Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

internet delen met buur/schoonbroer

Pagina: 1
Acties:
  • 498 views

Vraag

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-11 17:59
Ik wil graag internet delen met mijn buurman (en schoonbroer), en ook de toegang tot een NAS delen binnen het netwerk. Zo kunnen we ook samen de kosten delen van een extra "zwaar" abonnement. We hebben reeds een netwerkkabel voorzien tussen de meterkasten in beide woningen.

Ik dacht om gewoon in het ene huis de netwerkkabel op de (telenet) modem aan te sluiten, en in het andere huis daar een router op aan te sluiten. Maakt het uit waar we de NAS aansluiten? Gaat dit werken (vooral dan de gedeelde toegang tot de NAS)? Zie ik bepaalde zaken over het hoofd? Ik ben geen complete noob, maar toch verre van een expert en ben op zoek naar de beste simpele oplossing.

(Naar privacy/opsplitsen van het netwerk maak ik me niet veel zorgen. We hebben een goed contact. Als ooit een van ons verhuist is ook alles in beide woningen voorzien om een aparte aansluiting te nemen.)

PVOutput

Beste antwoord (via botn op 16-11-2017 10:53)

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je koppelt aan de netwerkkabel die je doorgevoerd hebt een 5 of 8p switch
Jouw router/modem behandelt alle verkeer naar buiten.
Wil je een dekkend (wifi) netwerk dan gebruik je op de strategische plaatsen een acces point.
( beneden / eerste etage )
Hier moet je dan weer eel een kabel trekken naar de switch natuurlijk.

Ik zou vanuit de meterkast bekabeling trekken naar de verdiepingen, en daar met extra switches ( of in de muren ) werken.

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Routers koppelen twee verschillende netwerken aan elkaar. Als je bij elkaars devices en gegevens wilt kunnen moet je in hetzelfde netwerk zitten en moet je dus geen router ertussen plaatsen. Gebruik liever een switch.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • Beste antwoord

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Je koppelt aan de netwerkkabel die je doorgevoerd hebt een 5 of 8p switch
Jouw router/modem behandelt alle verkeer naar buiten.
Wil je een dekkend (wifi) netwerk dan gebruik je op de strategische plaatsen een acces point.
( beneden / eerste etage )
Hier moet je dan weer eel een kabel trekken naar de switch natuurlijk.

Ik zou vanuit de meterkast bekabeling trekken naar de verdiepingen, en daar met extra switches ( of in de muren ) werken.

• bootjohn52
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09-2021
Als ik geen wachtwoord instel maar OPEN zet? Dan kan iedere willekeurige voorbijganger (dus ook de buurman) toch op mijn kosten internetten?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

bootjohn52 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:28:
Als ik geen wachtwoord instel maar OPEN zet? Dan kan iedere willekeurige voorbijganger (dus ook de buurman) toch op mijn kosten internetten?
Ja.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-11 09:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ja.

Maar het is niet gewenst om oudere topics te kicken en te kapen, zou je dus een volgende keer een nieuw topic aan willen maken?

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-11 08:01
Het is dan inderdaad mogelijk voor voorbijgangers om in dat openbaar netwerk te surfen naar het internet of zelfs downloaden.

Er wordt aangeraden om je wifi niet openbaar te maken.

Wil je dit toch dan zou ik een apart netwerk maken wat niet bij je eigen netwerk kan maar wel naar internet kan connecten. Daarbij zou ik de bandbreedte ook niet op maximaal zetten maar zo minimaal mogelijk.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.