doet me denken dat het in dit geval tussen de 300-500 Euro zal zitten.
Een tandemasser huren kost je 40-50 Euro per dag. Als je dat ding 5 dagen gebruikt en hem voor de helft van de prijs weer verkoopt ben je al goedkoper uit dan huren. En wie weet blijk het toch wel handig te zijn dat ding erbij te houden.

Ik stond destijds zelf ook voor die keuze toen ik een auto op moest halen uit Duitsland: Auto ambulance kopen of huren. Ik besloot zelf een tweedehands te kopen voor 1250 Euro, 20 jaar oud maar in redelijke staat. Dat ding heeft zijn geld al lang en breed weer terugverdiend, zoveel als die in de loop der jaren gebruikt is. Want als je het materiaal hebt staan, gebruik je het ook sneller.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:33

mjl

Ugh

Check ook de kogellagers van de wielen. En waarom een tandem asser? Ik heb een geremde enkel Asser en daar kan ruim 900 kilo op (totaal 1250, aanhanger is 320kg).

-------

Pagina: 1