Evohome plaatsen, oude thermostaat 3 draden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 13:04
Ik heb onlangs een evohome set gekocht voor onze stadsverwarming en wou deze gaan aansluiten. Voor de ketel communicatie heb ik er een BDR91 relaismodule bij gekocht.

Mijn plan was om 230v apart te voeden en van de huidige kamerthermostaat (Merk Oventrop) de 2 aan/uit signaal draden te gebruiken. Echter zie ik dat deze kamerthermostaat gevoed word door 3 draden en zo op t eerste zicht door 230v gezien de dikte van de aders.

Weet iemand of ik de BDR91 kan aansluiten als ik 3 draden heb? Of heb ik een andere module nodig.
Van de handleiding word ik niet echt veel wijzer helaas.

Heb al gegoogled maar meeste wat ik tegenkom gaat over de 230v aansluiten.

[Edit; topic title verkeerd gaat om thermostaat ipv radiator uiteraard, maar dat is niet meer te wijzigen]

[ Voor 5% gewijzigd door xAndyx op 15-11-2017 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wellicht mis ik iets, maar waarom heb je een ketelrelais module nodig als je stadsverwarming hebt? De warmte komt toch gewoon je huis binnen? Volgens mij heb je dan alleen de EvoTouch en een aantal HR80's of HR91's nodig.

Als het ding 3 draden heeft, zou het kunnen dat je een live, neutraal en schakeldraad hebt? Waar gaan de draden naar toe?

[ Voor 22% gewijzigd door Microkid op 15-11-2017 16:51 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
De BDR91 zorgt ervoor dat er niet continu warmte rond gepompt word. Zelfde wat dr kamerthermostaat nu doet. Het aan / uit naar signaal naar de warm water voorziening sturen.

Ik vervang ook alleen de radiator knoppen op plekken die ik belangrijk vind.

Volgens honeywell maakt t niet uit of dit aan uit signaal nou naar een ketel gaat of een stadsverwarming voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

https://www.oventrop.com/...76e-8615-9552bcbb2f5c.pdf

Lijkt er op dat het inderdaad een schakeldraad is (pagina 5, anschlussbeispiel 1). Zodra er warmte nodig is, schakelt deze zodat de pomp/ketel kan draaien. Het ding lijkt dus 220v te schakelen. Een BDR91 kan dat ook, alleen zal je dan 220v erin moeten stoppen, en met 2 draden naar je pomp.

Ik zou eerst eens goed onderzoeken hoe alles nu gekoppeld is qua electra.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 15-11-2017 16:59 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAndyx
Bedankt het is inmiddels gelukt.

Voor wie tegen hetzelfde aanloopt;
De BDR91 heeft 1x N en 2x L aansluiting voor de voeding. Ik heb de N & L van mijn 3 draden aangesloten op de N & L van de BDR91. De 2e L is intern verbonden, dus deze heb ik verbonden op de A aansluiting. Ten slotte de overgebleven schakeldraad op B aangesloten.

Alles werkt nu zoals ik wil.