Vraag

• erikzen1980
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-08 10:15
Mijn vraag

Momenteel ben ik bezig mijn eerste pc aan het samenstellen. De schijf waar de OS op draait kies ik voor een m.2. Maar puur voor data heb ik nog 3 wd5000lplx 500gb schijven liggen. Kan ik die verticaal bevestigen in een Fractal Meshify C op de plaats waar normaal gesproken de ssd schijven komen? Zo ja, moet ik dan nog rubberen ringetjes tussen de case en de hd plaatsen?

Beste antwoord (via erikzen1980 op 23-11-2017 10:18)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:25
Voor zover ik weet kun je schijven in feite in elke oriëntatie plaatsen. Misschien krijg je inderdaad problemen met geluid, maar ik zou me daar niet al te veel zorgen over maken. Het belangrijkste is dat de schijven niet onverwacht gaan bewegen, alhoewel er bij 2.5 inch varianten vaak een beveiliging inzit in schade te voorkomen.

Met betrekking tot mechanische onderdelen - schijven, fans, etc. - zou ik sowieso aanraden om rubber bevestigingsmateriaal te gebruiken. Dat verminderd sowieso eventueel overgangsgeluid alsmede trillingsproblemen in zaken zoals kogellagers.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-06 22:17
Volgens mij zijn de WD schijven ook 2,5". Dus dat zou moeten passen.
Misschien niet het meest prettig qua geluid ivm trillingen die doorgegeven worden in de kast.

Je zou dit kunnen opvangen met rubberen ringetjes oid. maar ik denk dat het plaatsen van de schijven in de dedicated plaatsen achter de voeding.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:25
Voor zover ik weet kun je schijven in feite in elke oriëntatie plaatsen. Misschien krijg je inderdaad problemen met geluid, maar ik zou me daar niet al te veel zorgen over maken. Het belangrijkste is dat de schijven niet onverwacht gaan bewegen, alhoewel er bij 2.5 inch varianten vaak een beveiliging inzit in schade te voorkomen.

Met betrekking tot mechanische onderdelen - schijven, fans, etc. - zou ik sowieso aanraden om rubber bevestigingsmateriaal te gebruiken. Dat verminderd sowieso eventueel overgangsgeluid alsmede trillingsproblemen in zaken zoals kogellagers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Meet de SSD-posities; er zijn 2 maten qua dikte en dat kan je dan weer matchen met de specs van je WDC-schijven.

Hint; voor je volgende post/topic, een m.2 bestaat niet. Dat is geen schijf. Dat is een connector. Zie ook: MAX3400 in "M2 SSD mogelijk?"

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 16-11-2017 14:04 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

MAX3400 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:00:Hint; voor je volgende post/topic, een m.2 bestaat niet. Dat is geen schijf. Dat is een connector.
We gaan hier toch niet zitten muggenziften ?
Als men het hier over een M2 SSD, SATA/PATA HDD, etc heeft, dan weet men meteen waarover het gaat.
En die connector zit toch ook op de SSD/HDD zelf, anders wordt het wel heel moeilijk om een connectie te maken.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:20

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

GoT schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 12:26:
[...]

We gaan hier toch niet zitten muggenziften ?
Als men het hier over een M2 SSD, SATA/PATA HDD, etc heeft, dan weet men meteen waarover het gaat.
Als je me dan toch wil corrigeren, doe het dan goed. Je maakt exact dezelfde fout/aanname die ik probeerde te duiden zodat we over "een standaard" praten.

M.2 SSD kan ook over SATAcontroller. De topicstarter heeft het over een M.2 schijf; dat kan dus storage zijn met 3 verschilende controllers erachter. En dus met 3 verschillende snelheden (grof gezegd, 400Mbit, 600Mbit en 24Gbit doorvoer; waarnaast binnenkort 64Gbit).

Een HDD is niet per definitie SATA/PATA, zoals je nu zegt. Er zijn ook SAS-controllers die wel compatible zijn met SATA maar SATA is niet compatible met SAS. Wederom; een connector, net als M.2, hoeft niet per definitie een bepaalde ander device aan te kunnen sturen.

Verder heb je in M.2 ook nog een berg andere variabelen: afmeting van het circuit-board, pin-out van de daadwerkelijke controller, compatibility per chipset.

Zonder elkaar te informeren over de vraagstelling, kan het dus zomaar zijn dat topicstarter zich "een M.2 schijf" laat aansmeren en over een week een topic opent waarom dat ding zo langzaam is. Of uberhaupt niet herkend wordt.

Noem het muggenziften of iets anders; verkeerde vragen leiden tot verkeerde oplossingen en mogelijk tot grotere problemen!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Dacht je echt dat de TS hiermee is geholpen ?
Het enige dat ik lees is dat hij zijn OS op M2 wilt hebben en HDD op de zijkant via SATA.
Volgens mij weet hij wel heel goed hoe het werkt, alleen vraagt hij of het kwaad kan dat de HDD op de zijkant staat.
En dan ga jij het over connectoren hebben, iets waar de TS niet eens om vroeg.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikzen1980
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-08 10:15
Klopt ik ga mijn OS op een m.2 zetten en de laptop HDD's op de zijkant van mijn kast zijn puur om mijn data op te slaan. De vraag was of het kan? Maar toch iedereen bedankt voor hun antwoorden. Het is jaren geleden dat ik een pc zelf samenstel en elk goed antwoord is welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
En wat die schijforiëntatie betreft: het is (voor de lagers) raadzaam om een harddisk altijd in dezelfde stand te gebruiken (altijd dezelfde kant boven), welke kant dat is maakt niet uit.
Pagina: 1