Toon posts:

Inductie kookplaat aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!!

Ik heb een (niet al te nieuwe) inductie kookplaat die ik mijn keuken wil aansluiten. Er is nu geen aparte groep voor het fornuis.... Is niet echt normaal, maar we wonen in Frankrijk en daar gebeuren (op elektriciteit gebied) nog wel meer rare dingen.

Ik kan wat hulp gebruiken bij het bedenken wat de beste manier is om de plaat aan te sluiten. Ik moet sowieso draden gaan trekken dus of ik er nu 5, 6 of 7 moet trekken maakt mij niet zoveel uit. Hoofdzaak is dat de plaat op de beste manier is aangeloten. Ruimte in de schakelkast is plenty, dat zou geen probleem moeten zijn.
Wat mij betreft heb ik twee keuzes:twee of drie fasen. Het moet ook lukken met 1 fase, maar dat wil ik liever niet. Als ik het goed begrepen heb verlies dan een hoop powerrrr.

Ik heb wat fotot's naar Flickr geupload van de plaat, stekker is hoe hij voorheen is aangesloten geweest.

https://www.flickr.com/ph.../albums/72157688487816201

Bij voorbaat dank!!

Vinc.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 21:44
Je kookplaat is 7200w. Dat is te veel voor 1 fase (groep). Je zou dus twee fases moeten gebruiken.

Wat is precies je vraag?

[ Voor 16% gewijzigd door grote_oever op 14-11-2017 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
grote_oever schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 19:47:
Je kookplaat is 7200w. Dat is te veel voor 1 fase (groep). Je zou dus twee fases moeten gebruiken.

Wat is precies je vraag?
Hooooo!!!! Goed advies voor Nederland, maar dit gaat over Frankrijk !!!!

@Verwijderd : Waarschijnlijk zit op je koopgroep een 32A/35A zekering ? In dat geval éénfase aansluiten. De kookgroep is een typisch Nederlands iets, in het buitenland is het vaak éénfase, zwaarder afgezekerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Oekiejoekie op 14-11-2017 19:52 ]

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Oekiejoekie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 19:51:
[...]

Hooooo!!!! Goed advies voor Nederland, maar dit gaat over Frankrijk !!!!
Oke, dat snapte ik. Ik had verwacht dat 16A eu normen zijn en dat er in frankrijk ook een max van 16A in de meterkast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grote_oever schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 19:56:
[...]

Oke, dat snapte ik. Ik had verwacht dat 16A eu normen zijn en dat er in frankrijk ook een max van 16A in de meterkast zit.
Voor normale groepen ja (niet in de UK volgens mij, daar werkt het weer anders), maar voor kookgroepen niet. De manier waarop we kookplaten aansluiten in NL is anders dan een groot deel van de rest van de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:42:
[...]

Voor normale groepen ja (niet in de UK volgens mij, daar werkt het weer anders), maar voor kookgroepen niet. De manier waarop we kookplaten aansluiten in NL is anders dan een groot deel van de rest van de EU.
Oké, in dat geval excuses. Nam even aan dat dit het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sohee,

Sorry @grote_oever en @Koeitje :$ , dat ik niet eerder gereageerd heb. Het is de laatste tijd waanzinning druk geweest.

Oké, Er zit nu geen groep voor de kookplaat en/of oven in de kast. Er is een groep die deels voor de keuken is en daar zit dan de huidige plaat en oven op. Maar dat zie ik graag anders worden. Er zitten groepen in de kast van 20A en van 16A. Ik heb twee groepen erbij gekocht van 20A. Dat leek mij voldoende. Zoniet hoor ik het graag.
Mijn vraag is: volgens de sticker die aan het snoer van de kookplaat zit kan ik de plaat op drie manieren aansluiten. Wat is de beste manier, zodat ik ook de meeste power overhoud? Leidingen moet ik toch maken dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden. Ik ga van de kast, door de kelder (kan ik rechtop instaan), direct naar boven en daar kom ik in de keuken uit. Qua aanleggen is er geen probleem meere wat ik precies moet aanlggen.

Bij voorbaat dank en nogmaals sorry dat ik niet eerder gereageerd heb.

vinc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:42

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Twee groepen van 16A zijn nodig, de afgebeelde stekker is dan bruikbaar met fases op bruin en zwart.

[ Voor 65% gewijzigd door DeBolle op 01-12-2017 17:03 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, @DeBolle bedankt voor jou reactie.
Ik heb nu twee 20A groepen, werkt dat ook of is dat teveel?
Bergijp ik het goed dat de nul van beide groepen over 1 lijn terug gaan?

Alvast bedankt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:42

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

16A is nodig, 20A groepen zijn dan zeker voldoende. Omdat ik het gevoel heb dat je 100% zekerheid wilt omdat het je allemaal weinig zegt: twee 20A groepen werkt goed.

De tweede vraag hangt eigenlijk af van de lokale voorschriften in Frankrijk en die ken ik niet.

Volgens de Nederlandse voorschriften moeten beide groepen geheel gescheiden blijven tot op het aansluitpunt van het apparaat. Het kan namelijk voorkomen dat een van de nulleidingen wordt onderbroken waarna de totale last (32A) over een draad moet.
Dus, beide groepen volledig gescheiden uitvoeren met fase en nul is het veiligst.

Een andere mogelijkheid is de nul uitvoeren als 6mm2 draad en de beide fases tenminste 2,5mm2. Nogmaals, de plaatselijke voorschriften zijn hierin leidend, niet mijn fantasieen over hoe-het-ook-kan!

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@DeBolle Fijn, dan hoef ik geen 16A groepen te kopen. Inderdaad ben ik zeker geen expert.... Sorry dat ik zoveel vragen heb, het is voor mij wel beduidend meer dan alleen maar een stopkontaktje plaatsen.

Hier in Frankrijk hoeft dat dus niet, meerdere groepen door 1 leiding/lasdoos is dood normaal en mag. Wil natuurlijk niet zeggen dat ik dat ook ga doen, beter lijkt me de Nederlandse oplossing: beide gescheiden houden tot aan de wcd.

Ik weet dat het antwoord er al staat, ik kan alleen de stukken info die je geeft net niet tot een kompleet plaatje krijgen. Da's mijn gebrek. Ken je dat? :$ 7(8)7

Dan zal ik in de stekker dus de blauwe en grijze draad moeten scheiden en de grijze draad als 2e nul inzetten? Of mogen die in Nederland wel bij elkaar gestoken worden?

En in de stekker horen welke bij elkaar (als dat er toe doet)? Ik neem aan dat de bovenste twee polen 1 groep is en de onderste de 2e?

Ik wilde de franse equivalent van ymvk draad gebruiken (wordt hier vaak gebruikt), in ieder geval 3x 2,5mm2,

Hartstikke bedankt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-10 10:07
Het is niet echt netjes om een topic van een ander te kapen met je eigen vraag. Hier kan je een eigen topic voor openen.

[ Voor 80% gewijzigd door InFamous op 19-01-2018 16:22 ]

Pagina: 1