Ik draai een website, met een gekocht PHP-script, waar mn klanten gebruik van maken en die site wordt steeds belangrijker.
Ipv. normale webhosting draai ik die site op een (unmanaged) VPS.
Die VPS is een standaard LAM-configuratie (CentOS) met DirectAdmin als Controle panel.
Prima dus.... maar mijn linux/LAMP-kennis is gering...
Dus ik zit te denken hoe ik het beheer/continuiteit kan verbeteren.
Kan ik beter een managed VPS nemen (ca. 4x zo duur) ?
Heb zoiets eerder gehad maar toen kreeg ik niet eens inloginfo voor een SSH-connectie of kon ik een php.ini niet muteren of een iconcube toevoegen.
Iemand in mn omgeving opperde: Waarom neem je niet elk jaar een unmanaged-VPS ? Dan configureer je jaarlijks alles opnieuw/vers/clean, zet je de backup over (heb je die ook getest), ga je verder met de nieuwe VPS en gebruik je de oude VPS als reserve of voor test-doeleinden.
Wat vinden jullie van 2x unmanaged-VPS ?
Of kan ik het normale beheer op een unmanaged VPS beter zelf doen
en evt. een LAMP-systeembeheerder inhuren voor het geval dat.....
Ipv. normale webhosting draai ik die site op een (unmanaged) VPS.
Die VPS is een standaard LAM-configuratie (CentOS) met DirectAdmin als Controle panel.
Prima dus.... maar mijn linux/LAMP-kennis is gering...
Dus ik zit te denken hoe ik het beheer/continuiteit kan verbeteren.
Kan ik beter een managed VPS nemen (ca. 4x zo duur) ?
Heb zoiets eerder gehad maar toen kreeg ik niet eens inloginfo voor een SSH-connectie of kon ik een php.ini niet muteren of een iconcube toevoegen.
Iemand in mn omgeving opperde: Waarom neem je niet elk jaar een unmanaged-VPS ? Dan configureer je jaarlijks alles opnieuw/vers/clean, zet je de backup over (heb je die ook getest), ga je verder met de nieuwe VPS en gebruik je de oude VPS als reserve of voor test-doeleinden.
Wat vinden jullie van 2x unmanaged-VPS ?
Of kan ik het normale beheer op een unmanaged VPS beter zelf doen
en evt. een LAMP-systeembeheerder inhuren voor het geval dat.....