Gearbest refund bij niet ontvangen bestelling

Pagina: 1
Acties:
  • 2.177 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrWhite1
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-08 20:50
ff hier bij posten ipv een nieuw topic te openen.

Ik heb bij gearbest een telefoon besteld, deze staat al sinds 19 september in transit (van UK naar BE), talloze mails gestuurd naar DPD en tot op heden nog geen antwoord gekregen.
Ik heb uiteindelijk naar hen gebeld, betalend nummer en 10 minuten in wacht staan (blijkt standaard zo te zijn, want iedere keer ik bel is het altijd 10min wachten), zei die persoon aan de lijn me doodleuk "ah dat pakketje is verloren meneer".
Uiteraard toevallig als het om een telefoon gaat... maarja dat is een andere discussie.
Dus hij raadde mij aan om gewoon terug met de leverancier contact op te nemen en een refund of reshipping aan te vragen.
Ik heb dit dus gedaan, maar ik moest wachten tot hun verzending deadline verstreken was, dit is eindelijk sinds gisteren verstreken.

Nu krijg ik van Gearbest het antwoord dat m'n verzending niet verzekerd was en dat ze me 3 opties bieden.
1: een nieuw toestel opsturen als ik de helft van de waarde van het toestel betaal
2: store credit en "goodwill" van hun extra punten krijgen bij gearbest
3: helft van het geld terug krijgen

Ik heb even hun "terms & conditions" doorgenomen en daar staat in, indien je niet verzekerd bent zij niet verantwoordelijk zijn voor enige problemen met de verzending/aflevering.

Nu mijn vraag: Is er de mogelijkheid dat ik het volledige bedrag terug kan krijgen of heb ik gewoon pech door die verzekering over het hoofd te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dit is best een eigen topic waard imho, niet zo netjes om het bestaande topic te kapen.

Maar goed, je hebt gewoon recht op levering van de telefoon - ook al heb je niet voor verzekerde verzending gekozen (je kunt het immers niet bij hen afhalen dus zij zijn verantwoordelijk voor een goede levering tot aan jouw deur). MAAR... ga je gelijk maar eens krijgen bij een club als Gearbest als kleine consument uit NL.

Ik zou het zien als leergeld en dan maakt het niet zoveel uit voor welke optie je kiest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrWhite1
@Icephase Wil dit topic niet kapen hoor, maar is een soortgelijke situatie, vandaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

DrWhite1 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:28:
@Icephase Wil dit topic niet kapen hoor, maar is een soortgelijke situatie, vandaar...
Ik heb het wel een eigen topic gegeven, gezien het hier niet om AliExpress gaat.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Icephase schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:21:
ga je gelijk maar eens krijgen bij een club als Gearbest als kleine consument uit NL.

Ik zou het zien als leergeld en dan maakt het niet zoveel uit voor welke optie je kiest...
Dit.

Daarnaast wordt de optie verzekerd verzenden niet voor niets aangeboden, en is slechts vaak een klein bedrag...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je betaald hebt met PayPal kan je proberen een geschil te openen. Als je betaald hebt met creditcard kan je daar aankloppen.

Eigenlijk moet je al zulke producten gewoon via een creditcard aanschaffen, dan sta je in zulke situaties veel sterker.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik betaal alles in China met paypal of CC en als het duurder is, liever met CC.
Ik verwacht van mijn Visa, waar ik gewoon voor betaal dat ze dit soort dingen verzekerd hebben.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

Wat als je de Nederlandse support op Gearbest even probeert? Die zitten op Fok!: http://forum.fok.nl/topic/2409315 wellicht is daar meer redelijkheid te vinden? Heeft mij wel vaker geholpen.

Overigens is het juridisch wel zeer discutabel, deze Chinese spelers opereren op de Nederlandse markt en hebben zich dus te houden aan EU en NL-wetgeving, waarin de aanbieder verantwoordelijk blijft en dit niet afgewenteld kan worden op de koper. Maar goed, daar heb je in praktische zin heel weinig aan, of je moet een rechtszaak willen beginnen.

[ Voor 48% gewijzigd door MsG op 15-11-2017 16:36 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrWhite1
@ThatsHollywood Ik had een bestelling geplaatst met verzekering, maar geannuleerd omdat ik een toestel groter geheugen wou en vergeten de verzekering aanvinken bij de nieuwe bestelling, normaal gezien neem ik altijd de vezekering aangezien dit echt maar een paar euro is.

@Tsurany @dfrenner Is met Paypal betaald geweest, kan eventueel bij hen eens horen, thx voor de tip!

@MsG Thanks, wist niet dat ze op fok zaten, kan dat eventueel eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
DrWhite1 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:34:
@ThatsHollywood Ik had een bestelling geplaatst met verzekering, maar geannuleerd omdat ik een toestel groter geheugen wou en vergeten de verzekering aanvinken bij de nieuwe bestelling, normaal gezien neem ik altijd de vezekering aangezien dit echt maar een paar euro is.

@Tsurany @dfrenner Is met Paypal betaald geweest, kan eventueel bij hen eens horen, thx voor de tip!

@MsG Thanks, wist niet dat ze op fok zaten, kan dat eventueel eens proberen.
Probeer er eerst met GB uit te komen, voor je via Paypal een case opent. Te vroeg een case openen kan wel eens averechts werken, las ik op fok.

Ik heb je ook een PM gestuurd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlakHawk
Omdat ik regelmatig review voor Gearbest, heb ik een contactpersoon via Skype. In principe doet zij geen aftersales, maar ik heb in dit geval gevraagd of ze maar de case van @DrWhite1 wilde kijken. Ik kreeg zojuist antwoord:

Blijkbaar zijn er in september wat problemen geweest met de inspectie bij de douane. Daardoor zijn er diverse pakketten blijven hangen, waar zij niets aan kunnen doen.

Ze bevestigde dat er gewoon een resend zal plaatsvinden voor iedereen met dit probleem.

Tevens gaf ze aan dat er op Fok en Facebook een support account aanwezig zijnvoor dit soort problemen. Mocht je ergens mee zitten geef het daar aan!

Gearbest Nederland op Facebook en in de China shop sectie op Fok.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrWhite1
@dfrenner held! :>

Nu weet ik niet of het dankzij jouw tussenkomst is of zoals je aan geeft in je bericht door de problemen met de doane, want heb zonet een reply op m'n openstaand ticket gekregen:
Dear,

Sorry to hear that you have not received your order.
We are preparing the reshipment of your item.
When we ship it out, you will receive a confirmation email from us.
Thank you for your patience and understanding.

Best Regards
Gearbest Customer Service
http://www.gearbest.com/

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 21:52

Cis

*knip* offtopic

[ Voor 104% gewijzigd door Yorinn op 16-11-2017 21:21 ]

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Laten we hier geen algemeen ervaringen-topic van maken, daar hebben we [Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 2a ook al voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:44
MsG schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:31:
Wat als je de Nederlandse support op Gearbest even probeert? Die zitten op Fok!: http://forum.fok.nl/topic/2409315 wellicht is daar meer redelijkheid te vinden? Heeft mij wel vaker geholpen.

Overigens is het juridisch wel zeer discutabel, deze Chinese spelers opereren op de Nederlandse markt en hebben zich dus te houden aan EU en NL-wetgeving, waarin de aanbieder verantwoordelijk blijft en dit niet afgewenteld kan worden op de koper. Maar goed, daar heb je in praktische zin heel weinig aan, of je moet een rechtszaak willen beginnen.
Er is helemaal niks discutabels aan.
Als je iets koopt bij een Chinese speler, dan gelden de regels van dat land. Koop op afstand geldt voor Nederlandse bedrijven. Heb je het gekocht bij de Europese vestiging, dan gelden de EU regels.

Ik snap ook nooit dat mensen daarover zeuren. De reden waarom die Chinese webshops zo goedkoop zijn is dat ze zich niet hoeven te houden aan al die regels als 1 a 2 jaar garantie en koop op afstand waardoor de helft van de mensen na 2 weken het volledige aankoopbedrag terugvraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@BarôZZa dat is te kort door de bocht, er bestaat regelgeving die grensoverschrijdend is en er bestaat regelgeving voor bedrijven die zich vanuit het buitenland specifiek op de Nederlandse markt richten.

Zeker websites die zich specifiek op Nederland richten, Nederlandse betaalmethoden aanbieden en een website in het Nederlands hebben kunnen wel degelijk onder Nederlands recht vallen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkevilapie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-08 00:05
de verkoper (winkel) is verantwoordelijk voor het leveren van het product, dus ze zitten gewoon fout. je kan gewoon je geld terug krijgen.
https://radar.avrotros.nl...eraakt-in-de-post-wat-nu/
je moet ze gewoon op plichten wijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

darkevilapie schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:18:
de verkoper (winkel) is verantwoordelijk voor het leveren van het product, dus ze zitten gewoon fout. je kan gewoon je geld terug krijgen.
https://radar.avrotros.nl...eraakt-in-de-post-wat-nu/
je moet ze gewoon op plichten wijzen.
Dat gaat over (web)winkels in Nederland. Gearbest is een Chinees bedrijf, daar kan je nou niet echt Nederlands consumentenrecht op toepassen.

@Tsurany Voor bedrijven zoals Aliexpress zal dit misschien gelden, maar dan nog blijft de vraag of ze ook gaan luisteren. En probeer jij (als klant) maar eens een winkel in China voor de rechter te slepen.

[ Voor 16% gewijzigd door Kenzi op 17-11-2017 13:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

BarôZZa schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:08:
[...]

Er is helemaal niks discutabels aan.
Als je iets koopt bij een Chinese speler, dan gelden de regels van dat land. Koop op afstand geldt voor Nederlandse bedrijven. Heb je het gekocht bij de Europese vestiging, dan gelden de EU regels.

Ik snap ook nooit dat mensen daarover zeuren. De reden waarom die Chinese webshops zo goedkoop zijn is dat ze zich niet hoeven te houden aan al die regels als 1 a 2 jaar garantie en koop op afstand waardoor de helft van de mensen na 2 weken het volledige aankoopbedrag terugvraagt.
Dat is je reinste onzin, en raad je aan eens een wetboek te kopen danwel te lezen. Zodra je je diensten/producten expliciet aanbiedt in een bepaald land moet je voldoen aan de regels van het land waarin je dat aanbiedt. Bij internationale webwinkels is dat 'expliciet aanbieden' soms wat discutabel, maar Chinese webwinkels waar je:

- Nederlandstalige websupport hebt
- met het oerHollandse iDeal kan betalen
- De website in het Nederlands aanbieden
- Actieve officiële Nederlandse reclamepagina's op bijvoorbeeld Facebook hebt

Kunnen er redelijkerwijs zeker niet zomaar onderuit dat ze zich expliciet ook richten op de Nederlandse markt. Dus ja, formeel gaat een WKOA ook gewoon op. Dat ze zo goedkoop zijn komt vooral door het feit dat daar de loonkosten relatief laag zijn en de mensen daar massaal werken in fabrieken voor een schamel hongerloontje. In de praktijk gaat niemand zijn retourrecht afdwingen bij reuzen als AliExpress of Banggood, maar juridisch is het zeer goed te verdedigen dat deze winkels zich ook expliciet richten op de Nederlandse markt en daarmee onderhevig zijn aan onze consumentenbescherming.

Bronnen:
https://www.charlotteslaw...echt-verkopen-buitenland/
http://curia.europa.eu/ju...=first&part=1&cid=1349336

[ Voor 3% gewijzigd door MsG op 17-11-2017 13:28 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kenzi schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:24:

@Tsurany Voor bedrijven zoals Aliexpress zal dit misschien gelden, maar dan nog blijft de vraag of ze ook gaan luisteren. En probeer jij (als klant) maar eens een winkel in China voor de rechter te slepen.
Klopt, dat is zoals altijd het verschil tussen recht hebben en recht krijgen. Er is wel veel meer Europese wetgeving van toepassing op Chinese bedrijven, de vraag is echter hoe je dat af gaat dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:26

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

MsG schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:25:
[...]

Dat is je reinste onzin, en raad je aan eens een wetboek te kopen danwel te lezen. Zodra je je diensten/producten expliciet aanbiedt in een bepaald land moet je voldoen aan de regels van het land waarin je dat aanbiedt. Bij internationale webwinkels is dat 'expliciet aanbieden' soms wat discutabel, maar Chinese webwinkels waar je:

Kunnen er redelijkerwijs zeker niet zomaar onderuit dat ze zich expliciet ook richten op de Nederlandse markt. Dus ja, formeel gaat een WKOA ook gewoon op. Dat ze zo goedkoop zijn komt vooral door het feit dat daar de loonkosten relatief laag zijn en de mensen daar massaal werken in fabrieken voor een schamel hongerloontje. In de praktijk gaat niemand zijn retourrecht afdwingen bij reuzen als AliExpress of Banggood, maar juridisch is het zeer goed te verdedigen dat deze winkels zich ook expliciet richten op de Nederlandse markt en daarmee onderhevig zijn aan onze consumentenbescherming.
En wie moet ze dan gaan aanpakken? Boze brief sturen naar HK/China lui? Als de webwinkel zich niet in Nederland of Europese grond bevind hoe wil je ze dan ergens toe dwingen geen enkele autoriteit hier in Europa die ze even kan vertellen hoe ze het moeten doen. Iedereen weet dat je koopt in HK/China dat geven ze ook aan, Als je een Iphone koopt in America in de winkel zegt kan Apple NL/EU ook gewoon zeggen ''ja niet ons probleem ga maar terug naar de winkel waar je het hebt gekocht''

In TS zijn geval vaak lossen ze het wel op duurt alleen lang, Store credit is volledig bedrag? zou ik dat doen en nieuwe laten sturen en wel verzekering aanvinken ;)

[ Voor 14% gewijzigd door 42dpi op 17-11-2017 13:34 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Als je een iPhone koopt in een winkel in Amerika gaat het expliciet aanbieden op de Nederlandse markt ook compleet niet op. Het praktische afdwingen was ook niet mijn punt, ik ging puur tegen de verkeerde stelling in verweer dat dat soort winkels inherent niet gebonden zijn aan Nederlandse of Europese wetgeving, dat is domweg onwaar. In praktische zin heb je inderdaad er vaak maar mee te dealen, maar dat geldt vaak genoeg ook voor binnenlandse shops, procederen kost nog altijd geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Tsurany schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:18:
@BarôZZa dat is te kort door de bocht, er bestaat regelgeving die grensoverschrijdend is en er bestaat regelgeving voor bedrijven die zich vanuit het buitenland specifiek op de Nederlandse markt richten.

Zeker websites die zich specifiek op Nederland richten, Nederlandse betaalmethoden aanbieden en een website in het Nederlands hebben kunnen wel degelijk onder Nederlands recht vallen.
MsG schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:25:
[...]

Bronnen:
https://www.charlotteslaw...echt-verkopen-buitenland/
http://curia.europa.eu/ju...=first&part=1&cid=1349336
Rijksoverheid verwijst zelf naar:

https://www.consuwijzer.n...-bij-buitenlandse-webshop

Waar moet ik verder op letten als ik iets koop in een land buiten Europa?
Koopt u iets in een land buiten Europa? Dan gelden de regels van dat land. Het is belangrijk om uit te zoeken welke regels dit zijn.

ConsuWijzer geeft alleen advies en informatie over het Nederlandse consumentenrecht. Wij kunnen u niet vertellen wat uw rechten zijn als u iets koopt in het buitenland.

Denk na. Je koopt iets bij een Chinees bedrijf die naar alle landen over de hele wereld stuurt.

Binnen Europa gelden andere regels, dan moet je je webshop wel aanpassen als je je bijvoorbeeld op de Duitse markt richt. Dat zijn afspraken die hier zijn gemaakt. Voor China geldt dat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door BarôZZa op 17-11-2017 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrWhite1
@42dpi Store credit was ook maar de helft van het bedrag, maar met extra punten die ik dan zou krijgen, wat ook niet overeen komt met het totale bedrag van de aankoop.

Maar goed, ze gaan nu een nieuw toestel opsturen.
Of het nu is door tussenkomst van dfrenner weet ik niet, maar plotseling ging het wel. Dus ik ben blij dat ik niet onmiddelijk beslist had om een van hun voorstellen te aanvaarden :)

Maar over de service van DPD ben ik totaal niet te spreken, van die lui krijg je per email nooit een antwoord en ben je verplicht te bellen op een betalend nummer... geen probleem voor mij, maar dan verwacht ik wel dat ik zeer snel iemand aan telefoon krijg en niet 10 minuten in wacht sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Ja gelezen, niet overtuigd en bovendien heeft Gearbest geen van die zaken. Geen Nederlands domein, geen Nederlandse taal(behalve google translate) en geen iDeal.

Daarnaast ontbreekt elke mechanisme om iets te doen. De reden waarom consumentenbescherming werkt is doordat die bedrijven hier (in Nederland of de EU) gevestigd zijn. Dan kan je ze aanpakken. De landen hebben onderling afspraken gemaakt daarover. Je kan niks beginnen tegen een Chinees bedrijf. Ja, je zou ze kunnen verbieden en door de providers kunnen laten blokkeren, maar meer niet. Of je vervolgt ze lokaal en pas als ze hier komen kan je wat doen.

Je kan onmogelijk van een Chinees bedrijf eisen dat ze zich aan de wetten van alle landen gaan houden. Zou totaal onlogisch en onwenselijk zijn. Dat wil je ook niet als Nederlands bedrijf dat zaken naar het buitenland stuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BarôZZa schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:25:
[...]

Ja gelezen, niet overtuigd en bovendien heeft Gearbest geen van die zaken. Geen Nederlands domein, geen Nederlandse taal(behalve google translate) en geen iDeal.
Het kan best zijn dat Gearbest niet onder Nederlands recht valt, dat is echter niet wat jij stelde. Volgens jou kan een Chinees bedrijf niet onder Nederlands of Europees recht vallen, dat is te kort door de bocht en simpelweg onjuist.
Daarnaast ontbreekt elke mechanisme om iets te doen. De reden waarom consumentenbescherming werkt is doordat die bedrijven hier (in Nederland of de EU) gevestigd zijn. Dan kan je ze aanpakken. De landen hebben onderling afspraken gemaakt daarover. Je kan niks beginnen tegen een Chinees bedrijf. Ja, je zou ze kunnen verbieden en door de providers kunnen laten blokkeren, maar meer niet. Of je vervolgt ze lokaal en pas als ze hier komen kan je wat doen.
Dat blijft een uitdaging maar toch zijn er zeker middelen om zulke bedrijven aan te pakken. Een webshop kan zich niet simpelweg onttrekken van wetgeving door voor het gemak in het buitenland te zitten.
Een van de mogelijkheden zou het gebruik van iDeal tegen kunnen gaan of bijvoorbeeld een domeinnaam vorderen. Dat het niet praktisch is betekent niet dat het direct onmogelijk is.
Je kan onmogelijk van een Chinees bedrijf eisen dat ze zich aan de wetten van alle landen gaan houden. Zou totaal onlogisch en onwenselijk zijn. Dat wil je ook niet als Nederlands bedrijf dat zaken naar het buitenland stuurt.
Dat is dus onjuist. Wanneer een buitenlands bedrijf zich specifiek op de Nederlandse markt richt zijn ze gebonden aan Nederlandse regels. Het zou pas vreemd zijn wanneer een bedrijf op de Nederlandse markt kan opereren maar door een kantoor in China an te houden zich niet aan de Nederlandse wet hoeft te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compagnon
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-12-2023
Voor leveringen vanuit (o.a.) China naar Nederland ben je beter beschermt als bedrijf dan als particulier.

Dat is al vele jaren zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

BarôZZa schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:25:
[...]

Helaas geeft consuwijzer vaak een sterk vereenvoudigde weergave, toegespitst op praktijk maar niet zozeer op juridische juistheid. Uiteindelijk gaan wetsartikelen op en niet zozeer wat zo'n consumentenuitlegsite er van vindt. Het 'expliciet richten op' is betwistbaar, maar los daarvan geldt gewoon dat je moet voldoen aan de regels van het land waarin je opereert. Dus stel je hebt een Chinees bedrijf die onbetwistbaar op onze markt opereert moeten die gewoon voldoen, ondoenlijk of niet. Of dacht je dat een keten als McDonalds of noem een andere willekeurige buitenlandse organisatie die hier opereert zich niet hoefde te schikken naar onze wetten? Zou een mooie boel worden.

Gearbest biedt expliciet Nederlandse support via het Fok!-forum, heeft Nederlandstalige (niet-machinaal, gewoon echt door Nederlands personeel opgestelde) advertentie-uitingen, via bijv. Facebook en je kan via het Nederlandse iDeal betalen. Hoe kan zo'n partij er juridisch nog onderuit dat ze zich ook expliciet op de Nederlandse markt begeven en niet zozeer dat er toevallig eens een keer een Nederlander iets daar besteld. In praktische zin moet je er vanuit gaan dat je geen garantie hebt, op die manier schrijft consuwijzer ook haar stukken, maar in juridische zin kan je zeker wel je rechten op eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Tsurany schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:31:
[...]

Het kan best zijn dat Gearbest niet onder Nederlands recht valt, dat is echter niet wat jij stelde. Volgens jou kan een Chinees bedrijf niet onder Nederlands of Europees recht vallen, dat is te kort door de bocht en simpelweg onjuist.

[...]

Dat blijft een uitdaging maar toch zijn er zeker middelen om zulke bedrijven aan te pakken. Een webshop kan zich niet simpelweg onttrekken van wetgeving door voor het gemak in het buitenland te zitten.
Een van de mogelijkheden zou het gebruik van iDeal tegen kunnen gaan of bijvoorbeeld een domeinnaam vorderen. Dat het niet praktisch is betekent niet dat het direct onmogelijk is.

[...]

Dat is dus onjuist. Wanneer een buitenlands bedrijf zich specifiek op de Nederlandse markt richt zijn ze gebonden aan Nederlandse regels. Het zou pas vreemd zijn wanneer een bedrijf op de Nederlandse markt kan opereren maar door een kantoor in China an te houden zich niet aan de Nederlandse wet hoeft te houden.
Ze zitten ook niet op de Nederlandse markt. Ze zitten op de Chinese markt. Jij vraagt aan ze of ze iets naar je willen opsturen.

Hoe wil je een .com domein gaan vorderen? iDeal kan je intrekken, maar hebben ze toch niet.
MsG schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:39:
[...]

Helaas geeft consuwijzer vaak een sterk vereenvoudigde weergave, toegespitst op praktijk maar niet zozeer op juridische juistheid. Uiteindelijk gaan wetsartikelen op en niet zozeer wat zo'n consumentenuitlegsite er van vindt. Het 'expliciet richten op' is betwistbaar, maar los daarvan geldt gewoon dat je moet voldoen aan de regels van het land waarin je opereert. Dus stel je hebt een Chinees bedrijf die onbetwistbaar op onze markt opereert moeten die gewoon voldoen, ondoenlijk of niet. Of dacht je dat een keten als McDonalds of noem een andere willekeurige buitenlandse organisatie die hier opereert zich niet hoefde te schikken naar onze wetten? Zou een mooie boel worden.

Gearbest biedt expliciet Nederlandse support via het Fok!-forum, heeft Nederlandstalige (niet-machinaal, gewoon echt door Nederlands personeel opgestelde) advertentie-uitingen, via bijv. Facebook en je kan via het Nederlandse iDeal betalen. Hoe kan zo'n partij er juridisch nog onderuit dat ze zich ook expliciet op de Nederlandse markt begeven en niet zozeer dat er toevallig eens een keer een Nederlander iets daar besteld. In praktische zin moet je er vanuit gaan dat je geen garantie hebt, op die manier schrijft consuwijzer ook haar stukken, maar in juridische zin kan je zeker wel je rechten op eisen.
McDonald's heeft vestigingen hier, als ik aan McDonald's in China vraag of ze een hamburger naar me toe willen sturen dan kan ik ook niet klagen bij de Nederlandse voedselwarenautoriteit als de kwaliteit me niet bevalt.

Als ik een site in het Chinees maak en ik verstuur zaken naar China, dan zit ik nog steeds in Nederland en heb ik me te houden aan de Nederlandse wetten. China kan me weinig maken. Ja ze kunnen daar een rechtszaak starten en me wat maken als ik in China kom, maar meer ook niet.

Volgens de belastingdienst ben jij diegene die het product importeert, dus betaal jij ook de invoerrechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@BarôZZa je weigert mijn berichten volledig te lezen, dan is er voor mij geen discussie meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Tsurany schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:57:
@BarôZZa je weigert mijn berichten volledig te lezen, dan is er voor mij geen discussie meer mogelijk.
Er is ook geen discussie, want je hebt het over irrelevante zaken. Je hebt het over Nederlandse dingen als iDeal en .nl-domein die je eventueel kan vorderen. Dat is totaal niet hetzelfde als een Chinees bedrijf aanpakken.

Chinese shops hoeven zich niet aan het Nederlandse consumentenrecht te houden. Bewijs nodig? Geen enkele Chinese webshop doet het en ze zijn allemaal nog in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:26

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

DrWhite1 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:13:
@42dpi Store credit was ook maar de helft van het bedrag, maar met extra punten die ik dan zou krijgen, wat ook niet overeen komt met het totale bedrag van de aankoop.

Maar goed, ze gaan nu een nieuw toestel opsturen.
Of het nu is door tussenkomst van dfrenner weet ik niet, maar plotseling ging het wel. Dus ik ben blij dat ik niet onmiddelijk beslist had om een van hun voorstellen te aanvaarden :)

Maar over de service van DPD ben ik totaal niet te spreken, van die lui krijg je per email nooit een antwoord en ben je verplicht te bellen op een betalend nummer... geen probleem voor mij, maar dan verwacht ik wel dat ik zeer snel iemand aan telefoon krijg en niet 10 minuten in wacht sta.
Hoop voor je dat die als nog los komt, wss doane dan komt die of vrij of terug in beide gevallen raakt Gearbest wel op de hoogte. Ik heb jaar geleden voor het eerst een telefoon besteld ook bij Gearbest duurde ook twee maanden hele omwegen kreeg in eens melding dat die teruggestuurd zou worden heel vaag allemaal uiteindelijke de douane hier in NL die maf deed en geld wou zien. Eind goed al goed en 40,- extra lichter. (Was nog steeds goedkoop)

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:26
Ik zie dat het inmiddels wel goed is gekomen, maar mijn ervaring met gearbest is sowieso dat er aanvankelijk een slecht bod komt, maar als je dan op je strepen blijft staan je gewoon een vervangend product of je geld terug krijgt. Ik vermoed dat ze een hoop mensen met minder af kunnen schepen op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:42
BarôZZa schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:02:
[...]

Er is ook geen discussie, want je hebt het over irrelevante zaken. Je hebt het over Nederlandse dingen als iDeal en .nl-domein die je eventueel kan vorderen. Dat is totaal niet hetzelfde als een Chinees bedrijf aanpakken.

Chinese shops hoeven zich niet aan het Nederlandse consumentenrecht te houden. Bewijs nodig? Geen enkele Chinese webshop doet het en ze zijn allemaal nog in de lucht.
Zo hey is dat even makkelijk bewijs leveren. Ging dat maar zo makkelijk bij een rechter. ja meneer de rechter.. Downloaden van torrents is gewoon legaal. Bewijs? die ik ken zijn allemaal nog in de lucht....

En met Aliexpress kan je gewoon via ideal betalen. En zouden theoretisch gezien zich aan de Nederlandse wet moeten houden.

En je kan ook gewoon aliexpress voor de rechtbank in den haag slapen en kans is groot dat je wint. Alleen daadwerkelijk iets bij hun voorelkaar krijgen is gewoon erg lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BarôZZa schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:02:
[...]

Chinese shops hoeven zich niet aan het Nederlandse consumentenrecht te houden. Bewijs nodig?
Ja.
Geen enkele Chinese webshop doet het en ze zijn allemaal nog in de lucht.
Als dit jouw definitie van bewijs is, dan raad ik je sterk af enige adviezen te geven over recht op het forum. Als je de materie niet kent en dit soort dingen roept, dan maak je toch al lastige materie enkel moeilijker.

Meer informatie over de afwegingen hier:
https://blog.iusmentis.co...e-onder-nederlands-recht/
Je zegt eerder dat je daarmee niet overtuigd bent, wat doet vermoeden dat je in de categorie valt die vindt dat ook bij wetgeving en recht de eigen mening evenveel waard is als de interpretatie van experts. Gelukkig is dat in praktijk anders.

Ik lees dat ze Nederlandse medewerkers hebben om in het Nederlands support te leveren- dat is nogal een vlag ten aanzien van je richten op een markt.
Dat de overheid er nog geen goede handling voor heeft door bijvoorbeeld de import van dit soort winkels te blokkeren als ze zich niet aan de wet houden, wil niet zeggen dat je het recht in basis niet hebt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2017 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
loki504 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:41:

En je kan ook gewoon aliexpress voor de rechtbank in den haag slapen en kans is groot dat je wint. Alleen daadwerkelijk iets bij hun voorelkaar krijgen is gewoon erg lastig.
Wat denk je dat er gebeurt als je een rechtszaak in Nederland tegen een Chinees bedrijf wint? Juistem, je hebt kosten gemaakt die je nooit vergoed gaat krijgen en het bedrijf negeert de uitspraak (als het er al van op de hoogte is). Veel plezier met de overwinning.

En dat is alleen als je wint, wat ik betwijfel. Maar in alle gevallen levert het je uiteindelijk niets op.
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2017 @ 14:23:
[...]

Ja.

[...]

Als dit jouw definitie van bewijs is, dan raad ik je sterk af enige adviezen te geven over recht op het forum. Als je de materie niet kent en dit soort dingen roept, dan maak je toch al lastige materie enkel moeilijker.

Meer informatie over de afwegingen hier:
https://blog.iusmentis.co...e-onder-nederlands-recht/
Je zegt eerder dat je daarmee niet overtuigd bent, wat doet vermoeden dat je in de categorie valt die vindt dat ook bij wetgeving en recht de eigen mening evenveel waard is als de interpretatie van experts. Gelukkig is dat in praktijk anders.
Gearbest heeft niet eens een Nederlandse site. Dus de situatie is volgens die link al anders dan die van AliExpress.

https://www.consuwijzer.nl/thema/winkelen-op-het-web
https://www.consumentenbo...n/buitenlandse-webwinkels

En in de praktijk kan je ze helemaal niks maken. Ook AliExpress niet.

Nul, nada, noppes. Ze zitten in China. Net als dat jij er niet wakker van hoeft te liggen als iemand je in Zimbabwe aanklaagt. Er zijn geen mechanismen om je recht te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Zelden zo'n verschrikkelijk groot bord gezien.

Hoe dan ook, je hebt ongelijk. Pak het als een kerel op, iedereen leert elke dag wat bij. Daarnaast, er is een vrij eenvoudig mechanisme om je recht te halen bij buitenlandse winkels die iDeal hanteren; opeisen van tegoeden pre-interbank-settlement via deurwaarder na uitspraak van rechter. Zelfde route als een weigerende NL-based ondernemer.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
FirePuma142 schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:15:
[...]

Zelden zo'n verschrikkelijk groot bord gezien.

Hoe dan ook, je hebt ongelijk. Pak het als een kerel op, iedereen leert elke dag wat bij. Daarnaast, er is een vrij eenvoudig mechanisme om je recht te halen bij buitenlandse winkels die iDeal hanteren; opeisen van tegoeden pre-interbank-settlement via deurwaarder na uitspraak van rechter. Zelfde route als een weigerende NL-based ondernemer.
It's a conspiracy. De overheid, consumentenbond en consuwijzer proberen consumenten verkeerd in te lichten over hun rechten. Gelukkig kan je altijd even makkelijk je Nederlandse en Europese consumentenrechten halen als je een product in China koopt door ze aan te klagen in Nederland, een jaar te procederen en als je wint even de tegoeden pre-interbank-settlement via een deurwaarder op te eisen. Vele gingen je al voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellie112
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Mijn ervaring met Gearbest is dat alleen een Paypal claim helpt, heb altijd geprobeerd om met Gearbest support tot een oplossing te komen. Maar die doen altijd alsof ze mij niet begrijpen en geven geen antwoord op vragen die ik stel. Ik koop zelf veel bij Chinese winkels maar Gearbest heeft alleen goede prijzen qua slechte support steken ze met kop en schouders boven de rest uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

BarôZZa schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:37:
[...]

It's a conspiracy. De overheid, consumentenbond en consuwijzer proberen consumenten verkeerd in te lichten over hun rechten. Gelukkig kan je altijd even makkelijk je Nederlandse en Europese consumentenrechten halen bij een Chinees bedrijf door ze aan te klagen, een jaar te procederen en als je wint even de tegoeden pre-interbank-settlement via een deurwaarder op te eisen. Vele gingen je al voor.
Daar heb je dat bord weer. Jij geeft aan dat er geen mechanismen zijn om je recht te halen. Op het moment dat een (veelvoudig gehanteerd) mechanisme wordt aangereikt, ridiculiseer je dat mechanisme om alsnog te proberen je gelijk te bewijzen. Een kat in het nauw, enfin.

Ik zou zeggen, ga lekker de zandbak in met je schepjes en emmertjes, kunnen de grote mensen hier verder praten O+

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:42
BarôZZa schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:00:
[...]

Wat denk je dat er gebeurt als je een rechtszaak in Nederland tegen een Chinees bedrijf wint? Juistem, je hebt kosten gemaakt die je nooit vergoed gaat krijgen en het bedrijf negeert de uitspraak (als het er al van op de hoogte is). Veel plezier met de overwinning.

En dat is alleen als je wint, wat ik betwijfel. Maar in alle gevallen levert het je uiteindelijk niets op.

[...]

Gearbest heeft niet eens een Nederlandse site. Dus de situatie is volgens die link al anders dan die van AliExpress.

https://www.consuwijzer.nl/thema/winkelen-op-het-web
https://www.consumentenbo...n/buitenlandse-webwinkels

En in de praktijk kan je ze helemaal niks maken. Ook AliExpress niet.

Nul, nada, noppes. Ze zitten in China. Net als dat jij er niet wakker van hoeft te liggen als iemand je in Zimbabwe aanklaagt. Er zijn geen mechanismen om je recht te halen.
Jij kan zo verschrikkelijk goed selectief lezen... i wordt er gewoon misselijk van. Mijn moeder krijgt nog een paar duizend van haar gemeente. Nu ongeveer 3 jaar veder en 2 rechtszaken veder(beide gewonnen). Heeft ze ook de hoop opgegeven dat ze er ooit nog iets van te krijgen. Je recht hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen. En dat gaf ik zelf nog aan. Maar ik denk dat je wat oog klepjes in je bord moet maken. Dan kan je wat beter kijken...
BarôZZa schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:37:
[...]

It's a conspiracy. De overheid, consumentenbond en consuwijzer proberen consumenten verkeerd in te lichten over hun rechten. Gelukkig kan je altijd even makkelijk je Nederlandse en Europese consumentenrechten halen als je een product in China koopt door ze aan te klagen in Nederland, een jaar te procederen en als je wint even de tegoeden pre-interbank-settlement via een deurwaarder op te eisen. Vele gingen je al voor.
ConsuWijzer is wel vaker kort door de bocht gegaan met hun artikelen. En missen met enkele regelmaat updates van rechtszaken. Waarin een rechter iets heeft besloten. En ja over je land grens werken heeft juridische gevolgen. Dat 90% van de bedrijven. Er schijt aan heeft wil niet zeggen dat het mag. Net zoals die winkel die prijs ex btw adverteerde. Heeft het ook jaren gedaan. Maar mocht toch echt niet van het ACM.

[ Voor 23% gewijzigd door loki504 op 20-11-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Gezien het probleem van de TS is opgelost en het hier alleen een welles-nietes discussie wordt, gaat dit topic op slot.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.