Toon posts:

Brave gamer GPU dillema!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Welke GPU

Relevante software en hardware die ik gebruik

Processor: Intel Core i5-7400 3,0GHz
Moederbord: Asus Prime B250M-Plus
Grafische kaart: ASUS NVIDIA GTX 1060 3GB
Geheugen: Crucial 8GB DDR4-2133
400 Watt Cooler Master

Dag allen,

Bij voorbaat dank voor het lezen van dit topic. Ik ben een brave gamer in die zin dat ik geen behoefte heb aan overclocken of andere lastige tweaks. Mijn vereiste is ook vrij braaf. Ik wil met name PUBG spelen zonder door technische belemmeringen (lees te weinig fps als het erop aankomt in een gevecht te verliezen). Ik ben recent (augustus) van de Mac weer terug naar de PC gegaan, met als enige reden om in de spaarzame vrije tijd te kunnen gamen zoals vroeger. Ik heb het systeem bij Gamepc gekocht en baal een beetje van de prestaties om eerlijk te zijn. Maar goed, had ik er maar meer tegenaan moeten gooien. Dat was en is lastig, maar zo is het alleen maar frustrerend zeg maar dus ik wil even doorpakken.

Mijn concrete vraag is: welke GPU zal ik kopen?

Ik mik op een 1070 kaart, maar dan nog is er veel prijs en technisch verschil. Waar moet ik op letten en wat moet ik laten?

Mijn moederbord is Asus dus ik keek eigenlijk met name naar Asus, maar dat is miss onzin. Ik weet ook dat mijn CPU upgegrade zal moeten worden idem voor de voeding (toch?) en RAM zal ook meer moeten worden om alles (weer) in balans te krijgen. Kortom bijna een nieuw systeem!

Alvast bedankt voor enige duiding in dit oerwoud. Ooit wist ik er wel wat meer wegwijs in te worden, maar dat is toch meer dan 15 jaar geleden (je wordt lui van een Mac vrees ik!)

Beste antwoord (via Verwijderd op 17-11-2017 09:05)

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-02 16:43
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 22:35:
@Melantrix mocht jij nog een meer wetenschappelijke interpretatie van de gegevens hebben hoor ik dat heel erg graag.
Mooi dat het gelukt is! Als ik je gegevens zo zie, lijkt het inderdaad je RAM zijn geweest die de bottleneck was. Bij 8 gb ingame was je cpu niet heel hard bezig, je gpu ook niet echt maar je ziet significant meer schijf activiteit. Dat in combinatie met je RAM op een hoog % betekend waarschijnlijk dat PUBG teveel bezig was om resources van je harde schijf op te halen. Dat betekend simpel weg dat het spel de juiste gegevens niet op tijd kreeg om dingen goed te renderen doordat het vanaf de harde schijf opgehaald moest worden (= trage storage)

Doordat je meer RAM hebt, kan er meer van te voren opgehaald worden waardoor je CPU en GPU meer kunnen doen per seconde/per frame waardoor het er mooier uit komt te zien. Waarschijnlijk ga je nog een performance boost zien als je een SSD koopt en daar windows en je games op zet.

Ik denk dat je in de toekomst het eerst tegen je GPU geheugen gaat aanlopen. Dat is 3GB en niet heul veel. Dat zal niet veel uit moeten maken op lagere resoluties, maar als je hogere resoluties wil in combinatie met gedetailleerde textures zal je daar problemen hebben. Helaas kan je dat niet snel/ makkelijk oplossen, dus houdt dat wel in de gaten.

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Alle reacties

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:22
Ehh, nee. CPU is prima, en voeding ook. Die heb je samen met de andere onderdelen destijds gekocht neem ik aan? Dus je hebt een 1070 nodig, en plankje DDR4 van 8 gig. That's it.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:34
Voor PUBG zou een 1060 genoeg moeten zijn. Op welke resolutie speel je?

Ik gok dat je RAM je meer limiteert.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ik ga ook mee in het lage RAM. Je ziet steeds vaker hoge RAM-vereisten in aanbevolen specs. Ik zou minimaal 16 mikken en rekening houden met een uitbreiding op termijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, ok kijk aan. Ik speel op zo laag mogelijke settings eigenlijk. Zo een beetje die de bekendere streamers aanbevelen. Exacte resolutie heb ik niet voorhanden momenteel, zit niet thuis.

Maar het feit dat alleen een 1070 en niet ook CPU en voeding etc hoeft scheelt al. Dat werd bij Gamepc wel gezegd namelijk! Ik ga soweiso kijken naar meer RAM dan. Dat is stap een, maar ik vrees toch dat GPU miss iets te zwak is of zie ik echt spoken?

Thanks voor de snelle reacties!

Verwijderd

Topicstarter
spokje schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:24:
Ehh, nee. CPU is prima, en voeding ook. Die heb je samen met de andere onderdelen destijds gekocht neem ik aan? Dus je hebt een 1070 nodig, en plankje DDR4 van 8 gig. That's it.
yes allemaal tegelijk gekocht iid

• Melantrix
Als ik jou was zou ik even kijken welk onderdeel op 100% draaid. Over het algemeen zit het zo: het onderdeel dat op 100% draaid is de bottleneck (dus cpu/gpu/ram). Zijn je cpu en gpu niet op 100% en haal je niet je gewenste fps kan het ook je ram zijn.

Ik zou echter niet per definitie je cpu uitsluiten (helaas). Veel nieuwe games gebruiken steeds meer cores en het zou dus kunnen dat je met een i5 (4 cores - 4 threads) te weinig hebt. Je zou dan kunnen kijken naar een i7 op hetzelfde platform, dan hoef je alleen een cpu te kopen.

Maar nogmaals, kijk eerst even of je ergens op 100% zit voordat je uberhaupt wat aanschaft.

Wat je ook kan proberen is juist niet alles op z'n laagst te zetten, een gpu kan juist wel beter volledig gebruikt worden, het moet natuurlijk wel speelbaar blijven, maar als je gpu op 90 - 100% draaid en je haalt > 60 fps zit je wel goed.

concreet:
draai PUBG eens met hogere settings en geef de percentages even door.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:26
Eens met Melantrix, kijk welke onderdelen er het moeilijk mee hebben in PUBG.
Daarnaast benieuwd naar de resolutie waarop gespeeld wordt (die volgt, dus gaan we zien).

Heb je misschien de mogelijkheid een screenshot te maken van downloads: CPU-Z 1.8.0 (of versie 1.8.X even opzoeken, er is geloof ik nog een nieuwere. Ik ben benieuwd naar het tabje memory.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:34
Mocht je een 1070 nemen dan zou ik wel een andere voeding aanraden, anders wordt het wel krap denk ik

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:17
Het klinkt mij allemaal wat vreemd in de oren. Dit systeem zou met gemak PUBG op 1920 x 1080 pixels met hoge grafische instellingen moeten draaien.

Zijn alle drivers wel goed geïnstalleerd? Heb je de mogelijkheid een schone installatie te doen van Windows?

Verder ga ik er in mee dat 16GB RAM wel lekkerder zou zijn, 8GB is wel echt het minimale nu.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

Topicstarter
Melantrix schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:39:
Als ik jou was zou ik even kijken welk onderdeel op 100% draaid. Over het algemeen zit het zo: het onderdeel dat op 100% draaid is de bottleneck (dus cpu/gpu/ram). Zijn je cpu en gpu niet op 100% en haal je niet je gewenste fps kan het ook je ram zijn.

Ik zou echter niet per definitie je cpu uitsluiten (helaas). Veel nieuwe games gebruiken steeds meer cores en het zou dus kunnen dat je met een i5 (4 cores - 4 threads) te weinig hebt. Je zou dan kunnen kijken naar een i7 op hetzelfde platform, dan hoef je alleen een cpu te kopen.

Maar nogmaals, kijk eerst even of je ergens op 100% zit voordat je uberhaupt wat aanschaft.

Wat je ook kan proberen is juist niet alles op z'n laagst te zetten, een gpu kan juist wel beter volledig gebruikt worden, het moet natuurlijk wel speelbaar blijven, maar als je gpu op 90 - 100% draaid en je haalt > 60 fps zit je wel goed.

concreet:
draai PUBG eens met hogere settings en geef de percentages even door.
ik heb wel reshade draaien en zal even goed kijken naar de fps (bedoel je dat met percentages?), maar ik weet dat die wel onder de 60 komen. Ook heb ik heel vaak dat de gebouwen niet renderen...

via t nvidia panel heb ik wel de settings voor de GPU optimaal gezet, maar hoe je zoiets doet met de CPU: geen idee vrees ik! Idem voor de RAM, hoe meet/weet je dat?

Verwijderd

Topicstarter
Jumpman schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:46:
Het klinkt mij allemaal wat vreemd in de oren. Dit systeem zou met gemak PUBG op 1920 x 1080 pixels met hoge grafische instellingen moeten draaien.

Zijn alle drivers wel goed geïnstalleerd? Heb je de mogelijkheid een schone installatie te doen van Windows?

Verder ga ik er in mee dat 16GB RAM wel lekkerder zou zijn, 8GB is wel echt het minimale nu.
voor zover ik weet zijn de drivers helemaal up to date. Windows staat er koud twee maanden op en ik doe verder eigenlijk vrijwel niks met de pc. Alleen browsen en een mailtje hier en daar...

Verwijderd

Topicstarter
wat meer RAM halen lijkt me zonder meer een eerste stap, dat kan nooit kwaad

Verwijderd

Topicstarter
Suicyder schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:43:
Daarnaast benieuwd naar de resolutie waarop gespeeld wordt (die volgt, dus gaan we zien).

Heb je misschien de mogelijkheid een screenshot te maken van downloads: CPU-Z 1.8.0 (of versie 1.8.X even opzoeken, er is geloof ik nog een nieuwere. Ik ben benieuwd naar het tabje memory.
zal CPU-Z draaien vanavond. En ik weet vrijwel zeker dat ik op 1920x1080 speel idd (maar vd zekerheid vanavond checken)

• Melantrix
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:46:
[...]

ik heb wel reshade draaien en zal even goed kijken naar de fps (bedoel je dat met percentages?), maar ik weet dat die wel onder de 60 komen. Ook heb ik heel vaak dat de gebouwen niet renderen...

via t nvidia panel heb ik wel de settings voor de GPU optimaal gezet, maar hoe je zoiets doet met de CPU: geen idee vrees ik! Idem voor de RAM, hoe meet/weet je dat?
je kan met verschillende tools vrij makkelijk uitlezen hoe je cpu, gpu en ram gebruikt wordt (je hoeft niet eens een fancy tool te installeren, dat kan al met je task manager als je windows 10 fall creaters update hebt). Anders kan je een tool zoals MSI Afterburner installeren, je kan dan zien of je cpu 100% gebruikt wordt. Dat is dus niet je fps, maar of je cpu 100% van zijn capaciteit gebruikt om je game (en andere toepassingen) te draaien.

FPS is hoeveel frames per seconde je beeldscherm ontvangt. Dat is een getal dat belangrijk is voor vloeiende gameplay, maar daar haal je niet uit wat het probleem is omdat je frames geproduceerd worden door middel van een samenwerking van je CPU, GPU en RAM. Als 1 van deze drie achter loopt, gaat de rest minder doen.

Stel je gpu is het probleem, je zou dan moeten zien dat je GPU 100% werkt, je CPU en RAM op bijv 30% (of een ander random getal). Dat betekend dat je GPU alles moet inzetten om je cpu en ram bij te benen. Dit geldt voor alle drie de onderderdelen. als er 1 is die slechter werkt beinvloed dat dus je fps en dus je game ervaring.

Voor nu is het dus belangrijk dat je een keer dat spel speelt met task manager of msi afterburner open en de waardes hier even post samen met je resolutie waarmee je speelt. :)

-----

let er even op dat je niet telkens een nieuw bericht hier post als je als laatst gepost hebt, maar dat je je bericht even aanpast. Het steeds opnieuw posten wordt hier niet op prijs gesteld, en daarmee voorkom je dat het hier op slot gaat oid en we je niet meer kunnen helpen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Melantrix op 15-11-2017 15:54 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:46:
[...]

Gebouwen die niet fatsoenlijk laden is typisch een RAM probleem, bij PUBG is meer dan 8GB RAM en een SSD wel aan te raden.

Verder zou ik er niet al te veel aan uitgeven, ook duurdere grafische kaarten draaien PUBG lang niet altijd echt goed. En de game is nog volop in ontwikkeling dus verwacht dat de performance nog wel gaat verbeteren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• jacolc
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-03-2025
TS heeft het over een 1070, maar gezien TS ook wil besparen zou een 1060 6GB ook goed moeten zijn voor PUBG

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen!

@jacolc als ik dan toch omhoog ga, dan wel goed
@Tsurany ok, duidelijk. tnx. en ja, de testserver die net gedraaid heeft schijnt al weer een betere engine te hebben waardoor probleem van lage fps minder is. Dus dat biedt hoop!
@Melantrix dank! Ik snap de verhoudingen inderdaad. Ik ga mezelf weer wat wijzer maken en die benchmark programma's draaien. Resultaten zal ik delen

Verwijderd

Topicstarter
Melantrix schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:52:
[...]
dat kan al met je task manager als je windows 10 fall creaters update hebt[/small]
Dit zal ik uitzoeken. Wijst het zich dan vanzelf waar ik dat moet vinden en hoe ik dat 'aanzet' zeg maar. Sorry voor noob vragen :D

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-02 19:28
Meerwaarde van 1060 > 1070 is toch maar iets van 20%? Ik zou dat geld eerder aan andere dingen uitgeven, want dat merk je volgens mij nauwelijks. Eerst eens kijken wat nu echt de limiterende factor is.

• Melantrix
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:00:
[...]

Dit zal ik uitzoeken. Wijst het zich dan vanzelf waar ik dat moet vinden en hoe ik dat 'aanzet' zeg maar. Sorry voor noob vragen :D
om je performance te zien is het een kwestie van RMK op je taakbalk > task manager > (eventueel onderaan op de knop more details klikken) > Performance tab.

Als je de nieuwste update hebt, zie je daar ook je gpu tussen staan, anders alleen je cpu, ram, hdd's en internet. Dan kan je beter MSI AFterburner installeren (of updaten naar de Falls creators update)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:20
jacolc schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:56:
TS heeft het over een 1070, maar gezien TS ook wil besparen zou een 1060 6GB ook goed moeten zijn voor PUBG
Precies, ik speel PUBG, zonder issues, op een GTX950m .. wel 16 GB werkgeheugen :D

*sowieso

Verwijderd

Topicstarter
@DonJunior haha klinkt goed. Ik merk met name dat mijn issues zijn: gebouwen die niet of pas na minuten renderen en dat ik in 'close quarter shoot-outs' haperende beelden krijg. Ben benieuwd naar wat er uit de testjes komt vanavond

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-01 02:33
Ik speel met een 1060 6GB en dan nog op 1440p.

En als je toch wil upgraden naar de 1070 zou ik even wachten. Normaal moet de prijs nog zakken doordat we nu de 1070ti hebben.

• pray2win
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-07-2025

pray2win

Hallo? staat dit ding aan?

Qua recomended zou je nu ongeveer op 11gb ram moeten zitten om elk spel goed aan te kunnen. Minimum is nu 6 wat ongeveer 30fps moet leveren. maar als je al 1 ander programma mee heb draaien op de achtergrond dan is dat al te kort. Je video kaart moet nog ruim 2 jaar doen om alle spellen goed te draaien.
Je eerste achterloper is de RAM en ik denk dat je CPU de volgende zal zijn in de komende 2 jaar.

Ik heb het bidden opgegeven

Verwijderd

Topicstarter
SmokingSig schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:11:
Ik speel met een 1060 6GB en dan nog op 1440p.
ok, maar dat is toch dubbel zoveel geheugen op de GPU. Ik moet ook maar even met de graphic settings in PUBG schuiven, maar bij de tekst op de Holo sight kan ik niet lezen, zijn een blur (maar dat is toch meer graphic settings miss..) Hoeveel RAM geheugen heb jij dan?

• SmokingSig
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:17:
[...]

ok, maar dat is toch dubbel zoveel geheugen op de GPU. Ik moet ook maar even met de graphic settings in PUBG schuiven, maar bij de tekst op de Holo sight kan ik niet lezen, zijn een blur (maar dat is toch meer graphic settings miss..) Hoeveel RAM geheugen heb jij dan?
16 GB RAM. Zoals anders reeds aangaven, een must. Of het echt zoveel verschil maakt weet ik niet. Als je videos en forums bekijkt op het internet lijkt het niet zoveel verschil te geven.

De omschakeling bij mij naar 16 GB was voor Battlefield 1, wat een enorm verschil was.

[ Voor 20% gewijzigd door SmokingSig op 15-11-2017 16:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Cool ga ik naar kijken. Hoe zat het ook al weer met RAM uitbreiden? Ik heb vier slots, daar zit nu 2x 4GB in. Moet ik dan altijd 2x 4/8/16GB erbij nemen? Ik kan niet een strook van 16 erbij doen dacht ik. Excuses dat ik dit hier vraag en niet even opzoek..!

• SmokingSig
Volgens mij is het beter om 2x8 te gebruiken.

Verder, ik heb een 1060 6GB, jij 3 GB. Er zit een verschil als jij kijkt naar FPS -> http://gpu.userbenchmark....a-GTX-1060-3GB/3639vs3646

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zie het... Ga eerst wat RAM erbij gooien, dat lijkt me een duidelijke (zal me verbazen als dat niet uit de tests komt), daarna wrs CPU of GPU. Battlefield 1 loopt bij mij zonder problemen overigens, maar PUBG vind ik veel intenser dus dat is belangrijker voor mij.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:22
Het helpt ook om pubg op een ssd te installeren. Heb je die in je pc?

Verwijderd

Topicstarter
spokje schreef op woensdag 15 november 2017 @ 18:19:
Het helpt ook om pubg op een ssd te installeren. Heb je die in je pc?
nee helaas een gewone HDD

Verwijderd

Topicstarter
Suicyder schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:43:

zie bijgaand het screenshot Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sNOqPec.png
Resolutie draait op:1920x1080

@Melantrix moet even de update naar Falls Creators, daarna ook die info

• Thomg
  • Laatst online: 06-02 17:58

Thomg

Aww yiss

:|
Ja, die snelheid is een probleem.
Single channel 1600MHz...
Tijd om de bios in te gaan en dit recht te zetten.

Waarom kijk ik naar de northbridge?
Er is niks mis met de snelheid :F
Single channel blijft niet heel handig, maar zou niet moeten resulteren in zo'n dramatische performance.
1060 3GB zou voldoende moeten zijn op 1080p.

[ Voor 54% gewijzigd door Thomg op 15-11-2017 22:05 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:36
Single channel kan zeker wel voor een slechte performance zorgen, zijn genoeg topics over.

Heb je nu 2 stick van 4GB en zit er 1 in het verkeerde slot, of heb je 1x 8GB?

Verwijderd

Topicstarter
@mitsumark Twee sticks van 4gb en geen idee waar de jongens van gamepc hem in hebben gedaan. er kunnen vier sticks in iig. Ik heb wel net nog één stick van 8gb erbij gehaald.

@Thomg een kleine pointer over wat en hoe iets uit te vinden over wat ik recht zou moeten zetten zou top zijn. Ik weet wel wat de bios is maar daar stopt het ook meteen. Welke waarde in het screenshot zou er precies anders moeten zijn?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 22:32:
@mitsumark Twee sticks van 4gb en geen idee waar de jongens van gamepc hem in hebben gedaan. er kunnen vier sticks in iig. Ik heb wel net nog één stick van 8gb erbij gehaald.

@Thomg een kleine pointer over wat en hoe iets uit te vinden over wat ik recht zou moeten zetten zou top zijn. Ik weet wel wat de bios is maar daar stopt het ook meteen. Welke waarde in het screenshot zou er precies anders moeten zijn?
Refresh even ;)

Degenen die het in elkaar gestoken hebben bakken er blijkbaar niet veel van.
Doe je kast eens open, als het goed is zie je 2x geheugen naast elkaar en dan 2 lege slots.
Klopt dit?

Als je er net een stick van 8GB bij hebt gehaald... Oei.
Dan kan je ze niet allemaal installeren zonder weer te moeten downgraden naar single channel, 12GB dan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op woensdag 15 november 2017 @ 22:35:
[...]

Degenen die het in elkaar gestoken hebben bakken er blijkbaar niet veel van.
Doe je kast eens open, als het goed is zie je 2x geheugen naast elkaar en dan 2 lege slots.
Klopt dit?
n ;)
Yes, klopt
Thomg schreef op woensdag 15 november 2017 @ 22:35:
[...]

Als je er net een stick van 8GB bij hebt gehaald... Oei.
Dan kan je ze niet allemaal installeren zonder weer te moeten downgraden naar single channel, 12GB dan ;)
net deze gekocht 1x MEM Crucial 8192MB ( 8GB ) DDR4/2133 - CT8G4DFD8213

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ok, zorg ervoor dat 2 sticks in sloten zitten met dezelfde kleur.
Swap 1 oude voor een nieuwe.

Dus je krijgt ja nee ja nee of nee ja nee ja.

Verwijderd

Topicstarter
Ok... Ik had dus eigenlijk 2x 4GB bij moeten kopen ipv 1x 8GB begrijp ik dat goed?

Er zit er nu idd eentje in een zwarte en eentje in een groene klem. Kan ik dat nu al aanpassen?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2017 22:49 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Of 2x 8GB... 2 sticks was hier idd wel wijsheid ja :+

Niet als je computer aan staat!

[ Voor 28% gewijzigd door Thomg op 15-11-2017 22:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jank... Mag ze omruilen en ga dat doen! Dan kom ik iig op 16. Maar ik kan nu dus ook al de twee die ik heb aanpassen naar ja nee ja toch?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ja.

Verwijderd

Topicstarter
Cool. Doe ik dat nu en maak daarna weer even een screenshot, ben benieuwd ;-)

Verwijderd

Topicstarter
daar is wel wat veranderd idd bij NB frequency

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oQdtTeZ.png

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Probeer nu is pubg.

Verwijderd

Topicstarter
Yes, ga ik doen!

Verwijderd

Topicstarter
helaas, niks anders, zo mogelijk een van de slechtse renderings tot nu toe echt drama haha. De windows update naar Falls loopt ook nog, dat zal ook niet helpen en Ziggo lijkt ook ineens minder snelheid te leveren dan ze beloven (nog geen 40 ipv 60 down...) Kortom, morgen maar even kijken en iig mn bestelde ram omruilen. Dank voor de hulp!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dan nog even deze draaien.
http://www.userbenchmark.com/
Mogelijk dat je pc nog wat meer fratsen heeft.

Verwijderd

Topicstarter
http://www.userbenchmark.com/UserRun/5826909 geen idee verder. Er draait idd een update op de achtergrond die traag als dikke ... lijkt te gaan. Maar verder toch niks geks

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-01 10:31
Er is bij pubg ook geen speld aan vast te maken. Zo draai ik een 8600K met 1080Ti en de game draait nog steeds bar slecht zelfs op low.

Het word per update vaak wel iets beter.
Eerder werd gevraagd on task manager open te zetten, wat is tijdens het gamen je CPU en GPU verbruikt?

Bij mij is het bijvoorbeeld voor zowel cpu als gpu +\- 50%

Verwijderd

Topicstarter
skdevil schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:41:
Het word per update vaak wel iets beter.
Eerder werd gevraagd on task manager open te zetten, wat is tijdens het gamen je CPU en GPU verbruikt?
ga dat morgen checken! Dank. En ja, het kan eigenlijk alleen maar beter. Het is wel top hoe jullie helpen. Ik dacht gewoon geld er tegenaan gooien. Een RAM update was het minste dat ik verwacht had. We gaan t zien...

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:34:
http://www.userbenchmark.com/UserRun/5826909 geen idee verder. Er draait idd een update op de achtergrond die traag als dikke ... lijkt te gaan. Maar verder toch niks geks
Dus even updates de gang laten gaan en nog een keer draaien ;)

Edit: Geen replies als antwoorden markeren als het nog niet opgelost is :9

[ Voor 10% gewijzigd door Thomg op 15-11-2017 23:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:56:
[...]
Edit: Geen replies als antwoorden markeren als het nog niet opgelost is :9
haha sorry, vond het wel een briljante vondst va je van daar. Falls draait nu iig, en de GPU staat er bij. Moet nu werken, dus vanavond (met 2x 4GB ram want kon gewisseld worden erbij ;-) verder

• SmokingSig
Wat heb je nu steken ? Het beste is om de 4GB latjes er uit te pegelen en 2x8GB te steken.

Verder zou ik een monitor tool gebruiken tijdens het gamen zodat je kan zien wat juist de bottleneck is.

[ Voor 85% gewijzigd door SmokingSig op 16-11-2017 10:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Komt nu 2x 4GB bij dus alle vier de slots zitten vol. Gaan het zien. Ik ga eerst eens spelen met de Falls update GPU gegevens inzichtelijk. Ik zal dat voor en na het plaatsen van de extra 8GB doen en screenshots maken. Dat is dan even mijn monitor tool!

Verwijderd

Topicstarter
Heren, de 16GB maakt wel een berg verschil. De stat kan ik niet zo goed interpreteren nog behalve dat de game meer RAM nodig had en nu dat zo is minder vraagt van CPU/GPU. Beiden moeten wel presteren, maar de game was als nooit tevoren. 6 kills de eerste ronde met 16gb was miss wel een bewijs.

Bijgaand twee screenshot van de taakbeheer, prestaties tab. Feedback hoor ik graag maar iig HEEL veel dank voor nu al! _/-\o_

Beiden zijn momentopname, ik heb ook even meegekeken (en nog wat meer screenshots) en dan komt de RAM vraag toch best vaak boven de 8GB uit en komt de GPU ook best vaak tegen de 100%,

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/okIfOKY.png
8GB in game

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2PDgjxf.png
16GB in game

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2017 22:06 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Fijn om te zien dat het opgelost is ;)

Verwijderd

Topicstarter
@Melantrix mocht jij nog een meer wetenschappelijke interpretatie van de gegevens hebben hoor ik dat heel erg graag.

Acties:
  • Beste antwoord

• Melantrix
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 22:35:
Mooi dat het gelukt is! Als ik je gegevens zo zie, lijkt het inderdaad je RAM zijn geweest die de bottleneck was. Bij 8 gb ingame was je cpu niet heel hard bezig, je gpu ook niet echt maar je ziet significant meer schijf activiteit. Dat in combinatie met je RAM op een hoog % betekend waarschijnlijk dat PUBG teveel bezig was om resources van je harde schijf op te halen. Dat betekend simpel weg dat het spel de juiste gegevens niet op tijd kreeg om dingen goed te renderen doordat het vanaf de harde schijf opgehaald moest worden (= trage storage)

Doordat je meer RAM hebt, kan er meer van te voren opgehaald worden waardoor je CPU en GPU meer kunnen doen per seconde/per frame waardoor het er mooier uit komt te zien. Waarschijnlijk ga je nog een performance boost zien als je een SSD koopt en daar windows en je games op zet.

Ik denk dat je in de toekomst het eerst tegen je GPU geheugen gaat aanlopen. Dat is 3GB en niet heul veel. Dat zal niet veel uit moeten maken op lagere resoluties, maar als je hogere resoluties wil in combinatie met gedetailleerde textures zal je daar problemen hebben. Helaas kan je dat niet snel/ makkelijk oplossen, dus houdt dat wel in de gaten.

Verwijderd

Topicstarter
Melantrix schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 07:46:
[...]
dank voor je antwoord. Met niet snel/makkelijk oplossen bedoel je duur want weer een domino aan aanpassingen toch? GPU, CPU voeding verhaal.. Ik had in retrospect een duurdere GPU moeten nemen. Maar goed, ik moest ergens beginnen.

• Melantrix
Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 09:00:
[...]

dank voor je antwoord. Met niet snel/makkelijk oplossen bedoel je duur want weer een domino aan aanpassingen toch? GPU, CPU voeding verhaal.. Ik had in retrospect een duurdere GPU moeten nemen. Maar goed, ik moest ergens beginnen.
Ja niet snel/makkelijk oplossen houdt in dat je, als dit een bottleneck wordt, een nieuwe gpu moet halen. Ik verwacht niet dat dat binnenkort een probleem gaat worden.

voor in de toekomst, koop van je model altijd meer vram, ga je denk ik nooit spijt van krijgen ;) Dus gtx1060 => 6 gb ipv 3gb.

Maar nogmaals, ik verwacht niet dat dit snel een probleem gaat worden, maar ik gok dat dat het eerst een probleem wordt.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Magische woord hier is swap ;)

Zie ik nu goed dat je geen ssd hebt?
Schande :+

Als je weer teveel RAM hebt kan je gebruik maken van iets als ramcache (samsung biedt dat bijv. aan met hen ssd's).

[ Voor 12% gewijzigd door Thomg op 17-11-2017 14:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Haha, bestel nu OOK een SSD ;-) Dan kan ik er wel even tegenaan, maar ik kijk al met een schuin oog naar een betere GPU etc etc. Rupsje nooit genoeg...!
Pagina: 1