Herinstallatie Windows 10 instabiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:15

Haan

dotnetter

Topicstarter
De situatie: afgelopen weekend een nieuwe SSD (Samsung 850) in m'n pc geïnstalleerd, alsmede een nieuw toetsenbord en muis (beide van Logitech). Deze pc heeft sinds de laatste installatie in januari 2015 als een zonnetje gedraaid.
Het eerste probleem trad al tijdens de installatie van Windows 10 op, de installatie bleef hangen op het scherm 'we're getting things ready' (2 uur zo laten staan). Na een reboot ging de installatie op het oog zonder verdere problemen verder. Ik installeer vanaf een USB stick die via een tool van Microsoft geprepareerd is.
Installatie van normale software ging verder prima, ook gewoon prima kunnen gamen. Maar zodra ik iets van drivers probeer te installeren loopt de pc vast. Ik wil bijvoorbeeld de Logitech software installeren om m'n nieuwe muis en toetsenbord volledig te kunnen benutten.

Daarom leek het me verstandig om toch maar een nieuwe installatie te doen. Dit verliep nog minder voorspoedig, installatie liep wel in één keer door, maar na inloggen bevroor de pc binnen een minuut (ik vermoed nu dat dat gebeurt op het moment dat de display driver automatisch bijgewerkt wordt).

Nog diverse pogingen gedaan, maar steeds hetzelfde resultaat. Gisteravond nogmaals geprobeerd met de oude SSD (Samsung 830) en oude toetsenbord en muis. Deze keer ben ik weer terug in de eerste situatie, namelijk dat het blijft werken zolang ik geen drivers probeer te installeren.. Ik denk eigenlijk dat dat eerder een kwestie van 'geluk' is en dat het bij een volgende poging weer anders kan zijn.

Wat ik nu nog als enige optie kan verzinnen is dat de image op de USB stick niet helemaal lekker is. Dit wil ik vanavond gaan testen. In de tussentijd leek het me handig om hier alvast advies in te winnen over mogelijke oorzaken en / of oplossingen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
Gisteravond weer een poging gewaagd, deze keer door zelf een bootable USB stick te maken obv een ISO van Windows 10. Ik heb daarvoor Rufus gebruikt, dat schijnt een goede tool te zijn hiervoor. Zowel op de Samsung 850 als 830 helaas weer het zelfde resultaat: systeem bevriest binnen een minuut na inloggen, wederom vermoedelijk op het moment dat de display drivers geïnstalleerd gaan worden.

Tot nu toe heb ik steeds versie 1709 geïnstalleerd, ik ga het vanavond nog een keer proberen met versie 1703. Deze keer heb ik Rufus voor de zekerheid ook de USB stick op bad sector laten controleren, daarbij werden geen fouten geconstateerd.

Ook heb ik nog gelezen dat het bijwerken van de SSD firmware nog wel eens wil helpen, maar om dat te kunnen doen moet ik wel eerst een installatie hebben die niet direct vastloopt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Kun je die ssd firmware niet bijwerken door de nieuwe er in te doen, maar van een usb op te starten?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-08 08:32
Mischien dat de USB poort of stick biet helemaal lekker is. Misschien kan je allebei de ssd’s er in hangen, en dan via de een op de ander installeren. Eventueel in veilige modus. http://www.instructables....ws-8-directly-from-Hard-/

dus dit doen door middel van de iso te laden of uit te pakken, en niet via usb.

Het kan zijn dat je X:\boot\bootsect.exe /nt60 X: /force /mbr moet gebruiken.

Verder het beste de iso van Microsoft downloaden en laden. Inplaats van een downloaden van de grabbelton van internet.

[ Voor 8% gewijzigd door WokeBroke op 18-11-2017 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:07
Het zit hem toch echt in de usb stick, maak hem eens met media creation tool van ms zelf, en kies wel de juiste versie, dus ook op een schoon virusvrij 64 bits systeem van windows downloaden.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Topicstarter
WokeBroke schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 09:25:

Verder het beste de iso van Microsoft downloaden en laden. Inplaats van een downloaden van de grabbelton van internet.
Ik download via MSDN, dus dat zit wel goed ;) Ik heb de USB stick nog laten checken door Rufus (geen idee hoe betrouwbaar dat is) en ook een keer via een andere pc geprepareerd (kan ook niet anders als je eigen systeem na een minuut vastloopt ;) )
Maar inmiddels lijkt het toch te zijn gelukt, geen idee wat nu uiteindelijk heeft gewerkt.. Samenvatting van gisteren:
- firmware van beide SSD's gecheckt, waren allebei al de laatste versie
- installatie van 1703 werkte niet
- omdat het er sterk op leek dat het steeds mis ging bij het installeren van videokaart drivers, nog een keer geprobeerd met alleen onboard graphics, ook geen succes.
- ISO van versie 1607 gepakt, netwerk kabel eruit zodat er überhaupt geen drivers automatisch geïnstalleerd konden worden, overige niet ter zake doende hardware losgekoppeld (alleen de Evo 850 aangesloten)

En dat is de versie waar ik nu nog steeds probleemloos op werk (inmiddels is de Fall update aan het installeren, dus ik hou nog heel even een slag om de arm). Installeren van chipset drivers, Catalyst software en Logitech software allemaal gelukt, dit lukte voorheen allemaal steeds niet.

Al met al blijft het een heel vreemd verhaal..

Pagina: 1