Minder warm tapwater beschikbaar na vervangen pomp CV ketel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:51
Van onze Daalderop Combipact 24/33 CV ketel is onlangs de pomp vervangen, naar aanleiding van een probleem waarbij de ketel geen warm water meer produceerde.

Nadat de monteur de pomp heeft vervangen is het warm water weer beschikbaar en ook de radiatoren worden weer warm.
Het enige wat we wel merkten was dat de hoeveelheid warm water die beschikbaar was via o.a. douche en keukenkraan kleiner was dan voorheen. De straal was minder krachtig.

Het bedrijf dat de monteur stuurde gaf aan dat ze dit niet konden plaatsen en dat onderzoek best mogelijk is maar schermden meteen met mogelijke kosten (terwijl ik vermoed dat de reparatie de oorzaak is van de vermindering van de hoeveelheid beschikbaar warm water).

Ik wil concreter kunnen aangeven wat er mis is en heb de warmwater hoeveelheid die per minuut beschikbaar is gemeten en kom bij 6 metingen bij drie verschillende tappunten (2x badkamer en 1x keuken) op overal 5 liter water van 60C per minuut.
De CV ketel is CW klasse 4 wat inhoudt dat er ≥ 7.5 liter water van 60C kan worden getapt (zie https://www.google.nl/url...Vaw1ylAKxtpmMV-0JFvF67MtF)
Ik zit dus 1/3 deel onder de aangegeven waarde!
Ik heb helaas geen metingen gedaan voordat de pomp vervangen werd...

Heeft iemand een idee hoe dat kan?
Zijn er nog handige tips voor de Daalderop Combipact 24/33 CV ketel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 03:51
Toevallig een pomp met meerdere standen die nu niet meer op hoogste stand staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Klinkt aannemelijk maar ik ben volledig leek op warmtetechniek gebied...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 20:11

Ligone

Moeha!

Zeker dat dit niet in het hoofdje zit? Ik kan me wel voorstellen dat het bedrijf dat niet kan plaatsen. Er zit 1 pomp in zo'n toestel en dat is degene die het CV water rondpompt . Verder wordt die aangesproken om water door de warmtewisselaar te pompen bij warmwatervraag. Die heeft 0.0 invloed op het debiet dat uit de kraan komt. Het enige dat daar invloed op heeft is de druk van het waterleidingcircuit buiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Ligone op 14-11-2017 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:34

Reptile209

- gers -

Zit er een kraantje op de toevoerleiding van het koude kraanwater naar de CV (of desnoods de afvoerleiding)? Kan me voorstellen dat die is dichtgezet bij de reparatie en dat hij nu niet meer helemaal open staat...

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Controleer inderdaad de werking van de inlaatcombinatie die op de toevoer van koud water zit eens. Ik denk dat de monteur die dicht heeft gedraaid en of niet weer volledig open heeft gedraaid of de draaiknop is kapot gegaan tijdens het open / dicht zetten. Ik heb ook al eens gehad dat ik kon draaien aan de knop zonder dat er meer water door ging. Nieuwe d'r tussen en weer volop warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Bedankt voor de suggesties!

Ik ga vanavond kijken naar de suggesties dat er iets met de watertoevoer zou kunnen zijn.
Voor de CV ketel zit in ons geval de zonneboiler, welke dan weer middels een soort ventiel warm en koud water mengt om ervoor te zorgen dat het bij de CV ketel binnenkomende voorverwarmde water niet warmer dan 60C is.

Mengventiel

EDIT:
Het enige kraanachtige punt wat in de koudwaterinlaat zit is dit:

Kraan koudwatertoevoer

Is dit een kraan die stuk kan gaan of minder doorvoer kan geven?
Het ding lijkt wel invloed te hebben op de hoeveelheid beschikbaar warm water maar hoe je het moet instellen is mij onduidelijk en waar het voor is al helemaal...

[ Voor 124% gewijzigd door Leader98 op 15-11-2017 20:24 ]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:28

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ligone schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:18:
Zeker dat dit niet in het hoofdje zit? Ik kan me wel voorstellen dat het bedrijf dat niet kan plaatsen. Er zit 1 pomp in zo'n toestel en dat is degene die het CV water rondpompt . Verder wordt die aangesproken om water door de warmtewisselaar te pompen bij warmwatervraag. Die heeft 0.0 invloed op het debiet dat uit de kraan komt. Het enige dat daar invloed op heeft is de druk van het waterleidingcircuit buiten.
Als de pomp minder hard pompt, bijvoorbeeld omdat hij op stand 1 staat en de vorige op stand 3, dan heeft dat wel degelijk invloed op de hoeveelheid warm water dat geproduceerd wordt. Meestal is de pomp genoeg gedimensioneerd om dit geen probleem te laten zijn, maar bij het vervangen van een pomp en stel er zit een kleinere in nu, dan kan het zomaar het probleem zijn..

PVoutput

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:09
Nadat ik de badkamer had verbouwd kwam er ook veel minder water uit de CV. Ik heb toen in principe niks veranderd aan het systeem, alleen tijdelijk de verwarming en kranen afgedopt. Ik las hier en daar op internet al wat over de doorstroom begrenzer maar deze kon ik zo gauw niet lokaliseren. Ik heb de plaatselijke installateur laten komen en het eerste wat die deed was die doorstroom begrenzer open zetten (misschien ook vervangen, weet ik niet meer). Toen was het probleem verdwenen.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:34

Reptile209

- gers -

Op je tweede foto: de knop links is om de overstort te testen (hoef je niks mee te doen, kan geen invloed hierop hebben). Rechtsonder lijkt inderdaad een stopkraantje van het koude water te zijn. Kijk eens of die helemaal open staat, dat zou je probleem kunnen zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Reptile209 op 16-11-2017 16:52 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Leader98
Reptile209 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:49:
Op je tweede foto: de knop links is om de overstort te testen (hoef je niks mee te doen, kan geen invloed hierop hebben). Rechtsonder lijkt inderdaad een stopkraantje van het koude water te zijn. Kijk eens of die helemaal open staat, dat zou je probleem kunnen zijn.
Probleem is dat het geen kraan is die open en dicht kan worden gedraaid... Of het zit vast...
Morgen kijkt de monteur ernaar.

Anoniem: 149800

Denk zelf eerder dat je naar de driewegklep moet kijken. Daar regelt hij het water of naar de warmwater of verwarming.

Wij hebben deze symptomen verholpen door deze te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

prein2 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:24:
[...]

Als de pomp minder hard pompt, bijvoorbeeld omdat hij op stand 1 staat en de vorige op stand 3, dan heeft dat wel degelijk invloed op de hoeveelheid warm water dat geproduceerd wordt. Meestal is de pomp genoeg gedimensioneerd om dit geen probleem te laten zijn, maar bij het vervangen van een pomp en stel er zit een kleinere in nu, dan kan het zomaar het probleem zijn..
Ik weet dat bij sommige installaties als er te weinig druk van "de straat" komt er een hydrofoor bijgeplaatst wordt maar bij een standaard CV installatie zit er géén pomp voor leidingwater. Kranen en kleppen kunnen wel een invloed hebben zoals hierboven geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ligone schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:34:
[...]

Ik weet dat bij sommige installaties als er te weinig druk van "de straat" komt er een hydrofoor bijgeplaatst wordt maar bij een standaard CV installatie zit er géén pomp voor leidingwater. Kranen en kleppen kunnen wel een invloed hebben zoals hierboven geschreven.
bijna..

Er zit inderdaad geen pomp op het leidingwater, maar de CV pomp gaat draaien als je leidingwater tapt.
Er gaat een driewegklep om, die zorgt dat het CV circuit enkel in de CV loopt, en dus niet door de verwarmingsleidingen. Dit CV water wordt door de vlam verwarmd. het leidingwater wordt door het warme CV water verwarmd in een warmtewisselaar in de CV ketel.

als dus dit CV circuit minder hard stroomt, is het mogelijk dat de hoeveelheid warmte die in het interne circuit komt beperkt is waardoor er minder warm water gemaakt kan worden. Meer pompen betekent dat je meer energie kunt overdragen aan het warme water, waardoor je dus meer doorstroming krijgt. Je ketel beperkt namelijk de doorstroming op temperatuur. Dus er komt altijd warm water van (bijvoorbeeld) 60 graden uit, hoeveel water dat dan precies is, is afhankelijk van diverse factoren (vermogen, ingaande temperatuur, dimensionering van de pomp, leidingdruk/diameter/koppelingen).

voor de volledigheid: bij een intergas ketel werkt dit iets anders..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Dus als ik in de handleiding van TS zijn brander kijk is dat nr 28 die gaat beperken aan de hand van nr 18?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

@Ligone
Het ging over de pomp, dus driewegklep 23 wordt omgeschakeld en CV water loopt intern rond tbv warmwatervoorziening door pomp 22. de platenwisselaar 14 warmt het water op.

volgens mij is nummer 28 niet degene die de warmwaterstroom actief beperkt. Dit is een handmatige unit, maar dat is wat minder relevant voor het probleem van TS

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:22
Als ik kijk naar het schema van de ketel komt er voor mijn maar 1 onderdeel in aanmerking voor deze klacht onderdeel 28 dus. Het is een doorstroom begrenzer die regelt dat er maximaal 8 liter door stroming is als die vervuilt komt er steeds minder water door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
De monteur is langsgeweest en heeft als eerste naar de "kraan" in de koudwaterleiding gekeken.
Na vervangen door een andere (hij noemde het inlaatklep) komt er bij alle warmwaterkranen in huis weer 7,5 liter water van 60C per minuut uit de kraan.

Kraan koudwatertoevoer

Monteur had geen verklaring.

Bedankt voor alle input hier! Ik ben weer een stukje wijzer geworden op installatiegebied.
Pagina: 1