Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Omvormer (zonnepanelen) isoleren in het netwerk

Pagina: 1
Acties:

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-11 18:30
Tweakers,

Ik heb een omvormer in mijn huis hangen voor de zonnepanelen. De fabrikant bied de optie om deze via een cloud optie uit te lezen / monitoren.

Nou vraag ik me het volgende af; Is het zo dat wanneer ik deze omvormer in mijn netwerk hang, de fabrikant (chinese partij) dan toegang krijgt tot mijn netwerk thuis omdat de omvormer connectie maakt naar hun cloud service?

(beetje doordenkend na het lezen van dit artikel: https://www.forbes.com/si...ble-hackers/#1b97ac644a3f)

Zou het, -om gewoon zeker te zijn- misschien beter zijn dit specifieke apparaat alleen op een ander vlan toegang te geven? Begreep dat je daarmee apparaten technisch onzichtbaar voor elkaar kan maken?

Dank voor jullie gedachten

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 23:57
Of de fabrikant van afstand op jouw netwerk kan hangt helemaal af van die "cloud connectie" die gemaakt wordt. Maar in theorie lijkt het me mogelijk indien de connectie vanaf de omvormer geïnitieerd wordt. Andersom wordt namelijk standaard door een router geblokkeerd tenzij jij de poorten hier voor open zet.

Door je omvormer in een VLAN te zetten kan je er inderdaad voor zorgen dat je omvormer in een ander netwerk komt te zitten dan je overige apparaten. Let er wel op dat jij dan ook niet meer bij de omvormer kan komen.

Dit laatste kan je oplossen door de VLAN's middels een router aan elkaar te knopen en met met behulp van die router (middels open poorten of firewall) te bepalen welk verkeer er doorgelaten wordt en wat tegengehouden moet worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Morax op 15-11-2017 12:04 ]

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-11 18:30
Dat voor je reactie Morax,

Top! ik ga even uitvogelen hoe dat moet.
In principe prima dat ik de omvormer alleen via het internet kan bereiken dus hoef geen vlans te koppelen oid.