i5 3570K Overclocken lukt niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-09 10:37

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Hallo,

Zit met een vaag probleem. Probeer mijn i5 3570k over te clocken op een Asus Maximus V Formula. Alleen zodra ik in Windows 10 kom draait de cpu weer op stock. Maakt niet uit hoe hoog ik de Turbo ratio verander. Of voltage's ofso.

In de bios lukt het overclocken wel. Zodra ik in Windows kom zie ik gewoon weer de standaard clock in CPU-Z? snap het niet meer.....

heb deze info gebruikt :

https://rog.asus.com/arti...hz-on-the-maximus-v-gene/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet je multiplier omhoog gooien. (100x40 ofzo). Heeft een I5 3570k een turbo? ja dus, maar de turbo word alleen ingeschakeld bij stevige load dacht ik

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2017 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Maakt niet uit wat ik probeer. Al verander ik de muliplier en ik kom in Windows. Dan draait hij gewoon weer op stock. Onder 100% maakt niks uit.

Lijkt wel of Windows 10 de overclock tegenhoud ofso?

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:24
als je daarna weer terug komt in de bios is de overclock dan nog aanwezig of is ie ook gereset in de bios?

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Heb je de turbo disabled in de bios ?
Heb je eist nog aan staan ?

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
jeppekroezen schreef op donderdag 16 november 2017 @ 01:08:
als je daarna weer terug komt in de bios is de overclock dan nog aanwezig of is ie ook gereset in de bios?
overclock blijft in de bios staan.

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
5erveD schreef op donderdag 16 november 2017 @ 07:29:
Heb je de turbo disabled in de bios ?
Heb je eist nog aan staan ?
turbo is enabled. Eist staat uit. Kan het niet mijn RAM zijn? Omdat ik telkens instel dat hij op 1600mhz moet blijven. Dat hierdoor de CPU niet hoger kan dan 3.8ghz?

Jahoor het komt door mijn RAM snelheid....... :)

[ Voor 7% gewijzigd door SerSam1 op 16-11-2017 13:38 ]

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-09 20:48

TommieW

Numa numa.

Heb je in Windows het Power Plan op High Performance staan?

Ik heb hier een Asus P8Z77-V Pro met een i5 3570k. Voorheen heb ik hetzelfde probleem ervaren. Omdat dit ondertussen een flink aantal jaren geleden is, kan ik je niet precies vertellen wat de oplossing was. Ik kan wel even mijn settings delen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
BCLK Freq: 100MHz
ASUS MultiCore Enhancement: Enabled
Turbo Ratio: Manual
Ratio Sync Control: Enabled
Memory Frequency: Auto
EPU Power Saving Mode: Disabled
Submenu CPU Power Management:
  CPU Ratio: Auto
  Enhanced Intel SpeedStep Technology: Enabled
  Turbo Mode: Enabled

Ik kan me ook herinneren dat dat RAM moeite had om op 1600MHz te draaien. Daarom heb ik deze op auto gelaten. (Dus 1333MHz in mijn geval.) Ik raad je dan ook aan om eerst je CPU over te clocken en het RAM even met rust te laten.

Daarnaast heb je ook kans dat de OC gereset wordt als het systeem niet POST. Misschien is dat hier het probleem?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
TommieW schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:44:
Heb je in Windows het Power Plan op High Performance staan?

Ik heb hier een Asus P8Z77-V Pro met een i5 3570k. Voorheen heb ik hetzelfde probleem ervaren. Omdat dit ondertussen een flink aantal jaren geleden is, kan ik je niet precies vertellen wat de oplossing was. Ik kan wel even mijn settings delen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
BCLK Freq: 100MHz
ASUS MultiCore Enhancement: Enabled
Turbo Ratio: Manual
Ratio Sync Control: Enabled
Memory Frequency: Auto
EPU Power Saving Mode: Disabled
Submenu CPU Power Management:
  CPU Ratio: Auto
  Enhanced Intel SpeedStep Technology: Enabled
  Turbo Mode: Enabled

Ik kan me ook herinneren dat dat RAM moeite had om op 1600MHz te draaien. Daarom heb ik deze op auto gelaten. (Dus 1333MHz in mijn geval.) Ik raad je dan ook aan om eerst je CPU over te clocken en het RAM even met rust te laten.

Daarnaast heb je ook kans dat de OC gereset wordt als het systeem niet POST. Misschien is dat hier het probleem?
Power plan staat op high perfomance..... Maar ik denk dat er wat met de CMOS aan de hand was. Nadat ik rechtstreeks met BCLK/PEG Frequency ging overklokken lukte het wel om de cpu hoger te krijgen.

Nadat de cmos een paar gereset was omdat de overclock niet goed ging probeerde ik gewoon weer BCLK/PEG op 100 te laten en alleen de Turbo aan te passen.

En nu ineens lukt het weer wel?????? CMOS resetten was dus de oplossing denk ik.

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
Alle power saving modes uitzetten
Turbo mode uitzetten ( of hoe dat dan ook heet)
Voltage vast zetten op stock. ( je kan in CPU-Z lezen want je stock voltage is onder load)
multiplier omhoog gooien ( niet te veel)

Als je uiteindelijk vastloopt kan je nog PLL overvoltage aanzetten en loadline calibratie iets omhoog zetten.

Heb zelf een i5-3570K op 4.4Ghz draaien op mijn MSI mobo :).

de baseclock aanpassen heeft bij core I cpu's niet veel zin. zit niet echt speling in.
cpu freq= BCLK*Multiplyer.

heb je verder al op youtube gekeken?

Meow, meow I'm a cow

Pagina: 1