Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik met mijn werkgever een cafetariaregeling getroffen voor mijn reiskosten.

Nu zijn de OR en bestuurder bezig om een aantal verschillende arbeidsvoorwaarderegelingen samen te voegen tot één landelijke regeling. Dat hier voor iedereen wat geven en nemen bij komt kijken is begrijpelijk.

Eén van de dingen die voor mij kan gaan veranderen is dat ze van de cafetariaregeling afstappen en een kilometervergoeding gaan geven van max 135 euro/maand. Mijn reisafstand laat echter een hoger bedrag toe.

Is het mogelijk (technisch gezien vanuit de belastingdienst) om straks zowel de kilometervergoeding te ontvangen en voor het resterende deel alsnog de cafetariaregeling in te zetten?

kilometervergoeding/jaar: 1620
Reiskosten a 0,19ct/km per jaar: 4702,5
Resterende kosten/jaar na kilometervergoeding: 3082,5

Kan ik dus voor die resterende 3082,5/12 = 256 euro per maand alsnog een cafetariaregeling treffen?

Volgens onderstaande link in "Voorbeeld 1" zou ik zeggen van wel:
https://www.salarisnet.nl...-individueel-keuzebudget/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Voor de zekerheid: je hebt het puur over woonwerkverkeer, toch? Als het over naar de klant gaat, zou ik me kunnen voorstellen dat je in de baas zn tijd met de fiets de kilometers zou gaan maken ;)

Dat voorbeeld suggereert van wel ja. Kost je nog steeds wel geld: je bruto loon daalt met 3082eur/jaar (en dus daalt ook je WW, je pensioen, etc. navenant?). Maar je link zegt ook dat de Bdienst vooraf toestemming moet geven dus je stelt de vraag aan de verkeerde.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinus_Budel
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-06 09:19
Je hoeft geen toestemming te vragen van de Bdienst, je hebt wel de mogelijkheid om dat voor te leggen.
Kijk anders eens in het handboek loonheffingen onder paragraaf 4.15 daar wordt de cafetariaregeling toegelicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:20:
Voor de zekerheid: je hebt het puur over woonwerkverkeer, toch? Als het over naar de klant gaat, zou ik me kunnen voorstellen dat je in de baas zn tijd met de fiets de kilometers zou gaan maken ;)
Het betreft hier inderdaad woon-werkverkeer, kilometers staan dus vast
Dat voorbeeld suggereert van wel ja. Kost je nog steeds wel geld: je bruto loon daalt met 3082eur/jaar (en dus daalt ook je WW, je pensioen, etc. navenant?).
Sinds 2008 wordt pensioen niet meer beinvloed door de cafetariaregeling, WW nog wel. Ik heb in mijn salarisonderhandeling de 'kosten' laten verwerken in mijn brutoloon, natuurlijk kost het me geld maar mijn brutoloon zit boven mijn eigenlijke schaal.
Maar je link zegt ook dat de Bdienst vooraf toestemming moet geven dus je stelt de vraag aan de verkeerde.
Volgens mij moet de belastingdienst nagaan of de opgegeven reisafstand logisch verklaarbaar is, net zoals bij een 'normale' reiskostenvergoeding volgens mij. (dit heeft in de huidige regeling mijn werkgever geregeld)
Tinus_Budel schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:41:
Je hoeft geen toestemming te vragen van de Bdienst, je hebt wel de mogelijkheid om dat voor te leggen.
Kijk anders eens in het handboek loonheffingen onder paragraaf 4.15 daar wordt de cafetariaregeling toegelicht.
Bedankt voor de link, ik zal het doorlezen!
Voornamelijke vraag is of het model dat ik voor ogen heb mogelijk is. (combinatie kilometervergoeding & cafetariaregeling)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinus_Budel
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 27-06 09:19
Hoe jij het nu uitlegd in je voorbeeld dat is exact hoe de cafetariaregeling werkt.

Dus ja dat lijkt mij wel mogelijk te zijn binnen de wet en regelgeving. Maar dan is het natuurlijk nog de vraag of je werkgever er mee instemt ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tinus_Budel schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:30:
Hoe jij het nu uitlegd in je voorbeeld dat is exact hoe de cafetariaregeling werkt.

Dus ja dat lijkt mij wel mogelijk te zijn binnen de wet en regelgeving. Maar dan is het natuurlijk nog de vraag of je werkgever er mee instemt ;-)
Zojuist de Belastingdienst gebeld, na 5x doorschakelen en 25 minuten wachten bevestigd gekregen dat wat ik wil mogelijk is d:)b

En nu is het aan mij om de werkgeven mee te krijgen inderdaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:27
In principe mag de werkgever de arbeidsvoorwaarde en/of verworven recht alleen wijzigen bij zwaarwegend belang. Ik kan mij zo voorstellen dat alles gelijktrekken daarbij niet zwaarwegend is, maar heb geen zin om nu gerechterlijke uitspraken te doorgronden.

Hier staat wat de werkgever wel/niet mag op dit vlak
https://www.hrpraktijk.nl...beidsvoorwaarden-wijzigen

Let op of er geen wijzigingsbeding in je contract staat. Dat maakt het voor de werkgever een stuk gemakkelijker om iets te wijzigen!

Wat je wel kan verwachten is dat de werkgever gaat schermen met het feit dat dit is overeengekomen met de OR. De OR spreekt immers names de alle werknemers. Het vervelende is dat de werkgever daar in eerste instantie zelfs gelijk in heeft. Jij zal dan dus een procedure richting de OR moeten starten, wat overigens ook op kosten van de werkgever neerkomt.

Uiteindelijk komt het er op neer dat de een redelijk voorstel moet accepteren. Mijn insteek is tot noch toe dat als de vrager iets wilt (de werkgever) de gever er gemiddeld gezien minstens niet op achteruit moet gaan.

Mijn advies voor nu is om contact te zoeken met de OR hoe zij er tegenaan kijken. Zij hebben vaak meer informatie over dergelijke zaken en zijn vaak ook inhoudelijk/juridisch verder ingelicht. Tenminste, dat zouden ze moeten zijn. Zij zullen je ook duidelijkheid kunnen geven aan de getroffen/voorgenomen maatregelen en de evaluatie procedures wat er werkelijk veranderd voor de werknemers.

Verwijderd

Topicstarter
@Nilvo

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Zoals ik mijn werkgever ken ben ik er van overtuigd dat er ergens wel een mouw aan te passen is.

Indien niet, dan kan ik altijd nog terugvallen op de stappen die jij beschrijft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:47
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 08:45:

Eén van de dingen die voor mij kan gaan veranderen is dat ze van de cafetariaregeling afstappen en een kilometervergoeding gaan geven van max 135 euro/maand. Mijn reisafstand laat echter een hoger bedrag toe.

[...]
kilometervergoeding/jaar: 1620
Reiskosten a 0,19ct/km per jaar: 4702,5
Resterende kosten/jaar na kilometervergoeding: 3082,5
Je rijdt voor 400 euro per maand en je werkgever wil slechts 1/3e deel uitkeren. Dan laten jullie een aardig stuk belastingvrije ruimte liggen. Als jij niet achteruit wilt gaan, moet de werkgever pakweg 5400-6200 euro bruto uitkeren i.p.v. 3082,5 netto.
Pagina: 1