Vloerverwarming, wel of geen kranen bij verdeler laten?

Pagina: 1
Acties:

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even in de grote groep gooien.

Bij mij wordt er vloerverwarming geplaatst. Elke verdieping z'n eigen verdelers.

Nou is er op 1 verdieping een verdeler geplaatst zonder kogelkranen, maar met aftoppingen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wsjvIxQ.jpg

Op een andere verdieping heb ik weer wel een verdeler met extra kogelkranen waar de aanvoer/retour op aangesloten moeten worden.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/naBaayt.jpg

Beide zijn afgeperst.

De vraag is: wel of niet de kogelkranen er op houden?

VVW-Installateur/monteur: kranen zijn handig voor ons om het systeem op druk te zetten en testen. Maar voor de werking niet nodig. Mogen ook wel weg als hele huis toch in 1x gevuld wordt.
Wij geven wel de kogelkranen mee, beslis maar wat je er mee wilt.

Aannemer/loodgieter: dingen hebben weinig nut. Verdeler zijn al breed. Met kogelkranen moet ik weer een binnendraads verloopje doen. Weghalen die hap en direct op aansluiten. Gaat bij andere verdieping ook goed. En als je systeem wilt afsluiten kan je ook de kranen per groep uitzetten.

Warmtepomp installateur @koevlaas2 : laten zitten aub.

Mijn redenatie: kogelkranen=meer koppelpunten = verminderde flow, en grotere kans op lekkage + inleveren van 10cm ruimte. Wel handig voor afpersen of ontluchten, maar daar heb je niet echt de kraan voor nodig.

Dus mening van anderen hier?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:12
Laten zitten, je kan er ook min of meer de flow mee regelen namelijk en is er iets mis dan kan je de boel afsluiten. Bovendien kan je door rood en blauw altijd zien wat aanvoer en retour is.
3x laten zitten dus.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:12
5x laten zitten want je kan in 1x de boel dichtzetten en hoeft dan niet iedere groep weer opnieuw in te regelen.
- Wartel is lastiger aansluiten dan binnendraad, hier knallen we een puntstuk 1" in.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:25
Een kogelkraan gebruik je niet om af te stellen maar om af te sluiten. Enige reden waarom je ze laat zitten is om de verdeler af te kunnen sluiten als je met CV aan het werk gaat.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
OK. duidelijk: als ze er op zitten, laten zitten. Maar als ze er niet zitten, deze ook niet met moeite weer plaatsen

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:52
Als installateur zou ik zeggen even afwachten hoe e.e.a. aangesloten gaat worden, ik ga normaal uit van een afsluiter in de aanvoer en een inregelafsluiter in de retour zodat ik e.e.a. in kan regelen.
Daarmee kan ik een verdeler uberhaubt mee buiten werking zetten mocht er wat gebeuren.

Als ze er later weer tussen moeten zoals jij aangeeft, kan, maar wel weer de installatie legen en later weer vullen/ontluchten

[ Voor 0% gewijzigd door Evink op 16-11-2017 21:39 . Reden: foutje ]

Pagina: 1