Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:32
Geachte Tweakers,

Ik heb sinds een week een 1060 in het bezit van MSI, ik vond de performance echt een beetje tegen vallen.

Nu kwam ik er achter dat de GPU op bijna IDLE snelheden bleef staan, zelfs als de GPU 100% onder load zet blijft hij op zeer langzame clock staan (<300mhz). Ik heb de driver al opnieuw geïnstalleerd, en heb zelfs een upgrade gedaan van windows 7 naar windows 10 :/

Oohja, 3dmark time spy is score van 654 (GPU) en 2559 (CPU)

Setup is als volgt:

ASRock Z68 Pro3-M nieuwste bios
i5 3350p
Geheugen 16gb ddr3
450w psu van corsair (ja heb de 6 pin aangesloten)
2x ssd 1 hdd
En een MSI GeForce GTX 1060 6GT OC.

in msi afterburner zie ik geen gekke dingen, temp van de gpu schommelt tussen idle en load tussen de 22 en 30 graden.

Zie ik wat over het hoofd?

Alvast bedankt

Groetjes :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kan proberen met MSI afterburner de clock handmatig hoog te zetten?
Oh ik zie dat je het al hebt over afterburner, link weggehaald.

[ Voor 48% gewijzigd door Soldaatje op 15-11-2017 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Heb dat net even geprobeerd, gekke is dat afterburner nu zegt dat de kaart daadwerkelijk een overclock van 800mhz doet, maar dat zie je niet terug in de performance of temperatuur.

Ga nu even een oudere driver pakken, kijken of dat zin heeft. Anders maar een fresh install :(

[ Voor 21% gewijzigd door flaskk op 15-11-2017 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:45
Frisse installatie is altijd goed. DDU gebruikt? Goede PCI slot gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Wel je beeldscherm op de videokaart aangesloten en niet op je moederbord?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Jazeker! anders had ik geen beeld gehad (3550p heeft geen gpu onboard)

@418O2 sorry had even over je heen gelezen, thnxs voor de tip. Nog nooit van gehoord maar even gedraaid en wederom een andere driver geïnstalleerd. Helaas geen succes.

Ga nu maar even voor een frisse installatie van windows 10. Jullie horen nog van mij, fijne avond!

[ Voor 66% gewijzigd door flaskk op 15-11-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Zie trouwens bij GPUZ power consumption 324.9% tdp staan.

Edit: herinstallatie heeft geen wonder gedaan. Iemand nog suggesties?

Hier op v&a gekocht. Gelukkig wel bon er bij.

[ Voor 52% gewijzigd door flaskk op 15-11-2017 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-09 20:08
flaskk schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:58:
in msi afterburner zie ik geen gekke dingen, temp van de gpu schommelt tussen idle en load tussen de 22 en 30 graden.
Ik zie wel degelijk iets geks. 30 graden onder load is echt absurd laag. Niet zo heel vreemd als je GPU op maar 300 MHz draait, maar een GTX 1060 hoort op minimaal ~1500 Mhz te draaien en onder load te boosten naar ~1750 Mhz.

Als GPU-Z aangeeft dat power consumption op 324% staat dan is het wel redelijk logisch dat de kaart zichzelf omlaag klokt, power throttling heet dat, maar klaarblijkelijk is die power meting compleet fout.

Dit klinkt m.i. een beetje alsof er een gare VBIOS is geïnstalleerd op je videokaart. Dat is het stukje software dat draait op de kaart zelf om verbruik en temperaturen te meten, en de voltages, kloksnelheden en ventilatoren van de kaart te reguleren. Deze wordt nog wel eens gemod door gebruikers om hogere overkloks te kunnen halen, maar een foute mod kan de kaart ook flink van slag brengen.

Is dit de exacte kaart die je hebt gekocht?

pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OC

Zo ja, probeer dan eens de MSI Live Update utility te downloaden en installeren. Daarmee zou je een nieuwe VBIOS binnen moeten kunnen halen en installeren op je videokaart. Of als je het niet zo hebt op MSI's programmaatjes, dan kun je het ook met de hand doen via NVFlash en met een BIOS van TechPowerup.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Devil N schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:23:

Of als je het niet zo hebt op MSI's programmaatjes, dan kun je het ook met de hand doen via NVFlash en met een BIOS van TechPowerup.
Wel een kanttekening, als je via NVFlash aan de gang gaat is de garantie vervallen. Dan kan de bon in de prullenbak. Brick je de kaart, dan is het over en sluiten :)

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 10:26
Devil N schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:23:
[...]

Ik zie wel degelijk iets geks. 30 graden onder load is echt absurd laag. Niet zo heel vreemd als je GPU op maar 300 MHz draait, maar een GTX 1060 hoort op minimaal ~1500 Mhz te draaien en onder load te boosten naar ~1750 Mhz.

Als GPU-Z aangeeft dat power consumption op 324% staat dan is het wel redelijk logisch dat de kaart zichzelf omlaag klokt, power throttling heet dat, maar klaarblijkelijk is die power meting compleet fout.

Dit klinkt m.i. een beetje alsof er een gare VBIOS is geïnstalleerd op je videokaart. Dat is het stukje software dat draait op de kaart zelf om verbruik en temperaturen te meten, en de voltages, kloksnelheden en ventilatoren van de kaart te reguleren. Deze wordt nog wel eens gemod door gebruikers om hogere overkloks te kunnen halen, maar een foute mod kan de kaart ook flink van slag brengen.

Is dit de exacte kaart die je hebt gekocht?

pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OC

Zo ja, probeer dan eens de MSI Live Update utility te downloaden en installeren. Daarmee zou je een nieuwe VBIOS binnen moeten kunnen halen en installeren op je videokaart. Of als je het niet zo hebt op MSI's programmaatjes, dan kun je het ook met de hand doen via NVFlash en met een BIOS van TechPowerup.
Ik zou die kaart al lang terug hebben gestuurd als dat soort drastische maatregelen nodig zijn. ;p

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• flaskk
Ja, heb al gekeken, maar staat nieuwste bios op NV809MH0.520.

Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/17/11/16/53j.png
Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/17/11/16/2dq.png

Ga van de week de kaart even in een oudere pc prikken. Kijken of daar het zelfde probleem voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-09 20:08
Je screenshot van GPU-Z bevestigt mijn eerdere vermoeden: je kaart is keihard aan het power throttlen. Zie het label "PerfCap Reason" (reason for performance capping): die zegt dat Power Consumption ("Pwr") de reden is dat de kaart zichzelf aan het terugschroeven is.

Dat betekent dat ofwel een sensor op de kaart kapot is, of dat dus de geïnstalleerde BIOS een verkeerde berekening doet. Dat laatste is mogelijk als de vorige eigenaar heeft zitten rommelen met een custom VBIOS en daarmee de kaart buggy heeft gemaakt. Wellicht is dat ook de reden dat ie 'm heeft weggedaan. Dat is waarom ik aanraadde om een verse VBIOS te installeren, ook al zit je nu al op de laatste versie.

Als een verse BIOS niet helpt (en gebruik daarvoor inderdaad in eerste instantie maar de officiële tools van MSI) dan is het waarschijnlijk de sensor die verkeerde waardes levert. In dat geval kun je de kaart beter RMA'en, want dat ga je niet zelf kunnen oplossen.

• flaskk
Kun je een zelfde nieuwe bios ergens van zo'n kaart downloaden? Met live tool kun je alleen een nieuwere versie flashen, maar niet dezelfde of een oudere.

Denk niet dat de Tweaker die mij deze kaart heeft verkocht aan de bios heeft lopen kloten (denk zelfs dat hij niet wist van dit probleem). Van het weekend even in een ander systeem testen, mocht hij het zelfde resultaat geven gaat hij RMA.

[ Voor 6% gewijzigd door flaskk op 16-11-2017 18:10 ]

• Unrealiac
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:31
Mijn kennis is wat outdated en ik las deze post toevallig. Maar bij bus interface staat pci e x16 3.0 @ x16 1.1. Lijkt mij dat hij op een tragere interface zit en blijft. (Doet windows automatsch). Misschien iets mis met de powerstates ? Dat hij niet uit idle wil komen.

[ Voor 25% gewijzigd door Unrealiac op 16-11-2017 21:28 ]

Here's to you Nicola and Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Toch even op terug komen, kaart is defect bevonden, en nu krijg ik een dagwaarde van 230,- terug.

Maar wil graag een vervangend exemplaar, geen geld. En voor dat geld kan ik er geen eentje terug kopen.

Webshop zegt doodleuk dat ik alleen dat bedrag kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-09 15:15
Dagwaarde 230,- :? 8)7 Misschien denken ze dat het een 1060 3GB is?! Release prijs was ong. 330,- en dagwaarde is 382,- (niet leverbaar) Komt allebei niet in de buurt wat ze je zouden geven. |:(

Datum van aankoop?

[ Voor 93% gewijzigd door iCore op 31-01-2018 18:23 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:45

DukeBox

loves wheat smoothies

flaskk schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 18:09:
Toch even op terug komen, kaart is defect bevonden, en nu krijg ik een dagwaarde van 230,- terug.
Wat is de aankoop datum (op de bon) ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
16 juni, had hem pas 3 weken geleden opgestuurd (dus is ie net iets ouder dan 6 maanden)

EDIT

Ga MSI wel even spammen op facebook,

Vind het best wel bizar dat ik 200,- extra mag lappen als ik een dezelfde kaart wil kopen, en dan heeft de webshop/msi het over "dagwaarde"

[ Voor 52% gewijzigd door flaskk op 31-01-2018 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 20:28
Je hebt gewoon recht op een vervangende kaart of vergelijkbaar. Ding is defect bevonden binnen de garantietermijn, wat een gelul dat ze dagwaarde willen geven.

Even gejat van consumentenbond ( https://www.consumentenbo...ie-binnen-garantietermijn )
Let even op het stuk "Wettelijk gezien heb je al recht op gratis reparatie of vervanging door de verkoper, als het product eerder stuk gaat dan je mag verwachten".
Binnen de aanvullende geldige garantie
Gaat het product stuk binnen de aanvullende geldige garantie (zoals fabrieksgarantie of bijgekochte winkelgarantie)? Dan kun je daarvan gebruikmaken. Let op: die garantie is een soort ‘extraatje’ en mag nooit je wettelijk recht op garantie aantasten. Wettelijk gezien heb je al recht op gratis reparatie of vervanging door de verkoper, als het product eerder stuk gaat dan je mag verwachten.

Een voordeel van deze extra garantie is dat je meestal niet hoeft te bewijzen dat je het product op de juiste manier hebt gebruikt. Wel kan de verkoper onderzoeken of je het product niet zelf hebt stukgemaakt. Als hij dat kan bewijzen, dan vervalt je garantierecht (zelfs je wettelijk recht op garantie).

Soms heeft de fabrikant een goede aanvullende garantie en kun je daar een beroep op doen. Weet wel dat de verkoper altijd verantwoordelijk blijft voor een juiste oplossing. Met de verkoper heb je namelijk een koopovereenkomst, niet met de fabrikant. De fabrikant mag dus ook minder bieden dan de wet en voorwaarden verbinden aan deze extra garantie, zoals het rekenen van onderzoekskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Ze blijven vol houden om die 230 euro's over te gaan maken. Willen de kaart niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 20:28
Wellicht dat @Verwijderd hier een onderbouwde reactie op kan geven m.b.t. de garantieafhandeling. Die is hier meer in thuis dan ik dat ben.
Ik weet niet beter dan dat ze of het product moeten repareren of vervangen met gelijkwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Even met een organisatie als ARAG/DAS bellen en het verhaal voorleggen. De webshop heeft geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
Hiervoor gaven ze steeds aan dat ik de 230,- kon krijgen maar niks inhoudelijk op mijn reacties, alleen dat anders de oorspronkelijke koper het geld wel kon krijgen.
Hey naam,

Nogmaals dit is niet de dagwaarde of restwaarde van de kaart.

Ik heb recht op een vervangend gelijkwaardig product, en ik heb niks te schaften met de fabrikant. Kaart is binnen zijn garantie periode defect geraakt.

Met vriendelijke groet,

Lucas.
Nu gaan ze het heel flauw spelen.
Lucas,

Uiteraard geen probleem, we zetten de nieuwe bestelling in backorder tot betaalbare voorraden zich aandoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:45
Als je zo'n toon tegen mij aan zou slaan verdween mijn toegeeflijkheid als sneeuw voor de zon. Let daar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Neem gewoon even contact op met msi die zouden de kaart namelijk gewoon 1 op 1 om moeten ruilen niks over dagwaarde of voorraad.

Eventueel een cc naar de webshop die het betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:22
flaskk schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:31:
Hiervoor gaven ze steeds aan dat ik de 230,- kon krijgen maar niks inhoudelijk op mijn reacties, alleen dat anders de oorspronkelijke koper het geld wel kon krijgen.

[...]

[...]
Als ze flauw gaan spelen zeg je maar dat als ze niet binnen redelijke termijn (zeg een week of 2 max) een vervangende regelen dat je het volledige aankoopbedrag terug wil want daar heb je dan ook recht op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

flaskk schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 12:31:

[...]

[...]
Het is heel simpel, er is bij dergelijk ontbinden (met argument dat vervangen of repareren niet kan) geen enkel argument voor dagwaarde. Ontbinden betekent terug naar de toestand van voor de koop. Dus kaart terug, en geld terug - al het geld.

Bij vervangen hebben ze ook een duidelijke taak op basis van Wetboek 7:21
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

Ze dienen binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast de zaak op te lossen. In backorder zeggen met het argument we zien wel wanneer is dus niet toegestaan. Het is dus tijd de winkel in gebreke te stellen:

Beste [winkel],

In lijn met wetboek 7:21 bent u verplicht binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast zorg te dragen voor een oplossing. U laat per e-mail blijken geen intentie te hebben daaraan te voldoen. Daarom stel ik u in gebreke. Indien ontvangst van deze e-mail niet binnen 48 uur bevestigd wordt, zal deze ingebrekestelling eveneens per aangetekende post volgen. De kosten daarvoor zullen eveneens worden geëist.

Het voorstel tot vergoeding van de dagwaarde is eveneens niet in lijn met wetgeving, getuige het Quelle-arrest (https://blog.iusmentis.co...-bij-een-consumentenkoop/).

Ik vorder daarom dat u binnen 2 weken een vervangend product levert.

Wordt deze vordering niet nagekomen, dan volgt zonder verdere communicatie dagvaarding waarbij alle kosten zullen worden verhaald.

Met vriendelijke blafblaf,
TS

Er zijn hier mensen met ervaring rond dagvaardingen en hoe die op te stellen als het zo ver komt. Voel je vrij de winkel op dit topic te wijzen. Mochten ze het idee hebben dat ze een andere keuze hebben dan na te komen, dan kunnen ze hier bijlezen.

Mocht het argument naar voren komen dat je niet de originele koper bent: helaas voor hen is overdracht van garantie bij consumenten ook bij wet geregeld, tenzij dat al bij initiële verkoop in de voorwaarden is uitgesloten. Maar, dan heb je alsnog je recht bij degene die het jou verkocht heeft, en die heeft weer recht bij de winkel. Per saldo zullen ze het dus sowieso op moeten lossen. Willen ze het moeilijk maken en het via deze weg doen, dan kan jij bij jouw verkoper gemaakte kosten verhalen en hij weer op de winkel. Zie ook daarvoor wetboek 7:21. Moeilijk doen is enkel in hun nadeel.

Noteer even serienummers bij retourneren, zodat ze ook niet vervelend gaan doen door te zeggen dat je een vervanging hebt terwijl ze dezelfde (defecte) kaart terugsturen. Bij een winkel met het getoonde uitgangspunt moet je weinig risico nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2018 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
@418O2

Ik begon wel heel vriendelijk.

@Verwijderd

Mijn dank is groot! Ga van het weekend werk van maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
Bedankt heren,

Webshop heeft eerst wat andere dingen aangeboden, maar uiteindelijk wordt het gehele aankoop bedrag gestort op mijn rekening.

Fijn weekend!
Pagina: 1