Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Onderdelen vervangen in een laptop do of don't

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
4 jaar geleden heb ik een laptop gekocht van MSI tot nu toe met veel plezier van genoten. Maar nu begint de NVIDIA 860M me toch echt in de steek te laten. De rest van de hardware is nog gewoon goed. i7, 16gb ram, SSD. Etc.

Nu heb ik gevonden dat ik voor mijn laptop niet de videokaart kan vervangen omdat deze op het moederbord is bevestigd.
Betreft: MSI ge70 Apache pro.

Nu is mijn vraag weet iemand of er laptops zijn waarbij je zelf hardware componenten kan vervangen zodat dit probleem in de toekomst voorkomen kan worden. En welke laptops hier het meest geschikt voor zijn. Qua behuizing & moederbord?

Bij voorbaat dank.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:17

TommieW

Numa numa.

Ik betwijfel of het vervangen van een videokaart ooit echt succesvol zal zijn bij een laptop. Ik kan me voorstellen dat je soms wel kan upgraden naar een nieuwere kaart in dezelfde generatie, als dat ooit een optie vanuit de fabriek was.

Het probleem bij een laptop is, dat de cooling en stroomtoevoer er ook op berekend moet zijn. De cooling op een laptop verschilt per laptop, dus de lay-out van de nieuwe kaart zou dan precies hetzelfde moeten zijn.

Een beter alternatief is in mijn optiek een externe GPU via Thunderbold. Het maakt het een stuk minder makkelijk mee te nemen, maar het is wel de meest makkelijke oplossing.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:18
Sommige laptops maken gebruik van MXM-kaarten voor de gpu, anders is het simpelweg onmogelijk om de videokaart te vervangen, zonder het hele moederbord te vervangen.

Qua processors is het bij Intel na Haswell niet meer mogelijk geweest om ze te vervangen en Sandy Bridge was de laatste generatie waar dat nog met de meeste laptops kon.

Ram, opslag en netwerkkaarten kunnen bij de meeste laptops nog wel vervangen worden. Vooral bij gamelaptops is dat meestal wel haalbaar. Zelfs een upgrade uitvoeren aan het scherm is met een beetje onderzoek goed te doen.

Maar terug naar je vraag: Er zijn dus laptops met vervangbare videokaarten, maar die MXM-kaarten zijn los zo belachelijk duur, dat het eigenlijk niet echt de moeite waard is.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:33

Croga

The Unreasonable Man

faraga schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:05:
Maar terug naar je vraag: Er zijn dus laptops met vervangbare videokaarten, maar die MXM-kaarten zijn los zo belachelijk duur, dat het eigenlijk niet echt de moeite waard is.
Om nog maar te zwijgen over de breedte van de standaard; als er een 860M in heeft gezeten zal die zowieso alleen te vervangen zijn door een kaart met een middelmatig stroomverbruik of minder; een 1060 zal bijvoorbeeld niet passen omdat die weer andere aansluitingen heeft.
Als je überhaupt al een MXM kaart kunt vinden.......

Al met al: Nee, het is niet zinvol om de grafische kaart te vervangen. Geheugen en harddisk/SSD, soms de optische drive. De rest staat zo'n beetje vast bij aanschaf.

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Er zijn nog vele obstakels om succesvol een MXM-kaart te vervangen. De koeler moet fysiek passen, dus met de contactpunten op de GPU en evt het geheugen, het energieverbruik (TDP) moet passen, je BIOS moet het ondersteunen en je moet in staat zijn om bij de fysieke kaart te komen en je laptop weer in elkaar te zetten. Veel laptops met MXM kaarten hebben een BIOS lock, die alleen zekere MXM kaarten ondersteunt.

Kortom: MXM klinkt leuk in theorie maar in de praktijk brengt het vaak stress en kosten. Ik zou je helaas willen aanraden om jezelf de stress te besparen en te gaan voor een nieuwe laptop met specificaties die meer toekomstbestendig zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Tyrian op 15-11-2017 16:40 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Dankje wel voor de goede reacties.
Pagina: 1