Weet iemand hoe je die krengen zo instelt dat je het externe IP adres kunt pingen? Het is een Experiabox V8 voor zover ik weet, je kunt diverse dingen instellen maar deze setting kan ik niet vinden.
Waarom zou je het externe ip adres willen pingen?
Leg eens uit wat je hiermee wilt bereiken?
[ Voor 4% gewijzigd door mydogisgone op 16-11-2017 10:40 ]
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Helpt dat? En met hierboven: waarom wil je je modem van buitenaf kunnen pingen?In de Experia Box V8 modem/router heb je onder het menu van de Firewall de optie:
Respond to ICMP(ping) on WAN interface
Standaard staat die aangevinkt. [...]
Zo scherp als een voetbal!
Ik kan me zo voorstellen dat je voor externe monitoring doeleinden wil kunnen meten of je verbinding up is.
Je kunt eens zoeken naar de term ICMP in je settings, dat is het protocol wat ping toestaat.
Je kunt eens zoeken naar de term ICMP in je settings, dat is het protocol wat ping toestaat.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Ik denk om zijn beroep uit te oefenen. Tenminste, op basis van posthistory lijken de meeste vragen te komen uit beheersoogpunt ipv opleidingstraject.mydogisgone schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:40:
Waarom zou je het externe ip adres willen pingen?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ah op deze manier. Had nog niet naar zijn posthistory gekeken.MAX3400 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:59:
[...]
Ik denk om zijn beroep uit te oefenen. Tenminste, op basis van posthistory lijken de meeste vragen te komen uit beheersoogpunt ipv opleidingstraject.
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Weet alleen niet, genuanceerd, of ICMP op WAN wel moet worden aangezet door iemand die mogelijk de overige implicaties niet heeft onderzocht.mydogisgone schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:01:
[...]
Ah op deze manier. Had nog niet naar zijn posthistory gekeken.
Er is ongetwijfeld een reden voor...
Nou wat we willen is via een monitoring tool het externe adres pingen om te zien of er ergens verstoringen zijn. Grote TV ophangen en dan via pingplotter of een gehoste tool een overzicht zien van klanten of die wel of niet online zijn, stukje proactief systeembeheer zeg maar
"Proactief systeembeheer"? Volges mijn meet je alleen maar of KPN z'n werk wel goed doet. Het geeft volstrekt geen informatie over wat er achter het publieke ip-adres gebeurtmetallicelmo schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:26:
Nou wat we willen is via een monitoring tool het externe adres pingen om te zien of er ergens verstoringen zijn. Grote TV ophangen en dan via pingplotter of een gehoste tool een overzicht zien van klanten of die wel of niet online zijn, stukje proactief systeembeheer zeg maar
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
En hoe is een ping monitoring?metallicelmo schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:26:
Als jouw volgende hop omvalt en toevallig is die ene hop specifiek naar klant Y, dan krijg je op jouw scherm dat klant Y "down" is. Zonder alternatieve route, kan je ook niet inloggen via SSH/RDP/whatever bij de klant. En dat terwijl de klant helemaal geen downtime heeft en gewoon kan werken.
Hier is trouwens absoluut niets "systeembeheer" aan.
/edit: maar als "we willen" een mooi idee oplevert; dan neem ik aan dat je het idee van ICMP al met je collega's had besproken en/of had uitgewerkt? Kan het zijn dat dit niet in de startpost staat of dat bepaalde zaken omtrent het inrichten van ICMP/monitoring nog iets langer besproken moet worden bij jou op werk?
[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 16-11-2017 11:45 ]
Het gaat twee kanten op, op de pc's draait een tool die de status van bijvoorbeeld een pc of server live doorgeeft aan een monitoring server (Atera) maar het kan gewoon handig zijn om ICMP open te hebben (desnoods alleen vanaf IP vanuit datacenter) zodat je zoveel mogelijk kunt zien/monitoren. Pingtool die vanaf kantoor naar de klant en vanuit datacenter naar de klant de lijn in de gaten houd. Je ziet dan ook alle hops wat handig kan zijn. Nadeel bij deze klant is dat ze geen enkel ander apparaat hebben zoals server of losse firewall waar we e.e.a naar kunnen doorzetten (bijvoorbeeld een modem in bridgemodus en een router erachter die extern IP ontvangt) Er staat alleen een Experiabox helaas...
Met alle tools gecombineerd kun je dan precies bijhouden of nou de pc's zelf netwerk verliezen of dat de lijn hapert etc. Daarom zetten we vaak ICMP aan op de WAN kant
Met alle tools gecombineerd kun je dan precies bijhouden of nou de pc's zelf netwerk verliezen of dat de lijn hapert etc. Daarom zetten we vaak ICMP aan op de WAN kant
Pagina: 1