Van 5.1 naar 4.1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Apparatuur: Marantz sr5008, 65" TV, 2x JMR Jean Marie Reynaud twin signature, 2x MS short genie surround speaker en 1x MS short genie center speaker en een REL Strata 3 subwoofer

Mijn speakers bestonden voorheen in zijn geheel uit MS short genie's. Omdat ik zwaar ontevreden over het stereogeluid heb ik de 2 fronts vervangen voor de JMR's. Dat was een hele verbetering, de subwoofer kan nu iig uit bij muziek luisteren.

De JMR's staan vrijwel strak tegen de 65" TV aan. Nu vroeg ik mij af of ik die hele center speaker niet er gewoon uit kan gooien. Het lijkt mij dat de Marantz er gewoon rekening mee houd als ik opnieuw ga kalibreren dat het center kanaal verdeeld moet worden over de 2 fronts?

Uiteraard kan ik het gewoon proberen maar ik lees niet zoveel over 4.1 dus wat meer ervaringen of kennis is altijd welkom.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Weet niet hoeveel klank verschil er zit of dat opvalt tussen de center en de fronts
Stel het match wel dan zou ik ze behouden, zeker als je film/serie liefhebber bent.
Center voegt echt enorm veel toe.

Probeer het uit zou ik zeggen

Edit

Tip, zet de fronts wat verder uit elkaar en waarschijnlijk ook wat meer naar voren.
En een beetje indraaien, komt het geluid zeker ten goede.

[ Voor 24% gewijzigd door michael3 op 15-11-2017 20:24 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:40
Zo gauw de center niet meer wordt gezien door de receiver, zal dit signaal via de fronts lopen. Ik heb zelf langere tijd zonder center geluisterd en dat ging prima. Ik zou nu echter niet meer terug willen. De center zorgt ervoor dat spraak wel wat duidelijker is dan via de front speakers.

Je kunt het eenvoudig testen, meestal kun je in de receiver wel speakers deactiveren. Dan hoef je niet fysiek te ontkoppelen en audyssey opnieuw te draaien.

Zonder center kunnen de fronts beter dicht bij elkaar staan, met center beter verder uit elkaar.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Mijn front speakers kunnen niet verder uit elkaar. Indraaien heb ik al zeer subtiel gedaan Ik ga het maar gewoon proberen denk ik.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Inmiddels draai ik een tijdje zonder de center. Ik hoor zeker verschil maar niet storend genoeg om hem weer terug te zetten.

Plint er afgehaald, kabel er uit en plint weer terug dus.