Randaarde in wandcontactdoos noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RackyNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-06 18:37
Hallo mede-Tweakers,

sinds een paar dagen eindelijk mijn eerste zelf-gebouwde desktop.
Erg tevreden mee!

Alleen wil ik binnenkort de PC op de slaapkamer zetten (staat nu in woonkamer).
Echter zijn er op de slaapkamer geen wandcontactdozen beschikbaar met randaarde.

Is dit noodzakelijk voor een PC?
De behuizing is van metaal en alles is natuurlijk onderling met elkaar verbonden.
Als de behuizing niet op de randaarde zit is de kast niet geaard, en kan statische elektriciteit zich opbouwen, wat me niet goed lijkt voor de componenten. Is het allemaal echt zo erg, of kan het geen kwaad als de PC niet is aangesloten op een wandcontactdoos met randaarde?

Wat zijn jullie meningen hier over?
Alvast bedankt voor de input.

Beste antwoord (via RackyNL op 15-11-2017 22:25)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:02
Het is niet noodzakelijk.
Er bouwt zich ook geen statische elektriciteit op. Er zal wel lekstroom zijn, en de behuizing/randaard zal hierdoor "onder spanning" aanvoelen, immers kan de lekstroom niet weg naar aarde waar het normaal heen gaat. Dus staat er ongeveer halve netspanning op de randaarde/behuizing/alle metalen delen (zoals ook om usb en vga stekkers heen).
Omdat het hier over lekstroom gaat is dit minder dan 1 milliampère en niet gevaarlijk bij aanraking, slechts vervelend of gek. Afhankelijk van de daadwerkelijke hoeveelheid.

Deze lekstroom is by design. Echter, als je veel apparaten op één niet geaard stekkerblok met randaarde hebt kunnen de lekstromen van alle apparaten bij elkaar optellen, dan kan het aanraken van metalen delen als "zeer onprettig" worden ervaren.

Kortom, neem geen metalen toetsenbord, en knuffel niet met de kast. Half Nederland heeft geen randaarde op niet vochtige plekken. Alles zal verder prima werken.
Totdat je gevoelige audio apparatuur nodig hebt...

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 15-11-2017 22:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +13 Henk 'm!

• jeroen3
Er bouwt zich ook geen statische elektriciteit op. Er zal wel lekstroom zijn, en de behuizing/randaard zal hierdoor "onder spanning" aanvoelen, immers kan de lekstroom niet weg naar aarde waar het normaal heen gaat. Dus staat er ongeveer halve netspanning op de randaarde/behuizing/alle metalen delen (zoals ook om usb en vga stekkers heen).
Omdat het hier over lekstroom gaat is dit minder dan 1 milliampère en niet gevaarlijk bij aanraking, slechts vervelend of gek. Afhankelijk van de daadwerkelijke hoeveelheid.

Deze lekstroom is by design. Echter, als je veel apparaten op één niet geaard stekkerblok met randaarde hebt kunnen de lekstromen van alle apparaten bij elkaar optellen, dan kan het aanraken van metalen delen als "zeer onprettig" worden ervaren.

Kortom, neem geen metalen toetsenbord, en knuffel niet met de kast. Half Nederland heeft geen randaarde op niet vochtige plekken. Alles zal verder prima werken.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 15-11-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb dit probleem ook. Als ik zowel een metalen onderdeel als mijn verwarming aanraak, begint het behoorlijk te tintelen ;) Ik was toevallig rustig aan gestart met onderzoeken wat het kost en of het mogelijk is om de bestaande stopcontacten te laten aarden. Nog niet echt een passend antwoord gevonden :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43

Rmg

Room42 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 22:31:
Ik heb dit probleem ook. Als ik zowel een metalen onderdeel als mijn verwarming aanraak, begint het behoorlijk te tintelen ;) Ik was toevallig rustig aan gestart met onderzoeken wat het kost en of het mogelijk is om de bestaande stopcontacten te laten aarden. Nog niet echt een passend antwoord gevonden :)
Je zult je wandcontactdozen moeten (laten) vervangen en aarde draden trekken naar de wcd's. Als je al geaarde stopcontacten in de keuken hebt heb je in ieder geval een aardpen, anders moet die er ook nog komen.

De aardpen slaan is het lastigst van het hele verhaal en bijna niet zelf te doen. (oude huizen en oude installaties)

Wcd's vervangen is een fluitje van een cent, aardedraad trekken hangt erg af van de kwaliteit van je installatie. Meestal valt dit werkje wat tegen. Zeker als je een oud huis hebt waar al aan gebeunt is.

[ Voor 14% gewijzigd door Rmg op 15-11-2017 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Rmg schreef op woensdag 15 november 2017 @ 22:39:
[...]

Je zult je wandcontactdozen moeten (laten) vervangen en aarde draden trekken naar de wcd's. Als je al geaarde stopcontacten in de keuken hebt heb je in ieder geval een aardpen, anders moet die er ook nog komen.

De aardpen slaan is het lastigst van het hele verhaal en bijna niet zelf te doen.
Ah, ja de keuken, badkamer en CV-ruimte aka. washok zijn wel geaard.

Ik ga het sowieso niet zelf doen. Ik ben een laagspanningsman en het is een huurhuis (appartement).

[ Voor 9% gewijzigd door Room42 op 15-11-2017 22:41 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik knutsel nog wel eens op de pc kamer, ex slaapkamer van een v/d kids. Heb vanuit de centrale doos een aard draad doorgetrokken en alle wcd vervangen door een met r.a.
Voor de zekerheid. Jaren 80 huis, op geen v/d de slpkmrs was geen ra.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 15-11-2017 22:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:50
jeroen3 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 22:24:

:F 8)7

Alle apparaten die een stekker met randaarde hebben, horen in een geaard stopcontact. Dat heeft vooral te maken met de veiligheid voor de aanwezigen in het huis.

Als een apparaat een stekker met randaarde heeft, mag je er van uit gaan dat de behuizing van het apparaat inwendig met die randaarde is verbonden, hetgeen de fabrikant heeft gedaan omdat er kennelijk een verhoogd risico bestaat op kortsluiting waarbij de netspanning (230V dus) naar de behuizing kan lekken.

Open deur, maar indien dat gebeurt en je apparaat is niet geaard, dan komt er dus 230V te staan op de het apparaat, en op degene die het apparaat (en op alle apparaten die verder nog in hetzelfde stekkerblokje met randaarde zitten...) aanraakt. Dat is wel even van een andere orde dan de "normale" lekstroom op de aarde, die als onprettig kan worden ervaren, en de aardlekschakelaar gaat je dan niet redden want immers niet aangesloten.

Het is natuurlijk een lastig verhaal, want om (zuinigheids?)redenen hebben veel huizen uit bijv jaren 70 en 80 alleen maar randaarde in de natte ruimtes. De meeste mensen laten dat er maar bij, en steken de apparaten met randaarde dus maar in de ongeaarde stopcontacten. Want het werkt toch immers gewoon? 8)7

Ikzelf heb in onze "nieuwe" woning (jaren '70) om eerlijk te zijn de TV ook in een ongeaard stopcontact zitten omdat er in de woonkamer niet 1 stopcontact is met randaarde. Volgend jaar staat het op de nominatie om randaarde te gaan aanleggen, net zoals ik dat in de vorige woning had gedaan.

Mijn PC zit wel weer op een stopcontact met randaarde, want gek genoeg zit er in de werkkamer én op de zolder elk 1 geaard stopcontact en 1 ongeaard stopcontact. Ik weet niet of dat oorspronkelijk zo was of dat een vorige eigenaar al een paar aarddraadjes heeft bijgetrokken. De randaarde in die stopcontacten is in ieder geval wel werkend, want ik heb in het hele huis van alle stopcontacten met randaarde de verbinding met de aarddraad in de meterkast doorgemeten (dit naar aanleiding van de toevallige constatering dat bij een stopcontact in de bijkeuken, waar de wasmachine op aangesloten was, de randaarde NIET verbonden was!)

Afijn, ik dwaal af.

Zorg gewoon voor randaarde in de stopcontacten, en leg dat alsnog aan zodra je er de gelegenheid voor hebt!

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:31

MsG

Forumzwerver

Los van het veiligheidsgevaar waar @Glenfiddich op wijst is er niet altijd een werkingsbelemmering door een ongeaard stopcontact. Mijn apparatuur zit al bijna 10 jaar op een ongeaard stopcontact (huurhuis met alleen aarde in de keuken) en dat heeft nog nooit issues gehad daarmee. Als je het wil laten doen is het al gauw een behoorlijk dure operatie, dus je moet m.i. echt geld over hebben om dit te willen doen.

Hoeveel niet-keuken apparatuur is nou echt nog van metaal waarbij de behuizing fysiek in aanraking kan komen met het stroomcircuit? Mijn TV is nagenoeg volledig plastic, en veel PC-kasten tegenwoordig ook.

Voor mijn 3D-printer met Chinese voeding vind ik het wat minder fijn, maar ik heb helaas geen reële mogelijkheid tot randaarde op de plek waar hij staat.

Wel moet je formeel alleen een stekkerdoos met randaarde gebruiken als je ook een stopcontact hebt met randaarde, omdat je anders inderdaad een optetter kan krijgen als je net de verkeerde dingen tegelijk aanraakt.

Dus ja het is veiliger en beter, maar je moet het wel in relatie zien met de kosten van zo'n operatie als je het niet zelf kunt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Er zijn best el cheapo manieren te verzinnen om aarde achteraf aan te leggen. Heb je laminaat liggen met plakplintjes, trek je die weg en leg je de aardedraad in de ruimte tussen laminaat en muur. Plakplintjes er weer overheen plakken klaar. Vloerbedekking idem, trek het ietsje omhoog langs de muren, aardedraad eronder en vloerbedekking er weer overheen.

In de vorige woning hebben we het meegepakt met het laten leggen van de nieuwe vloer, aardedraden achter de plinten weggewerkt.

Catch a smile out there!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:31

MsG

Forumzwerver

En waar moet die randaarde dan vandaan komen als die enkel in de keuken of meterkast zit? Provisorisch gesleutel aan elektriciteitsinstallaties, ook al is het randaarde, wordt vaak ook afgeraden, al is het alleen maar voor de verzekering. Zeker in een huurhuis ga ik niet rommelen aan zaken waar dat eigenlijk niet mag. Om het in perspectief te zetten, eerder een minderheid van Nederland heeft overal randaarde, dan dat het gangbaar is. In nieuwbouw zit het, maar alles < 1980 heeft het vrijwel enkel in keuken en badkamer.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Glenfiddich
MsG schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:08:
En waar moet die randaarde dan vandaan komen als die enkel in de keuken of meterkast zit? Provisorisch gesleutel aan elektriciteitsinstallaties, ook al is het randaarde, wordt vaak ook afgeraden, al is het alleen maar voor de verzekering. Zeker in een huurhuis ga ik niet rommelen aan zaken waar dat eigenlijk niet mag. Om het in perspectief te zetten, eerder een minderheid van Nederland heeft overal randaarde, dan dat het gangbaar is. In nieuwbouw zit het, maar alles < 1980 heeft het vrijwel enkel in keuken en badkamer.
Je geeft het antwoord zelf al: de meterkast.

Dat iets zelf aangelegd is, maakt het nog niet "provisorisch" en zoals je lijkt te suggereren: ondeugdelijk.

In ons huidige huis leg ik de nieuwe aardedraden straks gewoon door de buizen, gewoon een kwestie van de hele bundel draden (maar nu incl een aardedraad) er opnieuw doorheen trekken (nooit draden "bijprikken" in de buis!). De afstand van het beoogde geaarde stopcontact in de woonkamer tot aan de meterkast is erg klein dus zo'n enorme operatie is dat niet. Vooralsnog heb ik alleen in de woonkamer een extra geaard stopcontact nodig voor TV en dergelijk, de rest is allemaal schemerlampjes en dat soort spul en is niet geaard.

Is zoiets voor TS niet haalbaar, dan is een los aangelegde aardedraad achter de plinten, zoals ik dat in de vorige woning heb gedaan, een prima oplossing. Rechtstreeks vanaf het stopcontact naar de aardrail in de meterkast. Een apparaat zoals een PC waar je dagelijks mee werkt en vaak met je handen aan zit, dat toch vaak een metalen behuizing heeft, hoort echt in een geaard stopcontact.

Catch a smile out there!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:50
Glenfiddich schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:42:
[...]
Open deur, maar indien dat gebeurt en je apparaat is niet geaard, dan komt er dus 230V te staan op de het apparaat, en op degene die het apparaat (en op alle apparaten die verder nog in hetzelfde stekkerblokje met randaarde zitten...) aanraakt. Dat is wel even van een andere orde dan de "normale" lekstroom op de aarde, die als onprettig kan worden ervaren, en de aardlekschakelaar gaat je dan niet redden want immers niet aangesloten.
Ben het grotendeels met je eens, maar die laatste opmerking klopt niet. Een aardlekschakelaar meet het verschil in stroom tussen de nul en de fase. Als daar meer dan 30 mA verschil in zit (voor een reguliere aardlekschakelaar), dan schakelt hij uit. Of het apparaat wel of niet is aangesloten op RA maakt daarbij niet uit.

Echter: een aardlekschakelaar kan ook stuk (daarom eens per half jaar ofzo testen) en als de lekstroom door je lijf net onder de 30 mA blijft doet de ALS niets, maar krijg je wel een enorme opdonder.

Dus: randaarde trekken is zeker aan te raden en als dat toch te veel werk is: druk af en toe op het testknopje van je ALS.
En mocht je een hele oude groepenkast hebben zonder ALS: zorg voor een goede overlijdensrisicoverzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:39

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik had in mijn studentenhuis geen randaarde bij mijn PC. ging even boodschappen doen en toen ik terugkwam was de PC uit. Moederbord stuk.. Natuurlijk nooit te bewijzen dat randaarde hier misschien geholpen had, maar ik kreeg toen van de lokale computerboer in ieder geval het advies om de PC te aarden. daarna nooit meer problemen gehad, maar ook dat kan andere redenen hebben natuurlijk.

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-06 12:12

meddle

:o

prein2 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:58:
Ik had in mijn studentenhuis geen randaarde bij mijn PC. ging even boodschappen doen en toen ik terugkwam was de PC uit. Moederbord stuk.. Natuurlijk nooit te bewijzen dat randaarde hier misschien geholpen had, maar ik kreeg toen van de lokale computerboer in ieder geval het advies om de PC te aarden. daarna nooit meer problemen gehad, maar ook dat kan andere redenen hebben natuurlijk.
Randaarde is er vooral om jou te beschermen in het geval dat er bijv. een kabeltje loskomt in de voeding waardoor je kast onder spanning komt te staan. Als je PC geaard is dan loopt er in zo'n geval een stroom naar de aarde en klapt de aardlek schakelaar eruit. In principe zou je computer nog prima kunnen werken als je 230V op de kast zet, alleen jij niet meer, als je hem dan vastpakt }).

[ Voor 7% gewijzigd door meddle op 16-11-2017 14:21 ]

specs PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Rmg schreef op woensdag 15 november 2017 @ 22:39:
[...]De aardpen slaan is het lastigst van het hele verhaal en bijna niet zelf te doen. (oude huizen en oude installaties).
...
Dan ben ik vast superman, want ik vond het betrekkelijk simpel.
Putje van 60cm diep maken in de tuin, 2 staven van 1.5 meter op elkaar schroeven, extra koppebout voorzien om op te kloppen (gaat ie kapot van), plankje hout ertussen, en kloppen maar.

Draden door de buizen trekken, das een lastig werkje in oude huizen, met een goeie trekveer en een goeie "meeduwer" aan het andere eind van de buis lukt het toch altijd om buizen die voorzien waren voor 2 stoffen leidingen te vervangen door 3 draden van correcte doorsnee (en met wat geluk krijg je er 5 draden door voor lampschakelingen).

Maar dat is de enige veilige manier van werken, aarding voorzien, zeker in oude huizen waar je niet zeker bent dat de installatie nog 100% is wil je de veiligheid van aarding én aardlekschakelaar (zoals reeds uitgelegd dienen beide andere veiligheid). In België moet je elke 20 jaar (en bij elke significante wijziging) de installatie laten herkeuren, geen aarding = afkeur, heb je 18 maanden om het in orde te brengen. Als het hier kan, dan kunnen "jullie" het toch ook O-)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jeroen3
Glenfiddich schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:42:
[...]
Alle apparaten die een stekker met randaarde hebben, horen in een geaard stopcontact. Dat heeft vooral te maken met de veiligheid voor de aanwezigen in het huis.
offtopic:
Ah daar is hij hoor! De moraalridder. Die had ik kunnen verwachten. :+

Klopt, apparaten met randaarde zouden in het ideale geval gebruikt dienen te worden met randaarde.
In het meest moreel ideale geval zorgt de verhuurder of huiseigenaar er altijd voor dat de elektrische installatie voldoet aan de laatst uitgebrachte normering. Alleen dat is veel werk, en erg duur, en bovendien niet bij wet verplicht.

Ook omdat we in europa een stekker model hebben wat het wel toestaat om apparaten met randaarde stekker te gebruiken in stopcontacten zonder randaarde, dienen apparaten van enige veiligheid te worden voorzien. Zoals geïsoleerde voedingen en zekeringen. Zoals eigenlijk alles tegenwoordig. Op dingen als broodroosters en waterkokers en dergelijke na.

Ook hebben veel huizen tegenwoordig aardlekautomaten, en die helpen een hoop.

Heb je dat allemaal niet in huis, maar zitten er nog keramieke smeltzekeringen in je meterkast? Dan is het wellicht een idee om je installatie wel even te moderniseren, want er is een kans dat je dan ook nog katoenen draadisolatie hebt wat langzaam aan het wegrotten is.
Dan is elektrocutie ineens erg fijn, vergeleken met verstikking door woningbrand.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43

Rmg

naftebakje schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:13:
[...]
Putje van 60cm diep maken in de tuin, 2 staven van 1.5 meter op elkaar schroeven, extra koppebout voorzien om op te kloppen (gaat ie kapot van), plankje hout ertussen, en kloppen maar.
Tjah en 3 meter is afhankelijk van het gebied waar je woont niet genoeg.

Sowieso vraag ik me dan af of je de weerstand wel hebt laten doormeten dan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:36

Standeman

Prutser 1e klasse

naftebakje schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:13:
[...]
Superman niet, maar wellicht wel een zeer gelovig man?
Het is maar hopen dat de pen diep genoeg zit. Aardpennen worden soms wel tot 15 meter diep geslagen, afhankelijk van het grondwaterpeil en de bodemgesteldheid. Dus ik hoop dat hem hebt laten controleren, anders is het een grote gok of je überhaupt aarding hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 16-11-2017 15:49 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• meddle

meddle

Waarom moeilijk doen als ook het makkelijk kan?

Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/portable_generator_grdhkax.jpg

specs PC

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Room42 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 22:31:
Gewoon een aardleiding van je pc naar de verwarming trekken en kijken of die verder geaard is.
Gaan er wel weer mensen roepen dat je dat niet moet doen maar het werkt prima.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 922281

digifun schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:14:
[...]

Gewoon een aardleiding van je pc naar de verwarming trekken en kijken of die verder geaard is.
Jij kijkt even met je blote oog of de verspreidingsweerstand goed is? Knap!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:07
[...]

Zo krijg je dus dit soort dingen...

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:26

Punkrocker

Mostly harmless

Room42 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 22:41:
[...]

Ah, ja de keuken, badkamer en CV-ruimte aka. washok zijn wel geaard.

Ik ga het sowieso niet zelf doen. Ik ben een laagspanningsman en het is een huurhuis (appartement).
Je bent laagspanningsman? Wat let je dan?
Er zijn twee verschillende spanningsniveaus:
- HS: hoogspanning (hoger dan 1000 V wisselspanning of 1500 V gelijkspanning);
- LS: laagspanning (niet hoger dan 1000 V wisselspanning of 1500 V gelijkspanning).
Bij de netbeheerders zijn de wisselspanning-HS-systemen onderverdeeld in HS en MS:
- HS: hoogspanning (spanning ≥ 25 kV);
- MS: middenspanning (spanning > 1 kV en < 25 kV).
bron
>:)

Maar je tweede reden: huurhuis is reden genoeg om dat niet te doen. ;)

"What do you get if you multiply six by nine..."

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
[...]

Precies, jij weet dat het er ligt en al die andere mensen boeit me niks toch...

Fixing things to the breaking point...

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

Kan je beter hetzelfde doen als Tristan van der V in Alphen aan de Rijn. Is een stuk sneller, effectiever en geeft meer zekerheid :/

Je hebt alleen geen aarde. Maar of die lekstroom nou zo erg is..

[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 16-11-2017 20:34 ]

• RGAT
  • Niet online
Standeman schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:33:
[...]

Kan je beter hetzelfde doen als Tristan van der V in Alphen aan de Rijn. Is een stuk sneller, effectiever en geeft meer zekerheid :/

Je hebt alleen geen aarde. Maar of die lekstroom nou zo erg is..
Mogelijk wat overdreven om haast criminele nalatigheid te vergelijken met 100+ kogels op mensen afvuren en dan zelfmoord plegen btw?...

• route99

route99

Bij ons had de waterpomp v/h vijvertje/beekloopje een wat te grote lekstroom, ben toch blij dat er dan een goede aarde is en de aardlekschakelaar hem eruit knalt. Idem met sommige pc's die ik wel eens krijg, soms zit er toch net iets teveel lekstroom op (baggere voeding?) . Dus in mijn knutsel kamer ook prettig om ra te hebben. Ben er een paar uur heel rustig mee bezig geweest om die aard draden naar de diverse stopcontacten te trekken en nieuwe wcd doosje te monteren.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

RGAT schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:35:
[...]

Mogelijk wat overdreven om haast criminele nalatigheid te vergelijken met 100+ kogels op mensen afvuren en dan zelfmoord plegen btw?...
Eigenlijk vergelijk ik het niet. Ik zeg alleen dat er effectievere methodes zijn om mensen om het leven te brengen ;)

Misschien heb ik er een andere kijk op omdat ik in het verleden een aantal loodgieters en aannemers kende die 'verrast' werden door dit probleem. Één heeft het niet na kunnen vertellen.

Voor mij is dit hetzelfde wanneer je stront bezopen in je auto stappen en 50km naar huis rijdt (Dat is wel een vergelijking). Er is flinke kans dat je veilig thuis komt... Maar lang niet altijd.

edit:

Grammatica meuk opgeruimd :x

[ Voor 8% gewijzigd door Standeman op 16-11-2017 20:49 ]

• RGAT
  • Niet online
Standeman schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:44:
[...]

Eigenlijk vergelijk ik het niet. Ik zeg alleen dat er effectievere methodes zijn om mensen om het leven te brengen ;)

Misschien heb ik er een andere kijk op omdat ik in het verleden een aantal loodgieters en aannemers die 'verrast' kende die werden door dit probleem. Één heeft het niet na kunnen vertellen.

Voor mij is dit hetzelfde wanneer je stront bezopen in je auto stappen en 50km naar huis rijdt (Dat is wel een vergelijking). Er is flinke kans dat je veilig thuis komt... Maar lang niet altijd.
Fair enough :)
Verder volledig mee eens dat het gewoon beunen zijn die dat soort zooi zo aansluiten overigens.

• meddle

meddle

[...]

Dan kun je beter gewoon niet aarden, dat is minder gevaarlijk. Je kunt er namelijk niet van uitgaan dat de elektrische geleiding vanaf een willekeurige radiator door je CV buizen naar de aarde goed genoeg is om de aardlek om te laten slaan. Als je dan een defect apparaat hebt kan het zijn dat je naast de behuizing daarvan ook nog eens een of meerdere radiatoren hebt die onder spanning staan of misschien zelfs een kraan. Grote kans dus dat je het probleem alleen maar erger maakt.

specs PC

• Ziewel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:10
Hier in huis is er alleen randaarde in de keuken. Gemiddeld ongeveer één keer per twee of drie jaar valt de aardlekschakelaar bij onweer uit zichzelf uit. Ongeveer 10 jaar geleden was er zo'n sterke blikseminslag op het station, hier nog geen km vandaan, dat er heel de nacht geen treinen meer reden. Ook toen viel de aardlekschakelaar uit en een paar dagen later begaf het moederboord van de pc het.

Op het internet kon ik destijds opvallend weinig doorslaggevende info vinden over het onderwerp en in winkels of via de telefoon hetzelfde. Aarden via de cv werd zowel aangeraden als heel sterk afgeraden. Dit laatste ook ter voorkoming van een aardlus: Wikipedia: Aardlus

Ook het aarden via een aparte draad naar de aarde in de meterkast werd afgeraden, omdat dit niet goed werkt i.c.m. een aardlekschakelaar. Alleen nieuwe bedrading met een nieuwe groepenkast erbij volstaat, volgens de info van destijds, met een kostenplaatje tussen de € 600,- en 1000,-.

Uiteindelijk heb ik een verlengsnoer van 10 meter lang met randaarde vanuit de keuken naar de woonkamer gelegd en hier een beveiligde stekkerdoos op aangesloten. Leuk bijkomstig effect: Als de aardlekschakelaar weer eens uitvalt door bliksem in de buurt of door een lamp die het begeeft of zoiets stoms, dan zit ik hier volledig in het donker, maar doet de pc het nog alsof er niets gebeurd is!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:19

Reptile209

- gers -

@Ziewel: huh? Waarom zou een aparte aarddraad niet werken icm een aardlekschakelaar? Zo zit het juist overal aangesloten. De aarddraad loopt niet via de aardlekschakelaar... nooit. En wat een rare installatie heb je dat juist je keuken (of iig het stopcontact dat je voor je verlengsnoer gebruikt) NIET achter de aardlek zit?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziewel
@Reptile209 : Als de aardlekschakelaar uitvalt blijft het licht en alle apparatuur in de keuken gewoon werken. Op alle wandcontactdozen zit randaarde en de keuken heeft een aparte groep. De aardlekschakelaar werkt alleen op de twee andere groepen.

Ik ben maar een leek en met de info van destijds begreep ik, dat een aardlekschakelaar niet werkt i.c.m. randaarde, maar dat dit twee verschillende manieren van beveiliging zijn. Als iemand met zekerheid kan zeggen, dat de boel hier dan verkeerd is aangelegd, dan hoor ik dat graag. Het is een huurwoning van begin jaren tachtig dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Ziewel schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 00:00:
@Reptile209 : Als de aardlekschakelaar uitvalt blijft het licht en alle apparatuur in de keuken gewoon werken. Op alle wandcontactdozen zit randaarde en de keuken heeft een aparte groep. De aardlekschakelaar werkt alleen op de twee andere groepen.

Ik ben maar een leek en met de info van destijds begreep ik, dat een aardlekschakelaar niet werkt i.c.m. randaarde, maar dat dit twee verschillende manieren van beveiliging zijn. Als iemand met zekerheid kan zeggen, dat de boel hier dan verkeerd is aangelegd, dan hoor ik dat graag. Het is een huurwoning van begin jaren tachtig dacht ik.
Aardlekschakelaar werkt met of zonder aarde, hij meet gewoon het verschil tussen fase en neutraal, als die ongelijk is ('meer stroom erin dan uit') dan klapt hij eruit (bij +30mA).
Ook met aarde loopt de aardedraad niet door de ALS, daar doet hij niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziewel
RGAT schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 00:56:
[...]

Aardlekschakelaar werkt met of zonder aarde, ....
Dank voor de info, lijkt me achteraf ook wel logisch. Dan heb ik het 10 jaar geleden ofwel verkeerd begrepen ofwel geïnformeerd bij een bedrijf dat alleen de bedrading wilde aanpassen i.c.m. de aanleg van een extra groep of zoiets.

Dan ga ik misschien toch nog eens informeren wat het zal kosten om bij één contactdoos een aarddraad bij te leggen. Zelf durfde ik er niet aan te beginnen, omdat ik dan de groepenkast moet openschroeven en dan de juiste draden eruit moet zien te vissen .... zonder goed te weten waar ik aan begin.

Ik weet ook niet of het wel is toegestaan in een huurwoning om dit zelf te doen, lijkt mij eigenlijk van niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:53
Ziewel schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 01:50:
[...]

Ik weet ook niet of het wel is toegestaan in een huurwoning om dit zelf te doen, lijkt mij eigenlijk van niet.
Dit is in principe een kwestie voor de verhuurder ;) Dergelijke "wijzigingen" vraag ik me sws al af of je dat zelf mag gaan (laten) uitvoeren, omdat het niet je eigendom is.

Eigenlijk is het in NL gebruikte woord aardlek-schakelaar een beetje vaag, het is een losstaand systeem van je aarde/aarding.
Anderzijds is de naam als je hem enigszins ontleed wel duidelijk > aardlek > als er iets naar de aarde "lekt" op welke manier dan ook (mens/dier/draad) schakelt deze af.

De aardedraad opzichzelf wordt gebruikt om verliesstromen (door b.v. beschadigde isolatie v/d draad) via de weg van de minste weerstand de aarde in te geleiden.

Een aardlek-schakelaar zelf is een verliesstroom schakelaar, deze meet of dezelfde stroom die in gaat (via de fase) er ook weer uit komt (via de nul-leider), is dit verschil groter dan xx mA (in NL meestal 30mA in thuis-situaties) dan schakelt deze de fase en nul af zodat er geen spanning meer op de betreffende bedrading staat.

Dit verschil kan ontstaan doordat de stroom weg geleid wordt door de aardedraad, of bv. door de mens die een fase en een nul draad vast houd.
Oftewel ook zonder aarde-draad zal/kan je aardlek-schakelaar (verlies-stroom-schakelaar of differentieelschakelaar) afschakelen als er op één of andere manier stroom wegvloeit op een andere manier dan via de nul.

Dan nu is een randaarde noodzakelijk? Nee is niet noodzakelijk maar het is wel aan te raden voor je eigen veiligheid (en die van anderen).
Is het een enorme klus om dit te doen? Ja, ga er maar wel vanuit, met een beetje geluk zit er een aangesloten aardedraad in je centraaldoos, in dat geval kan je hem vanaf daar doortrekken (en lassen natuurlijk) naar je WCD's. Zit er geen aardedraad in je centraaldoos, dan zal je alles moeten gaan vervangen (vanaf meterkast naar centraaldoos, en vanaf daar verder naar je WCD's) en dat kan best een helse klus zijn/worden.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Laatst bij een kennis van mij geweest, die had wat vissen in zijn aquarium voor mij. Tijdens het uithalen wilde ik wat water uitscheppen. Ik kreeg ineens een mega kramp in mijn arm toen ik het water aanraakte, niet te zuinig!

Lang verhaal kort. Zijn Juwel aquariumpomp was op een of andere manier vastgelopen waardoor hij ook niet meer werd gekoeld. De pomp is dubbel geïsoleerd, echter door de hitte is de epoxy gesmolten en opgezet. Hierdoor kon de fase contact maken met het water.

Zijn verdeelstekkers hadden randaarde, maar het stopcontact aan de muur niet, dus bij aanraking van het water kreeg je een mooie optater, zeker in de buurt van de pomp.

Ben blij dat ik zelf in huis alles geaard heb (bouw 2010).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:02

painkill

Pain(k)(ill)

Fairy schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:13:
Laatst bij een kennis van mij geweest, die had wat vissen in zijn aquarium voor mij. Tijdens het uithalen wilde ik wat water uitscheppen. Ik kreeg ineens een mega kramp in mijn arm toen ik het water aanraakte, niet te zuinig!

Lang verhaal kort. Zijn Juwel aquariumpomp was op een of andere manier vastgelopen waardoor hij ook niet meer werd gekoeld. De pomp is dubbel geïsoleerd, echter door de hitte is de epoxy gesmolten en opgezet. Hierdoor kon de fase contact maken met het water.

Zijn verdeelstekkers hadden randaarde, maar het stopcontact aan de muur niet, dus bij aanraking van het water kreeg je een mooie optater, zeker in de buurt van de pomp.

Ben blij dat ik zelf in huis alles geaard heb (bouw 2010).
Bij jou thuis met geaarde stopcontacten had je precies hetzelfde gehad. Dubbel geisoleerde apparaten hebben namelijk geen stekker met een aarde aansluiting. En als de stroom die er loopt niet boven de 16A uitkomt gaat geen veiligheidssysteem dit merken. Tot het moment dat jij het water aanraakt, dan spreekt de aardlekschakelaar wel aan.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Bij gas is er nooit een discussie ... er mag gewoon niks lekken... controle erop dus.
We worden attent gemaakt op de gaslucht doordat er een vervelend geurtje aan het aardgas toegevoegd wordt ter signalering dat er een lek is, omdat het afschakelen van gas theoretisch vast zal kunnen maar het prijskaartje is wrs erg hoog per aansluiting...

Nu hebben we lekkage in de stroom.... en bij gerandaarde zaken hebben we gelukkig wel een afsluitoptie.. de aardlekschakelaar schakelt het systeem af.. Toch een geruststelling. Het aquriumvoorbeeld had ook anders afkunnen lopen omdat het zonder ra aangesloten was....daar was ra zeker op zijn plaats geweest.

Heb je al randaarde in de centraaldoos dan is het prima te doen is mijn ervaring om ra aan te leggen waar het zeker functioneel is.

Vanuit de meter kast: is wat lastiger, maar ik zou het ook doen. Je doet het een keer goed en klaar. Als je de gehele bedrading zelf aanlegt en het laatste stukje door een installateur, zijn de extra kosten beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

painkill schreef op zondag 19 november 2017 @ 14:31:
[...]

Bij jou thuis met geaarde stopcontacten had je precies hetzelfde gehad. Dubbel geisoleerde apparaten hebben namelijk geen stekker met een aarde aansluiting. En als de stroom die er loopt niet boven de 16A uitkomt gaat geen veiligheidssysteem dit merken. Tot het moment dat jij het water aanraakt, dan spreekt de aardlekschakelaar wel aan.
Als je zelfs dat voor wilt zijn, moet je aquarium aarden, maar dan zou hij wel eens té snel getriggerd kunnen worden. Vrijwel alle apparaten die direct contact hebben met het water hebben in mijn geval een platte stekker. De apparatuur die geen contact met het water hebben, zit een randaarde aan.

Het gekke is overigens wél, toen ik nog (glazen) ledbalken had met 3 losse adapters zonder aarde, had ik altijd een tinteling als ik het aluminium frame van mijn aquarium aanraakte. Toen ik deze adapters verving door 1 zware, met randaarde was dit over. Echter vanuit de adapters kwam 20 volt DC, dus eigenlijk zou dat helemaal niet mogen... Blijkbaar zat er toch een soort zwevende AC bias op die kabel. Alsof de 0 +120v was en de 20v +140 ofzo. Dat maakt netjes 20v verschil, maar kan toch vervelen zijn richting de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 12:46
Iemand raad hier aan aparte aardedraden te gaan trekken langs plintjes of onder vloerbedekking: niet doen. Wat een verschrikkelijke beunhaasoplossing.

Kan je geen verlengsnoertje leggen vanuit een andere kamer waar wel aarde is? Kan je controleren tot hoe ver de aarde wel komt op je groep? Soms is er bijvoorbeeld een wasmachine aansluiting en loopt er wel een aardedraad langs de centraaldozen, maar niet naar alle stopcontacten. Zo hoef je maar een klein deel van je installatie te vervangen. Let wel, je moet dan alle stopcontacten op die groep voorzien van aarde, je mag niet grote wijzigingen doen zonder te voldoen aan huidige regelsgeving.

[ Voor 3% gewijzigd door Edwin88 op 20-11-2017 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

@RackyNL Ik ben momenteel mijn huis aan het verbouwen en zit voor de time being met mijn desktop aan een WCD zonder randaarde. Aan mijn desktop zit een professionele microfoon (van metaal) een een laadkabel voor mijn telefoon. Ik kan je vertellen dat het erg vervelend is dat ik, telkens wanneer ik de laadkabel aan het einde aanraak, een klein schokje krijg. Ook als ik met mijn mond te dicht bij de metalen microfoon kom, en per ongeluk met mijn lippen de mic raak, krijg ik een schokje door m'n mond :D

Hoewel het, zoals eerder in dit topic gemeld, geen kwaad kan raad ik je aan om randaarde naar je WCD te trekken. E.e.a. ter info; ik wilde je mijn 'gebruikerservaring' niet onthouden...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Edwin88 schreef op maandag 20 november 2017 @ 08:40: Soms is er bijvoorbeeld een wasmachine aansluiting ...
Bij mij zit ie op een aparte ("natte") groep buiten de aardlek schakelaar, dus als die wel erbij geschakeld moet zitten, niet doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RackyNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-06 18:37
Bedankt allen voor jullie antwoorden en kijk op het onderwerp.
Voor nu blijf ik met de desktop even beneden zitten, en ga ik binnenkort even wat nieuwe draden bijtrekken naar de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Edwin88 schreef op maandag 20 november 2017 @ 08:40:
Iemand raad hier aan aparte aardedraden te gaan trekken langs plintjes of onder vloerbedekking: niet doen. Wat een verschrikkelijke beunhaasoplossing.
Ik ben het met je eens dat het een beunhaasoplossing is. Dat zei ik zelf ook al: het is de el cheapo oplossing.

Ik raadde aan om randaarde aan te gaan leggen naar het stopcontact waar de PC staat, voor de veiligheid.

Ik gaf dus al aan dat die aparte draden achter de plinten de el cheapo oplossing zijn, maar een oplossing is het wel degelijk. Het is beter om dat te doen, dan om helemaal niets te doen omdat de nette oplossing (door de buizen) te duur of te veel werk is en het er daardoor maar blij blijft...

Dit is niet een kwestie van: doe het goed of doe het niet. Dit is een kwestie van "doe het". Liever de nette oplossing, maar desnoods op de goedkope manier.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 12:46
Glenfiddich schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 08:31:
[...]

Ik ben het met je eens dat het een beunhaasoplossing is. Dat zei ik zelf ook al: het is de el cheapo oplossing.

Ik raadde aan om randaarde aan te gaan leggen naar het stopcontact waar de PC staat, voor de veiligheid.

Ik gaf dus al aan dat die aparte draden achter de plinten de el cheapo oplossing zijn, maar een oplossing is het wel degelijk. Het is beter om dat te doen, dan om helemaal niets te doen omdat de nette oplossing (door de buizen) te duur of te veel werk is en het er daardoor maar blij blijft...

Dit is niet een kwestie van: doe het goed of doe het niet. Dit is een kwestie van "doe het". Liever de nette oplossing, maar desnoods op de goedkope manier.
Er is een groot verschil tussen de 'el cheapo' oplossing en een beunhaas oplossing. Beunhaas oplossingen zijn geen oplossingen in een huisinstallatie. Er zijn niet voor niets regels.

Bovendien is nieuwe kabels trekken in de groep waarschijnlijk minder werk dan aparte aardedraden door de plint prutsen. Nieuwe kabels overleven ook tot een volgende bewoner, jouw oplossing waarschijnlijk niet (tot de volgende denkt WTF is dit nu weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:04
Stel dat ik besluit om wat niet-geaarde stopcontacten op de nette manier (aardleiding van stopcontactdoos naar centraalpunt op de verdieping trekken) te vervangen door geaarde stopcontacten. Wat is dan de beste/veiligste/makkelijkste manier om te controleren of het goed aangelegd is?

Optie 1: fase met aarde op stopcontact verbinden. Prima check, maar niet heel veilig met een open 230V draad vastpakken.

Optie 2: met een multimeter de weerstand meten van aarde op stopcontact met aardpunt in de meterkast. Kwestie van een flink lange draad naar de meterkast leggen om er 'bij' te komen. Veilig, maar wat onhandig gedoe.

Zie ik nog betere opties over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@vanaalten Ik zie het al, Picobello BV. :P
Wat dacht je van een installatietester?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Mja, ben door dit topic wel een beetje aangestoken - in elk geval wat meer bewust van het nut & risico van (niet)geaarde stopcontacten, dus ik ga binnenkort beginnen met de meest gebruikte stopcontacten eens van een geaarde versie te voorzien. En ja, dan doe ik het ook wel netjes.
Wat dacht je van een installatietester?
... OK, ik ben vergeten een budget te noemen. ;)
Kabel kost een paar euro, mijn tijd is ook niet duur, maar een installatietester... zo snel even gegoogled en het begint geloof ik vanaf ~300€. Da's niet grappig meer. Of huren, vanaf ~90€/week (en dan eerst maar eens leren hoe je er mee moet werken).
Goede suggestie, ga ik niet opvolgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:19

Reptile209

- gers -

vanaalten schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:23:
Stel dat ik besluit om wat niet-geaarde stopcontacten op de nette manier (aardleiding van stopcontactdoos naar centraalpunt op de verdieping trekken) te vervangen door geaarde stopcontacten. Wat is dan de beste/veiligste/makkelijkste manier om te controleren of het goed aangelegd is?

Optie 1: fase met aarde op stopcontact verbinden. Prima check, maar niet heel veilig met een open 230V draad vastpakken.
Kan het niet laten:
Daar kan je gewoon zelf een test-stekker voor maken waarin je de aarde en de fase met elkaar verbindt. Helemaal veilig! Zet er desnoods nog een snoertje aan met een 'kill switch' O-)
Optie 2: met een multimeter de weerstand meten van aarde op stopcontact met aardpunt in de meterkast. Kwestie van een flink lange draad naar de meterkast leggen om er 'bij' te komen. Veilig, maar wat onhandig gedoe.

Zie ik nog betere opties over het hoofd?
Ik zou ook voor optie 2 gaan (bij gebrek aan echte testmiddelen). Wel even opletten dat je een dikke kabel tussen meter en meterkast gebruikt, anders zit je de weerstand van je testdraadje te meten... ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
vanaalten schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:37:
[...]
dus ik ga binnenkort beginnen met de meest gebruikte stopcontacten eens van een geaarde versie te voorzien. En ja, dan doe ik het ook wel netjes.
Er zitten er hier vast wat die kunnen bevestigen of ontkrachten maar ik meen dat wanneer je een wcd gaat aarden je volgens de NEN 1010 formeel dan alle wcd's in die ruimte moet aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Kaasplank schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:46:
[...]

Er zitten er hier vast wat die kunnen bevestigen of ontkrachten maar ik meen dat wanneer je een wcd gaat aarden je volgens de NEN 1010 formeel dan alle wcd's in die ruimte moet aarden.
Inderdaad dat heb je goed @Kaasplank, als je een wcd wilt gaan aarden moet je alle betreffende wcd's van die groep gaan aarden, dus niet alleen degene die je nu even goed "past".
Oftewel alles of niets per groep ;)

Om je RA te testen kan je ook iets als deze kopen: https://www.allekabels.nl...ter-with-led-display.html

Een pin in het contactpunt van het wcd, andere op de RA, dan druk je op beide polen de FI RCD knoppen in.
Als je aardlek afslaat is het goed aangelegt/aangesloten :)

Evt heb je ook nog dergelijke testers: https://www.testboy.de/en.../testavit_schuki_3_lcd-1/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Annuk schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:01:
[...]

Inderdaad dat heb je goed @Kaasplank, als je een wcd wilt gaan aarden moet je alle betreffende wcd's van die groep gaan aarden, dus niet alleen degene die je nu even goed "past".
Ouch... @Kaasplank noemt dan nog alle wcd's per ruimte, maar jij gaat al naar alle wcd's per GROEP... :( Da's even wat meer werk.

Gewoon nieuwsgierig (en NIET omdat ik tegen de regels in wil gaan ofzo), maar enig idee wat de reden is voor deze regel? Je zou denken dat 1 WCD van een aard-variant voorzien al een verbetering is, maar blijkbaar zit er ook een risico in als je niet de volledige groep gaat upgraden.
Om je RA te testen kan je ook iets als deze kopen: https://www.allekabels.nl...ter-with-led-display.html

Een pin in het contactpunt van het wcd, andere op de RA, dan druk je op beide polen de FI RCD knoppen in.
Als je aardlek afslaat is het goed aangelegt/aangesloten :)
Ik voorzie een dagje klussen met veel traplopen naar de meterkast toe... dank voor de tip!

Edit: "From a spanning more than 35V (life risk) a buzzer sounds up. "
:D Stonecoal English! d:)b
Evt heb je ook nog dergelijke testers: https://www.testboy.de/en.../testavit_schuki_3_lcd-1/
Iets goedkoper, maar die vorige is denk ik net wat algemeen bruikbaarder.

[ Voor 3% gewijzigd door vanaalten op 21-11-2017 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:21
Annuk schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:01:
[...]

Niet per groep... Per ruimte. Toch?

Ik heb alleen nieuwe NEN normen in bezit, kan deze oude regeltjes dus niet opzoeken. Maar ik zie er graag een bron van. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Het was in 1996/1997 blijkbaar nog geen regel, want m'n woning is gebouwd met gemengde aard/niet-geaarde stopcontacten in de woonkamer (op 1 groep dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
vanaalten schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:36:
[...]

Ouch... @Kaasplank noemt dan nog alle wcd's per ruimte, maar jij gaat al naar alle wcd's per GROEP... :( Da's even wat meer werk.

Gewoon nieuwsgierig (en NIET omdat ik tegen de regels in wil gaan ofzo), maar enig idee wat de reden is voor deze regel? Je zou denken dat 1 WCD van een aard-variant voorzien al een verbetering is, maar blijkbaar zit er ook een risico in als je niet de volledige groep gaat upgraden.

[...]

Ik voorzie een dagje klussen met veel traplopen naar de meterkast toe... dank voor de tip!

[...]

Gewoon een standaard multimeter en een lange draad/snoer. Als je een lang eind electriciteitsdraad in huis hebt kan je dat gebruiken, maar anders gewoon een lang verlengsnoer. Dat hebben de meesten mensen toch wel in huis. Bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.topfeestje.nl/wp-content/uploads/2014/03/Haspel-25-mtr..jpg

En dan even met twee man. Een van de twee loopt met een uiteinde van het snoer/draad alle geaarde stopcontacten langs. Even de draad/een van de pinnen van het snoer tegen de randaarde houden, en bij de meterkast meet de ander met de multimeter of er verbinding is tussen de aarddraad onderin de meterkast en de draad die tegen de randaarde vh stopcontact is gehouden.

(als je een verlengsnoer gebruikt, niet de stekker in het stopcontact steken en dan de randaarde meten. Gewoon even een van de twee pinnen tegen de randaarde houden. Als je van te voren even afspreekt welke pin, dan hoeft degene bij de meterkast ook niet steeds beide gaatjes uit te proberen).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Glenfiddich schreef op woensdag 22 november 2017 @ 12:14:
Gewoon een standaard multimeter en een lange draad/snoer. Als je een lang eind electriciteitsdraad in huis hebt kan je dat gebruiken, maar anders gewoon een lang verlengsnoer. Dat hebben de meesten mensen toch wel in huis. Bijvoorbeeld:

[afbeelding]
JA! Zo'n oplossing had ik nodig, zo'n simpele die voor de hand ligt maar waar ik niet aan dacht! Zat al de kant op te denken van een losse VD-draad in de meterkast op de een of andere manier aan de aarde vastmaken en daarmee rond te lopen, maar andersom denken en een verlengsnoer werkt handiger.
En dan even met twee man. Een van de twee loopt met een uiteinde van het snoer/draad alle geaarde stopcontacten langs. Even de draad/een van de pinnen van het snoer tegen de randaarde houden, en bij de meterkast meet de ander met de multimeter of er verbinding is tussen de aarddraad onderin de meterkast en de draad die tegen de randaarde vh stopcontact is gehouden.

(als je een verlengsnoer gebruikt, niet de stekker in het stopcontact steken en dan de randaarde meten. Gewoon even een van de twee pinnen tegen de randaarde houden. Als je van te voren even afspreekt welke pin, dan hoeft degene bij de meterkast ook niet steeds beide gaatjes uit te proberen).
Hmmm. Waarom niet de stekker van het verlengsnoer in het stopcontact steken en dan bij de meterkast de aardaansluiting op de haspel meten t.o.v. de aardleiding in de meterkast? Dan kan zo'n klusje door 1 persoon uitgevoerd worden (handig, want ik ben alleen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
vanaalten schreef op woensdag 22 november 2017 @ 12:46:
[...]

JA! Zo'n oplossing had ik nodig, zo'n simpele die voor de hand ligt maar waar ik niet aan dacht! Zat al de kant op te denken van een losse VD-draad in de meterkast op de een of andere manier aan de aarde vastmaken en daarmee rond te lopen, maar andersom denken en een verlengsnoer werkt handiger.

[...]

Hmmm. Waarom niet de stekker van het verlengsnoer in het stopcontact steken en dan bij de meterkast de aardaansluiting op de haspel meten t.o.v. de aardleiding in de meterkast? Dan kan zo'n klusje door 1 persoon uitgevoerd worden (handig, want ik ben alleen).
Als je het in je eentje moet doen is dat waarschijnlijk ook de enige manier. Wel veel heen en weer lopen.

Werk wel altijd met een spanningsvrije installatie (zekeringen er uit draaien/schakelaars van de groepen uit zetten). Het is het veiligst en je metingen worden niet beïnvloed door verbruikers (apparaten) die aan staan.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Xander schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:58:
[...]

Niet per groep... Per ruimte. Toch?

Ik heb alleen nieuwe NEN normen in bezit, kan deze oude regeltjes dus niet opzoeken. Maar ik zie er graag een bron van. :P
Las het ergens in de NPR5310 maar moet ik het ff weer opzoeken.
Kleine sidenote, weet dus niet zeker meer of het advies of verplichting was, ik vatte het persoonlijk iig op als verplichting.
Opzich zit daar natuurlijk wel enige logica in, maar anderzijds met oudere bouw en hoe dat soms is aangelegd is er weinig tot geen touw aan vast te knopen waar iedere groep zich bevind/waar het langs zwerft.

Beste practice is gewoon alles gaan aarden (hetzij zelf doen of hetzij laten doen) maar dit kan natuurlijk best wel in de papieren gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:21
Annuk schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:47:
[...]

Las het ergens in de NPR5310 maar moet ik het ff weer opzoeken.
Kleine sidenote, weet dus niet zeker meer of het advies of verplichting was, ik vatte het persoonlijk iig op als verplichting.
Opzich zit daar natuurlijk wel enige logica in, maar anderzijds met oudere bouw en hoe dat soms is aangelegd is er weinig tot geen touw aan vast te knopen waar iedere groep zich bevind/waar het langs zwerft.
Maar juist in zo ongeveer iedere oudere woning zit dit zoals ik het schets...

Daar waren de WCD's in de keuken en de badkamer geaard, verder nergens. Maar die badkamer had echt geen eigen groep, die zit veelal bij de slaapkamers of overloop waar vervolgens ongeaarde WCD's zitten. De WCD's in de keuken zijn als het goed is over meerdere groepen verdeeld, maar dat zijn veelal ook geen eigen groepen maar gedeeld met bijvoorbeeld de woonkamer.

Oftewel, binnen een ruimte niet "gemengd", maar binnen een groep zeker wel.

Alles aarden is natuurlijk beter, zo staat het ook in iedere NEN-norm die ik bezit (2003, 2007 en 2015). Maar oude regelgeving staat daar natuurlijk niet meer in, dus hoe het precies zat.....

Ik zou eigenlijk de hele reeks vanaf het begin wel compleet willen hebben. Alleen honderden euro's betalen aan normen uit het jaar kruik is zo zonde. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Xander schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:59:
[...]

Maar juist in zo ongeveer iedere oudere woning zit dit zoals ik het schets...

Daar waren de WCD's in de keuken en de badkamer geaard, verder nergens. Maar die badkamer had echt geen eigen groep, die zit veelal bij de slaapkamers of overloop waar vervolgens ongeaarde WCD's zitten. De WCD's in de keuken zijn als het goed is over meerdere groepen verdeeld, maar dat zijn veelal ook geen eigen groepen maar gedeeld met bijvoorbeeld de woonkamer.

Oftewel, binnen een ruimte niet "gemengd", maar binnen een groep zeker wel.
Dat kan ik je niet ontkennen, al bezit ikzelf een woning van begin 1960 ergens, en daar heb ik 2 aparte groepen in de badkamer zitten met RA, voor een wasmachine en een droger, bij op de groep v/d droger zit ook de rest v/d badkamer (verlichting) en de zolder (1 lampje, 1 wcd en de ketel).
De rest heb ik zelf allemaal vervangen toen ik de woning heb gekocht (woonkamer/slaapkamers)
Alles aarden is natuurlijk beter, zo staat het ook in iedere NEN-norm die ik bezit (2003, 2007 en 2015). Maar oude regelgeving staat daar natuurlijk niet meer in, dus hoe het precies zat.....

Ik zou eigenlijk de hele reeks vanaf het begin wel compleet willen hebben. Alleen honderden euro's betalen aan normen uit het jaar kruik is zo zonde. :P
Hehe inderdaad, je betaald je scheel aan die f*ckin' normen 8)7
Zal eens op het werk kijken wat er allemaal ligt aan (oude) normen, staan kasten vol bij ons met allerlei NEN's/ISO's e.d.

Vind het in sommige gevallen ook wel jammer dat ze direct de bladen "verwijderen" uit de huidige versie die bv. in de vorige versie nog wel van kracht waren, voeg die evt. appart toe en/of maak heeel duidelijk dat die regel zo vervallen is, maar dat je er nog wel even op terug kunt zien zonder weet ik het hoeveel boeken weer door te moeten :P

vanaalten schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:36:
[...]

[...]

[...]

Haha het is inderdaad nogal stonecoal English, maar kijk evt. ff op de testboy site zelf :)
https://www.testboy.de/en.../testboy_profi_iii_led-1/

Is een fijne tester (heb hem hier zelf liggen), al zal de volgende waarschijnlijk een fluke worden ;)
Maar ze zijn lekker breed inzetbaar, wcd's testen, RA testen, maar ook om draaistroom te testen en draairichting te bepalen :)

En jah die laatste is iets goedkoper en direct meer dummyproof voor een leek, maar je kunt er verder net niets mee..

[ Voor 20% gewijzigd door Annuk op 22-11-2017 17:16 ]

Pagina: 1