Toon posts:

CPU of PSU dood?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem: Computer doet heel raar, druk ik op DELETE om de BIOS in te komen of F12 voor boot menu, loopt hij daar snel vast. Als ik afwacht en niks doe om mijn OS (Ubuntu 17.10) binnen te komen, krijg ik een MCE code.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
i5 3570k (zat op 4.4GHz, 1.275v en nooit boven 70c)
Gigabyte Ultradurable (weet niet precies welke)
8GB ram
GTX 660 Ti
CoolerMaster waterkoeling
Onbekende zeker 5 jaar oude 550w PSU
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: MCE kan volgens wikipedia komen door een slechte PSU, slechte koeling en een geoverclockte CPU.

Edit: Ik ben iets vergeten:
Tijdlijn:
1. Had CPU op 4.4Ghz 1.275v draaiend.
2. Ging naar BIOS om overclock terug te draaien naar 4.2GHz 1.250v
3. Drukte op save and exit en BIOS bevroor daar.
4. Zit nu met het probleem.

Kan iemand me AUB helpen?

Mvg

Timecraftian
...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2017 10:57 . Reden: Belangrijke info missend ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 19-11-2017 09:32)

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

Sorbo

Uw hulp in huis!

Misschien mis ik iets, maar heb je je PC al eens spanningsvrij gemaakt en de CMOS batterij losgetrokken?

Je geeft zelf aan dat de code kan komen door een overclockte CPU, en zo te zien heb je je 3570k overgeklokt. Terug naar stock settings is het eerste wat ik zou proberen, maar dat zie ik niet terug in je post.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als alles wijst naar die PSU, vervang die dan eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maatie
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-07 11:28
Bij het opstarten worden de cpu en psu zeer weinig belast. De koeling is dus het probleem niet. Het zou kunnen dat de elco's (condensatoren) slecht zijn. Als die scheef staan kunnen ze niet goed meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maatie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:37:
Bij het opstarten worden de cpu en psu zeer weinig belast. De koeling is dus het probleem niet. Het zou kunnen dat de elco's (condensatoren) slecht zijn. Als die scheef staan kunnen ze niet goed meer zijn.
Dat zou op het moederbord zijn toch? T_T
Zou dit betekenen dat de cpu en gpu safe zijn?
TERW_DAN schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:29:
Als alles wijst naar die PSU, vervang die dan eens.
Klein probleempje, ik heb er maar een liggen dus ik zou nog even een goede moeten aanschaffen. PSUcalc laat zien dat 400w recommended is dus het zou ook iets anders kunnen zijn.

Bedankt voor jullie antwoorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 13:05
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:58:
Klein probleempje, ik heb er maar een liggen dus ik zou nog even een goede moeten aanschaffen. PSUcalc laat zien dat 400w recommended is dus het zou ook iets anders kunnen zijn.

Bedankt voor jullie antwoorden
Zolang je enkel je PC opstart, en deze niet actief gebruikt, moet 200 watt ook wel voldoende zijn hoor ( misschien zelfs nog wel minder ). Die sites nemen het altijd redelijk ruim, en gaan van het maximaal mogelijke gebruik uit, waar ze dan ook nog eens een schepje bovenop doen ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

Sorbo

Uw hulp in huis!

Misschien mis ik iets, maar heb je je PC al eens spanningsvrij gemaakt en de CMOS batterij losgetrokken?

Je geeft zelf aan dat de code kan komen door een overclockte CPU, en zo te zien heb je je 3570k overgeklokt. Terug naar stock settings is het eerste wat ik zou proberen, maar dat zie ik niet terug in je post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorbo schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:16:

Ik heb zojuist de cmos batterij eruit gehaald en terug gezet en het werkt! Bedankt!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2017 09:32 . Reden: Fixed ]

Pagina: 1