Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-05 05:02
Mijn vraag
...
Mijn vraag is ik werk nu 5 jaar als ZZP’er in de bouw, maar nu heeft me opdrachtgever me een vraag gesteld om bij hem in loondienst te komen werken.
Werk nu als metalstut monteur (lichamelijk erg zwaar) en kan als voorman en eventueel in de toekomst als projectleider te werk gaan.
Alleen nu heb ik geen idee hoe ik moet rekenen voor salaris ik moet gaan krijgen dan.

Zit nu als ik in uren sta op 35 euro per uur en dan 37,5 uren per week.
Ik kan dit werk ook niet tot mijn 67 volhouden waarschijnlijk lichamelijk op deze tempo.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...veel gezocht en eigenlijk niks gevonden vandaar de vraag nu hier.
Al weet ik niet of het hier thuis hoort.

Alvast bedankt voor de moeite!

Beste antwoord (via fevo-1190 op 15-11-2017 20:01)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Ik bekijk het totale plaatje niet vanuit je (netto) portemonnee, maar vanuit de totale waarde van het plaatje.

Als een werkgever 3000 bruto betaalt, plus vakantiegeld in mei/juni en 13e maand in december, dan zit je aan een salaris van 42.000. Daar komt nog bij:
- 7000 euro aan premies WW en arbeidsongeshiktheid
- 3000 euro aan inkomensafhankelijke premie ZVW
- afhankelijk van de CAO, 2000 tot 5000 euro aan pensioenpremie.

De totale waarde van zo'n aanbod is dan ongeveer 55.000 euro per jaar.

Als ZZP-er ben je niet verzekerd voor WW (daarvoor moet je dus uit je omzet opzij leggen op een spaarrekening). Voor arbeidsongeschiktheid heb je (hopelijk) een AOV verzekering. Ook die betaal je zelf. Inkomensafhankelijke bijdrage ZWV, krijg je jaarlijks een aanslag voor van de belastingdienst. Pensioenpremie, ook pensioen moet je uit je omzet opzij leggen. Van een omzet van 55.000 blijft dus ook maar zo'n 40.000 a 45.000 over als je alles hebt betaald en opzij gelegd.

Netto heb je als ZZP-er nog wel een voordeel, namelijk de zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling. Je betaalt dus wat minder belasting dan een baas moet inhouden. Verschil zal bij bovenstaande getallen zo'n 400 euro per maand netto zijn in het voorbeeld van ZZP.

Ik vind dat verschil niet voldoende om al het ondernemersrisico op je schouders te nemen.

Wil je netto niet achteruit, dan moet je inzetten op zo'n 3600 bruto. Als je dat krijgt, heb je op alle vlakken gewonnen. Vergelijkbaar nettoloon, betere baan met meer toekomst en je risico's kwijt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat wil je weten? Wat een monteur verdient in de bouw? Dat is zeker minder dan de 35 euro per uur (bruto) die je nu krijgt.
Daarnaast bouw je natuurlijk we weer pensioen op via een werkgever en krijg je doorbetaald als je ziek bent.

Vraag is uiteraard ook wat je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
BastaRhymez schreef op woensdag 15 november 2017 @ 19:24:
Wat wil je weten? Wat een monteur verdient in de bouw? Dat is zeker minder dan de 35 euro per uur (bruto) die je nu krijgt.
Daarnaast bouw je natuurlijk we weer pensioen op via een werkgever en krijg je doorbetaald als je ziek bent.

Vraag is uiteraard ook wat je zelf wilt.
Bedankt voor je snelle reactie.
Mijn vraag is aan welk bedrag ik ongeveer moet denken als ik in loondienst zou gaan.
Als kijkt naar me bruto uurloon wat ik nu heb.

Heb verder zeer weinig bijkomende kosten aangezien ik gewoon privé auto rij , maar bij de opdrachtgever zou ik dan een bestelwagen krijgen.
Kosten voor gereedschap is circa 1000/1500 euro per jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door fevo-1190 op 15-11-2017 19:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik denk dat je toekomstige werkgever daar al redelijk vaste schalen voor heeft. Bouw kent volgens mij een CAO en afhankelijk van je functie en ervaringsjaren krijg je dan een loon toebedeeld.

Daar zal wellicht wat onderhandelingsruimte in zitten, maar ik weet niet hoe veel.

Overigens kun je het bruto loon dat je van je werkgever krijgt niet vergelijken met je bruto maandomzet als ZZPer. Werkgever betaald ook allerlei premies en verzekeringen die je als ZZPer zelf moet afragen.

Kan me voorstellen dat het groeipad wel interessant is, ook financieel.

Heeft je opdrachtgever al een aanbod gedaan? Weet je wat hij wil betalen?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Nee we moeten nog om de tafel zitten aangezien ik zelf aangaf er even over na te denken.
Natuurlijk ga ik er wat op achteruit, maar het complete plaatje zie ik.
Pensioen, gereedschap, vervoer, vakantiedagen , vakantiegeld, verzekeringen.

Dat zit natuurlijk in loondienst allemaal in je salaris al en nu moet ik alles zelf regelen en is minder goed verzekerd als in loondienst natuurlijk.
Vooral met ziekte is voor zzp’er erg duur .
Betaal nu 300e p/m en dan word ik pas na 1 maand betaald (vaste lasten) en moet eerste jaar doorbetalen.
Zulke dingen heb je natuurlijk niet bij een werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Als je moet ZZP-en voor 35 euro per uur, kan de overstap naar loondienst aantrekkelijk zijn. Je gemiddelde jaaromzet zal rond de 55.000 euro bedragen. Dat is vergelijkbaar het het totale plaatje van een baan die 3000 per maand bruto betaalt.

Met die baan heb je netto veel minder in handen, maar zijn wel je arbeidsongeschiktheid en pensioen betaald.

Een extra overweging voor jouw situatie is dat de baan een stapje omhoog is en een stapje naar minder zwaar werk. Meer kans om werkend de eindstreep te halen dus.

Ik ben al jaren ZZP-er in de ICT en zou niet gauw een ander adviseren om voor een baas te gaan werken, Maar in dit geval lijkt het wel de betere deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Ja lastig ben nog jong hoor (27lentes) , maar denk wel aan me toekomst.
Wil niet als ik dadelijk met pensioen gaat dat ik niet kan genieten, omdat als me gewrichten dan kapot zijn.
Dus jij zeg met 3000bruto zal het totale plaatje +/- gelijk zijn met nu?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +8 Henk 'm!

• t_captain
Ik bekijk het totale plaatje niet vanuit je (netto) portemonnee, maar vanuit de totale waarde van het plaatje.

Als een werkgever 3000 bruto betaalt, plus vakantiegeld in mei/juni en 13e maand in december, dan zit je aan een salaris van 42.000. Daar komt nog bij:

Als ZZP-er ben je niet verzekerd voor WW (daarvoor moet je dus uit je omzet opzij leggen op een spaarrekening). Voor arbeidsongeschiktheid heb je (hopelijk) een AOV verzekering. Ook die betaal je zelf. Inkomensafhankelijke bijdrage ZWV, krijg je jaarlijks een aanslag voor van de belastingdienst. Pensioenpremie, ook pensioen moet je uit je omzet opzij leggen. Van een omzet van 55.000 blijft dus ook maar zo'n 40.000 a 45.000 over als je alles hebt betaald en opzij gelegd.

Netto heb je als ZZP-er nog wel een voordeel, namelijk de zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling. Je betaalt dus wat minder belasting dan een baas moet inhouden. Verschil zal bij bovenstaande getallen zo'n 400 euro per maand netto zijn in het voorbeeld van ZZP.

Ik vind dat verschil niet voldoende om al het ondernemersrisico op je schouders te nemen.

Wil je netto niet achteruit, dan moet je inzetten op zo'n 3600 bruto. Als je dat krijgt, heb je op alle vlakken gewonnen. Vergelijkbaar nettoloon, betere baan met meer toekomst en je risico's kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
t_captain schreef op woensdag 15 november 2017 @ 19:56:

Wow zeer dankbaar met je reactie.
Zo dacht ik ook alleen wis ik niet aan welk bedrag ik moest denken.
Wat ik in de wandelgangen hoor is dat de voormannen bij het bedrijf rond 2200/2300 netto zitten.
Geen idee hoeveel dat bruto is helaas, maar heb natuurlijk ook ambities zoals de werkgever al aangaf naar projectleider/ werkvoorbereider.
Waardoor je natuurlijk ook weer een aardige stap naar boven zet.

Als ik een aanbieding krijg van 3000+ bruto is het eigenlijk al erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

€35 / u is geen vetpot, als je de mogelijkheid hebt om van zzp (voor €35/u) naar vast loondienst (initieel in soortgelijke functie) te gaan, dan is dat imho een no-brainer. Als je nu rekening houdt met reserveringen voor pensioen, vakantiedagen (die zijn in loondienst immers betaald loondienst; 20 dagen @ €35 / u is toch zo'n 5k waard), ziekteverlof, risico-op-mindere-tijden, etc., dan kan ik me niet voorstellen dat je slechter af zou zijn met 2500 bruto / mnd inclusief secondaire voorwaarden. Geef je nu echter alles uit wat er binnenkomt, dan zul je zoals t_captain voorrekent wat hoger moeten gaan zitten...

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 15-11-2017 20:34 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
naitsoezn schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:11:
€35 / u is geen vetput, als je de mogelijkheid hebt om van zzp (voor €35/u) naar vast loondienst te gaan, dan is dat imho een no-brainer. Als je nu rekening houdt met reserveringen voor pensioen, vakantiedagen (die zijn immers betaald loondienst; 20 dagen @ €35 / u is toch zo'n 5k waard), ziekteverlof, risico-op-mindere-tijden, etc., dan kan ik met niet voorstellen dat je slechter af zou zijn met 2500 bruto / mnd inclusief secondaire voorwaarden. Geef je nu echter alles uit wat er binnenkomt, dan zul je zoals t_captain voorrekent wat hoger moeten gaan zitten...
In de bouw liggen helaas de de gemiddelde uur tarieven niet erg hoog..
alleen als je leuke bouw aan kan nemen kan je even flink verdienen.
Bouw een pensioen natuurlijk ook op nu en probeer binnen mijn mogelijkheden ook goed te verzekeren.
Maar zoals een werkgever het doe luk mij gewoon financieel niet.
Zeker niet met een huishouden en een kind.
Maar 2600 bruto lijkt me wel erg weinig dan kom je op 1900 netto uit ergens denk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

fevo-1190 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:18:
[...]

In de bouw liggen helaas de de gemiddelde uur tarieven niet erg hoog..
I know ;) Maar 35/u is wel aan de onderkant van wat nog 'uit' kan.
Maar 2600 2500 bruto lijkt me wel erg weinig dan kom je op 1900 netto uit ergens denk?
Rond de 2000. https://www.berekenhet.nl/ is je vriend ;) Maar da's per maand. Wettelijk heb je dan nog recht op minimaal 20 betaalde vakantiedagen, je krijgt datzelfde bedrag minimaal één keer per jaar erbij (als vakantiegeld), en je wordt doorbetaald bij ziekte. Ik kan me voorstellen dat je momenteel meer netto overhoudt per maand, maar on the long run kan ik me niet voorstellen dat het veel verschilt.

Kijk, je moet eruit halen wat erin zit, en je moet zeker niet te laag gaan zitten in je onderhandelingen. Maar tegelijk moet je ook realistisch zijn en alles eerlijk vergelijken :)

[ Voor 10% gewijzigd door naitsoezn op 15-11-2017 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
2200-2300 netto komt overeen met pakweg 3100-3300 bruto. Stel dat jij ook zo’n aanbod krijgt. Dan zit je tussen de 3000 (bruto gelijkwaardig) en 3600 (netto gelijkwaardig) in.

Onder de streep komt dat neer op:
- de baas neemt een aantal risico’s van je over
- hij betaalt iets meer voor je dan nu
- maar niet zoveel dat je ZZP belastingvoordelen helemaal gecompenseerd worden.

Jij gaat er dus netto iets op achteruit (+-200) maar hebt daar veel veel voordelen voor terug. Zekerheid van wek en inkomen. Arbeidsongeschiktheid verzekerd bij het UWV (let op: een AOV wordt flink duurder als je wat ouder wordt). Een betere en minder zware baan.

Ik zou het met twee handen aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
naitsoezn schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:23:
[...]

I know ;) Maar 35/u is wel aan de onderkant van wat nog 'uit' Kan
Nou heb meerdere connecties in m’n branche en andere vakgebieden in de bouw, maar hoogste wat ik gehoord heb is 38/39 dus zoveel rek is er niet meer.
Maar bedankt voor de reacties ik zal eens snel gaan praten met de werkgever.
Dacht al dat het zo slecht nog niet is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:43
Wat @t_captain al stelt je uurtarief is te laag voor het risico dat je nu loopt. Bovendien verslijt je je lichaam op een tempo dat je dit niet tot je 70e vol gaat houden. En dat is naast het geld eigenlijk nog veel belangrijker.

Ik zou mijn gezondheid voorop stellen bij het beoordelen van dit dilemma. Ik zou dus in loondienst gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als ik een baas tref die in loondienst (totale plaatje, inclusief werkgeverlasten) net zoveel wil betalen als ik zelfstandig omzet, en ik zie een goede toekomst in die baan, dan ben ik waarschijnlijk ook wel om.

In de ICT liggen de bedragen echter veel verder uit elkaar. En is de "goede toekomst" van een baan een lastige zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

fevo-1190 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:38:
[...]

Nou heb meerdere connecties in m’n branche en andere vakgebieden in de bouw, maar hoogste wat ik gehoord heb is 38/39 dus zoveel rek is er niet meer.
Klopt. Maar dat wil niet zeggen dat de lui die 30/32 / uur vragen een gezond bedrijf hebben ;) Ik bedoelde met die opmerking gewoon te zeggen dat je rond de 35/uur echt wel op een soort 'break-even'-point komt, waaronder je serieus moet afvragen of het een investering in jezelf is die je aan het doen bent (wat natuurlijk een prima reden kan zijn om tijdelijk zo laag te gaan zitten), of het noodzaak is (als je geen ander werk kunt vinden, is bijna alles beter dan thuis zitten), of dat je jezelf gewoon voor de gek aan het houden bent door de vergelijking met loondienst niet helemaal eerlijk te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
naitsoezn schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:46:
[...]

Klopt. Maar dat wil niet zeggen dat de lui die 30/32 / uur vragen een gezond bedrijf hebben ;) Ik bedoelde met die opmerking gewoon te zeggen dat je rond de 35/uur echt wel op een soort 'break-even'-point komt, waaronder je serieus moet afvragen of het een investering in jezelf is die je aan het doen bent (wat natuurlijk een prima reden kan zijn om tijdelijk zo laag te gaan zitten), of het noodzaak is (als je geen ander werk kunt vinden, is bijna alles beter dan thuis zitten), of dat je jezelf gewoon voor de gek aan het houden bent door de vergelijking met loondienst niet helemaal eerlijk te maken :)
Sorry maar begrijp je niet helemaal.
Wil je zeggen dat de vergelijking met loondienst niet eerlijk is tegenover loondienst omdat er meer toekomst in is?
Kijk ik wil gewoon voor me zelf en me kind een goede toekomst met een gezonde vader en om hem zo nu en dan lekker te verwennen.

En hoe het nu gaat en met mijn ambities ( projectleider of werkvoorbereider) is het gewoon beter en gezonder om in loondienst te gaan.
Met het risico dat ik er tijdelijk even iets op achteruit ga maandelijks.
Maar op langere termijn er juist op verdien( pensioen ,zekerheid etc etc).

Bedankt voor alle nuttige reacties!
Word er gewaardeerd hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

fevo-1190 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 21:05:
[...]

Sorry maar begrijp je niet helemaal.
Sorry, ik ging een beetje off-topic. In jouw specifieke geval denk ik dat je moet inzetten op een vast verband in loondienst volgens het salaris dat t_captain voorrekende. Om de onderhandelingen mee te beginnen. Als je dan iets lager uitkomt geef ik je mee dat je eigenlijk nog steeds niet slechter uitkomt. Als je toekomstige baas direct akkoord gaat met dat eerste voorstel, weet je dat je te laag ingezet hebt :P

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 15-11-2017 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Dus voorstel van 3000 minimaal bruto .. kijk sowieso of er rek is, maar eerst maar eens het gesprek serieus gaan voeren.

Ik zal hier posten hoe het gesprek gegaan is!

Erg bedankt allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Pas wel op voor het 'je kan over 2 jaar ceo' worden verhaal. Kun je niet iets anders doen voor jezelf wat minder zwaar is?

[ Voor 34% gewijzigd door NotSoSteady op 15-11-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Is ook niet binnen 2 jaar.. gaat wel wat meer jaren overheen.
Is ook voor de toekomst en daar moeten we natuurlijk afspraken over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:37
Ik hoor ook om mij heen dat de zzp tarieven in de bouw stijgen, dat je nu 35 e/u rekent betekend niet dat je dat volgend jaar ook nog doet in je huidige situatie.

En beloftes van dan wordt je dit of dat.... Ik zou iig iets van scholing op papier laten zetten. Maar dan nog, heb jij voor gereduceerd tarief je daar 2 jaar uit de naad gewerkt, zetten ze je bijv nog op straat.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
mhr-zip schreef op woensdag 15 november 2017 @ 21:53:
Ik hoor ook om mij heen dat de zzp tarieven in de bouw stijgen, dat je nu 35 e/u rekent betekend niet dat je dat volgend jaar ook nog doet in je huidige situatie.

En beloftes van dan wordt je dit of dat.... Ik zou iig iets van scholing op papier laten zetten. Maar dan nog, heb jij voor gereduceerd tarief je daar 2 jaar uit de naad gewerkt, zetten ze je bijv nog op straat.
Toevallig is mijn vader al 25jaar zzp’er in dezelfde tak van de bouw en hij is sinds de crisis van 300 daggeld naar 250 en nu weer 280 gegaan.
Dus hij zat op zijn max voor de crisis op 40 euro per uur en nooit hoger geweest.
Alleen had die vroeger veel eigen werken waardoor je nog weleens dubbele daggeld had (meterprijzen).
Maar die tijden (gouden tijden) die komen niet meer terug.
Dat het drukker word/is dat is het wel duidelijk, maar die tijd komt niet meer terug helaas.
Enige wat je zou kunnen doen is meer gaan werken en dat kost je gezondheid.
En privé leven natuurlijk.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heb je al eens de CAO Afbouw 2015-2017 (waar de meeste metal stud monteurs onder vallen) doorgenomen?
Hier kan je voor iedere groep zien wat de functie omschrijvingen zijn (om zodoende voor jezelf in beeld te krijgen binnen welke groep je zou vallen) en tevens vind je daar o.a. terug welke garantielonen er zijn voor de verschillende groepsindelingen.

Ook lees ik in jouw gekozen antwoord dat je moet inzetten op een salaris van 3.600 euro. Dat is omgerekend ongeveer € 20,77 / uur dat je krijgt. Als ik dat vergelijk met de garantielonen (per 1-1-2017) van groep 3 met > 4 jaar werkervaring dan gaat dat nog wel een uitdaging worden. Groep 3 met > 4 jaar werkervaring is namelijk € 16,60. Voor groep 4 met >4 jaar werkervaring is dat € 17,20.

Natuurlijk is dat het minimum dat ze je zouden geven en kan je nog een prestatiebeloning afspreken en heb je mogelijk recht op overuren (weet niet of die regelmatig gemaakt worden en of je die als uitgangspunt mee zou willen nemen). Ook kan je een hoger garantieloon overeenkomen, maar de vraag is of jij met 5 jaar werkervaring zo'n € 3 tot € 4 euro per uur meer krijgt dan de garantielonen.

Daarnaast ook even een kleine tip: je ziet (met name in de bouw) dat ze het vakantiegeld al maandelijks uitbetalen. Let dus niet alleen op het bedrag onder aan de streep, maar ook even hoe deze is opgebouwd!
Zelf val ik bijv. onder CAO Bouw en krijg iedere maand een individueel budget vakantietoeslag, individueel budget verlofdagen* en een individueel budget duurzame inzetbaarheid. Bij elkaar is dit al meer dan € 600 / maand!

*Conform de CAO moesten er 10 verlofdagen worden ingeleverd, welke nu financieel worden vergoed

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 16:06
Mijn advies: ga in loondienst. Uit je verhaal blijkt dat je geen ondernemer bent. Waarom ben je in eerste instantie gaan ZZP'en? Het feit dat je niet weet wat je netto overhoudt aan je ondernemerschap is al veelzeggend.

Naast de optie om in loondienst te gaan heb je natuurlijk ook de mogelijkheid om als onder aannemer eigen werk aan te nemen. Dan kun je op jouw beurt weer mensen inhuren die het werk voor je uitvoeren. In de huidige markt van de bouw liggen daar zeker kansen.

Concreet antwoord. Stel je hebt 1600 declarabele (á 35 EUR) uren per jaar met bedrijfskosten van 6000 euro (verzekeringen, materiaal etc) en een oudedag reserve (FOR) van 4900 EUR dan kom je uit op een netto besteedbaar inkomen van +/- 35K EUR. Dat is een prima salaris. Je risico van "ondernemen" is ook zeer laag. Als je inderdaad een goede AOV hebt, zoals aangeeft, dan is dat helemaal niet verkeerd. Als je ook ieder jaar goed je FOR aanvuld dan heb je over een XX aantal jaar daar een zeer riant bedrag staan voor je pensioen (mits goed weggezet).

De reacties hier dat je bij 35 EUR/uur op een break-even point zit is dus niet waar. Iemand van 27 jaar gaat in de bouw als monteur geen +/- 2900 EUR netto verdienen. Aan deze manier van ondernemen (verkapt dienstverband) zit vrijwel geen enkel risico. Bij een dergelijk uurloon kun je je degelijk laten verzekeren en een prima pensioen opbouwen.

[ Voor 14% gewijzigd door T i M op 16-11-2017 09:37 ]

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 20:26
T i M schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:33:
De reacties hier dat je bij 35 EUR/uur op een break-even point zit is dus niet waar. Iemand van 27 jaar gaat in de bouw als monteur geen +/- 2900 EUR netto verdienen. Aan deze manier van ondernemen (verkapt dienstverband) zit vrijwel geen enkel risico. Bij een dergelijk uurloon kun je je degelijk laten verzekeren en een prima pensioen opbouwen.
Dat vind ik nogal stellig. Er zit wel degelijk risico aan, hij zal een erg goede (lees onbetaalbare) AOV moeten hebben mocht hij er niet op achteruit willen gaan bij ziekte, blessures, etc.
Daarnaast blijft er altijd een risico dat zijn opdrachtgever een ander vind die hetzelfde werk voor 30 euro gaat doen. De overheid eist ook ondernemersrisico, als dat niet aanwezig is zadel je de werkgever / opdrachtgever alsnog op met fikse toeslagen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

In loondienst heb je veel meer zekerheden. als ZZPer heb je ook niet altijd werk, als zou dat bij jouw uurloon nog mee kunnen vallen. aan de hand van je vraag en berichten,lijkt het me beter voor loondienst te kiezen.
Ik ken genoeg ZZPers die dachten veel geld te verdienen, maar vergaten wat ze moeten betalen voor oa arbeidsongeschiktheidsverzekering. zeker met wat je aangeeft zwaar lichamelijk werk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 11:48
T i M schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:33:
Mijn advies: ga in loondienst. Uit je verhaal blijkt dat je geen ondernemer bent. Waarom ben je in eerste instantie gaan ZZP'en? Het feit dat je niet weet wat je netto overhoudt aan je ondernemerschap is al veelzeggend.

Naast de optie om in loondienst te gaan heb je natuurlijk ook de mogelijkheid om als onder aannemer eigen werk aan te nemen. Dan kun je op jouw beurt weer mensen inhuren die het werk voor je uitvoeren. In de huidige markt van de bouw liggen daar zeker kansen.

Concreet antwoord. Stel je hebt 1600 declarabele (á 35 EUR) uren per jaar met bedrijfskosten van 6000 euro (verzekeringen, materiaal etc) en een oudedag reserve (FOR) van 4900 EUR dan kom je uit op een netto besteedbaar inkomen van +/- 35K EUR. Dat is een prima salaris. Je risico van "ondernemen" is ook zeer laag. Als je inderdaad een goede AOV hebt, zoals aangeeft, dan is dat helemaal niet verkeerd. Als je ook ieder jaar goed je FOR aanvuld dan heb je over een XX aantal jaar daar een zeer riant bedrag staan voor je pensioen (mits goed weggezet).

Met alle respect, maar ondernemers met een uurloon van €35 en zonder inzicht in de eigen situatie moeten heel ver weg blijven van de FOR. Het zijn (generaliserend gesproken) vaak de mensen die alles nodig hebben daarom ook opmaken en er dan jaren later achter komen dat ze het geld hadden moeten reserveren. Dan kun je beter je jaarruimte en reserveringsruimte gebruiken en in een pensioenpot storten, dan weet je tenminste zeker dat je het geld niet meer uit kunt geven.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• T i M
TukkerTweaker schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:36:
[...]

Dat vind ik nogal stellig. Er zit wel degelijk risico aan, hij zal een erg goede (lees onbetaalbare) AOV moeten hebben mocht hij er niet op achteruit willen gaan bij ziekte, blessures, etc.
Daarnaast blijft er altijd een risico dat zijn opdrachtgever een ander vind die hetzelfde werk voor 30 euro gaat doen. De overheid eist ook ondernemersrisico, als dat niet aanwezig is zadel je de werkgever / opdrachtgever alsnog op met fikse toeslagen.
Hij geeft aan een AOV te hebben die 300 p/m kost en al na één maand uitbetaald. De voorwaarden ken ik verder natuurlijk niet, maar iemand die 27 jaar is en al 3600 EUR p/j premie betaald is zeker niet slecht verzekerd. De hoogte van de premie zal voor een groot deel door zijn gekozen werk komen. Vergeet ook niet dat een AOV aftrekbaar is. Een goede AOV met degelijke dekking is dus zeker niet onbetaalbaar.

De overheid eist ondernemersrisico, maar als je iedere week 37,5 uur maakt bij dezelfde opdrachtgever dan is dat ver te zoeken. Als je zonder werk komt te zitten dan kun je in de huidige markt de volgende dag al weer bij de volgende op de stoep staan.

Maar nogmaals: ik adviseer TS zeker om in loondienst te gaan om mijn eerder genoemde redenen.

• T i M
coelho schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:37:
[...]

Met alle respect, maar ondernemers met een uurloon van €35 en zonder inzicht in de eigen situatie moeten heel ver weg blijven van de FOR. Het zijn (generaliserend gesproken) vaak de mensen die alles nodig hebben daarom ook opmaken en er dan jaren later achter komen dat ze het geld hadden moeten reserveren. Dan kun je beter je jaarruimte en reserveringsruimte gebruiken en in een pensioenpot storten, dan weet je tenminste zeker dat je het geld niet meer uit kunt geven.
Ik ben het volledig met je eens. Wilde alleen aangeven dat je als ZZP'er die genoeg uren maakt met 35 EUR per uur een prima netto loon kunt overhouden en daarbij geld opzij kunt zetten en je goed laten verzekeren.

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 20:26
T i M schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:47:
[...]

Hij geeft aan een AOV te hebben die 300 p/m kost en al na één maand uitbetaald. De voorwaarden ken ik verder natuurlijk niet, maar iemand die 27 jaar is en al 3600 EUR p/j premie betaald is zeker niet slecht verzekerd. De hoogte van de premie zal voor een groot deel door zijn gekozen werk komen. Vergeet ook niet dat een AOV aftrekbaar is. Een goede AOV met degelijke dekking is dus zeker niet onbetaalbaar.
Ik doel meer op de situatie dat de AOV bepaald dat hij nog voldoende inzetbaar is maar dat dat praktisch niet gaat door de zwaarte van het werk. Dan heb niets om op terug te vallen, maar dat uiteraard afhankelijk zijn van de voorwaarden van de AOV.
De overheid eist ondernemersrisico, maar als je iedere week 37,5 uur maakt bij dezelfde opdrachtgever dan is dat ver te zoeken.
Daarmee voldoe je dus niet aan de (nieuwe) regels van de overheid met als gevolg dat deze komt incasseren bij de werkgever. Men wil juiste deze schijnzelfstandigheid gaan aanpakken.
Pagina: 1