Windows 10 fall creaters update extreem traag met nvme ssd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sthij
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-02 19:58
Hallo,

Ik heb gisteren op mijn Dell xps 2017 de 1709 update geïnstalleerd en mijn laptop is uit het niets extreem traag.

Opstarten duurt zeker dubbel zo lang en mijn browser (vivaldi) openen is zeker 10 seconde. Een nieuw tabblad openen gaat zelfs stotterend. Maar als ik op mijn task manager kijk staat er dat alles op het geheugen op 50 % na 0 % gebruikt wordt.

Ik heb zelf al rond gekeken maar kon geen oplossing vinden.

Mijn specs zijn:

i7 7700HQ
8gb DDR4
256GB NVME ssd
GTX 1050

Met deze specs lijkt het mij niet normaal dat een browser opstarten 10 seconde duurt, iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

sthij schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 18:52:
... Maar als ik op mijn task manager kijk staat er dat alles op het geheugen op 50 % na 0 % gebruikt wordt...
Sorry, maar na drie keer lezen begrijp ik deze zin nog steeds niet. Doe 's een screenshot

Overigens, als je de nvme ssd verdenkt, kijk je natuurlijk niet naar geheugengebruik maar naar disk usage

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
je hebt, voor de duidelijkheid, last van een soort 'stroperigheid' bij veel dat je doet?

zijn er zaken die wel vlot gaan?

zoja: dat klinkt als de stroperigheid waar ik een tijd last van had op de anniversary update, toen ik geupgrade had naar de creator update was het weg; Een herinstallatie lijkt de enige oplossing :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sthij
Brahiewahiewa schreef op woensdag 15 november 2017 @ 02:42:
[...]

Sorry, maar na drie keer lezen begrijp ik deze zin nog steeds niet. Doe 's een screenshot

Overigens, als je de nvme ssd verdenkt, kijk je natuurlijk niet naar geheugengebruik maar naar disk usage
Zoals de task manager er nu uit ziet is het vrijwel constant. Mijn laptop blijft dus traag ook al staat er dat hij niks doet.

https://1drv.ms/i/s!AhrnKNSzc9lDn0n66c_5INOwKXvu

Ik verdenk niet per se de nvme ssd, het is meer een beetje verbazing dat windows zo traag kan zijn op een nvme ssd.
mschol schreef op woensdag 15 november 2017 @ 07:41:
je hebt, voor de duidelijkheid, last van een soort 'stroperigheid' bij veel dat je doet?

zijn er zaken die wel vlot gaan?

zoja: dat klinkt als de stroperigheid waar ik een tijd last van had op de anniversary update, toen ik geupgrade had naar de creator update was het weg; Een herinstallatie lijkt de enige oplossing :X
Dat is het wel zo'n beetje ja, ik ben bang dat ik dat ook maar moet gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:27

TommieW

Numa numa.

Gaat het bewegen van vensters wel soepel? Kan je fatsoenlijk YouTube kijken?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sthij
TommieW schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:59:
Gaat het bewegen van vensters wel soepel? Kan je fatsoenlijk YouTube kijken?
Vensters: ja

Youtube is een twijfelgeval soms wel soms niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Hmmmm, vreemd dat de muiscursor in jouw screenshot te zien is...

Wanneer je over zal moeten gaan tot een herinstallatie. Kijk dan of je in ieder geval de laatste UEFI (BIOS) versie geïnstalleerd hebt en daarin de CSM (Compatibility Support Module) volledig uit hebt staan.

En uiteraard de laatste W10 v1709 aan het installeren bent. Tip: Wanneer je deze pagina benaderd vanaf een niet-Windows machine (of je zet je Agent string van je browser op iPad) kan je direct een Microsoft ISO downloaden, in plaats van hem zelf te bouwen met de Media Creation Tool.

Tip2:
Installeer zelf eerst geen stuurprogramma's maar laat Windows deze zelf downloaden. En gebruik zeker niet de Intel Rapid Storage software. De NVMe driver welke met Windows mee komt is zelf al prima. Ik zag dat ze namelijk ook door Intel gebruikt worden bij snelheids testen.

[ Voor 18% gewijzigd door Shaggy_NL op 15-11-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sthij
Ik heb windows opnieuw geinstaleerd maar ik moet zeggen dat hij het nog steeds niet echt lekker doet. Ik heb een benchmark gedaan om even te kijken wat de score is.

https://www.3dmark.com/pcm10/23316027

De score is ver onder een office pc.

Tijdens deze benchmark komt het cpu gebruik niet boven 27 procent en 0,8 ghz. Realtemp zegt dat mijn cpu 40 graden is dus throttling lijkt mij het ook niet.

Ik heb zo'n vermoeden dat dit het probleem is iemand enig ide hoe dit kan? Ik heb windows volledig fris geinstaleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloggs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09 22:18
Heeft Windows misschien je energieschema in de war geschopt? Controleer via instellingen en systeem welk energieschema actief is. Energiebesparend schema kan er voor zorgen dat je systeem niet optimaal presteert.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Biedt Resource monitor (resmon.exe uitvoeren van de command prompt) nog nieuw inzicht? Dat ziet meer dan Task Manager.

• sthij
Energieschema staat nu op "high performance" en de resource monitor zegt hetzelfde. Alle cores worden gebruikt maar de cpu wil maar niet meer dan 27 procent gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy_NL
Hmmm, in de score is te zien dat jij Windows 10 10240 gebruikt. Dat is de eerste release van W10, zeg maar de 1507 versie. Inmiddels zijn we al voorbij 1511, 1607, 1703 en inmiddels aanbeland bij 1709. Misschien is het toch handig dat je eens de laatste installatie download en deze gebruikt voor een schone installatie.

En is nou eigenlijk de BIOS up-to-date?

[ Voor 5% gewijzigd door Shaggy_NL op 16-11-2017 10:14 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kijk AUB ook eens a.s.a.p. op http://downloadcenter.intel.com/

Intel update drivers, firmwares etc. aaaaanzienlijk sneller dan wat er in Windows wordt geupdate door Microsoft.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Shaggy_NL
Maar niet altijd stabieler. Ik raad dan ook aan om eerst te testen met Windows' eigen NVMe drivers (na de installatie van W10 1709). Wil dat niets zijn, dan is bovenstaande optie zeker een goed idee.

[ Voor 20% gewijzigd door Shaggy_NL op 16-11-2017 10:18 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat zeg ik ook niet; maar het feit dat er een Dell op het bureau staat, is er dus 99% kans dat je voor 95% van de onderdelen gewoon bij Intel terecht moet voor updates en installaties.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Shaggy_NL
Klopt, snap ik. Ben ik met je eens. Was voornamelijk voor de volledigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sthij
Even een samenvatting op dit moment is hij nog steeds traag.

Windows 10 draait op de laatste versie.
Alle drivers zijn up to date
Ik heb de drivers rechtstreeks van intel geprobeerd.
Bios heb ik opnieuw geflasht naar dezelfde versie want hij was al up to date
Cpu usage blijft pieken op 0,78ghz en 27% gebruik.

Ik heb een ubuntu live usb gemaakt en gekeken of daar het cpu usage ook vast blijft hangen. Het antwoord is nee alhoewel ik geen idee heb op wat van ghz de cpu daar draait.

Iemand nog ideeën wat ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sthij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sthij
Oplossing:

Ontkoppel de batterij
Hou de powerknop 5 tot 30 seconde in.

Probleem gefixt.

Bedankt wagenveld en natuurlijk de rest die de moeite heeft genomen om mij te helpen.
Pagina: 1