jeroen3 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 22:24:
Het is niet noodzakelijk.
Er bouwt zich ook geen
statische elektriciteit op. Er zal wel
lekstroom zijn, en de behuizing/randaard zal hierdoor "onder spanning" aanvoelen, immers kan de lekstroom niet weg naar aarde waar het normaal heen gaat. Dus staat er ongeveer halve netspanning op de randaarde/behuizing/alle metalen delen (zoals ook om usb en vga stekkers heen).
Omdat het hier over lekstroom gaat is dit minder dan 1 milliampère en niet gevaarlijk bij aanraking, slechts vervelend of gek. Afhankelijk van de daadwerkelijke hoeveelheid.
Deze lekstroom is
by design. Echter, als je veel apparaten op één niet geaard stekkerblok met randaarde hebt kunnen de lekstromen van alle apparaten bij elkaar optellen, dan kan het aanraken van metalen delen als "zeer onprettig" worden ervaren.
Kortom, neem geen metalen toetsenbord, en knuffel niet met de kast. Half Nederland heeft geen randaarde op niet vochtige plekken. Alles zal verder prima werken.
Totdat je gevoelige audio apparatuur nodig hebt...
Alle apparaten die een stekker met randaarde hebben, horen in een geaard stopcontact. Dat heeft vooral te maken met de veiligheid voor de aanwezigen in het huis.
Als een apparaat een stekker met randaarde heeft, mag je er van uit gaan dat de behuizing van het apparaat inwendig met die randaarde is verbonden, hetgeen de fabrikant heeft gedaan omdat er kennelijk een verhoogd risico bestaat op kortsluiting waarbij de netspanning (230V dus) naar de behuizing kan lekken.
Open deur, maar indien dat gebeurt en je apparaat is niet geaard, dan komt er dus 230V te staan op de het apparaat, en op degene die het apparaat (en op alle apparaten die verder nog in hetzelfde stekkerblokje met randaarde zitten...) aanraakt. Dat is wel even van een andere orde dan de "normale" lekstroom op de aarde, die als onprettig kan worden ervaren, en de aardlekschakelaar gaat je dan niet redden want immers niet aangesloten.
Het is natuurlijk een lastig verhaal, want om (zuinigheids?)redenen hebben veel huizen uit bijv jaren 70 en 80 alleen maar randaarde in de natte ruimtes. De meeste mensen laten dat er maar bij, en steken de apparaten met randaarde dus maar in de ongeaarde stopcontacten. Want het werkt toch immers gewoon?
Ikzelf heb in onze "nieuwe" woning (jaren '70) om eerlijk te zijn de TV ook in een ongeaard stopcontact zitten omdat er in de woonkamer niet 1 stopcontact is met randaarde. Volgend jaar staat het op de nominatie om randaarde te gaan aanleggen, net zoals ik dat in de vorige woning had gedaan.
Mijn PC zit wel weer op een stopcontact met randaarde, want gek genoeg zit er in de werkkamer én op de zolder elk 1 geaard stopcontact en 1 ongeaard stopcontact. Ik weet niet of dat oorspronkelijk zo was of dat een vorige eigenaar al een paar aarddraadjes heeft bijgetrokken. De randaarde in die stopcontacten is in ieder geval wel werkend, want ik heb in het hele huis van alle stopcontacten met randaarde de verbinding met de aarddraad in de meterkast doorgemeten (dit naar aanleiding van de toevallige constatering dat bij een stopcontact in de bijkeuken, waar de wasmachine op aangesloten was, de randaarde NIET verbonden was!)
Afijn, ik dwaal af.
Zorg gewoon voor randaarde in de stopcontacten, en leg dat alsnog aan zodra je er de gelegenheid voor hebt!