Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-09 20:13
Mijn vraag
Wou vanochtend mijn PC aanzetten alleen lukt dat niet. Hij raakt in een oneindige bootloop en weet niet echt wat te doen. Heb de BAT al vervangen en CMOS gereset. Het werkt wel als ik het ram geheugen er uit haal en weer erin doe en daar wat heen en weer verplaats naar andere sloten.

Heeft iemand enig idee hoe die bootloops te stoppen zijn? :(

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gtx 970 msi
i5 4690K
3x4GB DDR3
1x2GB DDR3
Gigabyte Z97P D3
Corsair VS650
Nog wat HDD´s en 1 samsung 850 PRO 256GB met windows 10 erop.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gegoogled en daar zei iemand dat je fast boot uit moest zetten, stond bij mij al uit dus heb het maar aan gezet zonder succes..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Je RAM configuratie is al vrij onconventioneel. Ik zou dan ook opperen om Memtest te gaan draaien voor elke individuele module om te bepalen of er een module defect is of dat het een configuratie dingetje is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
nelizmastr schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:39:
Je RAM configuratie is al vrij onconventioneel. Ik zou dan ook opperen om Memtest te gaan draaien voor elke individuele module om te bepalen of er een module defect is of dat het een configuratie dingetje is.
Goeie maar ook zonder ram zijn er helaas bootloops...
Wel bedankt voor je reactie.

[ Voor 3% gewijzigd door Torac op 15-11-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Torac schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:40:
[...]

Goeie maar ook zonder ram zijn er helaas bootloops...
Wel bedankt voor je reactie.
Zonder RAM kan hij überhaupt niet opstarten, dus dat is logisch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
nelizmastr schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:41:
[...]

Zonder RAM kan hij überhaupt niet opstarten, dus dat is logisch :P
Maar komt er dan ook geen melding oid op het scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:14
Zonder RAM krijg je geen signaal, dus dat klopt wel.

Bootloops kunnen ook de oorzaak zijn van een BIOS die niet goed meer werkt. Probeer de BIOS opnieuw te flashen (indien je nog niet op de laatste versie zat, updaten naar de nieuwste BIOS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Koen179 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:59:
Zonder RAM krijg je geen signaal, dus dat klopt wel.

Bootloops kunnen ook de oorzaak zijn van een BIOS die niet goed meer werkt. Probeer de BIOS opnieuw te flashen (indien je nog niet op de laatste versie zat, updaten naar de nieuwste BIOS).
Ik zit al op de nieuwste versie moet ik hem dan alsnog flashen? Hij heeft toch ook een dual bios dus is het dan alsnog nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:14
Ik weet niet of het dan zin heeft, en of dat uberhaupt lukt via de BIOS. Ik weet dat Gigabyte een DualBIOS recovery methode heeft, misschien kan je daar naar kijken.

Moet er wel bij zeggen dat die methode gebruikt wordt als je BIOS bijvoorbeeld niet goed is geflasht en je helemaal niet meer in de BIOS kan komen. In jouw geval komt hij af en toe in een bootloop, als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Koen179 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:10:
Ik weet niet of het dan zin heeft, en of dat uberhaupt lukt via de BIOS. Ik weet dat Gigabyte een DualBIOS recovery methode heeft, misschien kan je daar naar kijken.

Moet er wel bij zeggen dat die methode gebruikt wordt als je BIOS bijvoorbeeld niet goed is geflasht en je helemaal niet meer in de BIOS kan komen. In jouw geval komt hij af en toe in een bootloop, als ik het goed begrijp?
Klopt ik zou als dat echt nodig zou zijn in de bios kunnen komen. Dit kost alleen vrij veel tijd en vooral engelen geduld. O-)

Stel ik kom in de bios wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:04

Esumontere

Floep, banaan.

Heb je al eens geprobeerd te booten met maar 1 reepje RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Esumontere schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:09:
Heb je al eens geprobeerd te booten met maar 1 reepje RAM?
Jazeker toen deed hij het totdat de ik de pc weer opnieuw opstarte. Daarna weer bootloops dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Torac schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:49:
[...]

Jazeker toen deed hij het totdat de ik de pc weer opnieuw opstarte. Daarna weer bootloops dus.
En dat is zo met elk reepje RAM dat je bezit? Zo ja, dan had je dat natuurlijk al in je startpost moeten zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
nelizmastr schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:51:
[...]

En dat is zo met elk reepje RAM dat je bezit? Zo ja, dan had je dat natuurlijk al in je startpost moeten zetten ;)
Ah sorry… Zal het meenemen voor mijn volgende (hopelijk niet ;) ) probleem topic.
Ja met elke reepje ram dat ik bezit. Zijn er 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ok. Gezien de kans klein is dat alle RAM kaduuk is kunnen we dat met enige zekerheid uitsluiten.

Een andere voeding zou mijns inziens de volgende stap zijn. De VS serie is hun instap en niet echt denderend. Als je geen andere (degelijke) voeding hebt liggen, probeer er dan één van iemand te lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
nelizmastr schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:56:
Ok. Gezien de kans klein is dat alle RAM kaduuk is kunnen we dat met enige zekerheid uitsluiten.

Een andere voeding zou mijns inziens de volgende stap zijn. De VS serie is hun instap en niet echt denderend. Als je geen andere (degelijke) voeding hebt liggen, probeer er dan één van iemand te lenen.
Dit is vrij veel werk om te doen nietwaar? Heeft dit echt zin?
Ik heb meer het idee dat het ergins tussen de ram en het moederbord ligt. Mede omdat als ik met 2 dimms bootloops krijg en er dan 1 dimm uit haal het weer weg gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Torac op 15-11-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Torac schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:15:
[...]

Dit is vrij veel werk om te doen nietwaar? Heeft dit echt zin?
Ik heb meer het idee dat het ergins tussen de ram en het moederbord ligt. Mede omdat als ik met 2 dimms bootloops krijg en er dan 1 dimm uit haal het weer weg gaat.
Maar als het niet weg blijft met die ene DIMM dan is er meer aan de hand. Tuurlijk kan het altijd nog het mobo zijn, maar goed, als je geen vervangende onderdelen hebt kan je bevestigen noch uitsluiten.

Pagina: 1