Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen allemaal,

Gisteren bracht een familielid zijn Asus X750JA laptop bij mij met het verzoek hier eens naar te kijken. De laptop start 9 van de 10x niet op. Na het aanzetten blijft het beeld zwart (ook geen backlight) en er is geen schijfactiviteit. Je hoort alleen de CPU fan draaien.

Wat ik reeds geprobeerd heb:
  • Laptop op een externe monitor (VGA en HDMI) aangesloten.
  • Met en zonder voeding aangesloten proberen op te starten.
  • Accu en netvoeding een tijdje afgesloten.
  • Harde schijf tijdelijk vervangen.
  • De geheugenmodules (het zijn er 2) apart van elkaar geprobeerd.
  • Een nieuwe geheugenmodule geprobeerd.
  • De CR2032 batterij vervangen.
  • Het moederbord er even helemaal uit gehaald en alle aansluitingen opnieuw aangesloten.
Geen van deze dingen maakte een verschil.

Het is compleet willekeurig. Ik heb nog gekeken of het misschien met de stand van het scherm te maken heeft (of de laptop bij een bepaalde hoek van het scherm wel start) of met temperatuur (laptop in een koude en zeer warme omgeving gelegd). Maar ook dit lijkt niets uit te maken.

Iemand nog suggesties wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

Persoonlijk denk ik dat het moederbord kuren heeft. Dat zou jammer zijn. De laptop is pas 3,5 - 4 jaar oud en als 'ie start werkt deze nog perfect. Vervangen van het moederbord is, vanwege de relatief hoge kosten, niet echt de moeite.

Alle reacties

Verwijderd

Je hebt in principe alle standaard troubleshooting al geprobeerd - en ik zou inderdaad ook concluderen dat je moederbord het begeven heeft.

Wat nog wel eens wilt helpen is je moederbord een minuut of 6 bakken op 200c om losse contacten te herstellen. Was echt een groot ding ten tijde van de laptops met 8xxx geforce videokaarten, ook de desktopkaarten trouwens. Tegenwoordig helpt het ook nog steeds, maar hou in gedachten dat ALS het werkt, het in de toekomst waarschijnlijk weer gebeurd.

Dit is wat ik zou doen - je moederbord is toch al "defect". Erger kan het niet worden. In het ergste geval heb je een nieuw bord nodig, en dat heb je nu ook al. Er zijn veel youtube-instructievideos hiervoor.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Die keer dat ie het wel doet zou je misschien de bios kunnen flashen, desnoods met dezelfde versie. Maar het klinkt erg random en alsof er een defect is. En zo te lezen heb je er al menig uur in gestoken .. wil je er nog meer in gaan steken? Maar kudos voor je effort d:)b

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Veel mensen zeggen het volgende via bijstaande link (met bevestiging dat het ook werkt). Wil je dat eens proberen? :)
.... after taking the DC power supply out and unplugging the AC power supply ; hold main power button down for 2 minutes. then reinstall the battery pack, plug in computer to AC source and push main power button and FN button and f5 button all the same time. that's what worked for me good luck!!!!
http://www.tomsguide.com/...ot-black-screen-bios.html

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties.
Slavy schreef op donderdag 16 november 2017 @ 07:44:
Veel mensen zeggen het volgende via bijstaande link (met bevestiging dat het ook werkt). Wil je dat eens proberen? :)

[...]

http://www.tomsguide.com/...ot-black-screen-bios.html
Excuus, vergeten te vermelden. Dat had ik ook al gevonden en geprobeerd, maar helaas.
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 07:41:
Wat nog wel eens wilt helpen is je moederbord een minuut of 6 bakken op 200c om losse contacten te herstellen. Was echt een groot ding ten tijde van de laptops met 8xxx geforce videokaarten, ook de desktopkaarten trouwens. Tegenwoordig helpt het ook nog steeds, maar hou in gedachten dat ALS het werkt, het in de toekomst waarschijnlijk weer gebeurd.

Dit is wat ik zou doen - je moederbord is toch al "defect". Erger kan het niet worden. In het ergste geval heb je een nieuw bord nodig, en dat heb je nu ook al. Er zijn veel youtube-instructievideos hiervoor.
Het zogenaamde 'reflowen'. Ik was het al tegengekomen op Youtube. Ik deel jouw mening. Als er geen minder drastische suggesties/oplossingen meer aangedragen worden dan ga ik dat maar eens proberen. Op dit moment is de laptop onbruikbaar dus erger kan het niet worden.

edit: Lijkt jou dit een algemeen moederbord probleem of meer een gpu probleem? In dat laatste geval kan ik misschien beter proberen om alleen de gpu met een heatgun te reflowen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2017 08:11 ]

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Bios flashen is wat minder drastisch :)
Btw al een losse monitor aangesloten om te kijken of die wat doet??

Verder verdenk ik niet als eerste de gpu. Dan zou hij wellicht wel booten. Verder heb je ALLE stekker verbindingen al los gehad en opnieuw vastgezet??

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onder het mom "stuk is het toch al" de reflow methode geprobeerd. 6 minuten in de oven op 200 graden. Helaas niet het juiste recept. Ik merkte wel duidelijk iets verbetering (hij start vaker op) maar is niet betrouwbaar genoeg om dagelijks te gebruiken. Vervolgens later nog een keer geprobeerd maar geen verdere verbetering. Deze laptop gaat naar de stort.

Bedankt voor het meedenken en de suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 00:15:
Onder het mom "stuk is het toch al" de reflow methode geprobeerd. 6 minuten in de oven op 200 graden. Helaas niet het juiste recept. Ik merkte wel duidelijk iets verbetering (hij start vaker op) maar is niet betrouwbaar genoeg om dagelijks te gebruiken. Vervolgens later nog een keer geprobeerd maar geen verdere verbetering. Deze laptop gaat naar de stort.

Bedankt voor het meedenken en de suggesties.
Heb je nog geprobeerd de bios te updaten/flashen als hij een keer wel start?

p.s. - gooi hem niet op de stort maar bied hem aan hier op de V&A alsjeblieft! Niet alleen kan je er nog wat geld voor terugkrijgen, maar wellicht ook een andere tweaker helpen die onderdelen nodig heeft

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2017 07:16 ]

Pagina: 1