HP Elitebook of Hp Sprectre

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 995701

Topicstarter
Hallo,

Ik heb (zo snel mogelijk) advies nodig voor het kopen van een laptop, want ik moet hem morgen/woensdag bestellen. Ik heb gekeken naar welke laptops mij goed lijken en ben uiteindelijk uitgekomen op de hp elitebook of hp spectre. Nu vraag ik me af op basis van wat ze kunnen en de kwaliteit van de productlijnen welke ik het beste kan kopen / wat de betere laptop is

- De laptop zal gebruikt worden voor privé (series, social media) en school (HBO Economie).
- De laptop zal vaak mee naar school moeten
- Hij moet snel zijn en meerdere taken tegelijk kunnen uitvoeren.
- De laptop moet mooi beeld en goed geluid hebben
- Er moet een tweede scherm aan kunnen (is dit mogelijk zonder hdmi aansluiting?)
- prijsverschil niet relevant.

het gaat echt alleen om deze specifieke modellen van de link hieronder.

V Zie vergelijking V
https://tweakers.net/pricewatch/compare/704357;1107821/

Welke kan ik het beste kiezen?

Alvast bedankt!

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 995701 op 15-11-2017 04:53 . Reden: compare invoegen ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-05 11:33
Weet niet of ik nog op tijd ben met mijn advies, maar zal toch nog even een poging doen. ;)
Anoniem: 995701 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:34:
Nu vraag ik me af op basis van wat ze kunnen en de kwaliteit van de productlijnen welke ik het beste kan kopen / wat de betere laptop is
Volgens mij zijn Elitebooks een zakelijke lijn laptops en Spectres normale consumenten laptops. Dus als je hier doelt op degelijkheid en bouwkwaliteit zou mijn voorkeur altijd gaan voor een zakelijke laptop omdat deze over het algemeen toch wat steviger gebouwd zijn dan het standaard consumenten spul.
Anoniem: 995701 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:34:
- Er moet een tweede scherm aan kunnen (is dit mogelijk zonder hdmi aansluiting?)
Ja, want die Spectre heeft een USB-C aansluiting die video uit ondersteunt, je zal dan waarschijnlijk wel nog een extra adaptertje moeten kopen (al worden ze soms ook standaard meegeleverd met de laptop zelf).

Voor de rest van je eisen zoals goed geluid en beeld kun je beter even een review opzoeken, gezien je dan een objectiever beeld krijgt met testresultaten. Ik verwacht wel dat voor de dingen die je met je laptop gaat doen beide modellen ruim voldoende zullen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Die spectre heeft een quad core, de elite book een dual core. En de elite book is 50% duurder. Dat is geen kinderachtig verschil. Op papier zal de spectre sneller zijn. De 15W quad cores uit de U-serie van Intel presteren nog wel minder dan de HQ versies (van de vorige generatie), maar reviews (zie bijv. notebookcheck.com) zeggen wel dat je met de quad core behoorlijk meer prestaties kunt hebben (tot 30%). Volgens mij zijn er bij tweakers nog geen reviews geweest voor laptops met een quad core uit de kaby lake refresh of later series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-05 11:33
kdekker schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:00:
Volgens mij zijn er bij tweakers nog geen reviews geweest voor laptops met een quad core uit de kaby lake refresh of later series.
Jawel hoor, deze namelijk ;) :
reviews: Medion P6689 - Eenvoudig gamen, eenvoudig upgraden

Daarnaast was er nog een preview artikel verschenen met twee pre-productie laptops van Asus:
reviews: Kaby Lake Refresh - Zuinige quadcores van 15W voor laptops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
RAW_ schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:06:
[...]

Jawel hoor, deze namelijk ;) :
reviews: Medion P6689 - Eenvoudig gamen, eenvoudig upgraden

Daarnaast was er nog een preview artikel verschenen met twee pre-productie laptops van Asus:
reviews: Kaby Lake Refresh - Zuinige quadcores van 15W voor laptops
Je hebt gelijk. Bij de buren staat er ook 1 (dezelfde medion): https://nl.hardware.info/...ake-r-quad-core-notebooks. En ze hebben een 'kaby lake refresh' dossier, waar meer modellen staan: https://nl.hardware.info/dossier/16/intel-kaby-lake-r

Maar intussen zullen er wel meer fabrikanten zijn met deze processor, echter het houdt niet over aan reviews (bij tweakers). Misschien in de komende laptop review, dat ze er meer aandacht aan besteden?

[ Voor 6% gewijzigd door kdekker op 15-11-2017 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

Als ik het goed heb begrepen is de spectre dus sneller, maar kan de elitebook beter tegen een stootje?

Als ik naar de beschrijving ga op de site staan er verschillende getallen bij de laptops, bij bijv de cache en de GHz. Nu weet ik niet wat dit precies betekent en wat dit doet, maar ik vroeg me af welke verschillen ik ga merken als ik de laptops gebruik. (ga maar uit van een periode van minimaal 5 jaar waarin de laptop echt goed moet blijven werken, zonder gedoe).:

Elitebook
Windows 10 Pro 64
Intel® Core™ i5-7200U met Intel HD Graphics 620 (2,5 GHz, tot 3,1 GHz met Intel Turbo Boost-technologie, 3 MB cache, 2 cores)
33.8 cm (13.3") diagonal FHD UWVA ultra slim with Corning® Gorilla® Glass touch screen
8 GB DDR4-2133 SDRAM (ingebouwd)
256 GB M.2 PCIe SSD
3 jaar garantie (optionele Care Packs worden apart verkocht), 3 jaar garantie op HP Long Life battery (alleen beschikbaar bij 3 jaar platformgarantie)
http://store.hp.com/Nethe...NTB&p=b-hp-elitebook-x360

Spectre
Windows 10 Home 64
Intel® Core™ i5-8250U (1,6 GHz, tot 3,4 GHz met Intel® Turbo Boost-technologie, 6 MB cache, 4 cores)
33,8 cm (13,3") FHD IPS WLED-backlit touchscreen
8 GB LPDDR3-2133 SDRAM (ingebouwd)
256 GB PCIe® NVMe™ M.2 SSD
Intel® UHD Graphics 620
http://store.hp.com/Nethe...d=2PM49EA&opt=ABH&sel=NTB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kdekker schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:00:
Die spectre heeft een quad core, de elite book een dual core. En de elite book is 50% duurder. Dat is geen kinderachtig verschil.
Bedankt voor je reactie! Met studentenkorting komt de spectre op 1170 en de elitebook op 1300, dus dan valt het verschil wel mee :) (mijn budget is 1300)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Anoniem: 995701 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 19:25:
Bedankt voor alle reacties!

Als ik het goed heb begrepen is de spectre dus sneller, maar kan de elitebook beter tegen een stootje?

Als ik naar de beschrijving ga op de site staan er verschillende getallen bij de laptops, bij bijv de cache en de GHz. Nu weet ik niet wat dit precies betekent en wat dit doet, maar ik vroeg me af welke verschillen ik ga merken als ik de laptops gebruik. (ga maar uit van een periode van minimaal 5 jaar waarin de laptop echt goed moet blijven werken, zonder gedoe).:

Elitebook
Windows 10 Pro 64
Intel® Core™ i5-7200U met Intel HD Graphics 620 (2,5 GHz, tot 3,1 GHz met Intel Turbo Boost-technologie, 3 MB cache, 2 cores)
33.8 cm (13.3") diagonal FHD UWVA ultra slim with Corning® Gorilla® Glass touch screen
8 GB DDR4-2133 SDRAM (ingebouwd)
256 GB M.2 PCIe SSD
3 jaar garantie (optionele Care Packs worden apart verkocht), 3 jaar garantie op HP Long Life battery (alleen beschikbaar bij 3 jaar platformgarantie)
http://store.hp.com/Nethe...NTB&p=b-hp-elitebook-x360

Spectre
Windows 10 Home 64
Intel® Core™ i5-8250U (1,6 GHz, tot 3,4 GHz met Intel® Turbo Boost-technologie, 6 MB cache, 4 cores)
33,8 cm (13,3") FHD IPS WLED-backlit touchscreen
8 GB LPDDR3-2133 SDRAM (ingebouwd)
256 GB PCIe® NVMe™ M.2 SSD
Intel® UHD Graphics 620
http://store.hp.com/Nethe...d=2PM49EA&opt=ABH&sel=NTB
toon volledige bericht
De schermen zijn even groot (13,3"), maar de Spectre heeft een IPS scherm. Dat levert betere kijkhoeken op. Als je een TN scherm hebt, en je zit schuin voor een scherm (d.w.z. links of rechts, of je gaat staan, en kijk je van boven), dan zie je de kleuren (fors) veranderen. Een IPS scherrm heeft daar (meestal) minder last van.

Voor de meeste andere dingen geldt: meer is beter (meer geheugen, meer cache, grotere SSD).
De quad core i5-8259u heeft een lagere basisklok (1.6Ghz vs. 2.5 Ghz voor de Elitebook), maar ook een hogere turbo. Die wordt aangesproken bij zware belasting. Wat je er in de praktijk van merkt, hangt heel sterk af van wat je doet. Als je alleen maar internet browst, word documenten bewerkt, dan doet iedere laptop dat met 2 vingers in zijn neus. Maar als je aan games, videorendering, grote projecten voor ontwikkelaars (in Visual studio), zware foto processing in Lightroom, dan merk je wel het verschil. Maar dan helpt een overstap van 8GB naar 16GB geheugen soms meer dan een snellere CPU. Kortom: hier is geen algemeen advies te geven voor waar je wel/niet baat bij hebt. Wel zal een systeem dat veel meer 'PKs' aan boord heeft, later een belemmering voor je vormen. Maar nu al voorspellen of dat na 5 jaar, 3 jaar en 30 dagen of volgende week is, dat is onmogelijk.

In de meeste gevallen is het erg lastig om aan te geven wanneer een PC of laptop 'te' traag is. Pas bij aanschaf van een nieuwer/sneller exemplaar merk je hoe lang je 'doorgetobd' hebt op een (te) traag exemplaar (of juist andersom: je merkt met het nieuwe apparaat weinig verschil, ondanks dat het een gat in je portemonnee/spaarpot geslagen heeft).

O ja, de Elitebook heeft touch. Daar betaal je ook extra voor. Zou je non-touch nemen, dan is het prijsverschil kleiner. En - maar dat weet ik niet zeker - is de Elitebook uitgerust met een mat scherm, en de spectre met een glimmend scherm. Als je 's ochtends geen tijd hebt om je haren te kammen, dan kan dat meestal later nog als je laptop een glimmend scherm heeft _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door kdekker op 15-11-2017 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De specs even aan de kant, als je dat ding elke dag écht nodig hebt voor je studie kies je die EliteBook. De garantie is langer en stukken beter. Dat performanceverschil kom je ook wel bovenop, als jet het uberhaupt al merkt met "Hij moet snel zijn en meerdere taken tegelijk kunnen uitvoeren." ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-06 22:03
Misschien mag ik inbreken in deze discussie? Ik sta voor hetzelfde dilemma, een Spectra X360 of een Elitebook X360. Vandaag, Cybermonday, kan ik nog 10% korting krijgen. Voor mij speelt nog slechts 1 vraag, kan ik, en mag ik in verband met garantie of drivers, problemen krijgen als ik de bijgeleverde W10Home ga upgraden naar een W10Pro aan te schaffen licentie. Ik gebruik al jaren Windows Pro versies, deels omdat ik de laptop zakelijk gebruik. Ik heb aan HP Sales deze vraag al twee keer per e-mail voorgelegd zonder ook maar een enkele reactie. Momenteel gebruik ik een Sony Vaio Pro 13" met 8 Gb en 256 SSD. De opvolger zou 16Gb en 512 SSD aan boord moeten hebben MET W10Pro dus. De keuze voor een HP X360 wordt mede genomen voor het design.
PS: mijn voorkeur gaat uit naar de donker uitgevoerde, dus niet de aluminiumkleur versies.

[ Voor 5% gewijzigd door Meubelmaker op 27-11-2017 18:35 ]

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Meubelmaker schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:26:
Misschien mag ik inbreken in deze discussie? Ik sta voor hetzelfde dilemma, een Spectra X360 of een Elitebook X360. Vandaag, Cybermonday, kan ik nog 10% korting krijgen. Voor mij speelt nog slechts 1 vraag, kan ik, en mag ik in verband met garantie of drivers, problemen krijgen als ik de bijgeleverde W10Home ga upgraden naar een W10Pro aan te schaffen licentie. Ik gebruik al jaren Windows Pro versies, deels omdat ik de laptop zakelijk gebruik. Ik heb aan HP Sales deze vraag al twee keer per e-mail voorgelegd zonder ook maar een enkele reactie. Momenteel gebruik ik een Sony Vaio Pro 13" met 8 Gb en 256 SSD. De opvolger zou 16Gb en 512 SSD aan boord moeten hebben MET W10Pro dus. De keuze voor een HP X360 wordt mede genomen voor het design.
PS: mijn voorkeur gaat uit naar de donker uitgevoerde, dus niet de aluminiumkleur versies.
Voor zover ik weet komen de zakelijke modellen van HP standaard (in Nederland althans) met Windows 10 Pro. Verder kun je natuurlijk probleemloos (dus zonder verlies van garantie of andere gekke dingen) Windows 10 Home upgraden naar Windows 10 Pro, er zijn wel verschillen maar in de basis komt het op hetzelfde neer dus dat zou niets uit mogen maken. Tot slot nog even een tip uit eigen ervaring: als je contact met HP wilt kun je het beste bellen, e-mail wordt doorgaans óf heel laat óf helemaal niet op gereageerd. Ik zou je overigens afraden een laptop alleen op uiterlijke kenmerken te kopen, je moet er tenslotte wel een paar jaar mee doen.

Verder is het voor TS wellicht handig om ook eens naar de nieuwe ProBook te kijken, deze heeft vergelijkbare specs als de Spectre (onder andere NVMe SSD en 8e generatie Intel Core) en eigenlijk ook alle dingen die de EliteBook heeft behalve de enterprise dingen (zoals een cardreader en alleen een DVI poort, dus geen HDMI) die je in het dagelijks gebruik eigenlijk nooit nodig hebt maar waar je
wel voor moet betalen. Zo is een ProBook vergelijkbaar geprijst als de Spectre maar krijg je wel business functionliteiten, zoals de mogelijkheid om een HDD bij te plaatsen of het RAM geheugen uit te breiden zonder dat de complete top cover eraf moet. Dat was voor mij ook de reden om voor een ProBook in plaats van een EliteBook, Pavilion of Spectre te kiezen (hoewel ze er wel erg vet uit zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
PascalDutch schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 07:18:
[...]

Ik zou je overigens afraden een laptop alleen op uiterlijke kenmerken te kopen, je moet er tenslotte wel een paar jaar mee doen.
Dank voor je reactie. Wat het design betreft, de Spectre en de Elitebook hebben de specs die ik nodig heb. Uiteindelijk moest ik kiezen voor, of een ander merk of model zoeken met dezelfde specs maar een ander uiterlijk, of voor het design. Daarnaast speelt dat ik, voor mijn Sony Vaio, tot tevredenheid een HP Probook heb gehad.
Cyber Monday, en daarmee de 10% korting bij HP, zijn voorbij. Ik heb nog niet gekocht maar zal binnenkort, dan maar zonder korting, gaan gebeuren. Mijn Sony werkt nog probleemloos, haast is er niet. Misschien wacht ik nog even op de nieuwe Elitebook X360 met 8e generatie, schijnt binnenkort uit te komen.

[ Voor 20% gewijzigd door Meubelmaker op 28-11-2017 08:45 ]

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Meubelmaker schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:42:
[...]

Dank voor je reactie. Wat het design betreft, de Spectre en de Elitebook hebben de specs die ik nodig heb. Uiteindelijk moest ik kiezen voor, of een ander merk of model zoeken met dezelfde specs maar een ander uiterlijk, of voor het design. Daarnaast speelt dat ik, voor mijn Sony Vaio, tot tevredenheid een HP Probook heb gehad.
Cyber Monday, en daarmee de 10% korting bij HP, zijn voorbij. Ik heb nog niet gekocht maar zal binnenkort, dan maar zonder korting, gaan gebeuren. Mijn Sony werkt nog probleemloos, haast is er niet. Misschien wacht ik nog even op de nieuwe Elitebook X360 met 8e generatie, schijnt binnenkort uit te komen.
Misschien is dat dan het beste inderdaad.c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
PascalDutch schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 07:18:
[...]

Voor zover ik weet komen de zakelijke modellen van HP standaard (in Nederland althans) met Windows 10 Pro. Verder kun je natuurlijk probleemloos (dus zonder verlies van garantie of andere gekke dingen) Windows 10 Home upgraden naar Windows 10 Pro, er zijn wel verschillen maar in de basis komt het op hetzelfde neer dus dat zou niets uit mogen maken.
Zojuist gesproken met de TD van HP: een andere image, al is het ook exact dezelfde uitvoering, van W10, dus ook upgraden van W10Home, naar W10Pro, zorgt ervoor dat HP geen ondersteuning meer geeft bij problemen met drivers et cetera. Blijkbaar is de vooraf geinstalleerde W10Home inclusief HP spionnetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalDutch
  • Niet online
Meubelmaker schreef op woensdag 29 november 2017 @ 15:14:
[...]

Zojuist gesproken met de TD van HP: een andere image, al is het ook exact dezelfde uitvoering, van W10, dus ook upgraden van W10Home, naar W10Pro, zorgt ervoor dat HP geen ondersteuning meer geeft bij problemen met drivers et cetera. Blijkbaar is de vooraf geinstalleerde W10Home inclusief HP spionnetjes!
Ik denk dat dat wel te verklaren is. Fabriek af bevatten deze laptops ten slotte allemaal update tools van HP. Maar geen ondersteuning betekent niet dat de garantie vervalt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
Nee dat niet maar beperkt wel mijn keuze voor wat betreft HP tot de Elitebook. Dan komt er ineens qua prijs meer keuze. Kom ik vast wel uit.

Pagina: 1