Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een Medion Erazer x6816 uit 2012 met de volgende specs:
Intel(R) Core(TM) i7-2670QM
CPU @ 2.20GHz 2.20 GHz
RAM 6,00 GB
64 bitsbesturingssysteem

Draait Windows 7 Home Premium op
Service pack 1

Deze laptop heeft ruim 4 jaar uitstekend gewerkt en ik ben er zeer tevreden over. Goede gamelaptop (GW2) en mooi geluid ook.

Echter, de laatste maanden wordt hij steeds trager. Dus al een keer fabrieksinstellingen teruggezet en de belangrijkste updates uitgevoerd. Verder nog wat 'rommel' qua opstartprogramma's stopgezet, schijfopruiming, defragmentatie en regelmatig %temp% leeggooien.

Nu keek ik op een site van een welbekende Duitse supermarktketen die morgen een aanbieding hebben voor een Medion laptop, destijds heb ik deze daar ook gekocht voor 700 euro. In de veronderstelling dat mijn laptop na 5 jaar 'op is' en het na 5 jaar tijd is voor een nieuwe. Blijken die specificaties minder goed te zijn dan die van mijn huidige laptop! Er zit een i5 processor in, verder komt alles redelijk overeen.

Mijn vraag: hoe kan dit? Is mijn laptop op de een of andere manier te redden, want de specs zijn zelfs voor deze tijd nog goed, toch? Worden alle laptops na een paar jaar traag? Ik ben er enorm blij mee (geweest) en zou hem graag nog een paar jaar langer willen gebruiken...

Alle advies is van harte welkom!

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

PC's worden niet trager met de tijd. hoogstens de windows installaties daarop.
(Wel worden applicaties etc met de tijd steeds zwaarder, waardoor alles trager gaat aanvoelen)

Maar specifiek voor laptops. Mijn ervaring is dat na een aantal jaar de ventilator zwakker word, en vol stof komt te zitten. Daardoor word de laptop te warm, en gaat terugklokken.

Merk je dat hij warmer word/ dat de ventilator meer/zwaarder loeit ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:59
Geen idee wat/waarom de nieuwe laptop minder is. Maar wat je kan doen voor 100 euro is de harde schijf vervangen door een SSD. Harde schijf is in 90% van de gevallen de oorzaak van een traag syteem.
Eventueel een externe behuizin kopen en de schijf die je over hebt daarin stoppen om je data extern via USB op te slaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Dat er een i5 in zit wilt niet zeggen dat hij slechter is dan je i7, onthoudt dat er meerdere generaties van i5 en i7 processors zijn. Heb je toevallig de folder van de nieuwe Medion laptop?

Wat je kan doen is kijken in de Performance Monitor van Windows waarom het zo traag is. :)

Heb je tevens ook via CCleaner gekeken wat er allemaal mee opstart en ook gebruikt voor opschonen?

https://www.techrepublic....ffective-troubleshooting/

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djinada
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-08 16:38
Een i5 is niet per definitie minder goed, zo zijn de nieuwe i5's beter dan de oudere i7's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
-Zit er al een ssd in? zoniet meteen doen

-Windows opnieuw installeren

-de huidige fatsoenlijke i5 rennen rondjes om de oude generatie i7 dus dat is appels met peren vergelijken

- temperaturen nagekeken? door ophoping van stof in de loop van de jaren kan het zijn dat de cpu terugklokt om zichzelf te beschermen tegen oververhitting

[ Voor 33% gewijzigd door Elmo_b op 15-11-2017 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:28
Elmo_b schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:22:
-Zit er al een ssd in? zoniet meteen doen

-Windows opnieuw installeren

-de huidige fatsoenlijke i5 rennen rondjes om de oude generatie i7 dus dat is appels met peren vergelijken

- temperaturen nagekeken? door ophoping van stof in de loop van de jaren kan het zijn dat de cpu zichzelf terugklokt om zichzelf te beschermen tegen oververhitting
Niet alleen dat, nieuwste i3 modellen draaien rondjes om sommige oudere i7 modellen.

Aan de TS, dat er een i5 in zit maakt het niet slechter als er maar genoeg tijd tussen de release zit zal een nieuwere instap model vaker al de prestaties van de oudere midrange of zelfs top modellen halen, 5 jaar is aan de lange kant.

Mijn eigen laptop kwam uit met een snelle i3 destijds en huidige Celeron CPU's zijn al beter dan de i3 in mijn laptop (laptop is 7 jaar oud).

Sowieso een ssd erin stoppen als je die nog niet hebt, is echt een wereld van verschil (een reden dat ik naast mijn PC nog uberhaupt mijn laptop af en toe gebruik, ssd maakt de boel gewoon veel sneller).

Sowieso niet jezelf blind staren om cijfers en namen, anders zou een GTX 580 nu ook sneller zijn dan een GTX 1060 (antwoord is nee natuurlijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:44

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik denk dat het om https://www.aldi.nl/aldi_...100_48_5_26395_45684.html gaat.

op cpubenchmark.net (niet de meest betrouwbare bron, maar goed) haalt jouw CPU 5914 punten
een i5-7200U haalt daar 4767 punten, inderdaad minder. Echter is het verbruik dan ook zwaar minder (35W tdp tegenover 15W tdp)
volgens notebookcheck haalt jouw CPU gemiddeld 5.2 punten in Cinebench R11.5, waar de 7200U 3.65 punten haalt.

Het is dan ook een hele andere CPU, je 2670QM was een monster, een volledige quadcore met HT. een 7200U heeft een 2c/4t.
als je dus kijkt naar de single-core performance is die van de i5 beter, ondanks het veel lagere verbruik.
verder heeft die laptop een SSD+HDD en geen dedicated GPU, iets wat ik van jouw laptop wel verwacht. (al die ik GT555M staan, ook geen wereldwonder)
indien je geen SSD hebt zou een SSD heel veel voordelen bieden

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de vele deskundige reacties! Ik ga er een SSD kaart inzetten, alle genoemde tips uitvoeren en dan laat ik jullie weten hoe de prestaties zijn geworden.

Wat een super forum dit (of super forummers) d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:44

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Graag gedaan! Weet dan dat je FPS niet omhoog, enkel de laad/opstarttijden

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heuveltje schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:58:
PC's worden niet trager met de tijd. hoogstens de windows installaties daarop.
(Wel worden applicaties etc met de tijd steeds zwaarder, waardoor alles trager gaat aanvoelen)

Maar specifiek voor laptops. Mijn ervaring is dat na een aantal jaar de ventilator zwakker word, en vol stof komt te zitten. Daardoor word de laptop te warm, en gaat terugklokken.

Merk je dat hij warmer word/ dat de ventilator meer/zwaarder loeit ?
Ha heuveltje, ik merk inderdaad dat de ventilator flink loeit en harder lijkt te werken dan eerder. Hier de temperaturen bij verschillende omstandigheden:

inactief vs game
GPU: 0C vs 82C
HD0: 30C vs 39C
Temp1: 48C vs 90C
Core 0: 44C vs 90C
Core 1: 42C vs 96C
Core 2: 42C vs 90C
Core 3: 45C vs 90C

Ik zag tijdens de game een van de Cores zelfs op 99C springen, bij allen staat een waarschuwingsvlammetje bij, behalve bij HD0. Dit is gewoonweg gevaarlijk dus? :o

CCleaner heeft 14GB opgeruimd, wel 10GB van de prullenbak, die zit nog niet zo lang vol.

Hebben jullie advies wat de volgende stap is om de laptop te redden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:51:
ik merk inderdaad dat de ventilator flink loeit en harder lijkt te werken dan eerder.
Heb je de laptop in die 5 jaar wel eens schoongemaakt? Of zitten de koelvinnen vol met stof waardoor de fan wel kan blazen, maar de warmte niet zal verdwijnen?

Verder is het belangrijkste hierboven al genoemd: laptops worden niet trager. Software is wel zwaarder geworden.

Waarom heb je je laptop destijds niet gratis naar het snellere Windows 10 geupgraded?
Heb je je laptop wel eens van een schone Windows-installatie voorzien? Dat kan ook schelen.

Regelmatig CCleaner eroverheen laten draaien kan zeker geen kwaad, maar daar ga je geen echte problemen mee oplossen.
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:55:
Nu keek ik op een site van een welbekende Duitse supermarktketen die morgen een aanbieding hebben voor een Medion laptop, destijds heb ik deze daar ook gekocht voor 700 euro. In de veronderstelling dat mijn laptop na 5 jaar 'op is' en het na 5 jaar tijd is voor een nieuwe. Blijken die specificaties minder goed te zijn dan die van mijn huidige laptop! Er zit een i5 processor in, verder komt alles redelijk overeen.
Met het huidige speclijstje kunnen we helemaal niks :P Het meest relevante voor de snelheidsbeleving van een laptop is de aanwezigheid van een SSD. Heb je nu een SSD? En heeft die nieuwe laptop een SSD?
Verder heb je het over een gaming laptop. Het allerbelangrijkste van een gaming laptop is zeker niet de CPU, maar de GPU. Welke videokaart heb je nu? Welke videokaart heeft die nieuwe laptop?
Een i7 2670QM is overigens zonder twijfel stukken trager dan een i5 uit de 8000-serie. Vermoedelijk zelfs trager dan een i3.

Begrijp me goed: het maakt helemaal niet veel uit dat jouw laptop waarschijnlijk trager is dan een nieuwe, ik probeer je vooral duidelijk te maken dat ik niet weet waar je vergelijking op gebaseerd is en dat je vermoedelijk iets te snel conclusies hebt getrokken.
Bij het juiste gebruik moet je huidige laptop zeker snel genoeg zijn (nogmaals, afhankelijk van de relevante specs).

Edit: ik lees uit je topic van 2 weken geleden al dat je er een SSD in wil gaan zetten. Heb je dat al gedaan?
Medion Erazer x6818 uit 2012

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 26-11-2017 20:10 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Modbreak:Even de twee topics gemerged zodat de reacties niet verloren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank Bolletje, ik was al een paar reacties kwijt!

Ik heb de ventilator gisteren geheel schoongemaakt met een stofzuiger, hij was inderdaad vies. De temperaturen zijn wel wat gedaald, al krijg ik nog steeds waarschuwingsvlammetjes te zien in Speedfan.
Met alleen Chrome aan: 35-43C, met RCT3 aan 35-70C (afname van 29 graden!)

- De uitgebreide specificaties zijn hier te vinden: http://aldi.medion.com/md97888/nl/#ausstattung_anker
- Bij de installatie van de destijds Windows 10 ging er zoveel fout dat ik de fabrieksinstellingen terug heb gezet, dus nog steeds Windows 7 home version.
- Verder heeft de laptop geen SSD kaart. Wel heb ik nu een NAS en een back up, dus de volgende stap wordt de SSD-kaart
- De accu heeft het ook begeven, dat wordt dus een SSD én een nieuwe accu :)

Wat is jullie mening? SSD en accu vervangen of een nieuwe zoeken?
Zijn de specificaties van deze laptop verder goed genoeg voor een paar jaar extra levensduur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Als je nu nog tevreden ben met de laptop zou ik hier eerst een ssd inzetten en een schone installatie van Windows doen.

Redenen om in jouw geval een nieuwe laptop te halen zijn denk ik voornamelijk:
- videokaart; nieuwe modellen zijn significant sneller;
- beeldscherm; veel nieuwere laptops hebben een beter beeldscherm met een hogere resolutie;
- accuduur; ook al haal je een nieuwe accu, veel nieuwe laptops zijn uit de doos al energiezuiniger

Dan heb je nog wel andere redenen, zoals een mooier design, een compacter formaat, garantie, beter toetsenbord etc.

Je kan nu simpelweg een ssd halen, die erin zetten en kijken hoe het je bevalt. Dat is zo'n beetje de beste investering die je kan doen als je dat nog niet gedaan hebt, vooral bij oudere computers. Ik zou dan wel aanraden een model met minstens 250GB opslagcapaciteit te halen (< 100 EUR), omdat je zo op het eerste oog niet je oude harde schijf kan behouden. In jouw geval moet je dan een 2,5"-model hebben. Pricewatch geeft uitkomst: categorie: Solid state drives
Mocht die upgrade naar wens zijn, dan kan je een vervangende accu overwegen. Een ssd kan je in sommige gevallen ook nog meenemen naar een nieuw systeem.

Daarnaast kan je niet per se zeggen dat een i7 beter is dan een i5; o.a. architectuurverbeteringen, kloksnelheid en het aantal cores (al dan niet met ht) zijn van invloed. Zo worden - net als bij de desktopvarianten - de nieuwere mobiele Intel processors met meer cores uitgerust.
De sensors in een processor om de temperatuur uit te lezen zijn niet altijd accuraat, maar geeft wel een indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberonline
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-04 20:55
(jarig!)
In princiepe zou je best nog met deze laptop een aardige tijd mee kunnen.
Waar je wel rekening mee moet houden, is dat bij oudere laptops vaak de koelpasta vaak uitdroogt, waardoor de temps hoog worden.
Mijn advies is dan ook om naast een SSD plaatsen, ook het koelpasta te vervangen.

Wel zal ik eerst met het koelpasta te beginnen om de temps omlaag te krijgen.
Als dit niet minder word, dan zal het advies toch zijn om voor een nieuwe laptop te gaan kijken
Pagina: 1