Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC met partieel recycle oude onderdelen

Pagina: 1
Acties:

• Deliq
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-12-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem moet in staat zijn om lekker soepel te kunnen gamen. Setting op high is prettig. Spellen die ik zoal speel: Diablo 3/ WoW/ modded Minecraft.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 800 euro heeft de voorkeur, maar het belangrijkste is dat het gewoon goed werkt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn oude systeem is alweer een aantal jaartjes oud. De kast wil ik zeker behouden maar mogelijk zijn de voeding en harde schijven ook recycle waardig. Er zijn naar mijn inzien in ieder geval geen defecten aan de onderdelen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 46,50€ 46,50
1Fractal Design Node 804€ 102,68€ 102,68
1XFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 149,18

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als de bovenstaande onderdelen inderdaad nog de moeite lonen om over te zetten dan ben ik slechts op zoek naar de overige onderdelen. Op basis van wat snuffelwerk op dit forum kwam ik tot de volgende lijst.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 200,95€ 200,95
1Asus Prime X370-Pro€ 139,-€ 139,-
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 319,-€ 319,-
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,90€ 50,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 189,90€ 189,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 899,75

Ik heb de lijst ook eens gehouden naast http://www.logicalincrements.com . Veel van de gekozen onderdelen werden ook daar geadviseerd.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal niet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC kast staat in de woonkamer in een kast. Het is zodoende prettig als het (enigzins) stil is. Vandaar ook de keuze om de Scythe Mugen te gebruiken. Ik heb overigens de andere onderdelen niet op geluidsarm geselecteerd.

Ga je overklokken?
Absoluut niet

Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik een advies willen of de door mij aangegeven onderdelen naar jullie inzicht nog degelijke zouden functioneren in een nieuw systeem en of deze bovendien matchen met de rest van de geselecteerde onderdelen. Mocht ik ergens de plank helemaal mis slaan dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Alvast bedankt!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-11 14:16
Er passen geen atx moederborden in de 804 dus ik zou even een micro atx bord uitzoeken. Ook snap ik niet wat je met een X370 bord moet als je antwoord op overclocking "absoluut niet" is. Eigenlijk heb je een X370 bord al nieteens nodig wanneer je overclockt omdat er zat B350 moederborden zijn die 4.0GHz ook gewoon kunnen supporten. Zelfs A320 zou voldoen in principe.

Je hebt de overige onderdelen misschien niet op geluid geselecteerd maar de Nitro+ is ontzettend stil, dus dat komt goed.

Verwijderd

@Deliq

Zo kan het ook. Scheelt toch weer 100,- euro.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 200,95€ 200,95
1MSI B350M PRO-VD PLUS€ 71,04€ 71,04
1Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 (11265-01)€ 319,-€ 319,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 189,90€ 189,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 780,89

• Deliq
Stom dat ik vergeten te kijken ben of het wel in de kast zou passen. Wellicht is dit niet het meest inspirerende topic op het Tweakers forum, maar de meerwaarde is maar weer eens aangetoond! Hartelijk dank daarvoor.

AMDRadeon dank voor het aandragen van een goedkoper alternatief!

Durft iemand ook nog iets te roepen over het recyclen de oude onderdelen?

Verwijderd

Van de HDD en SSD zou je even de S.M.A.R.T. waarden kunnen checken met CrystalDiskInfo:
https://osdn.net/projects...CrystalDiskInfo7_5_0.exe/

Als die nog goed zijn kun je ze in principe nog prima meenemen.

Hoe oud is de voeding? In principe kan de XFX 550W Pro wel tegen de 10 jaar mee gaan.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 28-11 14:16
Zolang je een backup maakt van de belangrijke data (of alles) kun je de drives prima gebruiken. 2TB USB HDD van seagate kost geen drol in verhouding met hoe handig die dingen zijn.

• Deliq
Allen hartelijk dank voor de informatie en het meedenken

Ik heb Crystaldisk gedraaid en die geeft aan de de schijfjes nog goed zijn. 1 van de 2 was zelf na een goede 9000 uur in gebruik nog 100%. Niet slecht!

De voeding is gelijktijdig met het vorige systeem gekocht en ca. 5 jaar oud. Ook die kan dus nog gewoon een cyclus mee.

Heb nog even wat deskresearch gedaan naar de MSI B350M PRO-VD PLUS. Voldoet volgens mij aan alle verwachtingen inclusief de mogelijkheid om te overclocken. Bovendien gaat deze een stuk beter in mijn kast passen t.o.v. mijn vorige keuze.

Verwijderd

Heb je al een definitief lijstje in gedachten?

• Deliq
Het videokaartje is het enige component waar ik nog wat op aan het inlezen ben. Hier zou ik wellicht nog wat op kunnen besparen, maar dat zou dan ook wel ten koste van de prestatie gaan. Ik speel niet de meest grafisch zware games dus hier zit wellicht nog wat ruimte. De Nitro+ Radeon RX 580 is een redelijk "stille"kaart en daar ben ik toch ook wel erg gecharmeerd van. Beetje neuzen nog.

De rest van de componenten gaan op basis van jou suggestie AMDRadeon.

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-11 16:49

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

De voeding zou ik overigens wel visueel controleren alvorens deze aan te sluiten op de nieuwe hardware. Ziet die er nog netjes uit, of zit die vol stof? Dat soort zaken.

Zou zonde zijn wanneer deze "poef" doet en de nieuwe onderdelen ook een klap krijgen.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Verwijderd

Deliq schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:52:
Het videokaartje is het enige component waar ik nog wat op aan het inlezen ben. Hier zou ik wellicht nog wat op kunnen besparen, maar dat zou dan ook wel ten koste van de prestatie gaan. Ik speel niet de meest grafisch zware games dus hier zit wellicht nog wat ruimte. De Nitro+ Radeon RX 580 is een redelijk "stille"kaart en daar ben ik toch ook wel erg gecharmeerd van. Beetje neuzen nog.

De rest van de componenten gaan op basis van jou suggestie AMDRadeon.
Ben benieuwd wat er straks voor lijstje komt;)
Pagina: 1