Laptop werkt niet op nieuwe bekabelde aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mn Beste,

Ik wil mijn laptop aansluiten op een bekabelde internetverbinding.
Draadloos werkt naar behoren maar ivm de snelheid en stabiliteit wil ik het over een kabeltje..

Als ik een netwerkkabel uit een router pak die reeds verbinding heeft werkt het probleemloos en pakt de laptop de verbinding meteen op.

Als ik een nieuwe kabel (of dezelfde kabel) in een andere uitgang van de router stop pakt de laptop de verbinding niet op een geeft die aan dat een geen kabel ingeplugd is.

Als ik dezelfde routerpoort dan weer gebruik voor andere pc of laptop werkt het ook weer gewoon.

Dus de kabel is goed
De router is goed
de laptop werkt wel als ik een verbinding over neem..

Weet iemand waarom een nieuwe verbinding niet werkt? Vermoedelijk instellingen in de laptop maar ik kan ze niet vinden en kan het probleem ook niet terug vinden op het forum..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Onze glazen bol is stuk, je zult dus wat meer info moeten geven:

- welke laptop? (en als het even kan het type netwerkadapter erin)
- welke router exact? (merk+model, ook als je het van je provider hebt gekregen)
- als je de router niet zelf gekocht hebt, van welke provider heb je het?
- bij exact welke poortnummers werkt het wel en welke niet?

Eerste waar ik aan moet denken is dat je een modemrouter hebt van een telecom-aanbieder die ook televisie aandoet en dat doet op een aparte port-based VLAN. Oftewel een van die poorten (vermoedelijk de poort waar jij je laptop mee probeert te verbinden) is enkel voor televisie geschikt, niet voor internettoegang.

Andere optie is dat sommige routers de mogelijkheid hebben om per poort in te stellen of ze aan danwel uit staan en indien aan met welke snelheid. O.a. AVM's Fritz!Box routers hebben standaard alleen poort 1 op Gigabit Ethernet staan, de rest op 100MbE. Als je laptop hard op 1GbE staat gaat dat ook niet goed - maar dat zou afwijkend zijn aangezien netwerkadapters in laptops normaal op 'auto' staan.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Laptop is een Asus N73S
Router alle routers waar ik het op probeer. Als ik een bestaande stekker pak dan werkt het helemaal nieuw dan niet. In de ruimte waar ik het wil gebruiken wil ik het met een cisco WRT320N

met poortnummers bedoelde ik de uitgangen op de router 1 t/m 4

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:55
Staat de netwerk kaart wel ingeschakeld in windows?
Staan de netwerkinstellingen op DHCP of heb je een fixed adres ingesteld?

[ Voor 42% gewijzigd door Oortjes op 16-11-2017 11:08 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:50:
...Router alle routers waar ik het op probeer...
En op hoeveel routers heb je het geprobeerd?
Anyway, met jouw beperkte kennis lijkt het mij beter dat je van routers afblijft.
't Klinkt alsof de fysieke lan-poort van je laptop z'n beste tijd gehad heeft; 6 jaar is best wel lang, voor een asus

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Ja netwerkkaart staat wel ingeschakeld want als gezegd hij werkt wel als ik een werkende aansluiting uit een andere pc trek en dan in de laptop doe.. met mijn beperkte kennis zou ik dan zeggen dat de lan poort het ook nog wel doet.. maar ja..

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:55
Als je de kabel in de laptop en de router steekt, krijgt jou laptop dam wel een IP-adres ?

Open de command-prompt en type: ipconfig

Wat is daarvan het resultaat?

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-08 21:02
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:42:
Ja netwerkkaart staat wel ingeschakeld want als gezegd hij werkt wel als ik een werkende aansluiting uit een andere pc trek en dan in de laptop doe.. met mijn beperkte kennis zou ik dan zeggen dat de lan poort het ook nog wel doet.. maar ja..
Dit is echt een heel vreemd verhaal. In beide gevallen doe je namelijk exact hetzelfde maar alleen met een andere kabel. Ik zou een gaan kijken naar de kabel die je gebruikt en test deze met een machine die momenteel wel een bekabelde verbinding heeft. Hierdoor sluit je of het wel/niet aan de kabel ligt.

Kan ook nog zo zijn dat je NIC zo oud is dat hij slecht omgaat met crossover kabel. Het liefste pak je een straight kabel. Wat mij tevens ook onwaarschijnlijk lijkt, maar je kunt het altijd even proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door tomdabom op 16-11-2017 17:29 ]

Pagina: 1