Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim641
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-04 08:40
Ik ben sinds september een Applicatieontwikkelaar's opleiding gaan volgen (eerste opleiding na afmaken middelbare school) maar ik vind het extreem ingewikkeld (ben ook later als de rest begonnen dus heb wat basis HTML/CSS gemist.) Nu lijkt het me leuk om later in een team aan een applicatie o.i.d Te werken, maar op het moment heb ik gewoon niet echt het doorzettingsvermogen/motivatie om thuis uren te gaan coderen (ook omdat ik er veel moeite mee heb en veel vast loop).

Nu wil ik misschien toch een ICT-beheer opleiding gaan doen. Ik ben eigenlijk meer een persoon die liever met hardware werkt als met software, Alleen weet ik niet precies wat nou ICT-beheer inhoud. Online lees ik veel over het werkend houden van servers binnen bedrijven, Maar dit kan toch geen full-time baan zijn of heb ik het mis?

Wat zouden jullie aanraden: Applicatieontwikkelaar doorzetten ookal heb ik er veel moeite mee en niet echt gemotiveerd, Of gewoon een ICT-Beheer opleiding doen en applicatieontwikkelaar misschien later/als hobby?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 09:19
Als je nu bij de basis HTML/CSS moeite hebt met het inhalen, naast het niet heben van motivatie of doorzettingsvermogen dan raad ik je af om het applicatieontwikkelaars pad te gaan volgen.

Je moet je zelf afvragen bij je opleiding: wat maakt mij straks gelukkig. Wat zie je jezelf doen. Is dat toch programmeren in een team? dan zal je moeten knokken en toch die motivatie moeten vinden. Erken wel je grenzen als je merkt dat dit vak je te veel moeite (inhoudelijk) oplevert. Niet om je te demotiveren, maar een syntax van een programmeertaal of een taal als HTML/css is slechts het begin. Daarna volgen de frameworks,. design patterns etc mocht je in je carriere lekker willen doorgroeien.

Op Github staat een mooie developer roadmap. Dan heb je een reeel beeld van een mogelijk toekomstpad binnen applicatieontwikkeling.

In mijn herinnering deden ze op het MBO wat dingen als WinForms en databases normaliseren. Dit is slechts een fractie van wat het inhoudt.

ICT beheer als opleiding is vrij breed. Je hebt inderdaad een stuk hardware (denk aan servers installeren), maar ook applicatiebeheer. Applicatiebeheer is alleen een vak waar je niet heel ver in kunt doorgroeien. Vaak word je een alles aanspreekpunt binnen een midden-klein bedrijf. De website van het ROC omschrijft het erg goed:
"Je bent de spil van de ICT-afdeling. Jij bent de beheerder van de (geautomatiseerde) informatiesystemen binnen het bedrijf. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het onderhoud en de beveiliging van het systeem. Hiervoor onderhoud je contacten met bijvoorbeeld leveranciers.

Je schrijft handleidingen en houdt handleidingen up-to-date, waarbij je ook instructies geeft aan de medewerkers binnen het bedrijf over ICT-zaken. Daarnaast help je bij de dagelijkse werkzaamheden van de servicedesk van het bedrijf. Daar handel je de binnengekomen vragen en klachten af."
Bij een klein bedrijf in de praktijk ben je dus de helpdesk, serverbeheerder, applicatiebeheerder, probleemoplosser etc.

Met hardware zal je wel te maken krijgen, hoewel het denk ik voornamelijk de werkplekken zal zijn. Dit omdat veel servers tegenwoordig in de cloud staan. Je zal ze nog wel configureren maar niet fysiek meer aanraken. Natuurlijk zijn er bedrijven die het in eigen beheer houden maar je ziet het veel veranderen.

[ Voor 35% gewijzigd door Aphelion op 15-11-2017 10:53 ]

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-04 20:36

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

NOFI maar ik denk dat je voor beide beroepen een aardige dosis doorzettingsvermogen moet hebben.

1. Om je diploma te halen
2. Om de materie eigen te maken
3. Om tijd erin te steken later "het werk" af te krijgen
4. Om na werk je kennis/studie bij te houden

Afhankelijk bij welke werkgever/branche je terecht komt, kan ik je alvast verklappen dat een "redelijk goede systeembeheerder", en dan met name op Windows/Citrix, toch 3 tot 5 examens per jaar moet afleggen om bij te blijven (dus nog niet eens om vooruit te lopen). Als je dan bedenkt dat officieel per examen er 3 tot 5 dagen in een klas gezeten kan worden (dus maximaal 40 uur) of dat je deze tijd zelfstandig in de boeken zit, kom je uit op minstens een half uur gemiddeld per dag aan studie naast je werk.

Doe ermee wat je wil; techniek staat niet stil en dat geldt helaas extra hard voor de ICT waar ontwikkelingen zich razendsnel opvolgen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

aangezien je eerder gestarte topics neem ik deze niet serieus

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:56

Croga

The Unreasonable Man

Wat @MAX3400 zegt....

Realiseer je daarnaast dat de twee vakgebieden steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Een ontwikkelaar moet steeds meer over het platform weten en een beheerder moet zelf steeds meer programmeren. Tegen de tijd dat je klaar bent met je studie zullen er meerdere bedrijven in Nederland zijn waar de twee simpelweg niet meer te onderscheiden zijn van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim641
Aphelion schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:53:
Als je nu bij de basis HTML/CSS moeite hebt met het inhalen, naast het niet heben van motivatie of doorzettingsvermogen dan raad ik je af om het applicatieontwikkelaars pad te gaan volgen.

Je moet je zelf afvragen bij je opleiding: wat maakt mij straks gelukkig. Wat zie je jezelf doen. Is dat toch programmeren in een team? dan zal je moeten knokken en toch die motivatie moeten vinden. Erken wel je grenzen als je merkt dat dit vak je te veel moeite (inhoudelijk) oplevert. Niet om je te demotiveren, maar een syntax van een programmeertaal of een taal als HTML/css is slechts het begin. Daarna volgen de frameworks,. design patterns etc mocht je in je carriere lekker willen doorgroeien.

Op Github staat een mooie developer roadmap. Dan heb je een reeel beeld van een mogelijk toekomstpad binnen applicatieontwikkeling.

In mijn herinnering deden ze op het MBO wat dingen als WinForms en databases normaliseren. Dit is slechts een fractie van wat het inhoudt.

ICT beheer als opleiding is vrij breed. Je hebt inderdaad een stuk hardware (denk aan servers installeren), maar ook applicatiebeheer. Applicatiebeheer is alleen een vak waar je niet heel ver in kunt doorgroeien. Vaak word je een alles aanspreekpunt binnen een midden-klein bedrijf. De website van het ROC omschrijft het erg goed:

[...]

Bij een klein bedrijf in de praktijk ben je dus de helpdesk, serverbeheerder, applicatiebeheerder, probleemoplosser etc.

Met hardware zal je wel te maken krijgen, hoewel het denk ik voornamelijk de werkplekken zal zijn. Dit omdat veel servers tegenwoordig in de cloud staan. Je zal ze nog wel configureren maar niet fysiek meer aanraken. Natuurlijk zijn er bedrijven die het in eigen beheer houden maar je ziet het veel veranderen.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Zelf vind ik het leuk om andere (vrienden, familie) te helpen met computerproblemen, dus ik denk dat ICT beheer wel wat voor mij is. Ik zal uiteraard eerst nog langs een open dag gaan om te kijken van hoe en wat, maar ICT beheer spreekt me al iets meer aan als applicatieontwikkelaar op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim641
Hackus schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:03:
aangezien je eerder gestarte topics neem ik deze niet serieus
Euhm waarom? Ik een paar van mijn topics (laptop advies vragen) waren voor een paar vrienden van mij zonder een Tweakers account.

Verder heb ik toch niet te veel geks gepost?? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aphelion
Croga schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:03:
Wat @MAX3400 zegt....

Realiseer je daarnaast dat de twee vakgebieden steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Een ontwikkelaar moet steeds meer over het platform weten en een beheerder moet zelf steeds meer programmeren. Tegen de tijd dat je klaar bent met je studie zullen er meerdere bedrijven in Nederland zijn waar de twee simpelweg niet meer te onderscheiden zijn van elkaar.
Eens, het gaat steeds meer samen. Als dan de interesse toch meer aanwezig is voor beheer, dan is DevOps een interessante carriererichting.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-04 20:36

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

tim641 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:09:
[...]

Verder heb ik toch niet te veel geks gepost?? :X
Hint: niet 2x achter elkaar posten. Volgens mij staat er ook in het topic een melding "Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie."

Maar even pragmatisch: je beschrijft nergens "waar" je moeite mee hebt. Is het het snappen van code? Is het het beginnen met code? Heb je uberhaupt de goede tooling om code te schrijven/testen?

En ook; je vind het leuk om familie / vrienden te helpen met "problemen". Denk je dat je daar goed in bent? Hoe lang ben je bezig met iets simpels als een WiFi-router installeren? Weet je hoe je driver-installs kan blokkeren opf Windows? Gewoon een paar vragen/ideeen over je kennis.
Aphelion schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:12:
[...]

Eens, het gaat steeds meer samen. Als dan de interesse toch meer aanwezig is voor beheer, dan is DevOps een interessante carriererichting.
Alsjeblieft niet zeg... Wat men tegenwoordig onder DevOps schuift, is in een flink aantal gevallen: scripter (van deployment), tester (van/voor de klant), beheerder (van/voor de klant of het hosted platform) etc.

Dan mag je wel een flinke dosis kennis meebrengen van scripting in zijn algemeen zoals Linux / PowerShell, een aantal OS'en weten te onderscheiden en daarna ook nog eens een redelijke hoeveelheid kennis van back-end applicaties hebben zoals een LAMP-stack, mail-daemons etc.

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 15-11-2017 11:15 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim641
MAX3400 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:14:
[...]

Hint: niet 2x achter elkaar posten. Volgens mij staat er ook in het topic een melding "Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie."

Maar even pragmatisch: je beschrijft nergens "waar" je moeite mee hebt. Is het het snappen van code? Is het het beginnen met code? Heb je uberhaupt de goede tooling om code te schrijven/testen?

En ook; je vind het leuk om familie / vrienden te helpen met "problemen". Denk je dat je daar goed in bent? Hoe lang ben je bezig met iets simpels als een WiFi-router installeren? Weet je hoe je driver-installs kan blokkeren opf Windows? Gewoon een paar vragen/ideeen over je kennis.

[...]

Alsjeblieft niet zeg... Wat men tegenwoordig onder DevOps schuift, is in een flink aantal gevallen: scripter (van deployment), tester (van/voor de klant), beheerder (van/voor de klant of het hosted platform) etc.

Dan mag je wel een flinke dosis kennis meebrengen van scripting in zijn algemeen zoals Linux / PowerShell, een aantal OS'en weten te onderscheiden en daarna ook nog eens een redelijke hoeveelheid kennis van back-end applicaties hebben zoals een LAMP-stack, mail-daemons etc.
Het is meer een combinatie van. Ik heb al moeite met het snappen van HTML/CSS/Javascript, en ik heb simpelweg niet de motivatie om meerdere uren per dag uitleg te volgen en met de talen te werken achter elkaar door, dan verlies ik snel intresse en heb ik zoiets van: "dat komt morgen wel". Nu kan dat misschien ook liggen aan het feit dat ik 0 voorkennis had van coderen en ook de eerste paar weken basiskennis gemist heb, Maar zoals ik al zei heb ik toch meer met hardware dan met software.

Simpele dingen als Routers installeren of de automatische updates van drivers blokkeren heb ik verder niet heel veel moeite mee (soms na wat google-werk als het een complexer probleem word) Maar ookal heb ik hier nog niet heel veel voorkennis van, lijkt het me wel heel leuk om op dit gebied door te leren
Croga schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:03:
Wat @MAX3400 zegt....

Dus als ik de ICT-Beheer opleiding ga volgen blijft het slim om op de achtergrond mezelf ook wat relevante programeertalen aan te leren?

Ik vind het leren van programeer talen opzich hartstikke leuk, maar om er elke dag meer als 7 uur mee bezig te zijn kan ik om de een of andere reden niet, ik loop dan vast of verlies motivatie, maar een afwisseling van ICT-Beheer en het leren van talen lijkt me wel wat

[ Voor 54% gewijzigd door tim641 op 15-11-2017 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aphelion
[...]

[...]

Sommige mensen komen een stuk verder met scripting dan applicatieontwikkeling. Het is niet veel meer dan word verwacht van een applicatieontwikkelaar, alleen andere kennis. Je hoeft het niet in een enkele dag te halen.

Daarbij, is inderdaad discutabel wat wel / niet onder DevOps zou moeten vallen. Echter zijn er voldoende leuke functies te vinden waar DevOps daadwerkelijk interessant is.

Het klinkt alsof je het persoonlijk niet interessant vindt. Maar voor een ander kan dat anders zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aphelion
Ik vind het leren van programeer talen opzich hartstikke leuk, maar om er elke dag meer als 7 uur mee bezig te zijn kan ik om de een of andere reden niet, ik loop dan vast of verlies motivatie, maar een afwisseling van ICT-Beheer en het leren van talen lijkt me wel wat
Een andere vraag om je achtergrond wat beter te leren kennen. Waarom heb je gekozen voor de ICT richting? Zijn er andere richtingen die ook je interesse hebben? Zo ja, speelt daar dan ook het "7 uur" motivatie probleem?

Oeps double post =) excuus

[ Voor 4% gewijzigd door Aphelion op 15-11-2017 11:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:56

Croga

The Unreasonable Man

Degenen die niet snappen wat DevOps in houdt schuiven dat er inderdaad onder. Over een paar jaar hoop ik dat er een paar bedrijven in Nederland zijn die het wél snappen :)
Ik hoop dat een ontwikkelaar in een fatsoenlijk multisiciplinair team inderdaad wat weet over het platform waar zijn software op moet draaien. Dat maakt de kwaliteit van de software een heel stuk beter. En dus zeggen we dat één team verantwoordelijk is voor alles wat nodig is om de applicatie te laten draaien en te verbeteren. Dat betekend niet dat iedereen expert is in al deze gebieden maar zeker wel dat iedereen op z'n minst een beetje weet van al die onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim641
Aphelion schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:21:
[...]

Een andere vraag om je achtergrond wat beter te leren kennen. Waarom heb je gekozen voor de ICT richting? Zijn er andere richtingen die ook je interesse hebben? Zo ja, speelt daar dan ook het "7 uur" motivatie probleem?

Oeps double post =) excuus
ICT Spreekt me gewoon erg aan. ik zou eigenlijk niet weten wat voor richting ik zou moeten doen als ik niet de ICT in ga. een aantal vrienden met (ongeveer) dezelfde intresses als mij zitten nu in het 2e jaar van ICT-Beheer, en hun raden mij het ook erg aan.

Ik wil ook doorstuderen na mijn MBO opleiding op het HBO (en dan in de richting informatica)

Uiteraard zal het ''7 uur motivatie probleem'' gedeeltelijk ook op ICT Beheer plaats vinden (ook mede omdat ik snel afgeleid ben/een mindset heb van ''dat komt morgen wel''), maar als ik echt iets doe waar ik iets van leer en ook nog een beetje mijn intresse heeft (zoals problemen oplossen) dan kan ik me wel een langere tijd focussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-04 15:26
tim641 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:28:
Ik wil ook doorstuderen na mijn MBO opleiding op het HBO (en dan in de richting informatica)
Hoewel me dat verstandig lijkt (toekomstperspectief van MBO niveau beheer of programmeer opleidingen is niet fantastisch en alleen maar aan het afnemen), komt dit nogal niet overeen met wat je eerder zegt over dat je programmeren zegmaar niet fantastisch vindt.

Hoe dan ook; kwa deployments en inrichting van omgevingen is er een enorme trend naar het compleet automatiseren van alles. Het 'systeembeheer' in de trant van dat je met de hand applicaties op een server update aan de hand van een word-document verdwijnt.

https://niels.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 23:50
Tim, die motivatie heet met een ander woord zelfdiscipline. Overigens helpt helpt wel als je met iets bezig kan zijn waar je enthousiast van wordt.

Wat met hardware rommelen en dat leuk vinden is geen basis voor een carriere in de IT, en geloof me dat je in de praktijk minder met hardware bezig bent dan met software.

Het woord DevOps is al een paar keer gevallen, en daar kun je development combineren met beheer, persoonlijk vindt ik het erg leuk, maar begrijp goed dat je juist dan van alle twee de vakken verstand moet hebben.

Overigens lijkt het er op dat juist daar veel toekomst zit; met de move naar de cloud en veel beheer wat tegenwoordig in shells wordt gedaan.

Misschien is security nog iets wat je kunt overwegen eens naar te kijken. Het is wel echt belangrijk dat je wat gaat doen wat je echt leuk vindt, de weg naar IT is geplaveid met zelfstudie, en dat lukt je alleen als je daar lol in hebt.

[ Voor 0% gewijzigd door Frost_Azimov op 15-11-2017 11:42 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aphelion
tim641 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:28:
[...]

ICT Spreekt me gewoon erg aan. ik zou eigenlijk niet weten wat voor richting ik zou moeten doen als ik niet de ICT in ga. een aantal vrienden met (ongeveer) dezelfde intresses als mij zitten nu in het 2e jaar van ICT-Beheer, en hun raden mij het ook erg aan.

Uiteraard zal het ''7 uur motivatie probleem'' gedeeltelijk ook op ICT Beheer plaats vinden (ook mede omdat ik snel afgeleid ben/een mindset heb van ''dat komt morgen wel''), maar als ik echt iets doe waar ik iets van leer en ook nog een beetje mijn intresse heeft (zoals problemen oplossen) dan kan ik me wel een langere tijd focussen.
Leuk om te lezen dat je ook wilt doorstuderen naar het HBO. Dat verandert wel een hoop, want dan zal je na je opeiding 'beheerder' niet werkzaam worden in dat vak, maar doorstuderen. Maar verdiep je wel goed in de inhoud van die HBO opleiding. Lees NU al eens de modules van die opleiding door. Bedenk je nu al wat voor werk je wilt gaan doen met die opleiding. Vraag aan jezelf of je de motivatie ook voor die modules weet te vinden. Gebruik het hoe dan niet als 'uitstel' van je keuze, omdat je toch later HBO wilt gaan doen. Ben je al op de hoogte van de toelatingseisen voor de HBO opleiding? Indertijd van het MBO moest ik een niveau 4 applicatieontwikkelaar jaar doen.

Denk goed na wat je wilt. MBO Ict kent zeer veel uitval omdat er mensen naar toe gaan die denken dat ze ICT leuk vinden omdat ze thuis helpen met de WIFI router, een website in PHP schrijven en wat knappe dingen doen met hardware en games. ICT in het bedrijfsleven is iets geheel anders. Verdiep je hier in. Mogelijk blijf je bij je keuze, maar de kans is aanwezig dat je het wilt doen omdat je niet weet 'wat anders'. En daar krijg je spijt van als je straks een studieswitch moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim641
Frost_Azimov schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:41:
Tim, die motivatie heet met een ander woord zelfdiscipline. Overigens helpt helpt wel als je met iets bezig kan zijn waar je enthousiast van wordt.

Wat met hardware rommelen en dat leuk vinden is geen basis voor een carriere in de IT, en geloof me dat je in de praktijk minder met hardware bezig bent dan met software.

Het woord DevOps is al een paar keer gevallen, en daar kun je development combineren met beheer, persoonlijk vindt ik het erg leuk, maar begrijp goed dat je juist dan van alle twee de vakken verstand moet hebben.

Overigens lijkt het er op dat juist daar veel toekomst zit; met de move naar de cloud en veel beheer wat tegenwoordig in shells wordt gedaan.

Misschien is security nog iets wat je kunt overwegen eens naar te kijken. Het is wel echt belangrijk dat je wat gaat doen wat je echt leuk vindt, de weg naar IT is geplaveid met zelfstudie, en dat lukt je alleen als je daar lol in hebt.
Over het motivatie gedeelte, codetalen leren motiveert mij op het moment niet echt puur omdat ik dit heel anders ingeschat had. Ik had een beetje de mainstream look van ''Oh leuk beertje coderen en later een beetje websites maken met een paar andere mensen'' Maar zo simpel is het duidelijk niet.

Het installeren van servers en het verhelpen van problemen daarintegen lijkt me een stuk leuker, aangezien het mij een soort voldoening geeft als ik iemand ergens mee help en het lukt, en ik denk dat ICT Beheer ook een goede basis is voor een HBO opleiding die ik hierna ga volgen lijkt me.

Over de exacte HBO opleiding die ik later wil doen ben ik nog niet echt uit, Ik noemde net informartica, Maar ik heb nog niet echt veel research gedaan op het gebied van HBO niveau ICT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 23:50
tim641 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:52:
[...]
Over de exacte HBO opleiding die ik later wil doen ben ik nog niet echt uit, Ik noemde net informartica, Maar ik heb nog niet echt veel research gedaan op het gebied van HBO niveau ICT.
Daarom noemde ik security; in die wereld zie ik nog te weinig mensen met operationele beheer ervaring, terwijl het daar juist zo belangrijk is. Dit zou je ' upgrade path' naar HBO kunnen zijn (again; je moet het wel leuk vinden).

Je kun in het beheer ook nog wat smaakjes kiezen, Windows, Unix, Linux, networking. Een ontwikkeling hebben al die smaakjes gemeen; virtualisatie. (minder hardware om mee te spelen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:33:
[...]

Hoe dan ook; kwa deployments en inrichting van omgevingen is er een enorme trend naar het compleet automatiseren van alles. Het 'systeembeheer' in de trant van dat je met de hand applicaties op een server update aan de hand van een word-document verdwijnt.
Dit dus, beheer kruipt aardig richting programmeren ondertussen.

TS had een "romantisch" beeld van applicatie-ontwikkelaar en heeft het van beheer....denk ik.
Mensen helpen doe je (in)direct in bijna elke tak van de IT wel :+

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
tim641 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:15:
Ik ben eigenlijk meer een persoon die liever met hardware werkt als met software.
Wat ik om mij heen gezien heb bij diverse bedrijven, is dat hardware een steeds kleinere rol speelt in het geheel.

Sowieso moet je je voorstellen dat personeel relatief duur is en het soms - hoe gek het ook klinkt - goedkoper kan zijn om bepaalde hardware letterlijk weg te gooien en gewoon nieuw te kopen dan dat je iemand er aan laat knutselen.

Dus wat hardware betreft - voor zover die niet al virtueel is geworden - speelt eigenlijk alleen de selectie nog een rol. Het onderhoud is steeds meer ondergeschikt.

Vervolgens brengt de trend van het virtualiseren ook met zich mee dat systeem- en netwerkbeheer steeds complexer van aard wordt en daarmee stijgen dus de eisen die aan een beheerder gesteld worden.

Wat ik daarmee wil zeggen, is dat je toekomstbestendig systeembeheer niet moet onderschatten en niet moet zien als een easy way out.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-04 15:26
tim641 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:52:
Het installeren van servers en het verhelpen van problemen daarintegen lijkt me een stuk leuker
Dat besteden steeds meer bedrijven uit aan de grote cloud clubs zoals Amazon, Google of Microsoft. En daar is ook het hardware aspect door de verre gaande vorm van virtualisatie steeds minder relevant. Het in elkaar schroeven van de hardware gaat in grote batches en gebeurt in lage lonen landen. Dat er van de duizenden servers een paar honderd 'stuk' zijn interesseert niemand; de VMs zijn automatisch verhuisd naar andere hardware. Die worden dus ook 'in batches' vervangen.

En ja, dat is de toekomst. D'r zijn nog een hoop bedrijven die mekkeren dat dat 'duur' is, alsof mensen zelf geen geld kosten. Da's dus de reden dat ik niet in zou steken op een MBO 'beheer' rol; dit soort mensen worden er bij de banken bijvoorbeeld met veel enthousiasme uitgeknikkerd ondanks het 'tekort' aan ICTers.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:28
Ik zou wat meer out of the box denken. ICT als vak is iets heel anders dan ICT als hobby. Zeker thuisgebruikers helpen met computerproblemen is iets heel anders dan het onderhouden van complexe systemen, software ontwikkelen etc.

Dat wil echter niet zeggen dat het niet kan. Maar als je nu de concentratie niet kan opbrengen om het op school vol te houden. Dan wordt programmeren wel iets dat misschien nu nog niet de weg is.

Wellicht is een richting als electro techniek iets voor je. Ook niet gemakkelijk maar het leert een vak, is denk ik uitdagend genoeg en je werkt aan je probleemoplossend vermogen en analytisch denken. Ook een goede doorstroom mogelijkheid naar het HBO.

Je kan dan in je vrije tijd verder gaan met ICT als hobby en wie weet pak je het programmeren dan op een later moment op. Op een moment dat je wat ouder bent en het concentreren en denken in die richting wat makkelijker gaat.

Succes.
Pagina: 1