Toon posts:

Backups veel data: tapes of HDD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

ik zit met een probleempje. Ik heb een hele bende data op verschillende schijven staan, iets van 10TB. Om het wat verfijnder te maken wil ik van al die schijven één volume maken met storage spaces. Om van al die schijven één volume te maken, moet ik dus eerst al die data van mijn PC af krijgen naar een andere drager. Echter heb ik geen HDD die groot genoeg is om 10TB op te backuppen.

Nu ben ik dus gaan kijken naar tapes om dit te doen vanwege de grote capaciteit. De tapes zelf (LTO-7 leek mij een goede standaard vanwege de capaciteit) zijn niet zo duur, maar de drives des te meer. Heeft iemand een idee waar ik deze dingen voor een redelijke prijs kan krijgen of dat hier een handigheidje voor is? Tweedehands heb ik ze niet aangetroffen, helaas.

Dan kan ik natuurlijk ook een HDD van 10TB kopen, maar ik zou tapes eigenlijk interessanter vinden, al was het maar om familiair te worden met de techniek. Zou deze werken? De tekst suggereert van wel, maar ik zou graag wat bevestiging hebben.

Iemand een idee?

Verwijderd

Een deel (tijdelijk) naar de cloud zetten?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

1) Hoe ga je backuppen? Of is dat niet van belang?

2) Wat is het grote voordeel van 1 volume? Je gaat je een hoop op de hals halen wat wellicht niet nodig is. Je kan namelijk ook gewoon al je schijven in 1 map koppelen, dan zit je in ieder geval niet met tig drive letters... Is al een stuk verfijnder...

Je hebt dan bijvoorbeeld een map op je C-drive (C:\drives\ of iets dergelijks) en daar heb je dan verschillende mappen (c:\drives\drive1, c:\drives\drive2, etc).. Wellicht dat je daar al mee geholpen bent..

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Waarom wil je het op tape(s) zetten? Ga je het in een externe lokatie bewaren?
Zo niet, dan is een NAS oplossing wellicht ook nog een idee.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:54:
Een deel (tijdelijk) naar de cloud zetten?
Duurt een beetje lang om 10TB te backuppen via m'n 50mbit lijntje :P
FreakNL schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:57:
1) Hoe ga je backuppen? Of is dat niet van belang?

2) Wat is het grote voordeel van 1 volume? Je gaat je een hoop op de hals halen wat wellicht niet nodig is. Je kan namelijk ook gewoon al je schijven in 1 map koppelen, dan zit je in ieder geval niet met tig drive letters... Is al een stuk verfijnder...

Je hebt dan bijvoorbeeld een map op je C-drive (C:\drives\ of iets dergelijks) en daar heb je dan verschillende mappen (c:\drives\drive1, c:\drives\drive2, etc).. Wellicht dat je daar al mee geholpen bent..
Ik dacht qua backuppen eraan om gewoon alle mappen direct te kopiëren naar een externe drager. Eén volume leek me een stuk netter staan in explorer, ik ben een beetje autistisch wat dat betreft :+ Plus dat programma's het dan als een volume kunnen behandelen. Ik ben me bewust van het feit dat als er dan iets fout gaat je data een stuk sneller weg is, maar als ik netjes backups maak maakt dat niet veel uit.
Bart_GR schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:57:
Waarom wil je het op tape(s) zetten? Ga je het in een externe lokatie bewaren?
Zo niet, dan is een NAS oplossing wellicht ook nog een idee.
Nee, het ging mij eigenlijk om de prijs/GB. Als ik het voor elkaar krijg om een relatief goedkope drive te krijgen die LTO-7 ondersteunt, dan ben je wat dat betreft spekkoper. Een NAS lijkt me qua prijs wat te, dan kan ik eigenlijk net zo goed een oude PC ombouwen tot NAS.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Een backup is eigenlijk geen goede backup, beter om er 2 te hebben, dus die 2e zou je idd van een oude pc kunnen maken. Als ie permanent aan staat is het handiger om er zuiniger spul in te zetten, met onboard CPU kon je qua mobo <<20 Watt uit en totaal hangt het af van de rest van de keuzes af.
Heb hier 2 oude bakken zo omgebouwd met zuinige mobo's. Werkt al sinds 2001, met Debian als OS. Sharen via webdav (https).

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-12 13:30

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:03:
[...]

Het schrijven naar tape gaat niet heel veel sneller volgens mij?. Denk dat een NAS in dit geval verreweg de beste oplossing is. Kun je oude HDD's gebruiken om de (belangrijke) data te backuppen.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:03:
[...]

[...]

Ik dacht qua backuppen eraan om gewoon alle mappen direct te kopiëren naar een externe drager. Eén volume leek me een stuk netter staan in explorer, ik ben een beetje autistisch wat dat betreft :+ Plus dat programma's het dan als een volume kunnen behandelen. Ik ben me bewust van het feit dat als er dan iets fout gaat je data een stuk sneller weg is, maar als ik netjes backups maak maakt dat niet veel uit.

[...]

Nee, het ging mij eigenlijk om de prijs/GB. Als ik het voor elkaar krijg om een relatief goedkope drive te krijgen die LTO-7 ondersteunt, dan ben je wat dat betreft spekkoper. Een NAS lijkt me qua prijs wat te, dan kan ik eigenlijk net zo goed een oude PC ombouwen tot NAS.
Maar zo werkt een backup naar tape dus niet. Je kunt niet zomaar alles naar een tape kopieren zoals je een harddisk gebruikt. Je hebt backup software nodig die de tapedrive kan aanspreken. Vervolgens wordt met die software de backup naar tape geschreven. Het is geen snel leesbaar medium. Toegang naar de tape(s) is traag. Bij grote backup sets zal je tapes moeten wisselen of een taperobot achtig iets moeten hebben.

LTO-7 heeft een capaciteit van 6TB of 15TB compressed. Die compressie haal je echter maar zelden, zeker als het allemaal video of bijvoorbeeld fotoos betreft. Jouw 10TB gaat vrijwel zeker niet op 1 tape passen.

PS: De LTO drive in V&A heeft een SAS interface. Je bent dus nog niet klaar met de drive alleen. Je zult ook een SAS controller moeten regelen dus. Dan nog de tapes, a 90-95 euro per stuk (voor 6TB, meer moet je gewoon niet rekenen).

Denk nog maar eens goed na of een tapedrive wel de manier is waarop je je data wilt bewaren :)

[ Voor 9% gewijzigd door redfoxert op 16-11-2017 10:37 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
route99 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:21:
Een backup is eigenlijk geen goede backup, beter om er 2 te hebben, dus die 2e zou je idd van een oude pc kunnen maken. Als ie permanent aan staat is het handiger om er zuiniger spul in te zetten, met onboard CPU kon je qua mobo <<20 Watt uit en totaal hangt het af van de rest van de keuzes af.
Heb hier 2 oude bakken zo omgebouwd met zuinige mobo's. Werkt al sinds 2001, met Debian als OS. Sharen via webdav (https).
True, alhoewel ik niet zo heel paranoide ben. De echt belangrijke documenten staan op een PC, een laptop en een backup, dus die zitten wel veilig. De rest is vooral films, muziek, games, dat soort dingen. En die lopen nogal op in grootte :)
Tortelli schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:23:
[...]

Het schrijven naar tape gaat niet heel veel sneller volgens mij?. Denk dat een NAS in dit geval verreweg de beste oplossing is. Kun je oude HDD's gebruiken om de (belangrijke) data te backuppen.
Met nieuwere tapes wel, dacht ik? Ik las snelheden van boven de 200MB/s.
redfoxert schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:34:
[...]

Maar zo werkt een backup naar tape dus niet. Je kunt niet zomaar alles naar een tape kopieren zoals je een harddisk gebruikt. Je hebt backup software nodig die de tapedrive kan aanspreken. Vervolgens wordt met die software de backup naar tape geschreven. Het is geen snel leesbaar medium. Toegang naar de tape(s) is traag. Bij grote backup sets zal je tapes moeten wisselen of een taperobot achtig iets moeten hebben.

LTO-7 heeft een capaciteit van 6TB of 15TB compressed. Die compressie haal je echter maar zelden, zeker als het allemaal video of bijvoorbeeld fotoos betreft. Jouw 10TB gaat vrijwel zeker niet op 1 tape passen.

PS: De LTO drive in V&A heeft een SAS interface. Je bent dus nog niet klaar met de drive alleen. Je zult ook een SAS controller moeten regelen dus. Dan nog de tapes, a 90-95 euro per stuk (voor 6TB, meer moet je gewoon niet rekenen).

Denk nog maar eens goed na of een tapedrive wel de manier is waarop je je data wilt bewaren :)
Ah, dat vermoedde ik al inderdaad. Op zich geen probleem, zolang ik die data maar ergens kwijt kan. Op de SAS controller had ik al gerekend inderdaad. Het gaat me ook deels om de techniek, die vind ik interessant :)

Maar als ik het zo hoor zou het misschien handiger zijn om gewoon een grotere HDD te kopen, daar alles op te zetten, die te gebruiken in m'n main PC, en de oude HDD's in een oude PC zetten en die als backupmachine te gebruiken?

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:38
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:51:
Om het wat verfijnder te maken wil ik van al die schijven één volume maken met storage spaces.

[...]

Iemand een idee?
Kijk eens naar StableBit DrivePool waarmee je dit on-the-fly kunt inregelen zonder je volumes opnieuw aan te hoeven maken.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Verwijderd

Topicstarter
nescafe schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:50:
[...]

Kijk eens naar StableBit DrivePool waarmee je dit on-the-fly kunt inregelen zonder je volumes opnieuw aan te hoeven maken.
Ga ik vanmiddag doen! Alvast bedankt voor de tip.

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Check wel even via HDTune o.i.d. de health van je disken :) , het zou jammer zijn als deze niet meer helemaal lekker functioneren!

Verwijderd

Waarom zou je die games willen backuppen? Je savegames: Ja. Maar de game zelf? Die haal je (neem ik aan) van steam o.i.d.?
Net als het volledig backuppen van je C-schijf, zou alleen je eigen files pakken. Alle zaken zoals Windows, Office etc. lekker laten voor wat het is. Dat download/installeer je toch op nieuw bij een disaster.

Heb zelf een flinke NAS, die het e.a. naar de cloud repliceert (ja 1e keer duurde echt wel lang).
Met name mijn foto's heb ik belang bij om die online op te slaan als backup voor als mijn NAS dood gaat.
Amazon Prime heeft unlimited photo storage voor €49 per jaar. Koop ik geen disks voor.
Unlimited alles kost nog eens €70 erbij per jaar.

Heb het dus zowel on-site als in de cloud staan.
Zelfs bij deleten vanaf de NAS, heb ik nog 30 dagen retentie in de cloud.
Goed een virus kan ook mee repliceren, maar vandaar dat de mappen (veel al archief data) gemapped zijn via een 'read-only' share. Wil ik schrijven moet ik een andere mapping maken met write rechten. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:59:
Waarom zou je die games willen backuppen? Je savegames: Ja. Maar de game zelf? Die haal je (neem ik aan) van steam o.i.d.?
Net als het volledig backuppen van je C-schijf, zou alleen je eigen files pakken. Alle zaken zoals Windows, Office etc. lekker laten voor wat het is. Dat download/installeer je toch op nieuw bij een disaster.

Heb zelf een flinke NAS, die het e.a. naar de cloud repliceert (ja 1e keer duurde echt wel lang).
Met name mijn foto's heb ik belang bij om die online op te slaan als backup voor als mijn NAS dood gaat.
Amazon Prime heeft unlimited photo storage voor €49 per jaar. Koop ik geen disks voor.
Unlimited alles kost nog eens €70 erbij per jaar.

Heb het dus zowel on-site als in de cloud staan.
Zelfs bij deleten vanaf de NAS, heb ik nog 30 dagen retentie in de cloud.
Goed een virus kan ook mee repliceren, maar vandaar dat de mappen (veel al archief data) gemapped zijn via een 'read-only' share. Wil ik schrijven moet ik een andere mapping maken met write rechten. :)
De games heb ik van GOG :) Ook een heleboel ROM's van games van oude consoles, die kan je verder nergens meer krijgen behalve van de discs zelf O-) Dus die wil ik graag bewaren. Plus dat ik een beetje een datahoarder ben.
Van de C-schijf haal ik inderdaad alleen de gebruikersmappen af, de rest kan ik gewoon opnieuw installeren.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die ROM's van die consoles zijn niet zo groot. Heb hier het hele msx.org ar hief staan en dat is bij elkaar slechts een paar GB :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:52:
Die ROM's van die consoles zijn niet zo groot. Heb hier het hele msx.org ar hief staan en dat is bij elkaar slechts een paar GB :)
Klopt, alleen als je de Wii, de N64, de PS2, de PSX, de PSP, etc. erbij haalt wordt het al heel snel heel veel meer :P

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Voor het geld van die tapedrive heb je meerdere 10TB disken. Waarom niet gewoon 2 disken halen van 10TB en daarop zetten. En dan de boel opnieuw inrichten?

[ Voor 3% gewijzigd door rikadoo op 16-11-2017 12:50 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, dat lijkt ook de meer logische optie nu. Ik dacht alleen dat, stel dat ik een afgeschreven tapedrive van een of ander bedrijf kon vinden, dat ik dan uiteindelijk een stuk goedkoper uit zou zijn en een leuk stuk nieuwe hardware zou hebben. Maar die zijn nog lastig te vinden, merk ik. Weet iemand of er een verkoopsite specifiek voor afgeschreven bedrijfshardware is?Ik heb even op de domeinen zitten kijken, maar daar was er op het moment niets. Anders zal het inderdaad gewoon twee HDD's worden.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:45
Tortelli schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:23:
[...]

Het schrijven naar tape gaat niet heel veel sneller volgens mij?.
Jij hebt duidelijk geen recente ervaring met backups naar tape. LTO7 haalt makkelijk 400-500GB per uur (dat is overigens een getal wat ik net uit de log hier op m'n netwerk haal, geen theoretische waarde). In de praktijk is de aanleverende disk of netwerk vaak eerder een bottleneck.

@Palmolive Koop een paar 4TB externe HDDs, maak daar nu voor je wijzigingen een backup naartoe en blijf ze daarna regelmatig up to date houden (en extern opbergen). Backup is niet iets wat je alleen doet als je wat wilt wijzigen, backup doe je continu.

Verwijderd

Topicstarter
anboni schreef op donderdag 16 november 2017 @ 17:23:
[...]

Jij hebt duidelijk geen recente ervaring met backups naar tape. LTO7 haalt makkelijk 400-500GB per uur (dat is overigens een getal wat ik net uit de log hier op m'n netwerk haal, geen theoretische waarde). In de praktijk is de aanleverende disk of netwerk vaak eerder een bottleneck.

@Palmolive Koop een paar 4TB externe HDDs, maak daar nu voor je wijzigingen een backup naartoe en blijf ze daarna regelmatig up to date houden (en extern opbergen). Backup is niet iets wat je alleen doet als je wat wilt wijzigen, backup doe je continu.
Doe ik ook ;) Mijn backups houd ik altijd up-to-date. Alleen ik backup nu alleen de echt belangrijke bestanden naar een 3TB HDD ( vanaf een andere 3TB HDD.) Om de rest te backuppen heb ik helaas nog niet genoeg opslag.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:46:True, alhoewel ik niet zo heel paranoide ben. De echt belangrijke documenten staan op een PC, een laptop en een backup, dus die zitten wel veilig. De rest is vooral films, muziek, games, dat soort dingen. En die lopen nogal op in grootte :)
Hoeft toch ook niet in dit geval... van de belangrijkste zaken heb je meer backups... prima toch... 8)
Pagina: 1