standardisatie aanbrengen in knutselproject

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseCase
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-08-2023
Hallo, ik wil verschillende sensoren en relais koppelen aan een Arduino en evt. een Raspberry Pi. O.a. voor zoneregeling van verwarming/ventilatie en een alarmsysteem.

Ik wil alles bedraad verbinden, dus er zullen een hoop draden door mijn huis gaan lopen. Om het systeem overzichtelijk te houden, makkelijk te debuggen en om de waarde van mijn woning te laten stijgen wil de bedrading enigszins standaadiseren en profesionaliseren, zonder dat het opeens veel duurder moet worden.

1. Op welke manier verbind ik bijvoorbeeld 1 van de 5 220v luchtkleppen met drie contacten aan een relais? Wat ik dus niet wil is een drie-aarderig snoertje in de wand waarbij ik de aardedraad maar even als 3e contact gebruik.
2. En hoe verbind ik meerdere MH-Z19 CO2 sensoren (werkend via TX/RX (UART)) op 1 Arduino waarbij ik meteen de sensor van voeding kan vorzien.
3. zijn er bijvoorbeeld standaarden voor sensor-hubs, of 220v schakel hubs? waarbij ik e.e.a modulair en eenvoudig aanpasbaar kan bouwen?

Ik zou als domotica newbie, erg geholpen zijn met wat adviezen hierover!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-10 15:15

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op welke manier verbind ik bijvoorbeeld 1 van de 5 220v luchtkleppen met drie contacten aan een relais? Wat ik dus niet wil is een drie-aarderig snoertje in de wand waarbij ik de aardedraad maar even als 3e contact gebruik.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je met het eerste wil bereiken. Wil je drie fasedraden kunnen schakelen?
3. zijn er bijvoorbeeld standaarden voor sensor-hubs, of 220v schakel hubs? waarbij ik e.e.a modulair en eenvoudig aanpasbaar kan bouwen?
Er zijn diverse bussystemen die het bedraden van sensoren en actoren makkelijker maken. Voorbeelden zijn KNX (voor high-end smarthomes en de professionele gebouwautomatisering), 1-wire en RS-485. De bussystemen zijn niet super snel maar wel vriendelijk qua kabeling en de topologie waarin je het kunt gebruiken. Zo kun je vaak ster- en lijntopologieën combineren.

Voor de hobbyïst is 1-wire wel een mooie oplossingen om sensoren aan te sluiten:
reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

RS-485 in combinatie met Modbus RTU is geinig om goedkope I/O-modules aan je Raspberry Pi te koppelen. Met een bordje zoals de EX1S EX1S kun de status van digitale inputs uitlezen en relais (of transistoruitgangen om relais mee te bekrachtigen) aansturen.

Voor het bedraden van aarde, nul en geschakelde fase naar de apparaten die je wil schakelen kun je gebruikmaken van verschillende typen installatie- en doorgangsklemmen. Die zet je op een din-rail en gebruiken je om de aarde en nul te verdelen en de fase door te verbinden met een relaisuitgang. Zie hier wat instructies:
Femme in "Loxone bedrade en draadloze smarthomes"

Tss68nl heeft hier een voorbeeld van hoe een net opgebouwde hoofdverdeler eruit kan zien:
tss68nl in "[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseCase
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-08-2023
Hoi Femme, dank voor je reactie!

Ik ga de informatie bestuderen, en kom er zeer waarschijnlijk op terug :)
Het is me niet helemaal duidelijk wat je met het eerste wil bereiken. Wil je drie fasedraden kunnen schakelen?
Ik doelde op een 220v gemotoriseerde luchtklep die vanwege 2 standen, 3 aansluitingen heeft en de "simpele" vraag wat voor snoer ik dan moet trekken door de woning. Ik ken de bruine,blauwe,geelgroene koperdraden door de gelebuis, maar hoe doe je dat met "custom" aansluitingen? Ook een gele buis? welke draadkleuren? kortom; welke standaarden gelden hierbij? Zodat een elektricien of toekomstig bewoner begrijpt wat er gebeurd.

[ Voor 4% gewijzigd door BaseCase op 15-11-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-10 15:15

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

BaseCase schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:32:

Ik doelde op een 220v gemotoriseerde luchtklep die vanwege 2 standen, 3 aansluitingen heeft en de "simpele" vraag wat voor snoer ik dan moet trekken door de woning. Ik ken de bruine,blauwe,geelgroene koperdraden door de gelebuis, maar hoe doe je dat met "custom" aansluitingen? Ook een gele buis? welke draadkleuren? kortom; welke standaarden gelden hierbij? Zodat een elektricien of toekomstig bewoner begrijpt wat er gebeurd.
Je zou in dat geval een zwarte, zwart/witte en grijze VD-installatiedraad kunnen gebruiken voor de geschakelde fase:
https://www.sandervunderink.nl/draad-kabel/vd-draad/

Je kunt ook een vijf-aderige kabel pakken met bruine, zwarte en grijze draad. De conventie is wel dat er vaste spanning staat op een bruine draad, dus vandaar de keuze voor zwart/wit.