Hulp bij eerste eigen subwoofer bouwen/maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasVaartjes
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-12-2022
Hoi hoi,

Ik ben van plan om een eigen subwoofer te gaan maken. Alleen daar heb ik wat hulp bij nodig.
Ik zag dit filmpje laatst en ben van plan om deze na te gaan maken:
YouTube: DIY LOUD SUBWOOFER BOX BUILD!

De subwoofer die ik ga gebruiken is:
https://www.parts-express...SID=j9zyw0psa6029l3h0005c

En dan nu de vragen. Welk soort hout is het beste om te gebruiken? Welke amplifier is het beste voor deze subwoofer?Welke onderdelen heb ik nog meer nodig? En als laatst welke versterker is het best om te kiezen?

Ik weet het, ik heb ontzettend veel vragen maar ben nieuw met dit soort dingen.

Dankjewel voor elk klein tipje of de hulp die jullie kunnen bieden!! _/-\o_

Lukas

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-06 18:29
Zware kwaliteit mdf 22 mm en de front dubbel uitvoeren, om de driver vast te schroeven.
Je kan ook inslag moeren gebruiken voor de driver das het stevigst.
Een versterker die het vermogen de sub kan leveren aan 4 ohm.
De sub kun je 4 en 8 ohm aansluiten het beste kun je 4 ohm doen daar kunnen de meeste versterkers het meeste vermogen leveren.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=79.0

post je vraag hier ook maar eens, een gesloten sub is nog redelijk makkelijk maar een geporte is lastiger.
Bij verkeerde afmetingen van kist en poortslot kun je de driver stuk spelen.

Deze plate amp zou wel geschikt zijn 2x400 watt @4ohm

https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3400

Die onderdelen zijn bij elkaar nog best duur, je moet echt perse zelf willen bouwen anders kun je beter een SVS sb2000 of pb2000 halen die veel dieper spelen. :)

[ Voor 55% gewijzigd door Goofy1978 op 14-11-2017 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Je kunt eens de zoekfunctie gebruiken op het zelfbouw audio forum. Volgens mij is deze driver daar al een paar keer langs gekomen in verschillende projecten

• LukasVaartjes
Goofy1978 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:06:
Zware kwaliteit mdf 22 mm en de front dubbel uitvoeren, om de driver vast te schroeven.
Je kan ook inslag moeren gebruiken voor de driver das het stevigst.
Een versterker die het vermogen de sub kan leveren aan 4 ohm.
De sub kun je 4 en 8 ohm aansluiten het beste kun je 4 ohm doen daar kunnen de meeste versterkers het meeste vermogen leveren.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=79.0

post je vraag hier ook maar eens, een gesloten sub is nog redelijk makkelijk maar een geporte is lastiger.
Bij verkeerde afmetingen van kist en poortslot kun je de driver stuk spelen.

Deze plate amp zou wel geschikt zijn 2x400 watt @4ohm

https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3400

Die onderdelen zijn bij elkaar nog best duur, je moet echt perse zelf willen bouwen anders kun je beter een SVS sb2000 of pb2000 halen die veel dieper spelen. :)
Dus ik zou dan 2 keer die amp in de subwoofer moeten doen of hoe zit dat?

• Goofy1978
Volgens mij kun je die bruggen zodat je 800watt hebt.
Het is een home audio sub nam ik aan, geen car audio ofzo.
Om echt diep te spelen komt er nog wel meer bij kijken een linkwitz transform die de sub boost op het punt waar hij af begint te vallen, of een eq die ook het laag boost.
Misschien kun je dat bij sommige versterkers instellen.
Anders heb je geen echte subwoofer, meer een veredelde middentoner. :P
Voor car audio is dat afval prima anders klinkt het toch niet goed in zon kleine ruimte, maar een filmsub thuis moet rond de 20hz nog wel flink wat output hebben.

[ Voor 70% gewijzigd door Goofy1978 op 16-11-2017 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasVaartjes
Goofy1978 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 17:54:
Volgens mij kun je die bruggen zodat je 800watt hebt.
Het is een home audio sub nam ik aan, geen car audio ofzo.
Om echt diep te spelen komt er nog wel meer bij kijken een linkwitz transform die de sub boost op het punt waar hij af begint te vallen, of een eq die ook het laag boost.
Misschien kun je dat bij sommige versterkers instellen.
Anders heb je geen echte subwoofer, meer een veredelde middentoner. :P
Voor car audio is dat afval prima anders klinkt het toch niet goed in zon kleine ruimte, maar een filmsub thuis moet rond de 20hz nog wel flink wat output hebben.
Kan je dan niet beter een AMP kopen van 800 watt? I.p.v. dat je 2 400 watt AMP aan elkaar gaat koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Ja dat kan ook idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 10:14
LukasVaartjes schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 09:10:
[...]

Kan je dan niet beter een AMP kopen van 800 watt? I.p.v. dat je 2 400 watt AMP aan elkaar gaat koppelen
De voorgestelde versterker heeft al 2 kanalen die elk 400watt@4ohm leveren, deze brug je dan (als de versterker dit ondersteund) tot 1 kanaal van 800 watt, ik weet alleen niet of dat invloed heeft op de impedantie (ohm), misschien dat iemand dat kan beantwoorden die er meer vanaf weet.

Maar het is dus niet de bedoeling om 2x die versterker te kopen.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14
Een PSC 2.400 is niet echt bedoeld voor een sub. Eigenlijk is de voeding daarvoor underpowered. In praktijk zal het doorgaans goedgaan.

Als je serieus veel power voor weinig wilt, kan je ook een behringer iNuke overwegen. Er zijn ook modellen met ingebouwde dsp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-06 21:58
Je hebt een DVC 4 ohm subwoofer gekozen.

Die sluit je aan als 2 of 8 ohm niet als 4 of 8 ohm zoals iemand anders aangaf. De woofer doet 700 watt rms, je hebt dus een amp nodig die 800 watt kan leveren op 2 ohm.

https://www.amazon.co.uk/...keywords=pioneer+gm-d9601

^^ Dat is bijvoorbeeld een geschikte amp.

Je vraagt naast een amp ook nog om een versterker, maar een amp is een versterer, alleen dan in het engels. (Amplifier betekend letterlijk versterker)

Je maakt geen subwoofer trouwens, die koop je, je maakt de kist. Je stopt ook geen amps in de subwoofer, die sluit er er op aan, of eigenlijk, je sluit de subwoofer aan op de amp en de amp is aangesloten op je accu en op je radio. De amp schroef je gewoon vast op de kist voor het gemak.

Je zal de juiste specs voor de kist (dikte/materiaal/vorm/formaat) kunnen vinden op andere fora of in de handleiding van de sub. Je kan niet zomaar random een kist bouwen, de kist bouw je op 3 specs:

1. Welke sub komt er in de kist.
2. Welk soort geluid probeer je er uit te halen. (hoe luid, hoe accuraat, strak, hard, laag, superlaag, welk soort muziek)
3. Welke auto heb je (vooral wat de inhoud van de auto is maakt uit maar ook hoeveel ruimte de kist in kan en mag nemen in de auto)

Je kan een gesloten kist maken, gepoort, of bandpass. (en wat andere exotischere kisten). Niet elke sub is geschikt voor elke soort kist en kistdesign kan een enorm verschil uitmaken.

[ Voor 68% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 17-11-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Je hebt gelijk het is 2 of 8 ohm.
Maar is het nu voor home of car audio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:44
Het is een dubbel spoel luidspreker. Dus je kunt ook een twee kanaals versterker nemen die elk een spoel aandrijven. Uiteraard beide spoelen met gelijke fase aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasVaartjes
Goofy1978 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 23:47:
Je hebt gelijk het is 2 of 8 ohm.
Maar is het nu voor home of car audio?
Het is voor home audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Das niet zo handig naar mijn weten zijn er niet veel versterkers voor home audio 2 ohm geschikt.
En met 8 ohm hou je geen vermogen meer over.
Op 2 ohm heeft de versterker ook minder controle over de woofer, klinkt niet zo strak als 4 of 8 ohm drivers.
Je kan je het berste eens goed gaan inlezen op zelfbouw forums het is wat ingewikkelder dan je denkt.
Wil je gesloten of gepoort gaan bouwen? gepoort is nog veel lastiger als je geen ontwerp van de fabrikant van de woofer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasVaartjes
Goofy1978 schreef op zondag 19 november 2017 @ 14:38:
Das niet zo handig naar mijn weten zijn er niet veel versterkers voor home audio 2 ohm geschikt.
En met 8 ohm hou je geen vermogen meer over.
Op 2 ohm heeft de versterker ook minder controle over de woofer, klinkt niet zo strak als 4 of 8 ohm drivers.
Je kan je het berste eens goed gaan inlezen op zelfbouw forums het is wat ingewikkelder dan je denkt.
Wil je gesloten of gepoort gaan bouwen? gepoort is nog veel lastiger als je geen ontwerp van de fabrikant van de woofer hebt.
Wat is het verschil tussen een gesloten of gepoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Goede keuze om een subwoofer te bouwen, is erg leuk om te doen. :)

Zulke vragen zul je in het begin dat je luidsprekers bouwt veel krijgen. Je zou het boek 'Loudspeaker Design Cookbook' van Vance Dickason kunnen lezen om hierover te leren. Wat ook helpt is om wat topics te lezen op het forum van Zelfbouwaudio: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/ Er zijn daar heel wat mensen die ook een subwoofer hebben gebouwd en daarbij allerlei vragen hadden die jij misschien ook krijgt.
Pagina: 1