multi nagios (help?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
situatie: 3 nagios systemen 3 verschillende ubuntu LTS versies. op 3 locaties.
geen tijd geen geld, en alles extreem verschillend van elkaar. (zucht)
en o ja de wens is ook nog zabbix ooit te deployen.

mijn kennis:
ik ben gewend nagios te configgen, maar dan centraal of via een centreon webgui ..

de wens
als het aan mij ligt ga ik de gemakkelijke weg en zet een centrale zabbix installatie neer.. (nog nooit mee gespeeld) .. waarmee ik een soort master/slave met failover ofzo maak. (2 masters .. dunno yet)

Maar voor nu kan ik simpel de nagios configuratie(s) gelijk trekken ? en bv 1 config voor allemaal doen.
dus in de config file zetten die over 3 hosts gedistribueerd word.. dat de server alleen naar een select few hosts op zijn locatie moet kijken.. ?

ik zou dankbaar wezen met een duwtje de goei kant op .. (google voer) waar ik precies naar moet zoeken ..
en kan dit uberhaupt wel .. (beetje uitleg over jou idee + en - mag ook)

als je me voor gek verklaart (wat ik zou doen ;)) en gewoon met zabbix aan de slag zou gaan is persoonlijk mijn eigen insteek.. alleen ik hik hier al 8 maanden tegenaan en ik ben het zat .. dit is gewoon niet beheersbare troep ... (ik zou het eigenlijk beter bij "dagelijks beheer en hun problemen topic" kunnen koppelen .. maar ja dan ;) en mijn gegoogle levert niet echt op wat ik zoek .. (zoek verkeerd oid?)

Tja vanalles

Alle reacties

• Spro
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-09 12:59
Las ik ergens Zabbix? :)

Als je mij vraagt, zou ik gewoon gaan migreren... desnoods laat je het turnkey bouwen.

1 Zabbix server, per locatie een Zabbix proxy die alle data terug duwt naar Zabbix en je heb ineens een stuk beheersbaarder geheel gebouwd omdat de config in 1 frontend gedaan wordt, en alle data in dat zelfde frontend komt.

Uiteraard mag je 'n PM sturen als je meer wil weten ;)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kom eerst even met een inventaries van wat je hebt (versies) en wat er nu gemonitord wordt.

Hoeveel doe je op de client kant, heb je daar nog aparte configuratie staan of zijn alleen de Nagios (nrpe) packages geïnstalleerd?

Hoe denk je de configuratie gelijk te trekken, welke tools ga je gebruiken of doe je het dan met de hand?

Doen alle drie de Nagios systemen alle drie de locaties monitoren, of is het per locatie en moet je dus drie interfaces in de gaten houden?

Je zit met een redelijke chaos en dat is ook te zien in je topicstart. Breng eerst orde in de chaos in je hoofd en zet dat daarna hier neer.

[ Voor 0% gewijzigd door Hero of Time op 16-11-2017 15:30 . Reden: Vragen duidelijk afgescheiden. ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:21:
Kom eerst even met een inventaries van wat je hebt (versies) en wat er nu gemonitord wordt. Hoeveel doe je op de client kant, heb je daar nog aparte configuratie staan of zijn alleen de Nagios (nrpe) packages geïnstalleerd?

Hoe denk je de configuratie gelijk te trekken, welke tools ga je gebruiken of doe je het dan met de hand? Doen alle drie de Nagios systemen alle drie de locaties monitoren, of is het per locatie en moet je dus drie interfaces in de gaten houden?

Je zit met een redelijke chaos en dat is ook te zien in je topicstart. Breng eerst orde in de chaos in je hoofd en zet dat daarna hier neer.
Pff meer divers dan dit kan je niet krijgen 12.x,14,x en 16.x lts versie
- Npre check = ja
- snmp check = ja
- plugins check = ja
Elke locatie is een totaal opzichzelf staande entitieit, wat wel logisch is na x aantal voorgangers (x = hoger dan 6)

nu ja ik wil weten zijn er tools die dit voor mij kunnen zo ja welk tool moet ik dan googlen ..
of is er een slimme config truuk die ik kan doen ?

overgens zoals ik in de TS ook al aangaf .. als het aan mij ligt doe ik --> /dev/null en bouw een nieuwe oplossing ook meer in lijn met @Spro helaas iets met $$$ bij de werkgever .. .dus ik ben nu vooral op zoek voormezelf een werkbare situatie te creeren (lees managable)

Tja vanalles

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan je iig even stapsgewijs mijn vragen beantwoorden? Ik mis nog een paar namelijk. ;)

Als je iets echt centraal wil kunnen beheren, ga je naar een config management tool zoals Puppet of CFEngine3. Daarmee kan je ook je clients aan Nagios toevoegen bijvoorbeeld. Maar je kan het ook voor Zabbix gebruiken. Legio mogelijkheden, maar dan moet het wel iets duidelijker zijn wat je wilt, kunt, hebt en krijgt (dat laatste ivm budget en andere middelen).

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
puppet/cfengine = staat bijna gelijk aan joh .. gooi je hele netwerk in de prullenbak en koop alles nieuw en installeer de nieuwste linux versie .. dan werkt het wel ..
[me=33312]merkt dan op dat je iets meer config werk hebt dan alleen nagios

Vraag = kan ik simpel de boel uniformeren met de minst adminstrative effort zonder dat ik vanaf een nulpunt hoef te beginnen. (dat het een nachmerrie is lijkt mij een redelijk gegeven helaas)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb m'n eerdere post aangepast om de vragen wat duidelijker zichtbaar te maken.

Hoe dan ook, het lijkt mij dat je begint met de config naar een centrale plek te brengen, daar vergelijken en gelijk trekken wat afwijkt en dan weer terug naar de server zet. Neem even aan dat ze niet elkaars omgeving gaan monitoren en dat je dus met 3 locaties blijft zitten.

Het is overigens prima mogelijk om een config management tool in een bestaande omgeving te introduceren. Stap voor stap, server voor server hang je deze eraan. Je begint met een PoC, dan breng je je testomgeving over en werk je langzaam toe naar productie. Wat je in de config tools niet zet, wordt ook niet beheert erdoor. Zet je er alleen Nagios in, dan worden je webserver configs bijvoorbeeld met rust gelaten.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:36:
Ik heb m'n eerdere post aangepast om de vragen wat duidelijker zichtbaar te maken.

Hoe dan ook, het lijkt mij dat je begint met de config naar een centrale plek te brengen, daar vergelijken en gelijk trekken wat afwijkt en dan weer terug naar de server zet. Neem even aan dat ze niet elkaars omgeving gaan monitoren en dat je dus met 3 locaties blijft zitten.
Als ik het handmatig zou doen zou ik een conf.d neerzetten en voor alles een apart <server>.conf bestand aanmaken met daarin alles per server en alle monitoring tools ook uniformeren ..
Vervolgens alles conf.d directories met elkaar sync-en.

Dit lijkt me alleen erg kort door de bocht.
Het is overigens prima mogelijk om een config management tool in een bestaande omgeving te introduceren. Stap voor stap, server voor server hang je deze eraan. Je begint met een PoC, dan breng je je testomgeving over en werk je langzaam toe naar productie. Wat je in de config tools niet zet, wordt ook niet beheert erdoor. Zet je er alleen Nagios in, dan worden je webserver configs bijvoorbeeld met rust gelaten.
Trieste is dit plan ligt er al sinds maart .. een avond werk is keihard --> /dev/null omdat het niet volgens plan en structuur enzv enzv is gedaan .. (puppet is version controlled ..nagios niet ..)

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
even "dubbel post"

Heerlijk dat je dan een collega hebt die "ja ik maak wel ff in een uurtje" een puppet module..

O op basis van fact's en deze weer terug aanbieden aan puppet zodat je dit ook modulair kan bouwen in nagios ? nee dat was teveel gevraagd .. zal dus ook geen documentatie bij zitten en kortom we gaan gewoon blind monitoren ..

ik zie zelf meer in snmp(d) simpelere config client side .. veel netter .. en je vang al 90% af.

maar goed nu terug on topic.. versies gelijk trekken zie ik nog niet als een issue.
Is er een tool / middel waarbij ik die config simpel kan edditen ? (relatie technisch)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik weet dat je met vimdiff mooi de verschillen kan laten zien en tegelijk kan bewerken. Maar Notepad++ kan dat uiteraard ook, als je liever met een GUI op Windows werkt. ;)

Je collega zal overigens een redelijk kant-en-klaar recept voor Puppet online hebben gepakt. Er zijn er meerdere met elk een iets andere insteek. Misschien zelf er een uurtje voor uittrekken om te kijken wat er is?

Pagina: 1