Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid-Oo
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-09 21:43
Hoi alle,

Ik heb jullie raad en advies nodig.

Wat gebeurt er:
Sinds wissel van videokaarten (en een verhuizing tussendoor) heb ik last van het volgende:
Bij het opstarten van vrijwel alle games (trainz 2009, unreal tournament, F.e.a.r 2, borderlands 2 via steam) die ik momenteel geïnstalleerd heb schakelt mijn pc uit; lees: voeding schakelt uit, gaat ook niet meer aan zonder voeding uit en dan weer aan te zetten.
Dit gebeurde ook bij heaven unigene 4. Hier draaide de test alleen gewoon goed, op het moment van stoppen van de test klapt ie er weer uit.

Het gebeurt alleen als er naar mijn idee een grafische taak wordt geladen (meestal het punt waar van menu naar full screen omgeschakeld wordt.)

Klein detail : kort voor het punt dat de computer uitschakelt is een vreselijk irritant geluid te horen wat naar mijn idee een soort coil whine zou kunnen/moeten zijn.

Wat heb ik gedaan: ik heb dus heaven gedraaid, zie boven. Daarnaast heb ik furmark gedownload en op diverse instellingen laten draaien. Dit gaat allemaal zonder problemen.
Tijdens de test van furmark laat hij zien dat het verbruik van de gpu tot wel 200w kan schieten.
Meestal ligt deze rond de 160w en de temperatuur loopt op tot zo'n 75/76 graden.

Tijdens overige testen blijft de CPU en de rest alles netjes binnen de gestelde temperatuurgrenzen. Dus hier zou het niet aan mogen liggen.

Wat is de hardware:
Cpu: amd 8320 black edition
Ram : geil 2x 8gb @ 1600
Mobo: asrock 970 extreme4 (990 extreme 6 ligt te wachten)
Gpu: Club 3d r9 280x royal queen
PSU: Zalman zm600-hp
Ssd: Samsung 750 250gb
2x hdd / 1x DVD
Case: nzxt 210 elite
Fans: alles vol bezet, meeste zijn artic cooling f12 pwm fans.
CPU fan: Artic cooling freezer 13 (uit m'n hoofd) en een merkloze 60x60 fan die de vrm's extra cool moet zien te houden.

Wat is er veranderd sinds laatst werkende setup: 2x HD6850 cf vervangen naar de r9 280x.

Met de crossfire opstelling draaide het systeem zonder problemen. Maar goed, ik ben hier tussendoor ook nog eens verhuisd. Heb wel nog eens gekeken of de kaart er goed in zit.
Ik heb de drivers geüpdate van crimpson 15 (de laatst werkende met de 6850) naar 17 de huidige versie. Zonder resultaat.

Ik wilde eerst heel hard roepen.. Mijn voeding is kaputt. Maar die test met furmark doet mij behoorlijk twijfelen.

Heeft een medetweaker verlossing voor mijn slapeloze nachten dat ik hier over leg te piekeren..

Uw hulp wordt zeer op prijs gesteld.

Groeten Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Er is sowieso een grote kans dat de voeding kapot is, ook al is die niet de oorzaak van je probleem. Al is die kans sowieso wel redelijk aanwezig. Een voeding als de Zalman ZM600-HP nu nog gebruiken is sowieso onverstandig als je niet 100% zeker weet dat die nog goed is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid-Oo
Bedankt voor je reactie

Ik was me er van bewust dat de voeding nou niet bekend staat om zijn hele goede eigenschappen. (zie de reviews hier) en dat hij al een jaartje ouder is. Maar een vermoede dat hij defect was had ik niet.
Dus vandaar dat ie mooi bleef zitten. Maar goed dat wordt dus opzoek naar een nieuwe/gebruikte voeding.

IK wil in de toekomst misschien nog eens uitbreiden met een 2e 280x en een m.2 SSD.
Hoeveel watt zou je aanraden? Ik had zelf deze in gedachte: pricewatch: Sharkoon SilentStorm Icewind 650W
Ben me bewust dat deze wat meer lawaai maakt en maar 80+ Bronze is, maar dat zijn voor mij geen bezwaren. Hij past namelijk heel goed in mn wit/wart/blauw build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valermos
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 08:31
Ik zou voor de Be quiet! system power 8 500W gaan.
Goede kwaliteit en goedkoper.
pricewatch: be quiet! System Power 8 500W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid-Oo
Valermos,

Ja goedkoper, maar minder van kwaliteit (als ik even van de 80+ waardering uit ga), lagere wattage (500W) en daarmee geen optie voor een 2e Videokaart en niet modulair maken het voor mij geen alternatief.

Maar bedankt voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Fid-Oo schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:42:

IK wil in de toekomst misschien nog eens uitbreiden met een 2e 280x en een m.2 SSD.
Weet je dat zeker? Een R9 280X is toch al vrij oud en CrossFire is door AMD afgeschreven, net als SLI bij nVidia overigens. En de opvolgers van beide, DX12 MultiGPU mogelijkheden komt nog niet echt van de grond.
Ben me bewust dat deze wat meer lawaai maakt en maar 80+ Bronze is, maar dat zijn voor mij geen bezwaren. Hij past namelijk heel goed in mn wit/wart/blauw build.
80PLUS certificaat is niet iets waar je naar moet kijken, dat verteld maar een beetje over de efficiëntie, maar helemaal niks over de kwaliteit of de prestaties van een voeding. Is wel zo dat je iets van 25 euro bij de Sharkoon SilentStorm Icewind voedingen betaald voor het uiterlijk. Ze zijn dus vergelijkbaar met 25 euro goedkopere voedingen. Daarmee zijn vergelijkbaar geprijsde voedingen dus ook stukken beter dan de Sharkoon SilentStorm Icewind serie. Alleen hebben die dan vaak zwarte kabels en geen zwart met blauwe kabels.

AMD Nieuwsdiscussie

• Fid-Oo
Mask,
Weet je dat zeker? Een R9 280X is toch al vrij oud en CrossFire is door AMD afgeschreven, net als SLI bij nVidia overigens. En de opvolgers van beide, DX12 MultiGPU mogelijkheden komt nog niet echt van de grond.
Eens, maar zoals je aan mn build kunt zien is het geen ultieme game-setup, het meeste wat er in zit is 2e hands spul. Ik vind het gewoon bruut om er een 2e videokaart naast te hebben draaien.
Maar dit is voorlopig niet aan de orde, en ik weet ook niet zeker of die 2e kaart er in komt.
80PLUS certificaat is niet iets waar je naar moet kijken, dat verteld maar een beetje over de efficiëntie, maar helemaal niks over de kwaliteit of de prestaties van een voeding. Is wel zo dat je iets van 25 euro bij de Sharkoon SilentStorm Icewind voedingen betaald voor het uiterlijk. Ze zijn dus vergelijkbaar met 25 euro goedkopere voedingen. Daarmee zijn vergelijkbaar geprijsde voedingen dus ook stukken beter dan de Sharkoon SilentStorm Icewind serie. Alleen hebben die dan vaak zwarte kabels en geen zwart met blauwe kabels.
Hier snap ik je punt wel, maar test laten toch wat anders zien, ik heb hem vergeleken met een Super Flower Leadex Platinum 550W White via HW.info en als ik dat zo lees is op sommige vlakken de Sharkoon gewoon beter.
Ik heb er dan ook voor gekozen om de icewind 650 te bestellen.

Overgens heb ik gisteravond nog even kunnen testen. Wat ik niet begrijp is dat ik zowel een CPU stresstest (AMD overdrive) tegelijk met een Furmark 1920x1080 stresstest kan laten lopen waarbij je dus een groot stroomverbruik hebt en er geen ruk gebeurd op wat thermal throtheling van de CPU na. Voeding trekt dit gewoon zonder problemen.

Vervolgens heb ik Borderlands opgestart in windowed modus op de laagste resolutie maar alle settings op max. Dit ging goed, maar zodra ik voorbij de hoofdfilmpjes was hoorde ik een lichte coiwhine. Vervolgens heb ik een paar keer geswitched naar bureaublad en zodra ik daar dan was verdween dit geluid gelijk,
Op een gegeven moment draaide ik op de resolutie 1280*768 en toen werdt de coilwhine erger en na een ALT-TAB actie klapte de hele zooi er uit.

Wat ik ook merk is dat soms in Chrome flikkeringen zie die heel even zijn en vervolgens weer weg zijn.
Ik kan dit gedrag niet echt rijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid-Oo
Heb gisteren de nieuwe voeding geplaatst en de pc draait weer als een zonnetje.

Probleem was dus echt puur de voeding die het niet meer trok zodra er hoge fps nummers om de hoek kwam kijken.

Thnx voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik had je bericht gemist, maar de reviews van HWI zijn echt heel slecht. Daar moet je echt niet naar kijken. Hun kunnen een echt slechte voeding nog bestempelen als goed en een echt goede voeding als slecht, ze weten echt niet waar ze over praten.

Het verschil tussen de Super Flower Leadex serie en Sharkoon Icewind series is dan ook heel groot. Ik heb de HWI reviews niet gelezen, maar als dat er niet duidelijk uit komt dan zegt dat genoeg.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1